Використання цифрових технологій у викладанні біології
Інформатизацію освіти слід розглядати не просто як використання комп'ютера та інших електронних засобів у навчанні, а як новий підхід до організації навчання і як напрямок у науці, який вчені називають педагогічною інформатикою. Розглянемо деякі аспекти впровадження прийомів роботи з системами цифрових освітніх ресурсів в практику роботи вчителя біології.
Інформаційна технологія навчання – це педагогічна технологія, яка використовує спеціальні програмні і технічні засоби (кіно, аудіо - та відеозасоби, комп'ютери, телекомунікаційні мережі) для роботи з інформацією.
Інформаційні технології навчання являють собою додаток для створення нових можливостей передачі знань, сприйняття знань, оцінки якості навчання і розвитку особистості учня в ході навчально-виховного процесу.
Для ефективного застосування інформаційних технологій навчання вчителю біології, в першу чергу, необхідно орієнтуватися у відповідному програмному забезпеченні.
Предметне навчання реалізує у своїй основі загальні тенденції розвитку освіти, і відображає такі явища, як збільшення інтегративних процесів, поглиблення диференціації навчання, фундаментальності змісту предмета. В значній мірі цьому сприяє технологізація навчання в умовах широкого впровадження нових інформаційних технологій у практику викладання всього комплексу природничих наук і біології зокрема.
Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах процесу навчання біології: при поясненні (введенні) нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролю знань, умінь, навичок. При цьому для дитини він виконує різні функції: учителя, робочого інструмента, об'єкта навчання, ігрового середовища.
В якості учителя комп’ютер дозволяє:
В якості робочого інструменту комп'ютер виступає як:
Функцію об'єкта навчання комп'ютер виконує при:
- створенні програмних продуктів;
- застосуванні різних інформаційних середовищ.
Сьогодні в практику роботи вчителів біології, поряд з традиційною методикою, широко входять методи активного навчання: інтерактивні, рольові, ділові, організаційно-навчальні ігри, метод опорних конспектів, технологія модульного навчання та багато інших. З використанням в школі комп'ютерних технологій для педагогів відкрилися нові можливості, що дозволяють створити умови для розвитку пізнавального інтересу школярів до досліджуваного предмета.
Як і всі методи, методичні прийоми, засоби навчання виконують триєдність дидактичних функцій, які, в принципі, залишаються незмінними у будь-якому предметному навчанні і виконують триєдині функції: навчання, розвиток, виховання в рамках предметної діяльності з урахуванням використання методик ІКТ.
Навчальні функції:
Розвиваючі функції:
Виховні функції:
Таким чином, ми бачимо, що використання ІКТ на уроці біології можливо при вивченні практично будь-якої теми. При правильному розташуванні, вдалому колірному оформленні, використання схем та таблиць, голосовому супроводі, матеріал буде сприйматися легше і швидше школярами, так як буде задіяна велика частина рецепторів.
Меншими стануть і витрати часу на уроці - зникне необхідність записування матеріалу на дошці. А за умови наявності домашніх персональних комп'ютерів у всіх учнів, матеріал можна буде зберігати на цифровому носії (дискети, CD-, DVD-диски, flash-карти тощо) і переносити на ПК - скоротиться час, за рахунок відсутності необхідності записування учнями матеріалу.
Комп'ютер значно розширює можливості подання навчальної інформації, дозволяє підсилити мотивацію учня. Застосування мультимедійних технологій дозволяє моделювати різні ситуації і середовища. Ігрові компоненти, включені в мультимедійні програми, активізують пізнавальну діяльність учнів і підсилюють засвоєння матеріалу.
За умови систематичного використання електронних мультимедійних навчальних програм у навчальному процесі в поєднанні з традиційними методами навчання та педагогічними інноваціями значно підвищується ефективність навчання дітей з різнорівневою підготовкою. При цьому відбувається якісне посилення результату освіти внаслідок одночасного впливу декількох технологій.
Розвиток електронних засобів відкриває принципово нові дидактичні можливості. Так, системи інтерактивної графіки і анімації дозволяють, в процесі аналізу зображень, керувати їх змістом, формою, розмірами, кольором та іншими параметрами для досягнення найбільшої наочності. Ці,та ряд інших можливостей, ще слабо усвідомлені педагогами, в тому числі і розробниками електронних технологій навчання, що не дозволяє в повній мірі використати навчальний потенціал мультимедійних засобів. Справа в тому, що застосування мультимедіа в електронному навчанні не тільки збільшує швидкість передачі інформації учням і підвищує рівень її розуміння, але і сприяє розвитку таких важливих якостей, як інтуїція, образне мислення.
Сьогодні інформаційні комп'ютерні технології можна вважати новим способом передачі знань, який дозволяє дитині з інтересом вчитися, знаходити джерела інформації, виховує самостійність і відповідальність при отриманні нових знань, розвиває дисципліну інтелектуальної діяльності.
1