стаття "Патріотичне виховання на уроках математики"

Про матеріал
Стаття про патріотичне виховання на уроках математики. Містить приклади завдань з математики, розв'язування яких сприяє розвитку патріотизму в учнів.
Перегляд файлу

Ніна Корецька

викладач математики Кременчуцького фахового

медичного коледжу

 імені В.І. Литвиненка

 

ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

 

Через обставини, пов’язані з російською агресією зараз дуже актуальне виховання у майбутніх медичних працівників почуття патріотизму, відданості професії та загальнодержавній справі захисту країни, активної громадянської позиції.

Патріотизм – складне і багатоаспектне поняття, яке розглядається з філософських, соціологічних, культурологічних, історичних і психолого-педагогічних позицій. Науковці трактують патріотизм як якість особистості, сукупність ідей, переконань і дій, суспільний і моральний принцип, єдність почуттів, переконань і діяльності, здатності й потреби особистості, належності людини до певного етносу тощо.

Одне з важливих завдань, що стоять перед викладачами – виховувати у студентів патріотичний світогляд. Постійна робота на ниві патріотичного виховання не може бути марною. Почуття національної гідності, патріотизму повинно формуватися під час вивчення всіх навчальних предметів та математики зокрема. Тема любові до України повинна звучати не лише на уроках мови, літератури, історії, але й на уроках математики. Математична освіта це не лише певна сума знань. Перед викладачем математики стоїть і інше, не менш важливе завдання – реалізація можливостей свого предмета в розвитку особистості студента. На уроках математики патріотичне виховання здійснюється за допомогою 4 факторів:

  1. через зміст освіти;
  2. через методи і форми навчання;
  3. через використання спеціально створених виховуючи ситуацій;
  4. через особистість самого викладача.

На уроках математики я звертаю увагу студентів на прізвища українських математиків, на їхній внесок у розвиток математичної науки. Одне з таких прізвищ – М.П. Кравчук, на пам’ятникуякого написано: «Моя любов – Україна і математика». М.П.Кравчук – академік Всеукраїнської Академії Наук, якого 1938 року безпідставно репресували і заслали на Колиму, де він загинув.

Розповідаю студентам про нашого земляка (народився і похований у нас на Полтавщині) М.В.Остроградського. Він є творцем одного з найважливіших методів інтегрування. Кременчуцький політехнічний університет зараз носить його ім’я. Знайомствозізнаменитими земляками виховуєгордість за свою Батьківщину. Розкриття ролі Українських вчених у розвиток світової науки, ознайомлення з їх світоглядом і громадянською діяльністю в процесі викладання математики сприяють вихованню патріотизму. Студентів залучаю до проектної діяльності, пов’язаної з вивченням діяльності відомих українських математиків. Цікавий матеріал зібрали студенти під час роботи над проектом «Піраміди Полтавщини».Пірамід на Полтавщині є аж три. Найбільша побудована в селі Комендантівка.

Під час повторення шкільного курсу матетематики використовую збірник «Полтавщина в задачах». Наприклад:

  1. Відстань від Кременчука до Горішніх Плавнів 22км. Автобус подолав цю відстань за 25хв. Зякою швидкістю рухався автобус?
  2. Відстань між Глобино і Градизьком велосипедист подолав за 3год, рухаючись зі швидкістю 12км/год. Яка відстань між містами?

Усі задачі, що запропоновано у збірнику – цезадачі з реальними даними, які стосуються Полтавщини. Розв’язування таких задач роблять заняття оригінальним і неповторним, приводять до позитивних результатів, адже дозволяють кожному студентові проявити свої здібності, навчають висловлювати свої думки, заохочують до взаємодії на основі проблемно-пошукових завдань. Доцільні задачі екологічного спрямування, зміст яких сприяє формуванню у студентів дбайливого ставлення до національних багацтв і рідної природи.

Надругому курсі під час вивчення елементів математичної статистики та опрацювання даниху вигляді різного роду діаграм на основі досягнень українського народу. Наприклад:

1)Побудувати стовпчасту діаграму урожайності зернових в Україні [4, ст103]

2) Побудуйте секторну діаграму, яка відображає структуру виробництва електроенергії з відновлювальних джерел в Україні [4, ст11].

Широкі можливості щодо виховання патріотизму створюються при проведені тематичних заходів. Для першокурсників проводила гру «Україна в числах». За допомогою гри акцентуються основні українознавчі факти з ракурсу числової інформації (протяжність Дніпра територією України, кількість країн – сусідок України тощо).

Патріотичне виховання на уроках математики є реальним і можливим за допомогою свідомого засвоєння студентами знань і вмінь, за допомогою розв’язування патріотичних задач, що підвищує мотивацію навчального процесу студентів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1.     БевзВ.Г.Практикум з історії математики: Навчальний посібник для студентів фізико-математичних факультетів/В.Г.Бевз.:НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. – 312с.
  2.     Качур М.М. Поняття «патріотизм» в українській науковій педагогічній думці/М.М.Качур// Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології,2013, №6(32) – Суми: Сум ДПУ ім. А.С.Макаренка – С. 54 – 61.
  3.     Бех І.Д. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді/ І.Д. Бех, К.І. Чорна. – Київ, 2014. – 29с.
  4.     Бевз Г.П. Математика: Алгебра і початки аналізу та геометрія. Рівень стандарту: підручник для11кл. закладів загальної середньої освіти/Г.П. Бевз, В.Г. Бевз – К.: Видавничий дім «Освіта», 2019. – 272с.
docx
Додано
21 травня 2023
Переглядів
159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку