Стаття "«Перевернутий класс»: переваги та складнощі реалізації"

Про матеріал
Що робити, якщо учень тривалий час хворіє або ж їздить на змагання, фестивалі, конкурси… На всі ці питання сьогодні шукає відповіді величезна кількість педагогів. І вирішенням цих проблем може бути модель навчання, в ефективності якої переконалися практично всі, хто її випробував. Це – перевернутий клас. В роботі розглянуто переваги та недоліки моделі «перевернутий клас».
Перегляд файлу

«Перевернутий клас»: переваги та складнощі реалізації

Змішане навчання – це методика формальної освіти, згідно з якою учень засвоює одну частину матеріалу онлайн, частково самостійно керуючи своїм часом, місцем, шляхом і темпом навчання, а іншу частину матеріалу вивчає у шкільному класі. Водночас, усі активності впродовж вивчення того чи іншого предмету логічно пов’язані між собою і, як результат, учень отримує цілісний навчальний досвід.

 Сьогодні навчальні заклади мають безліч підходів до навчання за вибором, зокрема синхронні й асинхронні формати в мережі. Як зробити так, аби учням вчитися стало цікавіше? Як досягти високих  результатів за короткий час? Що робити, якщо учень тривалий час хворіє або ж їздить на змагання, фестивалі, конкурси…  На всі ці питання сьогодні шукає відповіді величезна кількість педагогів. І вирішенням цих проблем може бути  модель навчання, в ефективності якої переконалися практично всі, хто її випробував. Це – перевернутий клас.

«Перевернутий клас» – це така модель змішаного навчання, у якій виконання домашньої роботи передбачає самостійне вивчення учнем нової теми: перегляд відеоуроків; читання навчальних текстів, перегляд ілюстрацій; проходження тестів та вправ на початкове засвоєння теми.

 Потім, під час роботи у класі, учні вивчають більш складний теоретичний матеріал та питання, що виникли в них упродовж виконання домашньої роботи. Також у класі діти разом із учителем розв’язують практичні задачі. Після заняття в класі домашнім завданням учням є більш складні практичні завдання, виконання тестів на розуміння і закріплення пройденої теми.

«Перевернутий клас» змінює роль учителя у навчальному процесі. З головного транслятора знань вчитель перетворюється на помічника – консультанта і координатора. А це, у свою чергу, сприяє тісній співпраці з учнями на уроках. Роль учнів також змінюється. Вони більше вже не спостерігачі. Школярі самі відповідають за отримані знання, спрямовують навчальний процес, шукають практичне застосування отриманій інформації.

Модель «перевернутого класу» я розпочала з того, що знайшла колегу, яка мене підтримала. Це була вчителька фізики. Наступний крок був такий:

  •        познайомила батьків та учнів 8-х класів із сутністю перевернутого класу, на батьківських зборах  показала відео, яке пояснювало  концепцію «перевернутого класу». Пояснила, що не доцільно порівнювати свій навчальний процес з навчальним процесом сучасних учнів: запит – змінився, зміст та порядок викладу – змінився, змінюються методики і ресурси. Відповідно, сучасний учитель організовує навчання іншим чином, щоб отримати інший результат, тобто, сформувати в учнів навички, яких у батьків не були сформовані у процесі їхнього навчання;
  •        переконалася, що всі учні мають домашній інтернет-доступ;
  •        учила учнів, як правильно переглядати  відеоурок: спочатку вони повинні подивитися відео (без приміток), потім повторити перегляд, але вже з примітками і нотатками, нарешті, в третій раз, - додаючи свої думки і замітки;
  •        обов’язково для кожного уроку учням було запропоновано: відеоурок (запитання під час відео допомагають підвищити концентрацію уваги учня під час перегляду і одразу запустити процеси самоконтролю); опорна схема (опорний конспект, що допомагає усвідомити зв’язки між поняттями); розв’язані типові задачі (що є прикладом і орієнтиром для учнів). Все це розміщувалось на платформі Classroom (для кожного класу було створено свій ключ доступу, який учні використовували для приєднання до навчального курсу);
  •        хочу зазначити, що відео, які я  пропонувала для перегляду, були не надто довгими (7-10 хвилин) та інформаційно навантаженими; мені дуже сподобались відео Liamelon School (якщо сам не створюєш відео, то треба вибирати короткі та  цікаві відео!);
  •        не треба забувати про звіти: кожного разу після вивчення нової теми учні повинні пройти тести та вправи на початкове засвоєння теми;  (через тести учні перевіряють, як вони зрозуміли новий матеріал, тому оцінювати його вважаю не обов’язково!); для учня ці тести є мотиватором для перегляду лекції ще раз, а для вчителя – сигналом виконання учнем завдання;
  •        обов’язково треба  контролювати, чи готуються діти до уроку, чи вони ознайомилися з матеріалами, пропонованими для опрацювання. Якщо під час роботи виникають запитання, треба знайти можливість провести індивідуальну чи групову консультацію;  
  •        не треба читати лекції двічі! Якщо діти дивилися відео поза класом, то коли вони приходять на заняття - не читайте лекції знову. Замість цього  треба дати  інструкції для усунення помилок і плутанини, оцінити розуміння учнями найбільш важливих моментів теми. А зацікавити можна учнів більш масштабними, неординарними прикладами, проблемами або завданнями. Треба допомагати учням, які відстають і невпевненім в собі, давати їм більше практики.

Що ви можете вже застосовувати у своєму класі із прочитаного вище?

  відходити від установки “я в класі – головний(-а)” і давати учням більше свободи та можливостей управляти власним процесом навчання;

давати більше групової роботи і завдань, які передбачають самостійне вивчення з урахуванням певних потреб учнів (деяким дітям потрібно більше часу на засвоєння матеріалу, але це не означає, що вони менш здібні за тих, хто виконує завдання швидше);

урізноманітнювати завдання та проводити ігри-симуляції;

визначити, кому і які теми даються краще у класі, та давати учням можливість навчатися один в одного.

Які переваги дає використання моделі «перевернутий клас»?

  •      Учитель отримує час для індивідуальної роботи з кожним учнем, оскільки не має потреби повідомляти новий матеріал, а може одразу зосередитися на виконанні практичних завдань;
  •      учні мають більше можливостей для розвитку самоконтролю. Мають змогу навчитися здобувати знання самостійно та контролювати себе, адже процес засвоєння нових знань вони контролюють самостійно;
  •      виникає більше можливостей для співпраці учнів. Ознайомлення з новим матеріалом вдома вивільняє час на уроці для групової та парної роботи, а також для обговорення незрозумілих нюансів. Перевернутий клас стимулює учнів вчити один одного;
  •      учні приходять в клас для того, щоб поставити запитання, які вони самі склали після перегляду відеоуроку. Та й педагоги таким чином можуть виявити, де справді в учнів виникають проблеми з розумінням матеріалу;
  •      учень може самостійно, у необхідному йому темпі передивлятися матеріал, робити у разі необхідності паузу або повертатися до необхідних фрагментів. Цей спосіб особливо корисний для вразливих учнів, які відстають під час звичайного уроку (наприклад ті, в кого є труднощі з навчанням);
  •      відеоматеріали доступні для всіх учнів – і для тих, хто був на уроці, і для тих, хто з якоїсь причини був відсутній;
  •      якщо є така потреба, учень може у будь-який момент звернутися до необхідних матеріалів.

Чи має ця модель недоліки?

  •     Учителям потрібно присвячувати чимало часу на те, щоб записувати або шукати відеоуроки, та ще й настільки цікаві, щоб учні справді переглядали їх вдома;
  •    учень не може поставити запитання вчителю безпосередньо у той момент, коли воно виникає;
  •      не розраховуйте на те, що всі учні будуть краще справлятися з класними завданнями, якщо отримають доступ до навчальних матеріалів, ще перебуваючи вдома. Зростає необхідність диференціації завдань за рівнями складності, оскільки частина учнів буде здатна сприймати весь обсяг інформації, але інші можуть не впоратися;
  •    учні повинні мати усе необхідне обладнання: комп’ютери або мобільні пристрої і надійне підключення до інтернету, – щоб дивитися відеоуроки вдома.

Основна перевага моделі «перевернутого класу» полягає в тому, що учні поводяться найбільш енергійно, намагаючись вирішити певну проблему, відповісти на запитання,  працювати в групі, учитель у класі може допомогти їм із цим складнішим видом навчання.

Проте переваг все ж таки більше, ніж недоліків. З цією моделлю я працюю лише 2 місяці, ще багато запитань не тільки в учнів, але і в мене.

У будь-якому випадку варто спробувати застосувати цю модель. Можливо, вона переверне не тільки клас, а й світогляд ваших учнів.

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Шептур Галя
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
524
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку