Перше заняття акторською майстерністю
Коваль Наталія Анатоліївна, керівник театрального колективу «Пролісок» Будинку дитячої та юнацької творчості Чернігівської селищної ради Запорізької області
Перша зустріч студійців з педагогами-майстрами запам’ятовується на все життя. Тому вона повинна бути особливо змістовною і охопити саме потаємне і важливе для початківців. Саме тут доцільно поставити питання: якому мистецтву вони хочуть посвятити себе, що їх цікавить в театральному мистецтві, ким вони (студійці) мріють стати? Що, на їхню думку, може принести акторам і глядачам найвище моральне задоволення.
Нехай відповіді учнів будуть заплутаними й наївними, але вони дадуть поштовх до серйозної розмови про театральне мистецтво.
Педагог повинен розповісти про:
- роль театру в житті кожної людини і суспільства в цілому;
- про його вплив на глядачів;
- про цінність театру в естетичному вихованні глядачів;
- про мистецтво актора як головної фігури в театрі.
В перших бесідах студійців необхідно познайомити із специфікою театрального мистецтва (синтетичне мистецтво, колективне, про атмосферу театральної творчості, про взаємовідносини і стосунки в театрі).
Педагог повинен розкрити перед студійцями глибокий зміст заповіту К.С.Станіславського: „Любити мистецтво в собі, а не себе в мистецтві”.
Любов до мистецтва об’єднує акторів у міцний колектив, а любов до себе роз’єднує їх, розвалює спільну справу. Той, хто любить мистецтво в собі, – дорожить самим процесом творчості, хто любить себе в мистецтві, - цікавиться більше його результатами.
Важливо з самого початку роз’яснити студійцям думку, що істинне сценічне мистецтво – це перш за все мистецтво художнього ансамблю і розкрити роль ансамблю в створенні вистави.
Студійці повинні добре уявити, які людські і професійні якості їм потрібно виховувати в собі в процесі навчання, щоб найкраще виконати свою місію художника.
З моменту вступу до студії вони повинні привчатися до щоденної систематичної праці, розвивати в собі вимогливість і самокритичність, уважне і доброзичливе ставлення до товаришів, непримиренність до різного роду нездорових явищ у творчому колективі: до лінощів, поганого характеру, егоїзму, прем’єрства, кар’єризму і т.ін.
Кожен член колективу зобов’язаний засвоїти високу етику і свідому дисципліну творчої праці, яка притаманна званню артиста.
Викладач повинен познайомити студійців з основними вимогами етики К.С.Станіславського і підвести до висновку, що: „Творити і проводити наші основні завдання можливо лише при відповідних обставинах, і той, хто заважає їх створенню, здійснює злочин перед мистецтвом, перед суспільством, перед всіма колективними працівниками театру. Ось чому найстрогіша етика і дисципліна дуже необхідні в нашій справі.
До питань етики і дисципліни прийдеться повертатися постійно протягом навчання в студії.