Міжнародні порівняльні дослідження якості освіти ввійшли в практику обов'язкових заходів, спрямованих на аналіз стану освіти в різних країнах світу. Математика є критично важливим інструментом для молоді, оскільки проблеми й виклики очікують на молоде покоління і в особистому, і в професійному, і в суспільному, і в науковому аспектах життя. Тому надзвичайно важливо розуміти, наскільки юнаки й дівчата, які тільки-но закінчили навчання в школі, адекватно підготовлені для того, щоб застосовувати математику для розуміння важливих питань і розв'язування значущих проблем.
PISA: математична грамотність
Міжнародні порівняльні дослідження якості освіти ввійшли в практику обов’язкових заходів, спрямованих на аналіз стану освіти в різних країнах світу.
У сучасному світі розуміння математики є надзвичайно важливим для підготовки молодих людей до життя. Збільшення кількості проблем і ситуацій, із якими молодь стикається щодня, зокрема й у професійних контекстах, потребує певного рівня розуміння математики, здатності до математичного обґрунтування й використання математичних інструментів, щоб надалі ці проблеми можна було цілковито усвідомити й розв’язати. Математика є критично важливим інструментом для молоді, оскільки проблеми й виклики очікують на молоде покоління і в особистому, і в професійному, і в суспільному, і в науковому аспектах життя. Тому надзвичайно важливо розуміти, наскільки юнаки й дівчата, які тільки-но закінчили навчання в школі, адекватно підготовлені для того, щоб застосовувати математику для розуміння важливих питань і розв’язування значущих проблем. Тестування 15-річних підлітків дає можливість визначити ранні ознаки того, яким чином учні/студенти зможуть реагувати на різні майбутні життєві ситуації, що містять математичний складник.
PISA вивчає те, наскільки 15-річні підлітки здатні навчальні здобутки використовувати в різноманітних життєвих ситуаціях для розв’язування особистісно й суспільно значущих проблем. Це міжнародне дослідження зосереджене на найважливіших напрямах навчання, а саме: читацька грамотність, математична грамотність та природничо-наукова грамотність. Результати дослідження використовують для прийняття обґрунтованих політичних рішень у галузі національної освіти.
Особливого значення для України цей міжнародний проект набуває з огляду на те, що в нашій країні започатковані важливі реформи, спрямовані на підвищення якості освіти, зокрема й на перегляд змісту навчання математики. Це дослідження сприятиме усвідомленню місця математики в українській школі та її змісту, адже розуміння математичної компетентності як однієї з вимірюваних у PISA ключових компетентностей не вповні відповідає усталеній в Україні традиції навчання математики в школі.
Концепція математичної грамотності слугує підґрунтям для розвитку в учнів глибокого розуміння суто математичних понять, а також надає їм переваги в пізнанні абстрактного світу математики. У визначенні математичної грамотності для PISA особливий наголос варто робити на необхідності розвитку вміння учнів застосовувати математику в життєвому контексті, для чого необхідно забезпечити їх багатим досвідом використання математики на заняттях у навчальному закладі. Ідеться про тих 15-річних підлітків, хто невдовзі закінчуватиме своє навчання математики в навчальному закладі, а також тих, хто продовжуватиме вивчати її й надалі. Крім того, є підстави стверджувати, що мотивація майже всіх учнів до вивчення математики зростає, коли вони бачать зв’язок того, чого вони навчаються, із навколишнім світом та іншими дисциплінами.
Під словом застосовувати у визначенні математичної грамотності йдеться про здатність особи використовувати математичні поняття, факти, процедури й міркування для розв’язування сформульованих математичною мовою задач й отримання математичних висновків. У процесі використання математичних понять, фактів, процедур і проведення міркувань для розв’язування задач особа здійснює математичну діяльність, необхідну для отримання результатів і знаходження математичного розв’язання (наприклад, виконання арифметичних обчислень, розв’язування рівнянь, отримання логічних висновків із математичних припущень, виконання операцій у символьній формі, зчитування математичної інформації з таблиць і графіків, зображення фігур у просторі й операції з ними, аналіз даних тощо). Особа працює з моделлю проблемної ситуації, виявляє закономірності, установлює зв’язки між математичними об’єктами, а також наводить математичну аргументацію.
Відповідні процеси застосування математичних понять, фактів, процедур і міркувань включають зокрема такі дії:
Чотири змістові категорії – «зміни й залежності», «простір і форма», «кількість» та «невизначеність і дані» – служать основою для визначення змісту оцінювання, проте між математичними темами та змістовими категоріями немає взаємно однозначної відповідності. Багато із математичних тем, які входять до наведеного переліку, стосуються всіх чотирьох змістових категорій, тим самим підсилюють цілісність математики як дисципліни. Цей перелік не є вичерпним, але надає уявлення про математичний зміст тестових завдань дослідження PISA.