Любомирської Є. М
Предмет та завдання педагогіки, основні категорії
Педагогіка - наука, яка вивчає процеси виховання, навчання і розвитку особистості, можна сказати що педагогіка є аналогом слова виховання.
Починаючи з XVIII ст. педагогіка стає самостійною наукою та навчальною дисципліною, разом з тим з’являються заклади де готують педагогів.
Предметом педагогіки є виховна діяльність її закономірності, зміст та форми, прогнозування на основі педагогічного досвіду результатів педагогічного процесу.
Завдання сучасної педагогіки як науки полягає у : по-перше вивченні закономірностей розвитку і формування особистості в навчально-виховному процесі. Оскільки вимоги до освіти змінюються під впливом науково-технічного процесу то другим завданням педагогіки буде визначення цілей і завдань навчання та виховання. Трете завдання полягає у розробці змісту навчання згідно до цілей і завдань. А заключним є завдання дослідження педагогічних форм і методів, що забезпечують якісне і сучасне навчання.
Як мистецтво педагогіка, а це і наука і мистецтво ці дві складові доповнюють одна одну і спряють головній меті, якою є сформувати людську особистість, займається пошуком методів для розвитку майстерності кожного вчителя.
Як і кожна наука, педагогіка має свій понятійний апарат , або систему педагогічних понять. Ці поняття і є категоріями в педагогіці до них належать: виховання, освіта, навчання, педагогічний процес.
Виховання - це цілеспрямований і організований процес формування особистості. Ціль виховання - це передача досвіду від старшого покоління до молодшого.
В широкому розумінні виховання це формування особистості під впливом соціальних умов.
В широкому педагогічному значенні це педагогічна діяльність з формування особистості в навчальних закладах.
В вузькому педагогічному це цілеспрямована, організована та систематична робота вчителя з формування особистості учня.
Освіта - це процес і результат засвоєння учнями знань , набуття навичок і формування їх моральних рис та творчих здібностей.
Освіта здобувається шляхом навчання в свою чергу навчання - це цілеспрямований взаємовплив вчителя та учнів у процесі якого формуються навички та вміння. Одним із найважливіших понять в сучасній педагогіці є педагогічний процес, що представляє собою єдиний процес навчання і виховання, як ряд педагогічних та науково-методичних заходів, що спряють розвитку особи учня та формування компетентностей .
Отже, предметом педагогіки є виховання, а натомість її об’єкт це педагогічний процес в цілому, у педагогічному процесі всі категорій взаємопов’язані і взаємозумовлені. Освіта і навчання не є механічною передачею знань від учителя до учнів. Навчання це взаємний вплив вчителя і учнів один на одного, це їх спільна праця де вчитель спонукає учнів на засвоєння знань і умінь, організовує їх діяльність і коректує її в разі потреби.
В процесі навчання здійснюється виховання без якого не можливий розвиток особистості учня.
Тому, всі напрями педагогічної діяльності, освіта навчання і виховання доповнюють одне одного створюючи умови для розвитку гармонійної та компетентної людини.