Стаття "Про різні форми роботи на уроках"

Про матеріал
У роботі звернута увага на індивідуально-колективні та колективні форми роботи і диференційоване навчання, зокрема, види деференціації, опорні конспекти (лінійні та розгалужені), картки із завданнями, дидактичні ігри та ігрові елементи.
Перегляд файлу

image

ПРО РЕН' ФОРМИ РОБОТИ НА УРОКАХ

image

М.НОЧЕВЧУК, учитель математики Чероногран5тнянсько7 ЗОШ 1-—11 ступенВ,

ВолоДарсько-Волинський р-н Житомирсько7 обл.

image


Яка           особливо велика? Коли вдаеться досжти бажаного. Фалес МИетський, ДавньогрецЬкий учений (6 ст. до н. е.)

imageнавчально-виховного процесу характеризуеться зведенням фронтальних форм роботи на     до MiHiMYMY i впровадженням на 7х таких   роботи,            процесам станов.лення демократизованот У           йдеться про     засади: «Постав перед учнем завдання i стань осторонь». форми       — но-колективна i колективна.

форма робим.

цим TepMiH0M         виконання заддань yciMa учнями одночасно. Такј форми роботи я застосовую у свом шого в           виконання учнюии письмових завдань (написання imageна запитання, розв'язування задач, виконання практичних завцань на    kYTiB або       Проте вони можутъ бум i ускмми — у            одночасних (синхронних) висловлювань ycix      адресованих уявному (вправа            або який сто7ть посерединЈ класу i уважно «слухае» BCix.

ТакЈ форми роботи забезпечують одночасну ycix            навчально-виховний процес,   конавчального часу. Але учень працюе туг лише на сеф а отже, формуегься розвиненийimage

Щоб цього не трапилося, використовую копкTHBHi форми роботи. Сюди imageробота в парах i робота в трупах.

image

Робота в парах — це усне або письмове виконання навчальних завдань (розв'язування задач) двома учнями в умовах синхроннот роботи BCix пар. Ця форма роботи дае          учителю до певнот      керувати процесом           кожного учня, що особливо важливо для        i3 початковим i            piBHeM навчальнихдосягнењ. Р“та в групах передбачае об'еднання класу в imageз 3—5 imageчас розв'язування задач imageвидТяетыя    який бере на себе iH'IEJ1enya.lIbHe групою. Робота в передбачае 06MiH думками i часто нагаше гру «що? Де? Коли?». Про виконання заддання iMeHi групи 3BiTye один представник, але кожен член може виправити чи доповнити його 3BiT. imageформи роботи сприяють формуванню в учня демократичного та почупя аласH0i BiH вјдчувае себе стю, яка мае право на i на а разом з тим готова терпляче ставитися до свого оточення, погоджувати свот дй з та

Люди imageодин односо за imageimageчерез що вони no-pi3H0MY виконують pi3Hi роботи. I якщо час вимагае, щоб кожна людина imageто працювати з yciMa учнями однаково — неприпустимо. Кожен учень може i повинен зробити imagekpokiB до мети, на скЈльки BiH здатний. НЬсго не повинен стояти на

Зале,жно    умовно            на групи з низьким,     та високим      з предмета. Завдання вчителя — знайтм методи та        форми навчання,         б сприяли        ycix доцЈльнюл для роботи в таких pi3H0piBHem•m пасах ввахаегыя пф.еыјйоваве на-

Опке,          комплекс         що забезпечують кожному I•apaHTiD процесу на Mexi його можј1ивостей. Без цього не вдаељся imageвимоиу часу — сприяти розвитку творчот потенВ основу             пою1адено      форм i навчання, повно задовольнятимт науковоTexHiqHi, ek0H0Mi'IHi i     потреби сусз урахуванням   особливостей три MoxJMBi форми ортакјицй дифереюјйованот навчання.

14                           м 32 (380), СЕРПЕНЬШ               МАТЕМАТИКА

imageimageколи окремим учпшм або групам ix пропонуютъся pi3Hi imageзавдання та каргок,

uaci комплектуються з урахуванням навчальних можливостейimage

ДиференцЈацЈя, коли     класу об'еднуютыя у 2—3 групи, яким учитель пропонуе pi3Hi             класних i         завдань. При цьому залишаеться        залежно           ycnixiB кожного переходити з групи до iHlH0T. Учень сам   яке завдання йому силу.

imageГрупи для навчання я формую до конкретно\ роботи; реалъною е HaBiTb на етапах одного уроку залежно завдань i 3MicTY виучуваного час опитування коли iM пропонуються pi3Hi завдання для засвоення ними програмового Marpiалу i коли вводяться pi3Hi способи imageзнань. Наприклад, якщо ученьдобре встигае, завми виконуе завдання, добре математичною мовою, йому бажано запропонувати викласти в kJIaci ний для засвоення.

контролем його знань, а й стане навчанням для imageкласу. При цьому запитання можна ставити не лише за опрацьованою темою, а й за програми, який був вивчений, тепер для кращогоimage

час контролю виконання задцань учнями, ставляться до навчання, або nepeBipu роботи        i3 початковим piBHeM навчальних досягнень, цтком дозапропонувати            додаткову        для читання, розцавши на парти книжки, або таку роботу, виконання якот передбачае    новими знаннями i навичками в аспектЈ виучувано7 проблеми.

Я imageпотрапляють у групу «слабких» на етапЈ переходу з молодшо7 школи в середню. це тому, що         вимоги до        на засвоення MaTepiany          менше часу, темп роботи птвищеться. На вчителя, який працюе в 5-му kJIaci, покладаеться важливе завдання: допомогги         не знизити piBeHb усimageта подолати         з'явилися.

Як цього досягги? Найкраще i найлегше це зробити через гру. На цюму erani важливо не примушувати учитися, а заохотити пращовати. На уроках я використовую imageмоменти в усних обчислень, розв'язування задач, nepeBipw« imageзацдань тщо. Казk0Bi repoi можугь спонукати дитину долати Ti чи

image

imageУ навчання намагаюся уваги звертати на учнпв, якј вимагають особливот допомоги та imageBka3iB0k. Слабших imageimageвикликаю до дошки. kpiM того, пропоную iM картки i3 завданнями, до яких вказано план або подано зразок розв'язування. Це допомагае i спрямовуе Ti image на таких картках розв'язання завдань з деякими пропусками.

Каргки з пропусками

1.  Обчислити:

image

2.  Знайти х, якщо 12 : 8 = х: 10.

Розв'язання За основноюimage

8.x=12.

image

Дитяче захоплення розфарбовуванням я ефективно використовую на уроках математики час вивчення нового для певних навичок та в розв' язування задач.

Наприклад, коли 5-го класу ознайомлюються з понятгям променя, можна запропонувати iM таке завдання: «Точка розбивае пряму на два imageРозфарбуйте ix у pi3Hi кольори». imageлегше буде показати npoMeHi.

час розв'язування задач на знаходження шлощ форми п'ятикласникам пропоную розбити на Taki, площу яких вони можуть знайти. Кожну окремим кольором кольоровою крейдою; розглянуги pi3Hi способи розбиття i обрати най-

Коли вводиться поняття чисел на коу 6-му knaci, частину прямо;, на якВђ зображено числа, ти одним кольором, а частину прямот, де зображено числа, — Таку пряму можна розглядати i у вертикальному imageimageлегше сприймають поняпя oci ф з напрямом «утору — вниз».

У    вивчення         площини можна використати так: частини oci Ох та oci Оу, де          числа, одним кольором, а частини oci Ох та oci Оу, де зобчисла, — При     працюватиме зорова пам'ять   що дуже важливо для засвоення будьякот MaTepiany. Це допомагае шестикласнику час          навичок           точок на за ix координатами.

 

 

 

 

 

 

                     image                      15

Можна використати k0JTip i на уроках алгебри. Коли вивчаеться винесення cni.TbHoro множника за дркки, я кольором цей множник.image

записую його перед дужками, а в ду,кках — все, що не imageкольором. Наприклад, 3х+ Зу = З(х+ у),

15ху+ 20у= 5 • 3ху+ 5 •4у+ 5 •у(Зх + 4).

17pLlMimxa. В 3aMicTb кольору використано шрифт.

image i         час розкриття дџжок. Якщо перед дужками сто1ть imageколюром множник, то xi6a можна не з'еднати його з кожним доданком у дужках image щоб       парами виписати Тх 3i своТми знаками? Наприклад,

image 15a +15b.

Таким чином, ризйк помилки значно змен-

шуеться, а навички постудово

imageНа уроках геометрй в 7-му kJ1aci чення понятгя image kYTiB корисно сторони одного куга imageодним кольором, а сторони другого — imageсторона imagekYTiB буде image двома колюрами, imageвона належить кожному кугу. Таку методику застосовую час вивчення вертикальних kYI'iB i 03нак piBHocTi TpuymmdB. imageкольором еле-

менти легше показати на малюнку, а отже, i запам' ятати. я використовую на перших уроках засвоення нового MaTepiany, а з набутгям навичок потреба в ньому поступово зменшуетыя. imageвиконують завдання правильно без imageрозфарбовування.

Роботу з формування у YMiHb подавати многочлен у добутку способом групування я так. Учням роздаю картки, поетапний зразок виконання

завдання.

Картка-зразок

imageimage= (bx + by) + (сх + су) =перший крок

= b(x +                 с(х + у) =другий крок

крок

Тој bx + сх + by + су— (х + у) (b + с).

imageцього пропоную учням imageзавдання.

Розкласти на множним:

а) ах + ау + 2х+ 2у= перший крок imageдругий крокimage

image

     6)       7К+ср+сК-

в) ab+image

На початковому засвоення формул скороченого множення, наприњлад час перетворення виразу (4k +2ср)2 , сприяе формуванню в кращих YMiHb така

image

запам'ятовування. Наприклад:

Косинусом гострого кута прямокутнош три-

Синусом

прњлеглои•о

кутника називаеться imageпротилежного

катета доimage

прямомника

piBHi.

квадрата

щоб вчиися aHWIi3YNTM свою imageроботу, я практикую не виправляти помилки, а лише вказати на них в imageроботи можу вказати такох, який необхјдно повторити. Це дае йому змогу imageзнайти правильнуimage

Враховуючи тит. розумм дјяљност* imageя часто пропоную д.ля них одне й те саме завдання, але з умовою виконання. Наприклад:

1.    Обчислити: 8—7— • (10-35).

4

2.    Розставити дужки так, щоб отримати правильну piBHicTb:

image4

imageПертле завдання я пропоную учням з imageсинтетичним типом мислення, а друге з ycnixoM аналЈтики.

imageне лише типом мислення, а й характером сприймання навчально7 image i за багатьма

параметрами.

imageсприймання imageодного          можна так:


     16                                       N232 (380), СЕРПЕНЬ ш                           МАТЕМАТИКА

image

I. imageтип (обов'язково прочитати вго-imageтвердження описати так не можна, ос-

лос).

imageimage image imageпоняття мае ктька особливостей. У тако-

image      Знайти число, якщо 2,5 станоњлять — image image image image

му випадку використовую розгалужений опорний

2.

конспект. Розглядаючи кожний випадок, посту-

imageтип.

пово записуемо його: вчитель на а — в Знайти число за схемою:

 

 

 

 

5

7

 

з однаковими знаками

 

е число додатне

 

Частка двох чисел

з

знаками

 

е число

image

 

 

Розв'язатиimage

image

 

 

Якщо в image    е

дужки, розкриваемо Тх

—2х —10 + З ¯

image

 

2

 

Переносимо доданки,image

частину, а решту

image— у праву, при цьому знаки на протилежн\

—2х + 6х

- lO-3 +2

6

З

 

Зводимо image

доданки

4х=З

 

4

 

Знаходимо k0PiHb

image

х —3 : 4

З

4

image

З

4

imageimageзошитах. Розгалуження в дае змогу уч2,5           ням imageзв'язки       yciMa частинами твердження. Наприклад:

У роз'язування вправ я також imageocH0BHi етапи i записую ix за допомогою опорного конспекту. BiH мае imageформу запису (див. табл.)

Таблиця

imageчас вивчення математики не завжди бачать зв'язок елементами (величинами), що вивчаються, а не можуть пов'язати собою 0kpeMi теми. 0nopHi конспекти допомагають подолати це.

опорним конспектом

3MicT i структуру чаеться. Опорний конспект дае змогу ocH0BHi твердження та означення i допомагае запам'ятати ix. Основна мета використання опор-

imageтеоретичний ма-

• полегшити вивчення означень i тверджень.

У     навчання         конспекти будую час пояснення нового        Розглядаю-

imageчи нове означення чи твердження, його, записую опорний конспект на записують його в зошити i мають змогурозв'язують у зошиз'ясовувати   моменти.         опорний конспект залишаеться. конспекти можугь буги             Най-записують на       в е        опорний конспект. У твер-      виконуючи кожний пункт, запищо вивчаеться,      ocH0BHi особли-

BOCTi, одна з одною. Наimageконспекти дЈти використовують також приклад:

i для image сво7х

imageзнань. Ними зручно користуватися в процесЈ повторення мате-

  ТАТЕМАТИКА              м 32 (380), СЕРПЕНЬ т                            17

image


imageконспекти використовуються в засобами навчання.

Вещчи пошуки нових i форм роботи, вдосконалюю добре вносячи елементи новизни. дають ceMiHaри.             занять сприяе шенню багатьох завдань навчально-виховного процесу.

що    в школах, вимагають   учителя такого            до навчання, який би забезпечив        засвоення учнями            обсягу за обмежений час. При цьому велике значення мае не лише розвиток певних навичок в а й вироблення            узагальнювати й систематизувати вивчений   поглиблювати свот знання.

СемЈнаром прийнято назиђати форму навчального занятгя, яка передбачае колективне обговорення учнями теми керјвництвом педагога. я використовую з метою системаузагааьнення i закрЈплення знань. На ceMiHapi набувають колективно; роботи, вчаться виступати, висловлювати судження з приводу сво7х CeMiHap е формою поглибленого вивчення вузлових питань теми, встановлення imageimageними.

До ceMiHapy ставляться Taki вимоги:

            тема ceMiHapy мае бути ключовою, тобто такою, щоб у поеднувалися image виховний i розвивальний аспекти;

            тема ceMiHapy повинна викликати в imageiHTepec i буги посильною для imageопрацювання;

            у image мае бути додаткова з теми, доступна для них; •           для в ceMiHapi запасом знань i BMiHb.

я проводжу у 9-му i 8-му класах, а            елементи таких ypokiB впроваджую у 7-му Великий навчально-виховний ефект мае        робота до ceMiHapy. товка до такого уроку проводиться На початку вивчення теми я пропоную учням написати твори або реферати, скласти або         насамперед — практичного спрямування,      подо виступу або виготовити тощо. Це вимагае         кожного учня опрацювання за         i додатковою   розв'язування задач нальним способом.

час i проведення ceMiHapy учитель стае

imageimageвключаються у imageроботу з самого початку вивчення ново; теми. Вони imageють    теоретичних запитань i на ceMiHapi, список наочних         виготовити, додаткову

Питання, виносяться для обговорення на ceMiHapi, я формулюю проблемно, щоб забезпечити ix обговорення з imageвати

imageУ списку     вказую сторјнки, якЈ

(адже ще не мають достатнього самороботи з

Значно7 уваги потребуе     завдань imageучнями. Туг не можна       лише на сильНавпаки, noTpi6H0 заохочувати до роботи слабших         залучаючи Тх, наприклад, до виготовлення наочних збирання           для складання задач, таблиць, з елементами         0kpeMi завдання можна доручити виконувати призначити    У до ceMiHapy вчитель надае учням

Мета ypokiB-ceMiHapiB — глибше i розкрити imageпитання теми, що вивчаеться.

Теоретики i доводять твердження або теореми й своТх товаришгв, пропонують можуть розв'язувати птвищено; Опорний конспект з теми стае тут у Практики пропонують завдання.

На зачитують реферати або роблять короткий 3BiT, виступають i3 нями.

розгляду       учнями            може бути       Важливо, щоб з кожного питання були узагальнення. Така сприяе творчому розвитку учня.

imageпроходять i жваво. На таких уроках         вчаться:

                                      висловлювати сво7 думки i захищати ix;

                                      розв'язувати        практичного 3MicTy;

                                      про          факти.

школа вимагае учителя в роботи врахування реального розвитку кожного учня.

Я бачу себе у з учнями. У учитель — учень перше займае учень, а завдання учителя — виростити його з урахуванням його особливостей, схильностей, iHTepeciB.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
26 травня 2021
Переглядів
901
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку