ПРО РЕН' ФОРМИ РОБОТИ НА УРОКАХ
М.НОЧЕВЧУК, учитель математики Чероногран5тнянсько7 ЗОШ 1-—11 ступенВ,
ВолоДарсько-Волинський р-н Житомирсько7 обл.
Яка особливо велика? Коли вдаеться досжти бажаного. Фалес МИетський, ДавньогрецЬкий учений (6 ст. до н. е.)
навчально-виховного процесу характеризуеться зведенням фронтальних форм роботи на до MiHiMYMY i впровадженням на 7х таких роботи, процесам станов.лення демократизованот У йдеться про засади: «Постав перед учнем завдання i стань осторонь». форми — но-колективна i колективна.
форма робим.
цим TepMiH0M виконання заддань yciMa учнями одночасно. Такј форми роботи я застосовую у свом шого в виконання учнюии письмових завдань (написання на запитання, розв'язування задач, виконання практичних завцань на kYTiB або Проте вони можутъ бум i ускмми — у одночасних (синхронних) висловлювань ycix адресованих уявному (вправа або який сто7ть посерединЈ класу i уважно «слухае» BCix.
ТакЈ форми роботи забезпечують одночасну ycix навчально-виховний процес, конавчального часу. Але учень працюе туг лише на сеф а отже, формуегься розвинений
Щоб цього не трапилося, використовую копкTHBHi форми роботи. Сюди робота в парах i робота в трупах.
Люди один односо за через що вони no-pi3H0MY виконують pi3Hi роботи. I якщо час вимагае, щоб кожна людина то працювати з yciMa учнями однаково — неприпустимо. Кожен учень може i повинен зробити kpokiB до мети, на скЈльки BiH здатний. НЬсго не повинен стояти на
Зале,жно умовно на групи з низьким, та високим з предмета. Завдання вчителя — знайтм методи та форми навчання, б сприяли ycix доцЈльнюл для роботи в таких pi3H0piBHem•m пасах ввахаегыя пф.еыјйоваве на-
Опке, комплекс що забезпечують кожному I•apaHTiD процесу на Mexi його можј1ивостей. Без цього не вдаељся вимоиу часу — сприяти розвитку творчот потенВ основу пою1адено форм i навчання, повно задовольнятимт науковоTexHiqHi, ek0H0Mi'IHi i потреби сусз урахуванням особливостей три MoxJMBi форми ортакјицй дифереюјйованот навчання.
14 м 32 (380), СЕРПЕНЬШ МАТЕМАТИКА |
коли окремим учпшм або групам ix пропонуютъся pi3Hi завдання та каргок,
uaci комплектуються з урахуванням навчальних можливостей
ДиференцЈацЈя, коли класу об'еднуютыя у 2—3 групи, яким учитель пропонуе pi3Hi класних i завдань. При цьому залишаеться залежно ycnixiB кожного переходити з групи до iHlH0T. Учень сам яке завдання йому силу.
Групи для навчання я формую до конкретно\ роботи; реалъною е HaBiTb на етапах одного уроку залежно завдань i 3MicTY виучуваного час опитування коли iM пропонуються pi3Hi завдання для засвоення ними програмового Marpiалу i коли вводяться pi3Hi способи знань. Наприклад, якщо ученьдобре встигае, завми виконуе завдання, добре математичною мовою, йому бажано запропонувати викласти в kJIaci ний для засвоення.
контролем його знань, а й стане навчанням для класу. При цьому запитання можна ставити не лише за опрацьованою темою, а й за програми, який був вивчений, тепер для кращого
час контролю виконання задцань учнями, ставляться до навчання, або nepeBipu роботи i3 початковим piBHeM навчальних досягнень, цтком дозапропонувати додаткову для читання, розцавши на парти книжки, або таку роботу, виконання якот передбачае новими знаннями i навичками в аспектЈ виучувано7 проблеми.
Я потрапляють у групу «слабких» на етапЈ переходу з молодшо7 школи в середню. це тому, що вимоги до на засвоення MaTepiany менше часу, темп роботи птвищеться. На вчителя, який працюе в 5-му kJIaci, покладаеться важливе завдання: допомогги не знизити piBeHb уста подолати з'явилися.
Як цього досягги? Найкраще i найлегше це зробити через гру. На цюму erani важливо не примушувати учитися, а заохотити пращовати. На уроках я використовую моменти в усних обчислень, розв'язування задач, nepeBipw« зацдань тщо. Казk0Bi repoi можугь спонукати дитину долати Ti чи
У навчання намагаюся уваги звертати на учнпв, якј вимагають особливот допомоги та Bka3iB0k. Слабших викликаю до дошки. kpiM того, пропоную iM картки i3 завданнями, до яких вказано план або подано зразок розв'язування. Це допомагае i спрямовуе Ti на таких картках розв'язання завдань з деякими пропусками.
Каргки з пропусками
1. Обчислити:
2. Знайти х, якщо 12 : 8 = х: 10.
Розв'язання За основною
8.x=12.
Дитяче захоплення розфарбовуванням я ефективно використовую на уроках математики час вивчення нового для певних навичок та в розв' язування задач.
Наприклад, коли 5-го класу ознайомлюються з понятгям променя, можна запропонувати iM таке завдання: «Точка розбивае пряму на два Розфарбуйте ix у pi3Hi кольори». легше буде показати npoMeHi.
час розв'язування задач на знаходження шлощ форми п'ятикласникам пропоную розбити на Taki, площу яких вони можуть знайти. Кожну окремим кольором кольоровою крейдою; розглянуги pi3Hi способи розбиття i обрати най-
Коли вводиться поняття чисел на коу 6-му knaci, частину прямо;, на якВђ зображено числа, ти одним кольором, а частину прямот, де зображено числа, — Таку пряму можна розглядати i у вертикальному легше сприймають поняпя oci ф з напрямом «утору — вниз».
У вивчення площини можна використати так: частини oci Ох та oci Оу, де числа, одним кольором, а частини oci Ох та oci Оу, де зобчисла, — При працюватиме зорова пам'ять що дуже важливо для засвоення будьякот MaTepiany. Це допомагае шестикласнику час навичок точок на за ix координатами.
|
|
|
|
|
|
15 |
Можна використати k0JTip i на уроках алгебри. Коли вивчаеться винесення cni.TbHoro множника за дркки, я кольором цей множник.
записую його перед дужками, а в ду,кках — все, що не кольором. Наприклад, 3х+ Зу = З(х+ у),
15ху+ 20у= 5 • 3ху+ 5 •4у+ 5 •у(Зх + 4).
17pLlMimxa. В 3aMicTb кольору використано шрифт.
i час розкриття дџжок. Якщо перед дужками сто1ть колюром множник, то xi6a можна не з'еднати його з кожним доданком у дужках щоб парами виписати Тх 3i своТми знаками? Наприклад,
15a +15b.
Таким чином, ризйк помилки значно змен-
шуеться, а навички постудово
На уроках геометрй в 7-му kJ1aci чення понятгя kYTiB корисно сторони одного куга одним кольором, а сторони другого — сторона kYTiB буде двома колюрами, вона належить кожному кугу. Таку методику застосовую час вивчення вертикальних kYI'iB i 03нак piBHocTi TpuymmdB. кольором еле-
менти легше показати на малюнку, а отже, i запам' ятати. я використовую на перших уроках засвоення нового MaTepiany, а з набутгям навичок потреба в ньому поступово зменшуетыя. виконують завдання правильно без розфарбовування.
Роботу з формування у YMiHb подавати многочлен у добутку способом групування я так. Учням роздаю картки, поетапний зразок виконання
завдання.
Картка-зразок
= (bx + by) + (сх + су) =перший крок = b(x + с(х + у) =другий крок крок Тој bx + сх + by + су— (х + у) (b + с). |
цього пропоную учням завдання.
Розкласти на множним:
а) ах + ау + 2х+ 2у= перший крок другий крок
6) 7К+ср+сК-
в) ab+
На початковому засвоення формул скороченого множення, наприњлад час перетворення виразу (4k +2ср)2 , сприяе формуванню в кращих YMiHb така
запам'ятовування. Наприклад:
Косинусом гострого кута прямокутнош три-
Синусом
прњлеглои•о
кутника називаеться протилежного
катета до
прямомника
piBHi.
квадрата
щоб вчиися aHWIi3YNTM свою роботу, я практикую не виправляти помилки, а лише вказати на них в роботи можу вказати такох, який необхјдно повторити. Це дае йому змогу знайти правильну
Враховуючи тит. розумм дјяљност* я часто пропоную д.ля них одне й те саме завдання, але з умовою виконання. Наприклад:
1. Обчислити: 8—7— • (10-35).
4
2. Розставити дужки так, щоб отримати правильну piBHicTb:
4
Пертле завдання я пропоную учням з синтетичним типом мислення, а друге з ycnixoM аналЈтики.
не лише типом мислення, а й характером сприймання навчально7 i за багатьма
параметрами.
сприймання одного можна так:
16 N232 (380), СЕРПЕНЬ ш МАТЕМАТИКА
I. тип (обов'язково прочитати вго-твердження описати так не можна, ос-
лос). |
поняття мае ктька особливостей. У тако- |
Знайти число, якщо 2,5 станоњлять — |
му випадку використовую розгалужений опорний |
2. |
конспект. Розглядаючи кожний випадок, посту- |
тип.
пово записуемо його: вчитель на а — в Знайти число за схемою:
|
|
|
|
5 7 |
|
з однаковими знаками |
|
е число додатне |
|
Частка двох чисел |
з знаками |
|
е число |
|
|
Розв'язати |
|||
|
|
Якщо в е дужки, розкриваемо Тх |
—2х —10 + З ¯ |
|
2 |
|
Переносимо доданки, частину, а решту — у праву, при цьому знаки на протилежн\ |
—2х + 6х - lO-3 +2 |
6 |
З |
|
Зводимо доданки |
4х=З |
|
4 |
|
Знаходимо k0PiHb |
х —3 : 4 З 4 |
З 4 |
зошитах. Розгалуження в дае змогу уч2,5 ням зв'язки yciMa частинами твердження. Наприклад:
У роз'язування вправ я також ocH0BHi етапи i записую ix за допомогою опорного конспекту. BiH мае форму запису (див. табл.)
Таблиця
час вивчення математики не завжди бачать зв'язок елементами (величинами), що вивчаються, а не можуть пов'язати собою 0kpeMi теми. 0nopHi конспекти допомагають подолати це.
опорним конспектом
3MicT i структуру чаеться. Опорний конспект дае змогу ocH0BHi твердження та означення i допомагае запам'ятати ix. Основна мета використання опор-
теоретичний ма-
• полегшити вивчення означень i тверджень.
У навчання конспекти будую час пояснення нового Розглядаю-
чи нове означення чи твердження, його, записую опорний конспект на записують його в зошити i мають змогурозв'язують у зошиз'ясовувати моменти. опорний конспект залишаеться. конспекти можугь буги Най-записують на в е опорний конспект. У твер- виконуючи кожний пункт, запищо вивчаеться, ocH0BHi особли-
BOCTi, одна з одною. Наконспекти дЈти використовують також приклад:
i для сво7х
знань. Ними зручно користуватися в процесЈ повторення мате-
ТАТЕМАТИКА м 32 (380), СЕРПЕНЬ т 17
конспекти використовуються в засобами навчання.
Вещчи пошуки нових i форм роботи, вдосконалюю добре вносячи елементи новизни. дають ceMiHaри. занять сприяе шенню багатьох завдань навчально-виховного процесу.
що в школах, вимагають учителя такого до навчання, який би забезпечив засвоення учнями обсягу за обмежений час. При цьому велике значення мае не лише розвиток певних навичок в а й вироблення узагальнювати й систематизувати вивчений поглиблювати свот знання.
СемЈнаром прийнято назиђати форму навчального занятгя, яка передбачае колективне обговорення учнями теми керјвництвом педагога. я використовую з метою системаузагааьнення i закрЈплення знань. На ceMiHapi набувають колективно; роботи, вчаться виступати, висловлювати судження з приводу сво7х CeMiHap е формою поглибленого вивчення вузлових питань теми, встановлення ними.
До ceMiHapy ставляться Taki вимоги:
• тема ceMiHapy мае бути ключовою, тобто такою, щоб у поеднувалися виховний i розвивальний аспекти;
• тема ceMiHapy повинна викликати в iHTepec i буги посильною для опрацювання;
• у мае бути додаткова з теми, доступна для них; • для в ceMiHapi запасом знань i BMiHb.
я проводжу у 9-му i 8-му класах, а елементи таких ypokiB впроваджую у 7-му Великий навчально-виховний ефект мае робота до ceMiHapy. товка до такого уроку проводиться На початку вивчення теми я пропоную учням написати твори або реферати, скласти або насамперед — практичного спрямування, подо виступу або виготовити тощо. Це вимагае кожного учня опрацювання за i додатковою розв'язування задач нальним способом.
час i проведення ceMiHapy учитель стае
включаються у роботу з самого початку вивчення ново; теми. Вони ють теоретичних запитань i на ceMiHapi, список наочних виготовити, додаткову
Питання, виносяться для обговорення на ceMiHapi, я формулюю проблемно, щоб забезпечити ix обговорення з вати
У списку вказую сторјнки, якЈ
(адже ще не мають достатнього самороботи з
Значно7 уваги потребуе завдань учнями. Туг не можна лише на сильНавпаки, noTpi6H0 заохочувати до роботи слабших залучаючи Тх, наприклад, до виготовлення наочних збирання для складання задач, таблиць, з елементами 0kpeMi завдання можна доручити виконувати призначити У до ceMiHapy вчитель надае учням
Мета ypokiB-ceMiHapiB — глибше i розкрити питання теми, що вивчаеться.
Теоретики i доводять твердження або теореми й своТх товаришгв, пропонують можуть розв'язувати птвищено; Опорний конспект з теми стае тут у Практики пропонують завдання.
На зачитують реферати або роблять короткий 3BiT, виступають i3 нями.
розгляду учнями може бути Важливо, щоб з кожного питання були узагальнення. Така сприяе творчому розвитку учня.
проходять i жваво. На таких уроках вчаться:
• висловлювати сво7 думки i захищати ix;
• розв'язувати практичного 3MicTy;
• про факти.
школа вимагае учителя в роботи врахування реального розвитку кожного учня.
Я бачу себе у з учнями. У учитель — учень перше займае учень, а завдання учителя — виростити його з урахуванням його особливостей, схильностей, iHTepeciB.