Співпраця між учнем і вчителем здійснюється за допомогою таких форм роботи як уроки-семінари, уроки з діловими іграми та уроки-заліки. Для учнів старших класів я намагаюсь не повторювати в проведенні різні типи уроків. Це допомагає підтримувати в учня інтерес до предмету, спонукає його до дії, розкриваючи тим самим потенційні можливості кожного. Звичайно, не всі завжди проходить ідеально, але в цілому результати непогані. Починаючи з третьої чверті ввожу нову форму роботи - залікова система. Всі заліки відкриті та тематичні.
1
Проміжний контроль знань у вигляді заліків в старших класах
Співпраця між учнем і вчителем здійснюється за допомогою таких форм роботи як уроки-семінари, уроки з діловими іграми та уроки-заліки. Для учнів старших класів я намагаюсь не повторювати в проведенні різні типи уроків. Це допомагає підтримувати в учня інтерес до предмету, спонукає його до дії, розкриваючи тим самим потенційні можливості кожного. Звичайно, не всі завжди проходить ідеально, але в цілому результати непогані. Починаючи з третьої чверті ввожу нову форму роботи - залікова система. Всі заліки відкриті та тематичні.
Перший вид заліку. Перед заліком проводжу самостійну роботу. У неї включені типові питання вивченого матеріалу і більш складні, що вимагають використання теорії в нестандартній ситуації. Учні, які отримали за самостійну роботу оцінку «відмінно», допомагають вчителю проводити залік. Ще одна умова: учні, які склали залік на «відмінно», звільняються від контрольної роботи. Залік складається з двох частин: теоретичної та практичної. Питання заліку вивішую за 2-3 тижні до нього, іноді на самому початку досліджуваної теми. За теоретичної частини заліку опитування проводять помічники вчителя з найбільш успішних учнів, відзначаючи результати у відповідній картці. На уроці здається тільки практична частина заліку. Для цього клас ділиться на 2-3 групи. Кожному учневі дається своя картка з обов'язковим і додатковим завданням. Час на виконання роботи -30 хвилин, на перевірку-10 хвилин, на підведення підсумків-5 хвилин. Підсумки проводять старші в групі. Вони можуть звільнити учнів, які успішно склали залік, від контрольної роботи. Така форма організації заліку дає всім рівні можливості для досягнення хороших результатів. «Сильні» учні вже на етапі самостійної роботи можуть показати високий результат. Далі вони продовжують закріплювати отримані знання, працюючи зі своїми групами. Інші учні мають можливість здати залік на «відмінно». Зазвичай до контрольної роботи підтягуються і «середні» учні, а «слабкі» стають більш впевненими.
Другий вид заліку. Змінюю місце заліку в системі перевірки знань. Спочатку проводжу контрольну роботу. Учні, які успішно впоралися з нею, звільняються від заліку. Залік в основному здають ті учні, які менш успішно впоралися з контрольною роботою або кому було потрібно для її виконання додатковий час. Такий час їм надається. Таких учнів, як правило, небагато, я маю можливість поговорити з кожним з них. У цей час інші учні вирішують нестандартні завдання з вивченої теми.
У 11 класі учням пропоную залік-екстерн. До цього часу в учнів складається певна система знань і умінь, а в соціальному плані з'являється бажання самоствердитися. Таку можливість їм надає залік-екстерн. Що це таке можна продемонструвати на наступному прикладі. При вивченні теми учні заздалегідь знайомляться з планом роботи на чверть: На початку чверті бажаючим пропонується паралельно з вивченням тем самостійно вивчити ще іншу тему і протягом тижня відзвітувати по цій темі в позаурочний час. У класі вивішується інформація про те, що треба знати і вміти до заліку. В ході підготовки до заліку плануються консультації. На здачу заліку приходять по 2 учня. Теорію кожен учень відповідає біля дошки, потім розв’язує 2 завдання. Одне з них-з запропонованих до заліку, інше - з дидактичних матеріалів з геометрії. Інформація про хід здачі заліку вивішується в класі. При такій формі організації заліку кожен учень має право вибору: працювати з усім класом або вивчати тему самостійно. Залік-екстерн здають, як правило, і ті, хто впевнено почуває себе в геометрії, і ті, хто на звичайних уроках не показує високих результатів.