Заступник директора з інклюзивної освіти
вчитель-логопед
Броварської ЗОШ І-ІІІ ст. № 9
Буток Юлія
Реалізація дистанційного навчання в інклюзивній освіті
Інклюзивне навчання, перш за все, — це забезпечення права кожної дитини на освіту. що зазначено в усіх національних документах (Конституція України, Закон «Про освіту» і т.д.), а також в міжнародних документах, ратифікованих Україною (Конвенція ООН про права дитини (стаття 23), Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю (стаття 24).
Тому, незважаючи на ситуацію в усьому світі, діти з ООП повинні навчатися дистанційно, як їхні однолітки.
Дистанційне навчання — це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності дитини з ООП, який відбувається за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
Мета дистанційного навчання — надати освітні та корекційно-розвиткові послуги, застосовуючи у навчанні сучасні інформаційно-комунікаційні технології.
Щоб вдало організувати дитстанційне навчання в інклюзивній освіті необхідно :
Варто зазначити, що навчання відбувається наближено до розкладу навчальних занять.
Оскільки у дітей є особливі освітні потреби їм необхідна додаткова підтримка з боку вчителя, асистента вчителя, корекційних педагогів та батьків. Тому потрібно налагодити ефективне спілкування між всіма учасниками навчальнго процесу.
Основною функцією асистента вчителя є співпраця з вчителем класу: допомогає вчителеві у підготовці дидактичного матеріалу та проведенні відео-уроку (вмикає та вимикає мікрофони, аби ту людину, яка веде урок або відповідає на запитання, було чутно; показує презентації та відео; спостерігає, що роблять учні; спілкується паралельно в чаті з батьками; усуває технічні складнощі; може проаналізувати заняття та розповісти про це вчителеві, аби вдосконалити процес).
Окрім того, асистент вчителя допомагає учням з особливими освітніми потребами у виконанні навчальних завдань, залучає їх до різних видів навчальної діяльності, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності.
Завдання корекційних педагогів – надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами; надання рекомендацій батькам, вчителям, асистентам вчиелів, шляхом використання дистанційних технологій. Беруть участь у команді психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.
Найпопулярніші види технологій, які використовуються для організації дистанційного навчання в інклюзивній освіті є: заняття в режимі-онлайн; відео та аудіо записи; еклектронні та друковані посібники, книги, робочі зошити; платформа Google Classroom.
Позитивні сторони дистанційної освіти для дітей з ООП:
- доступ дітей до інформаційних освітніх ресурсів;
- врахування особливостей дітей та їхніх потреб;
- безперервне технологічне вдосконалення;
- створення творчого середовища для дітей.
Труднощі, які виникають:
- високі матеріальні витрати на технічну основу навчання;
- ступінь та рівнень готовності учнів до комунікації в мережі;
- методична та педагогічна готовність педагогів;
- забезпечення технічної підтримки та обслуговування каналів зв'язку.
Зрозуміло, при застосуванні технологій дистанційного навчання виникають труднощі не лише у дітей, а й у педагогів. Вимога нинішнього часу - це активний розвиток педагогів, батьків та дітей у сфері дистанційного навчання.
Отже, дистанційне навчання в інклюзивній освіті організувати просто, головне бажання та професіоналізм педагогічних працівників.