Стаття:" Рекомендації щодо використання проєктної діяльності в умовах дистанційного та змішаного навчання".

Про матеріал
У статті розглядаються практичні рекомендації щодо використання проєктної діяльності в умовах дистанційного та змішаного навчання. Наводяться позитивні та негативні аспекти проєктної діяльності, висвітлено особливості використання проектної діяльності.
Перегляд файлу

Зражевська Л.В.,

учитель трудового навчання,  Криворізької гімназії №90 Криворізької міської ради,  e-mail: school-90@ukr.net   

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 

В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО ТА ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ  

Анотація. У статті розглядаються практичні рекомендації щодо використання проєктної діяльності в умовах дистанційного та змішаного навчання. Наводяться позитивні та негативні аспекти проєктної діяльності, висвітлено особливості використання проектної діяльності. 

 

Ключові слова: проєктна діяльність, позитивні та негативні аспекти проєктної діяльності, проєктна діяльність для особистісного розвитку учнів.

 

 

У сучасних умовах, коли навчання відбувається в різних форматах, таких як дистанційне та змішане навчання, важливо активно використовувати методи та форми навчання, які сприяють активній участі здобувачів освіти і розвитку їхніх навичок самостійності. Проєктна діяльність в цьому контексті виявляється однією з найефективніших форм самостійної роботи учнів. Її використання дозволяє створювати учбові проєкти, які сприяють активному залученню до навчального процесу, розвитку їхніх творчих здібностей та розв'язанню реальних завдань.

1.     Чітке формулювання завдань проекту. Перед початком роботи над проєктом важливо чітко сформулювати його мету та завдання. Це дозволить учням зрозуміти, що саме вони повинні досягнути в результаті своєї діяльності.

2.     Використання онлайн інструментів для спільної роботи. Дистанційне навчання часто передбачає роботу учнів у віддалених режимах. Використання онлайн інструментів для спільної роботи, таких як Google Додатки, Trello, або Microsoft Teams, дозволяє учням спільно працювати над проєктом, обмінюватися ідеями та взаємодіяти в реальному часі. 3. Стимулювання творчості та самовираження. Проєктна діяльність повинна сприяти розвитку творчих здібностей учнів. Дозвольте їм обирати теми для проєктів, де вони можуть виразити свої інтереси та погляди. 4.Забезпечення дистанційної підтримки та консультацій. Учні можуть виникнути питання чи труднощі під час роботи над проєктом. Важливо забезпечити їм можливість отримати дистанційну підтримку та консультації з вчителем або співробітником.

5.     Оцінка з використанням критеріїв. Розробіть чіткі критерії оцінювання проєктів, щоб учні знали, за якими параметрами їхні роботи будуть оцінюватися. Додатково, можна використовувати самооцінку та взаємооцінку, щоб залучити учнів до процесу оцінювання.

6.     Забезпечення доступності матеріалів та ресурсів. Переконайтеся, що учні мають доступ до необхідних матеріалів та ресурсів для реалізації свого проєкту. Це може включати доступ до Інтернету, навчальних платформ, електронних бібліотек та інших джерел інформації.

7.     Організація віртуальних презентацій. Завершені проєкти можуть бути презентовані учнями в формі віртуальних презентацій. Використання платформ для відеоконференцій, таких як Zoom або Google Meet, дозволить учням демонструвати свої досягнення та обмінюватися досвідом з іншими учасниками навчального процесу.

8.     Залучення зовнішніх експертів. Запросіть зовнішніх експертів або фахівців у відповідній галузі до оцінювання проєктів або надання фахових консультацій. Це дозволить учням отримати цінні поради та повністю зрозуміти важливість своєї роботи.

9.     Сприяння комунікації та співпраці. Заохочуйте учнів до активної комунікації та співпраці під час роботи над проєктами. Вони можуть обмінюватися ідеями, вирішувати проблеми разом та навчатися один від одного.

10. Залучення доцільних оцінювальних методів. Розгляньте можливість застосування різноманітних оцінювальних методів, таких як портфоліо, рубрики оцінювання, а також самооцінка та взаємооцінка, для оцінювання проектів учнів. Це дозволить зберегти об'єктивність та спрямувати увагу на процес навчання, а не лише на результати.

Проєктна діяльність учнів має як позитивні, так і негативні аспекти. 

Плюси.

1.     Активне залучення учнів. Проєктна діяльність стимулює активну участь учнів у навчальному процесі. Вони відчувають себе активними учасниками, а не просто слухачами.

2.     Розвиток творчих здібностей. Учні мають можливість реалізувати свої творчі здібності, розвивати уяву та креативність під час створення проєктів.

3.     Практичне застосування знань. Проєктна діяльність дозволяє учням застосовувати отримані знання та вміння на практиці для вирішення реальних проблем або завдань.

4.     Співпраця та комунікація. Учні навчаються співпрацювати в команді, обмінюватися ідеями, розв'язувати конфлікти та ефективно спілкуватися один з одним.

5.     Мотивація до навчання. Залучення до проектної діяльності може підвищити мотивацію учнів до навчання, оскільки вони більш зацікавлені в темі, яка їх цікавить.

Мінуси.

1.Часові обмеження. Реалізація проектів може вимагати значного часу, що може бути проблемою у випадку обмеженого часу на навчальний матеріал. 2. Складність оцінювання. Оцінювання проєктів може бути складним завданням для вчителя, оскільки вимагає об'єктивності та урахування різноманітності результатів.

3.     Неоднорідність результатів. Учні можуть мати різний рівень підготовки, і їхні результати можуть бути неоднорідними, що може ускладнити спільну роботу в команді.

4.     Необхідність ресурсів. Реалізація деяких проєктів може вимагати доступу до певних ресурсів, таких як технічне обладнання, програмне забезпечення або фінансові витрати.

5.     Ризик втрати мотивації. Неуспіх або труднощі в процесі роботи над проєктом можуть призвести до втрати мотивації та зниження зацікавленості учнів.

Особливості використання проектної діяльності відповідно до плюсів і мінусів.

1.     Систематичний підхід. Важливо пам'ятати, що проєктна діяльність - це процес, що потребує систематичного підходу. Попереднє планування, визначення мети та завдань проєкту допомагають уникнути більшості негативних аспектів.

2.     Індивідуальність і адаптивність. Кожен учень має свої сильні та слабкі сторони, тому важливо забезпечити індивідуальний підхід до кожного проєкту. Здатність адаптуватися до потреб і можливостей кожного учня може допомогти зменшити негативні наслідки.

3.     Зрілість і підготовка. Ефективна реалізація проєктів вимагає від учнів певної зрілості та підготовки. Поступове збільшення складності проєктів та розвиток навичок роботи в команді може допомогти уникнути деяких негативних моментів.

4.     Значення вчителя. Роль вчителя в процесі проєктної діяльності надзвичайно важлива. Вчитель повинен бути підтримкою та наставником для учнів, а також забезпечити необхідні ресурси та розробити чіткі критерії оцінювання.

5.     Підсумкове вивчення та аналіз. Після завершення проєкту важливо провести аналіз його результатів, виявити позитивні та негативні аспекти, а також зробити висновки для майбутніх проєктів. Цей процес допоможе удосконалити проєктну діяльність у майбутньому.

Проєктна діяльність учня є важливою формою самостійної роботи в умовах дистанційного та змішаного навчання. Її використання сприяє активному залученню учнів до навчального процесу, розвитку їхніх творчих здібностей та розв'язанню реальних завдань. Застосування рекомендацій з використання проєктної діяльності дозволить оптимізувати навчальний процес та забезпечити ефективну самостійну роботу учнів у дистанційному та змішаному навчанні.

Запропоновані рекомендації можуть доповнити роботу та забезпечити більш успішну реалізацію проєктної діяльності в умовах дистанційного та змішаного навчання. Хоча проєктна діяльність має свої виклики, вона вважається дуже ефективною формою навчання, яка сприяє активному залученню учнів та розвитку їхніх навичок. Отже, при правильному підході та підтримці, плюси проектної діяльності переважають її негативні аспекти, а її використання може стати важливим кроком у розвитку навичок учнів та підвищенні їхнього інтересу до навчання.

Перелік рекомендованих джерел з питань проєктної діяльності в умовах дистанційного та змішаного навчання:

      Томас Дж. У. (2000). Огляд досліджень з проектної діяльності. Фонд Autodesk.

      Блуменфельд П. К., Соловей Е., Маркс Р. В., Крайчик Дж. С., Гуздіал М., & Палінксар, А. (1991). Мотивація проектно-орієнтованого навчання: підтримка дії, підтримка навчання. Педагогічний психолог, 26(3-4), 369398.

      Крайчик Дж. С., Блуменфельд П. К., Маркс Р. В., & Соловей Е. (1994). Колаборативна модель для допомоги вчителям середньої школи вивчати проектно-орієнтований підхід. Журнал початкової школи, 94(5), 483-497.

      Лармер Дж., Мерджендоллер Дж., Босс С. (2015). Встановлення стандартів для проектно-орієнтованого навчання: перевірений підхід до строгого класового навчання. ASCD.

      Уокер А., Рекер М., Робертшоу М. Б., Осташевський,Н., Лірі Г. (2015). Дослідження проектно-орієнтованого навчання в віртуальній середній школі. Дослідження та розвиток освітніх технологій.

      Де Россі М., Іпполіті Ф. (Ред.). (2020). Проектно-орієнтоване навчання та навчання з використанням технологій: теорії та стратегії для покращення успішності студентів. IGI Global.

      Фаррелл К., Брунтон П. (2019). Проектно-орієнтоване навчання та онлайннавчання: рішення для дистанційного навчання. Routledge.

      Жук О. В., Ковальчук Н. В., Кравченко Л. О. (2018). Проектна діяльність у навчальному процесі сучасної школи: теорія та методика викладання. 

      Петровська О. О. (2019). Проектна діяльність як інноваційна технологія в освіті: теорія і практика. Ред. А. М. Осадча. Літера ЛТД.

      Довгаль С. О. (2017). Проектна діяльність як метод розвитку критичного мислення молодших школярів. Педагогічні науки, 3, 92-97.

      Кулик І. М. (2016). Впровадження проектної діяльності у процес навчання математики в початковій школі. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 5, 189-194.

 

pdf
Додано
18 квітня
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку