Мирошниченко Наталія Миколаївна
учитель початкових класів (спеціаліст)
Дружбівського НВК: загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів – ДНЗ
Ямпільського району Сумської області
ЛЕПБУК
У статті розкривається сутність поняття «лепбук», його значення, формат лепбуку, його різновиди, види та як його можна виготовити.
Розглядаються особливості лепбука,приклади завдань до лепбука.
Ключові слова:лепбук , «сюрпризні комірки», тематичні папки .
Постановка проблеми.Лепбук у школі допомагає учителям виконувати важливу роботу — навчати дітей вчитися.
Лепбук — це саморобна інтерактивна книга.Лепбук – наколінна книга .
У дослівному перекладі з англійської «лепбук» (lapbook) означає «наколінна книга» (lap – коліна, book – книга).
Лепбук – це новітній спосіб організації навчальної діяльності. Він є книгою або текою з певної теми, в яку вклеєні різноманітні міні-книжечки, оформлені як дверцята, віконечка, кишеньки, квіточки, книжечки, рухливі кружечки тощо. Дитина може їх створювати і розміщувати так, як вважає за потрібне. В ці кишеньки збирається навчальний матеріал, який дитина накопичує протягом вивчення будь-якої теми. При цьому створення лепбуку, крім ігрового і творчого завдання, є носієм навантаження і певні зобов’язання. По-перше, матеріал дитина збирає і накопичує за певним планом, створеним разом з учителем. По-друге, щоб дібрати матеріал, потрібно його вивчити, проаналізувати і зрозуміти. По-третє – потрібно презентувати зібраний матеріал. Доречі, над певною темою може працювати як одна дитина, так і група. В групі діти вчаться чути одне одного, розподіляти обов’язки, прислухатись і переконувати, домовлятись, бути відповідальними за спільну роботу
Метою статтті є висвітлити що лепбук – це новітній спосіб організації навчальної діяльності. Він є книгою або текою з певної теми, в яку вклеєні різноманітні міні-книжечки, оформлені як дверцята, віконечка, кишеньки, квіточки, книжечки, рухливі кружечки тощо. Дитина може їх створювати і розміщувати так, як вважає за потрібне. В ці кишеньки збирається навчальний матеріал, який дитина накопичує протягом вивчення будь-якої теми. При цьому створення лепбуку, крім ігрового і творчого завдання, є носієм навантаження і певні зобов’язання. По-перше, матеріал дитина збирає і накопичує за певним планом, створеним разом з учителем. По-друге, щоб дібрати матеріал, потрібно його вивчити, проаналізувати і зрозуміти. По-третє – потрібно презентувати зібраний матеріал. Доречі, над певною темою може працювати як одна дитина, так і група. В групі діти вчаться чути одне одного, розподіляти обов’язки, прислухатись і переконувати, домовлятись, бути відповідальними за спільну роботу.
Лепбук у школі допомагає учителям виконувати важливу роботу — навчати дітей вчитися.
Лепбук — це саморобна інтерактивна книга.Лепбук – наколінна книга
У дослівному перекладі з англійської «лепбук» (lapbook) означає «наколінна книга» (lap – коліна, book – книга).
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Термін «лепбук» вперше використала у своїй домашній школі письменниця з Вірджинії Теммі Дабі.
У 80-х роках минулого століття Діна Зайк запропонувала використання foldables – складених аркушів паперу з певної теми, що сприяли легкому та ненав'язливому запам'ятовування матеріалу дітьми. Автор в своїй книзі описала створення різних видів цих "міні-книг". Працюючи над їх створенням, діти у творчій грі швидко та надовго запам’ятовували потрібну інформацію. Цю техніку почали широко застосовувати у домашніх школах Вірджинії. Теммі Дабі запропонувала вкласти ці маленькі книжечки в одну тематичну теку, оформлену яскраво і цікаво. Тобто запропонувала систематизувати інформацію з певної теми. Ці теки за форматом могли розміститися в дітей на колінах. Саме тому така саморобна книга і отримала назву - "лепбук". Такий вид роботи швидко був прийнятий у американських домашніх школах, адже уособлював собою книжку-іграшку, наповнену навчальною інформацією, що створила власне дитина дібравши, проаналізувавши навчальну інформацію, що, сприяло кращому запам’ятовуванню матеріалу. Отже лепбук – це кінцевий результат вивчення певної теми, який учень самостійно виготовляє, використовуючи отриманні знання.
Виклад основного матеріалу.Лепбук – це новітній спосіб організації навчальної діяльності. Він є книгою або текою з певної теми, в яку вклеєні різноманітні міні-книжечки, оформлені як дверцята, віконечка, кишеньки, квіточки, книжечки, рухливі кружечки тощо. Дитина може їх створювати і розміщувати так, як вважає за потрібне. В ці кишеньки збирається навчальний матеріал, який дитина накопичує протягом вивчення будь-якої теми. При цьому створення лепбуку, крім ігрового і творчого завдання, є носієм навантаження і певні зобов’язання. По-перше, матеріал дитина збирає і накопичує за певним планом, створеним разом з учителем. По-друге, щоб дібрати матеріал, потрібно його вивчити, проаналізувати і зрозуміти. По-третє – потрібно презентувати зібраний матеріал. Доречі, над певною темою може працювати як одна дитина, так і група. В групі діти вчаться чути одне одного, розподіляти обов’язки, прислухатись і переконувати, домовлятись, бути відповідальними за спільну роботу.
1 )Виготовлення лепбука — спільна діяльність педагога й дітей, під час якої вони запам’ятовують необхідну інформацію. Цьому передують тематичні заняття та ігри, спостереження, обговорення й бесіди на певні теми.
2) Значення лепбука
Фактично лепбук — це тематичний посібник, яскраво оформлений і чітко структурований, що відповідає віковим особливостям дітей. Але якщо для них лепбук — це яскрава книжка із сюрпризними інтерактивними кишеньками, то для педагога — дидактичне й методичне поле для діяльності, зокрема:
навчальний, дидактичний та ігровий посібник;
нова форма організації пізнавальної активності дітей та їх самостійності;
новітній спосіб організації навчальної діяльності;
змістовний елемент розвивального середовища класу;
форма презентації результатів проекту або тематичного тижня.
3) Приклад завдання до лепбуку за навчальними предметами
Лепбук ще називають тематичною або інтерактивною папкою, саморобною міні-книжкою, книжкою-розкладачкою тощо. Він має кишеньки, дверцята, конвертики, віконця, вкладки й рухливі деталі, у які складають дидактичні матеріали. Кожен конвертик або віконце вміщує систематизований матеріал для вивчення і закріплення знань з певної теми.
Щоб заповнити тематичні папки, діти мають:
вивчити певний матеріал;
виконати завдання;
оформити результати спостереження;
підготувати замальовку тощо.
Формат лепбука передбачає багато різних «сюрпризних комірок». З них діти мають діставати певні завдання або вкладати папірці з виконаними завданнями. У таких саморобних інтерактивних книжках вони постійно працюють пальцями, а отже, розвивають дрібну моторику і тактильні відчуття.
Під час роботи з лепбуком у дітей розвиваються універсальні компетентності, зокрема вони навчаються:
планувати майбутню діяльність;
домовлятися з однолітками;
розподіляти обов’язки;
добирати, узагальнювати та систематизовувати інформацію;
самостійно знаходити відповіді на запитання, що виникли;
приймати рішення, спираючись на свої знання й уміння;
спілкуватися, висловлювати власні думки й побажання;
самостійно аналізувати та робити висновки.
Отже, лепбук — підсумковий результат спільної тематичної роботи з дітьми. Він дає змогу дітям швидко та ефективно засвоїти нову інформацію, систематизувати, узагальнити й закріпити вивчений матеріал у пізнавально-ігровій формі. Діти можуть самостійно працювати з лепбуком у будь-який час, щоб поновити або розширити свої знання з певної теми.
4) Різновиди лепбука
Розмір готового лепбука стандартний у всьому світі. Це папка формату А4 у складеному вигляді та А3 — у розгорнутому. Цей розмір ідеально підходить для того, щоб діти могли самостійно працювати з лепбуком: тримати його в руках, писати і виконувати завдання в ньому, транспотрувати його.
5) Види лепбуків за формою:
стандартна папка з розворотом, що розгортається, як книжка
папка з більшою кількістю розворотів
книжка у вигляді певної фігури
книжка-гармошка — для зображення послідовності подій
книжка-сходинка — багатошарова папка-книжка для викладу інформації у вигляді списку
книжка-вкладка у вигляді піраміди — для зберігання предметів різного розміру, приміром від більшого до меншого чи навпаки
книжка-квітка — пелюстки зручно використовувати для демонстрації частин цілого, утворення складу числа тощо
папка-будиночок із регульованими за кількістю та розміром зачиненими/відчиненими віконцями/дверцятами — для словника, розв’язування прикладів, читання складів тощо
книжка-конверт, що складається з чотирикутного аркуша паперу, з’єднаного кутами в центрі — утворює чотири секції для зберігання інформації з чотирьох взаємопов’язаних частин
книжка-круг — круг із чотирьох секторів для запису короткої інформації.
Залежно від мети та фантазії учитель з дітьми можуть виготовляти й інші види лепбуків — книжка-віяло, книжка-колесо, книжка-мушля, книжка на одну сторінку, квадратна незавершена книжка, книжка-пара тощо.
Залежно від призначення лепбуки поділяють на:
навчальні
ігрові
автобіографічні
вітальні, святкові
Учителі не обмежені у виборі наповнення лепбуків. Вони можуть добирати різні дидактичні завдання та види діяльності відповідно до вивчених тем, зокрема:
настільні, дидактичні, логічні ігри;
лабіринти, кросворди;
ігри на уважність;
розмальовки, штриховки;
реальні предмети — листівки, шматочки тканини, листя, камінці тощо;
куплені чи саморобні пазли;
паперові чи картонні «рухомі» фігурки та деталі;
картки з прислів’ями, загадками, віршами, оповіданнями, ігрові вправи;
чисті аркуші для заміток, картки.
Усі завдання-«сюрпризи» в лепбуці діти шукають у стандартних кишеньках, кишеньках-гармошках, кишеньках-книжках, звичайних і фігурних конвертах, віконцях і дверцятах. Завдяки кишенькам діти інакше сприймають навіть подібне, як у підручнику, завдання і залюбки його виконують.
6) Як виготовити лепбук
Основа лепбука — цупкий папір. На нього приклеюють кишеньки, книжки-розкладачки, віконця й інші деталі з наочною інформацією за певною темою.
Обкладинку слід зробити яскравою, написати назву та оформити відповідно до теми, прикрасити за бажанням декоративними елементами:
Малюнками;
Ґудзиками;
блискітками-паєтками;
елементами флористики;
наклейками;
вирізаними тематичними картинками тощо.
Виготовляють лепбук у групі, тому що одна дитина за урок не зможе систематизувати матеріал і оформити роботу. Дітям подобається виготовляти оригінальні кишеньки та наповнювати їх інформаційним змістом. Коли вони беруть активну участь у підготовці лепбука, то запам’ятовують навчальний матеріал швидше.
У процесі роботи діти навчаються спостерігати, дотримуватись інструкцій, виявляють творчість. Групова форма роботи дає змогу закріпити вивчений матеріал, ще раз його проаналізувати й систематизувати знання.
Висновки.Лепбук — підсумковий результат спільної тематичної роботи з дітьми. Він дає змогу дітям швидко та ефективно засвоїти нову інформацію, систематизувати, узагальнити й закріпити вивчений матеріал у пізнавально-ігровій формі.
Список використаних джерел
1. Лепбук як новітній спосіб систематизації навчальної інформації. Режим доступу: http://shtf.tilda.ws/lapbook1
2.Катерина Крутій. Лепбук як дослідницький проект дошкільника. Режим доступу: http://ukrdeti.com/lepbuk-yak-doslidnickij-proekt-doshkilnika/
3.Як зробити лепбук. Майстер-клас. (Как сделать лэпбук. Мастер-класс). Режим доступу: http://portalmam.com/razvivayka/yak-zrobiti-lepbuk-mayster-klas-kak-sdelat-lepbuk-master-klass
4. Режим Лепбук для дітей — ідеї самостійного виготовлення та оформлення, вибір тематики за віком. Режим доступу: http://radka.in.ua/poradi/lepbyk-dlia-ditei-ideyi-samostiinogo.html#i-5
1