Стаття "Шляхи реалізації здоров'язберігаючих технологій в початковій школі"

Про матеріал
У статті розкривається поняття про здоров’язберігаючі технології Представлена детальніша класифікація здоров’язберігаючих технологій і її типів (за О. Ващенко) Розкривається поняття духовного та соціального здоров’я Представлені форми та види роботи у загальноосвітніх закладів України
Перегляд файлу

Медвецька Алла Павлівна

вчитель початкових класів

 

Шляхи реалізації здоров'язберігачих технологій

в початковій школі

 

Вступ. Збереження та зміцнення здоров'я дітей - одне з головних стратегічних завдань країнЗдоров’я людини – один із найважливіших показників економічного, соціального і морального благополуччя суспільства. Водночас сучасні соціально-економічні та екологічні кризи в країні зумовили значне погіршення здоров’я населення, особливо дітей [1, 2]. Для збереження здоров'я дітей в школі необхідно впроваджувати здоров'язберігаючі технології. Внаслідок навчання в умовах здоров'язберігаючого навчального середовища в учня першочергово має сформуватися здоров'язберігаюча компетентність, що дасть можливість сформувати його життєствердний здоров'язберігаючий образ світу, завдяки чому дитина зможе зберегти як власне здоров'я, так і здоров'я людей, які її оточують.

Основним завданням сучасної школи стає виховання компетентної особистості, яка не тільки володіє знаннями, а й уміє застосовувати їх у житті, діяти адекватно у відповідних ситуаціях, адаптуватися до складних соціальних умов, долати життєві труднощі, підтримувати своє здоров’я на належному рівні, надавати опір негативним впливам [2, 50]

 Навчити дітей берегти і зміцнювати своє здоров’я – одна з найважливіших проблем сучасної школи. Здоров'я учнів – одне із основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому.

Актуальність проблеми.Феномен здоров'я та здоров'язбереження цікавили вчених різних наук впродовж тисячоліть - філософів, медиків, соціологів, психологів і  педагогів. Перші спроби трактування поняття «здоров'я», «здорова людина», «здоровий спосіб життя» належать давньогрецьким філософам Алкмеону, Сократу, Платону, Арістотелю, Епікуру, Сенеці, Піфагору.[10,20]

Проблема здоров'язбереження в науці набула міждисциплінарного характеру, що дало змогу розглядати її як багатомірний феномен. Медичним аспектам формування здорового способу життя присвячені праці М.Амосова, Г.Куколевського, Г. Апанасенко та ін. Наукові доробки С.Волкової, О.Киричук, С. Страшка, В.Сухіної, Г.Яцук висвітлюють різні аспекти валеологічного виховання дітей. Розробці здоров'язберігаючих технологій в освіті присвячені праці О.Ващенко, С.Гозак, В.Ковалько, Н.Коцур, В.Савченко та ін.[11,105]

Основна частинаДля України головною проблемою, яка пов’язана з майбутнім держави, є збереження і зміцнення здоров'я дітей. Турботу викликає різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління, зниження рівня народжуваності й тривалості життя.

Загальновідомо, що здоров'я людини на 20% залежить від спадкових факторів, на 20% - від стану довкілля, на 7-10% - від рівня здоров'я і на 50% - від способу життя людини.

Вступаючи до навчального закладу 85% учнів мають ті чи інші порушення соматичного та психічного характеру, зростає кількість учнів, які мають психоневрологічні захворювання.

Тому головним завданням у діяльності педагогічних колективів навчальних закладів на сучасному етапі повинно бути збереження і зміцнення здоров'я учнів, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів та їх батьків.

В цьому навчальному році в нашій школі було проведено опитування серед учнів, батьків, вчителів та адміністрації з метою з'ясування значущості підтримки здорового способу життя.

Для цього всім було запропоновано відповісти на одне і те ж запитання:

Як Ви вважаєте, що є найбільш значущим з запропонованого списку?

  •                 гроші
  •                 здоров'я
  •                 знання та вміння
  •                 позитивніоцінкиучнів.

І ось які результати було отримано.

100% вчителів та батьків визначили «Здоров’я» найбільш значущим пріорітетом.40% учнів вважають головнішим позитивні оцінки,60% учнів обрали найголовнішим показник «Здоров’я».

Отримані дані наочно показують, що здоров'я є найбільш значущим пріоритетом для не тільки для батьків і учнів, а й для вчителів і адміністрації нашої школи. Необхідно звернути увагу на той факт, що деякі учні вважають пріоритетним для себе отримання хороших оцінок і знань. І це можна пояснити тільки одним - прагненням нас вчителів і батьків наполегливо довести дітям, що немає нічого важливішого за навчання! Хоча кожен з нас прекрасно розуміє, що здоров'я є найважливішим і навчити дітей берегти і зміцнювати своє здоров’я – одна з найважливіших проблем сучасної школи..

До загальної кількості факторів, що негативно впливають на здоров’я школярів, науковці Е.Вайнер, О.Дубогай, К.Іванова, А.Куликов, Є.Ямбуг та інші відносять перевантаження дітей навчальними заняттями, авторитарний стиль взаємовідносин педагогів та учнів, недостатнє врахування їх вікових та індивідуальних особливостей під час навчання і виховання. [7,15]

Особливої уваги потребує стан здоров’я молодших школярів. Серед умов, що впливають на погіршення здоров’я дітей, Л.Коротаєва визнає гіподинамію (недостатня рухова активність); велике навчальне навантаження в школі та вдома; нераціональне харчування; невиконання режиму сну, навчання, відпочинку. Негативно впливає на здоров’я школярів недотримання школою гігієнічних вимог (недостатня провітрюваність приміщення, невідповідність шкільних меблів фізичним особливостям дітей, незадовільне освітлення класних кімнат, невиконання вимог щодо рухового режиму молодших школярів).

Аналіз причин, що призводять до погіршення здоров’я молодших школярів, дав можливість виявити ряд негативних факторів. Більшість учителів стурбована інтенсифікацією та інформаційним наповненням навчальних занять. Напружене розумове навантаження в школі та перевантаження домашніми завданнями не дають змогу дитині в повному обсязі реалізувати свої потреби в руховій активності. Створення оптимальних можливостей для реалізації власного потенціалу кожної дитини є одним із вагомих кроків до впровадження здоров'язберігаючих технологій у навчальному закладі. Педагоги підтримують сприятливі умови для ефективного колекційного навчання, виховання та розвитку дитини, допомагаючи їй реалізувати свій власний потенціал. Саме тому необхідно створити такі умови навчання учнів початкових класів, які б забезпечили збереження та зміцнення їх стану здоров'я або хоча б не впливали негативно на їх фізичний і духовний розвиток. Одним із напрямів розв'язання цієї проблеми є, на мою думку, створення у загальноосвітньому навчальному закладі здоров'язберігаючого навчального середовища.

 Перш за все у початковій школі можна виділити загальні завдання для збереження здоров'я молодших школярів, які є характерними для всіх програм, які використовуються в закладах освіти:

1. Навчити дітей визначати свій стан і відчуття.

2. Сформувати активну життєву позицію.

3. Сформувати уявлення про своє тіло, організм.

4. Вчити зміцнювати і зберігати своє здоров'я.

5. Розуміти необхідність і роль рухів у фізичному розвитку.

6. Навчати правилам безпеки при виконанні фізичних вправ і різних видів діяльності.

7. Вміти надавати елементарну допомогу при травмах.

8. Формувати уявлення про те, що корисно і що шкідливо для організму.

Таким чином, необхідно постійно вести роботу з розвитку самовизначення молодших школярів, одним з найважливіших складових якої є збереження та зміцнення фізичного, психічного, морального і соціального здоров'я. На мій погляд, роботу з формування здорового способу життя необхідно вести, враховуючи  вікові особливості учнів.

Саме тому в своїй роботі я застосовую принципи здоров'язберігаючого уроку, спрямовані на зміцнення фізичного і психологічного здоров’я.

• принцип рухової активності реалізовую за допомогою фізкультхвилинок, які відіграють важливу роль у збереженні високої працездатності протягом року у початковій школі.

Мета проведення фізкультурної хвилинки - підвищити або утримати розумову працездатність дітей на уроках, забезпечити короткочасний активний відпочинок для школярів під час занять, коли значні навантаження випробовують органи зору і слуху; м'язи тулуба, особливо спини, що знаходяться в статичному стані; м'язи кисті працюючої руки. Вправи складено так, щоб при їх виконанні були охоплені різні групи м’язів. Вона необхідна для збереження здоров'я учнів, для того, щоб підняти їм настрій, посилити крово-і лімфообмін застійних ділянок в організмі дитини, зняти статичну напругу.Ось такі руханки я проводжу на уроках, які  подобаються дітям.

РУХАНКА « РУБАННЯ  ДРОВ »

Ми  багато  сиділи, спробуємо активно відпочити, будемо « рубати  дрова ».Стати так, щоб  нікому  не  заважати. Уявити  собі, що  ви  рубаєте  дрова. Показати, яка  колода, яку  потрібно  розрубати. Покласти  її  на  пеньок  і  піднімати  « сокиру » високо  над  головою .Щоразу, коли опускаєте                « сокиру» , голосно вигукуйте: «Хе!».  Через  хвилину  скажіть: скільки  колод «розрубали»?

- Що ви  зараз  відчуваєте? Який  настрій?

РУХАНКА « ЛЕБЕДИНА  ШИЯ »

Шийний  остеохондроз – причина  головного  болю, запаморочення. Перед  вправами  зробити 2 – 3 вдихи – видихи.

- « Гілочки » - підняти  повільно  руки  вгору, зімкнути  в  замок, добре  потягнутися. Опустити  повільно  руки  вгору, зімкнути  в  замок, добре  потягнутися. Опустити  повільно  руки  вниз. Поліпшується  кровообіг  у  хребті.

- « Так,ні, ай –я- я- й »- так- голова вниз, назад; ні – в боки; ай – я- я-й- від  плеча  до  плеча. 5 – 6 р.

- Рухи  кобри – голова вправо, до  плеча, повільно  дугою  вгору  від  плеча, вниз  до грудей, потім  підборіддям  вперед  і  вгору. Так само  вліво.

- Пишемо  носом  або  підборіддям  -  цифри, букви, можна  малювати  предмети, писати  добрі  слова: я  здоровий, я  терплячий,  я врівноважений…

- Загойдалася  голова - повільно  вліво, вправо й  подивитися  прямо  перед  собою.

Здоров’я  вам!

РУХАНКА « ДОЩ  У  ЛІСІ »

Діти сидять  , кисті  рук  (долонями  вниз) лежать на  колінах.

- Подув  вітер  (легкі  рухи  руками).

- Похолодало  (потирають  долоні  рук ).

- Зашаруділо  листя (клацання  пальцями  біля  вух ).

- Дощ  посилюється  (інтенсивно  плескають  долонями  по  колінах).

Далі  повторюють  рухи  у  зворотному  порядку  повільніше:

- Вітер став  ущухати (терти  долоні).

- Листя  менше  шарудить (поважне  клацання  пальцями  біля   вух).

- Стало  тепліше  (легкі  рухи  рук  перед  обличчям).

- Дощ  зменшується  (поважно  плескають долонями по  колінах).

- На  землю  падають  лише  окремі  краплі  дощу (рідкі  оплески

     долонями).

- Сонце  (руки  догори).

РУХАНКА  « ЗМІЯ »

Учитель. Однією з найнебезпечніших для людини ситуацій є укус отруйної змії. Зараз ми перетворимося на таку змію, але кусатиме вона не людей а свій хвіст.

Учні стають у шеренгу один за одним і кладуть руки на плечі того, хто стоїть попереду. Перший у шерензі — голова змії, а останній — її хвіст.

Завдання для голови — упіймати хвіст. Завдання для хвоста — ухилятися, щоб не бути пійманим.

Якщо голові вдалося зловити свій хвіст, останній учасник вибуває, і хвостом стає той, хто стояв перед ним.

Через хвилину можна поміняти ролі «хвоста» і «голови».

принцип формування правильної постави та навичок раціонального дихання, де я проводжу дихальні вправи

Ефективною є вправа «Зоряне дихання», пов’язана з ароматерапією.

Ароматерапія - це древнє, вдосконалене віками мистецтво використання ефірних олій рослин для зміцнення здоров'я.

 Вдихаючи ароматизоване ефірними оліями повітря, ми отримуємо цілу гаму приємних і цілющих біологічно активних регуляторів. Ефективно підібрані ефірні олії зміцнюють імунну систему організму.

Вдихаючи ароматичні олії, діти виконують те, що каже вчитель.

 « А зараз посміхніться як сонечко. Закрийте очі. Уявіть, що сонячне тепло зігріло все ваше тіло. Візьміть за руку сусіда. Відчуйте тепло і затишок. Подаруйте їм своє. Подумки побажайте здоров'я собі, природі, всім людям на землі і всі ми будемо здорові. Відкрийте очі.»

• принцип реалізації ефективного загартовування, а саме,перерви на свіжому повітрі, уроки на природі.

• принцип психологічної комфортності реалізовую за допомогою кольоротерапії.

Необхідно намагатись навчити дитину не лише бути здоровою тілом, але й душею, щоб вона прагнула творити своє здоров'я в злагоді з природою і законами буття. Тому я запроваджую не лише фізичні вправи але й етюди для душі.

Кольоротерапія - це немедикаментозний метод лікування, заснований на тому, що кожна з біологічно активних зон організму реагує на один із кольорів: вплив кольором відбувається на орган зору, а через нього і через зоровий аналізатор - на нервову систему. Вплив певного кольору знімає енергетичну блокаду, яка є причиною функціонального розладу.

Червоним світлом Ви активуєте серце, кровообіг, легені і м'язову тканину. Він сприяє кровообігу і розширює судини. Прискорює одужання при різних шкірних захворюваннях. Дозвольте стимулювати себе цим світлом і внутрішньо оживити

Оранжевий - підвищує рівень нейроендокринної регуляції; омолоджує, збільшує м'язову силу.

Жовтий, як символ сонця, знімає напруження і дає надію.

Я проводжу з дітьми вправу «Зоряне дихання» .

Мета цієї вправи - протидія болю будь-якого походження, тривозі, страху, поганого настрою

.Діти виконують такі команди:

Сядьте якомога зручніше.

Уявіть синє небо, засіяне зорями.

Оберіть одну зірочку – вона тепер належить вам.

Виберіть колір, необхідний для зцілення.

Включіть зірочку, нехай вона засвітиться цим кольором. Кольоровий промінь широкий, він все довкола заповнює своїм сяйвом. Вдихніть на раз-два-три, уявляючи, що ви вдихаєте кольорове повітря. Повітря, проникаючи через ніс, заповнює усе ваше тіло. Спробуйте побачити та відчути це. Вдихайте носом.

Затримайте дихання, порахувавши до трьох.

Видихніть на раз-два-три.

Отже, кольоротерапія – це дієвий метод психологічного впливу на дитину, який може використовуватися у роботі з учнями з діагностичною, педагогічною, профілактичною та лікувальною метою.

• принцип опори на індивідуальні особливості і здібності;

Особливу роль в профілактиці зорової втоми на уроках відіграє робота з зоровим тренажером Базарного, розташованого зазвичай на стелі або одній зі стін класної кімнати. Важливе зауваження: вправи з тренажером Базарного виконуються тільки стоячи.

Такий тренажер можна використовувати на будь-якому уроці, так як він є доречним після тривалого читання або письма, а також цю вправу можна проводити під музичн

Висновки.Формування у молодших школярів уявлень і понять про здоровий спосіб життя неможливе без інтегративного підходу до вирішення цієї проблеми. Оскільки проблема здорового способу життя комплексна за своїм змістом і є предметом дослідження багатьох наук, то результативна розробка педагогічного аспекту можлива на основі інтеграції теоретичних положень медико-біологічної та психолого-педагогічної наук.

Виходячи з філософського, психологічного та медико-біологічного розуміння сутності поняття «здоровий спосіб життя» для молодших школярів розглядаємо це поняття як форму життєдіяльності, яка ґрунтується на вимогах добового біологічного ритму і включає такі основні складові, як режим дня, особиста гігієна, рухова активність, режим харчування та сну, загартування, чергування праці і відпочинку, відсутність шкідливих звичок.

Сучасні умови життя і професійної діяльності висувають високі вимоги до стану здоров'я, психічної стійкості, фізичного розвитку особистості. Ефективність творчої, професійної діяльності повністю обумовлена здоров'ям людини. Тому ідеї цінності здоров'я як основи всіх подальших успіхів у розвитку людської особистості, самопізнання і самовдосконалення повинні сьогодні домінувати і бути постійним "фоном" в роботі з дітьми

Список використаних джерел

1. Ващенко О., Свириденко С. Організація здоров’язберігаючої діяльності початкової школи // Початкова освіта. – 2005.- №46. – С. 2-4.44.

2. Концепція національної системи фізичного виховання дітей, учнівської і студентської молоді України / Р.Т.Раєвський, В.Г.Ареф’єв, М.Д.Зубалій та ін. // Початкова школа. – 1994.- №8. – С. 50-54.

3. Іванова С. Управління оздоровчою діяльністю школи /С. Іванова // Підручник для директора. – 2008. – № 2. – С. 36-54 4.             

4. Данюк Н. Яке здоров'я в українського школяра?Ваше здоров’я.-2008.-№48

5. Ващенко О. М. Організація навчально-виховного процесу з «Основ здоров'я в 1-4 класах» : навч. метод. посібник / О. М. Ващенко. - Кам'янець-Подільський ФОП Сисин О. В., 2010. - 167 с.

6. Бережна Т. І. Здоров’язбереження – чиїх рук справа? Національна мережа шкіл сприяння здоров’ю як інноваційний освітній процес / Т. І. Бережна // Управління освітою             

7. Бойченко Т. Є. Валеологія - мистецтво бути здоровим / Т. Бойченко//Здоров'я та фізична культура (Шкільний світ). - 2005. - №2. - С.1-4.ю. – Квітень, 2011. – число 7 (259). – С. 14-17.

8. Земцова В.Й. Валеологічні аспекти теорії фізичного виховання / В.Й. Земцова //   Теорія і методика фізичного виховання і спорту. – № 3. – 2007.

9. Компетентісний підхід в сучасній освіті: світовий досвід та  українські перспективи: бібліотека освітньої політики / Бібік Н.М., Ващенко Л.С., Локшина І.О. та ін. / Під заг. ред. О.В.Овчарук._ К.:К.І.С., 2004.- 112с.

10. Мельник І.М. та ін. Аксіологічний аспект технології здорового способу життя молодших школярів // Сучасні технології навчання в початковій освіті: Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (13-14 квітня 2006 р.) / Редкол.: З.Сіверс,О.Кононко, Е.Белкіна та ін. – К.: КМПУ ім. Б.Д.Грінченка, 2006. – С. 105-108.16.

11. Ващенко О.М. Особливості формування у молодших школярів здоров’язберігаючих умінь і навичок // Сучасні технології навчання в початковій освіті: Матер. Всеукр. наук.-практ. конф. (13-14 квітня 2006 р.) / Редкол. : З.Сіверс, О.Кононко, Е.Белкіна та ін. – К.: КМПУ ім. Б,Д,Гінченка, 2006. – С. 19-21.

docx
Додано
16 листопада 2022
Переглядів
338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку