STEM-освіта: інноваційний підхід до навчання.
вчитель початкових класів
Гирич Наталія Валеріївна
КЗО « СЗШ № 31» ДМР
2020-2021 н.р.
Зміст
I. STEM-освіта. Інший погляд на розвиток здобувачів освіти. Актуальність теми.
II. STEM - освіта в науково – педагогічному проєкті
« Інтелект України».
III. Методичні поради практичного використання елементів SТEM-освіти на уроках в початкових класах.
IV. Список використаної літератури.
I. STEM-освіта. Інший погляд на розвиток здобувачів освіти.
В сучасному світі учні потребують сучасних методик викладання, тому впровадження STEAM - освіти є пріоритетним, цікавим, новим способом викладання навчального матеріалу.
Що ж таке STEAM - освіта ?Вона охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering), мистецтво (Art) та математику (Mathematics). Як показують дослідження, на сучасному етапі, у всьому світі спостерігається дефіцит фахівців з технічних напрямків, попит на них росте набагато швидше, ніж на інші спеціальності, саме тому, у відповідь на виклики часу, такий тип освіти виходить на перший план. Важливо розуміти, що STEАM – це не просто технічна освіта. Вона охоплює значно ширше поняття, а саме вдале поєднання креативності та технічних знань. В першу чергу учень став не споживачем, а замовником знань. Вчитель же став своєрідним наставником, людиною, що допомагає пояснити, як використовувати потенціал кожної технології для власної користі й користі суспільства. Міністерство освіти та науки України ще у 2016 році опублікувало першу версію "Концептуальних засад реформування середньої освіти" та Концепцію Нової Української Школи (НУШ) [інтернет – ресурс https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola ], де одними із основних компетентностей школярів є:
Так Кабінетом Міністрів України від 13 січня 2021 р. №131-р затверджено план заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти ( SNEM – освіти) до 2027 року [інтернет - ресурс https://zakon.rada.gov.ua].
Головною перевагою STEAM-освіти для школярів є їх підготовка до реального життя. STEAM-підхід дозволяє виховати в дітях гнучкість та критичне, практично орієнтоване мислення. На перший план виходить здатність вчитись. Це дає впевненість батькам у майбутньому їхніх дітей, адже після застосування STEAM-викладання діти матимуть глибоке розуміння як жити у сучасному динамічному світі.
II. Впровадження STEM-освіти в науково – педагогічний проєкт « Інтелект України».
Упровадження в національний освітній простір системи пошуку, навчання та виховання дітей є метою Всеукраїнського науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». У цьому проєкті діти здобувають знання шляхом відкриття, через самостійну і практичну діяльність. Їх «занурюють» у певну проблематику, що робить знання якіснішими й міцнішими. Цей проєкт робить акцент на вивчення предметів природничо-математичного циклу. Фундаментальною відмінністю проєкту є введення двох навчальних предметів: «Навчаємося разом» та «Еврика», надалі курс « Я пізнаю світ». Як показує теоретичний аналіз і практика освітньої діяльності, необхідно спрямувати зусилля й акцентувати на таких технологіях, формах, методах, що сприяють розвитку вміння самостійно приймати рішення на основі практичного досвіду та професійних знань, вирішувати проблеми, ефективно діяти у складних ситуаціях.
Науково-педагогічний проєкт «Інтелект України», відрізняється від традиційного інтегрованим середовищем навчання. Це сприяє підвищенню мотивації вивчення математики, природознавства. Дослідницько-експериментальна діяльність допомагає глибше розуміти наукові поняття, явища. Інтегровані уроки дозволяють учню цілісно сприймати навколишній світ та місце людини в ньому. STEM-навчання у проєкті “Інтелект України» складається із шести етапів: запитання, обговорення, дизайн, моделювання, тестування і розвиток. Ці етапи і є основою систематичного проєктного підходу. Таким чином STEM-освіта формує певний комплекс якостей особистості, що складається з критичного мислення, навичок творчості та діяльності в команді.
III. Методичні поради практичного використання елементів SТEM-освіти на уроках в початкових класах. Мій досвід, спостереження.
Програма розробляться з урахуванням міжпредметних зв’язків. Так, наприклад на уроці читання діти вивчають оповідання про солов’я, на уроці « Людина і світ» діти знайомляться із класовою та видовою приналежністю цього птаха, спосіб життя, чують його спів. На уроках читання в учнів формуються комунікативні компетентності ( слухання, монологічне та діалогічне мовлення), пропонується проєктна діяльність. Учні мого класу розробляли творчі роботи по прочитаним легендам, складали власні казки, вірші, розробляли макети до прочитаних книжок.
Також після ознайомлення із творчістю Т. Г. Шевченка, ми провели урок « З Україною в серці», де діти власноруч виготовляли оберіг – віночок.
На уроках математики особлива увага приділяється формуванню математичної компетентності. Це розв’зування логічних задач, робота з геометричним матеріалом. Розроблені окремі уроки «Сходинками до математичного олімпу. Розв’язування завдань підвищеної складності.» Під час вивчення геометричних фігур, у першому класі, учні провели майстер клас по виготовленню намиста із бубликів ( вивчали круг, коло).
Також учні брали участь у навчальних проєктах і ділових іграх.
1. « Гра – мандрівка» (за темою « Сотня», діти розробляли настільну гру, самостійно розташовуючи на ігровому полі ряд чисел у межах 100).
2. Проєкт « Таблиця –помічниця», присвячена вивченню табличного множення і ділення. Учні власноруч створювали свої таблиці і самостійно вписували потрібні числа.
3. Інформаційний проєкт « Математика в казках». Діти шукали казки, в яких освітлювались математичні терміни ( числа, фігури). На уроці обговорювали і зачитували знайдені казки. Деякі учні склали власні роботи.
4. Ділова гра « У магазині іграшок». Учні уявляли себе покупцями, вчилися правильно витрачати кошти, рахувати решту.
Навчальний посібник для уроків « Еврика», розроблений так, що учні на кожному заняття розв’язують різнорівневі задачі, використовуючи методи організованого перебору та схематичні малюнки. В основі прийомів таких задач лежить завдання сформулювати суперечність: ЯКЩО…ТО…АЛЕ… Завдання другого рівня «Розв’язуємо разом», формують в учнів початкові уявлення роботи за алгоритмом, застосовуючи метод міркувань.
Вправи і задачі третього рівня спираються на алгоритм розв’язування винахідницьких задач, які стимулюють дітей до творчого пошуку. Так до вивчення теми « Переливання. Задачі на переливання», діти знайомилися наочно із задачами Пуассона, переливаючи рідини, а також дітям були продемонстровані досліди із рідинами, що допомогло наочно краще зрозуміти рідини і іх властивості.
Основною метою дисципліни « Навчаємося разом» є формування в учнів основної компетентності « Умій учитися». Зберігає в учнів позитивне ставлення до школи, стійкої мотивації до навчання.
Уроки « Навчаємося разом» спонукають дітей докладати вольових зусиль для досягнення пізнавальної діяльності. Учні створюють «Форми дедлайну», розподіляють свої справи на групи, використовуючи таблиці, графіки :
Також курс пропонує завдання для вдосконалення навичок швидкого і раціонального читання, пропонуючи цікаві інформаційні статті про всесвіт, людей, тварин. На кожному уроці у дітей розвивається логічне мислення ( ребуси, шаради), гра «Кола на воді» , збагачує словниковий запас.
Курс « Я у світі» формує компетентності у галузі природничих наук, техніки й технологій, дослідницької діяльності, сприяє потребі до пізнання світу. Під час роботи на уроках у дітей відбувається потрійне сприйняття матеріалу: бачу, чую, роблю, створюю). Так діти беруть участь у проєктах:
1. «Рельєф», створюють за допомогою паперових рушників і склянки води умовні складки на поверхні Землі.
2. Проєкт « Форми Земної поверхні», пап’є-маше.
3. Тваринний світ Євразії, створення леп буків.
4. Проєкт « Грунт. Властивості грунту». Діти висаджували насіння гороху і квасолі, слідкували за ростом рослин.
5. Проєкт « Родовідне дерево».
6. Проєкт « Допомагай тваринам».
При вивчені теми « Збільшувані прилади» учні ознайомилися із мікроскопом, самостійно роблячи висновки, як працює даний пристрій.
Отже навички критичного мислення та наукові знанні, отримані в результаті навчання з елементами STEM-освіти дозволяють дитині пізнавати навколишній світ і не боятися труднощів.
Список використаної літератури
1. Бех І.Д. Методологічні засади всеукраїнського науково-педагогічного проєкту «Інтелект України» / І.Д.Бех // Рідна школа. – 2013.- №10.- С.9-12. Інноваційне мислення учителя та учня як база STEM-освіти 84 STEM-освіта та шляхи її впровадження в навчально-виховний процес, м. Тернопіль, 2017
2. Гавриш І. Інноваційні освітні проєкти - кроки до світових стандартів освіти (науково-педагогічний проект «Інтелект України»/ І. Гавриш, С.Кириленко // Рідна школа. – 2013.- №10.- С. 3-8
3. Доценко С. Роль навчального предмета «Еврика» у вирішенні завдань освіти здібних та обдарованих учнів початкової школи./ С. Доценко, Л. Булахова, Т.Дорожко// Рідна школа.- 2013.- №10.- С.55-57
4. Кириленко С. Поліфункціональний урок у системі STEM-освіти: теоретикометодологічні та методичні сегменти. / С.Кириленко, О.Кіян// Рідна школа.- 2016.- № 4.- С. 52-53
5. Міністерство освіти і науки України. Проєкт для обговорення. Нова школа: простір освітніх можливостей [Електронний ресурс] / упор. Л.Гриневич, О.Елькін, С. Калашнікова, І.Кобернік та ін. – Поліхун Н.І. Педагогічна технологія STEM як засіб реформування освітньої системи України./ Поліхун Н.І., Сліпухіна І.А., Чернецький І.С.// Освіта та розвиток обдарованої особистості.- 2017.- №3.- С. 5-8