Стаття. STEM освіта. Інноваційний підхід до навчання.

Про матеріал
В статті подані методичні поради щодо практичного використання елементів SТEM-освіти на уроках в початкових класах.
Перегляд файлу

 

STEM-освіта: інноваційний підхід до навчання.

 

C:\Users\User\Downloads\IMG-1102c22cf08896459767f45fde11c9d9-V.jpg

                              

 

 

                                             вчитель початкових класів 

                                                            Гирич Наталія Валеріївна

                                                        КЗО « СЗШ № 31» ДМР

 

 

2020-2021 н.р.

 

Зміст

 

I. STEM-освіта. Інший погляд на розвиток здобувачів освіти. Актуальність теми.

 

II. STEM - освіта в науково – педагогічному проєкті

« Інтелект України».

 

III. Методичні поради практичного використання елементів  SТEM-освіти на уроках в початкових класах.

 

IV. Список використаної літератури.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. STEM-освіта. Інший погляд на розвиток здобувачів освіти.

           

В сучасному світі учні потребують сучасних методик викладання, тому впровадження  STEAM - освіти є пріоритетним, цікавим, новим способом викладання навчального матеріалу.

Що ж  таке STEAM - освіта ?Вона охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering), мистецтво (Art) та математику (Mathematics). Як показують дослідження, на сучасному етапі, у  всьому світі спостерігається дефіцит фахівців з технічних напрямків, попит на них росте набагато швидше, ніж на інші спеціальності, саме тому, у відповідь на виклики часу, такий тип освіти виходить на перший план. Важливо розуміти, що STEАM – це не просто технічна освіта. Вона охоплює значно ширше поняття, а саме вдале поєднання креативності та технічних знань. В першу чергу учень став не споживачем, а замовником знань. Вчитель же став своєрідним наставником, людиною, що допомагає пояснити, як використовувати потенціал кожної технології для власної користі й користі суспільства. Міністерство освіти та науки України ще у 2016 році опублікувало першу версію "Концептуальних засад реформування середньої освіти" та Концепцію Нової Української Школи (НУШ) [інтернет – ресурс https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola ], де одними із основних компетентностей школярів є:

  • здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
  • математична компетентність;
  • компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
  • інноваційність;
  • екологічна компетентність;
  • інформаційно-комунікаційна компетентність;
  • навчання впродовж життя;
  • громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей;
  • культурна компетентність;
  • підприємливість та фінансова грамотність.

Так Кабінетом Міністрів України від 13 січня 2021 р. №131-р затверджено план заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти ( SNEM – освіти) до 2027 року [інтернет - ресурс https://zakon.rada.gov.ua].

Головною перевагою STEAM-освіти для школярів є їх підготовка до реального життя. STEAM-підхід дозволяє виховати в дітях гнучкість та критичне, практично орієнтоване мислення. На перший план виходить здатність вчитись. Це дає впевненість батькам у майбутньому їхніх дітей, адже після застосування STEAM-викладання діти матимуть глибоке розуміння як жити у сучасному динамічному світі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Впровадження STEM-освіти в науково – педагогічний проєкт « Інтелект України».

Упровадження в національний освітній простір системи пошуку, навчання та виховання  дітей є метою Всеукраїнського науково-педагогічного проєкту «Інтелект України». У цьому проєкті діти здобувають знання  шляхом відкриття, через самостійну і практичну діяльність. Їх «занурюють» у певну проблематику, що робить знання якіснішими й міцнішими. Цей проєкт робить акцент на вивчення предметів природничо-математичного циклу. Фундаментальною відмінністю проєкту є введення двох навчальних предметів: «Навчаємося разом» та «Еврика», надалі курс « Я пізнаю світ». Як показує теоретичний аналіз і практика освітньої діяльності, необхідно спрямувати зусилля й акцентувати на таких технологіях, формах, методах, що сприяють розвитку вміння самостійно приймати рішення на основі практичного досвіду та професійних знань, вирішувати проблеми, ефективно діяти у складних ситуаціях.

Науково-педагогічний проєкт «Інтелект України», відрізняється від традиційного інтегрованим середовищем навчання. Це сприяє підвищенню мотивації вивчення математики, природознавства. Дослідницько-експериментальна діяльність допомагає глибше розуміти наукові поняття, явища.  Інтегровані уроки дозволяють учню цілісно сприймати навколишній світ та місце людини в ньому. STEM-навчання у проєкті “Інтелект України» складається із шести етапів: запитання, обговорення, дизайн, моделювання, тестування і розвиток. Ці етапи і є основою систематичного проєктного підходу. Таким чином STEM-освіта формує певний комплекс якостей особистості, що складається з критичного мислення, навичок творчості та діяльності в команді.

 

 

 

III. Методичні поради практичного використання елементів SТEM-освіти на уроках в початкових класах. Мій досвід, спостереження.

Програма розробляться з урахуванням міжпредметних  зв’язків. Так, наприклад на уроці читання діти вивчають оповідання про солов’я, на уроці « Людина і світ» діти знайомляться із класовою та видовою приналежністю цього птаха, спосіб життя, чують його спів. На уроках читання в учнів формуються комунікативні компетентності ( слухання, монологічне та діалогічне мовлення), пропонується проєктна діяльність. Учні мого класу розробляли творчі роботи по прочитаним легендам, складали власні казки, вірші, розробляли макети до прочитаних книжок.

C:\Users\User\Desktop\легенді.jpg

 

Також після ознайомлення із творчістю Т. Г. Шевченка, ми провели урок « З Україною в серці», де діти власноруч виготовляли оберіг – віночок.

C:\Users\User\Desktop\ДОКУМЕНТЫ\Фотки 1 - А класс\IMG-b0983abcfc816fd4703e1955089d8f49-V.jpg

 

 

На уроках математики особлива увага приділяється формуванню математичної компетентності. Це розв’зування логічних задач, робота з геометричним матеріалом. Розроблені окремі уроки  «Сходинками до математичного олімпу. Розв’язування завдань підвищеної складності.» Під час вивчення геометричних фігур, у першому класі, учні провели майстер клас по виготовленню намиста із бубликів ( вивчали круг, коло).

C:\Users\User\Desktop\IMG-3a0273e3da156f2a9ae076da4dd1320c-V.jpg

Також учні брали участь у навчальних проєктах і ділових іграх.

1. « Гра – мандрівка» (за темою « Сотня», діти розробляли настільну гру, самостійно розташовуючи на ігровому полі ряд чисел у межах 100).

2. Проєкт « Таблиця –помічниця», присвячена вивченню табличного множення і ділення. Учні власноруч створювали свої таблиці і самостійно вписували потрібні числа.

3. Інформаційний проєкт « Математика в казках». Діти шукали казки, в яких освітлювались математичні терміни ( числа, фігури). На уроці обговорювали і зачитували знайдені казки. Деякі учні склали власні роботи.

4. Ділова гра « У магазині іграшок». Учні уявляли себе покупцями, вчилися правильно витрачати кошти, рахувати решту.

 

 

Навчальний посібник для уроків « Еврика», розроблений так, що учні на кожному заняття розв’язують різнорівневі задачі, використовуючи методи організованого перебору та схематичні малюнки. В основі прийомів таких задач лежить завдання сформулювати суперечність: ЯКЩО…ТО…АЛЕ… Завдання другого рівня «Розв’язуємо разом», формують в учнів початкові уявлення роботи за алгоритмом, застосовуючи метод міркувань.

Вправи і задачі третього рівня спираються на алгоритм розв’язування винахідницьких задач, які стимулюють дітей до творчого пошуку. Так до вивчення теми « Переливання. Задачі на переливання», діти знайомилися наочно із задачами Пуассона, переливаючи рідини, а також дітям були продемонстровані досліди із рідинами, що допомогло наочно краще зрозуміти рідини і іх властивості.

C:\Users\User\Desktop\ДОКУМЕНТЫ\Фотки 1 - А класс\20180427_113412.jpg

 

C:\Users\User\Desktop\ДОКУМЕНТЫ\Фотки 1 - А класс\20180427_113849.jpg

 

 

Основною метою дисципліни « Навчаємося разом» є формування в учнів основної компетентності « Умій учитися». Зберігає в учнів позитивне ставлення до школи, стійкої мотивації до навчання.

Уроки « Навчаємося разом» спонукають дітей докладати вольових зусиль для досягнення пізнавальної діяльності.  Учні створюють     «Форми дедлайну», розподіляють свої справи на групи, використовуючи таблиці, графіки :

  • швидкій кінь
  • білка в колесі
  • лев
  • равлик .

Також курс пропонує завдання для вдосконалення навичок швидкого і раціонального читання, пропонуючи цікаві інформаційні статті про всесвіт, людей, тварин. На кожному уроці у дітей розвивається логічне мислення ( ребуси, шаради), гра  «Кола на воді» , збагачує словниковий запас.

 Курс « Я у світі» формує компетентності у галузі природничих наук, техніки й технологій, дослідницької діяльності, сприяє потребі до пізнання світу. Під час роботи на уроках у дітей відбувається потрійне сприйняття матеріалу: бачу, чую, роблю, створюю). Так діти беруть участь у проєктах:

1. «Рельєф», створюють за допомогою паперових рушників і склянки води умовні складки на поверхні Землі.

2. Проєкт « Форми Земної поверхні», пап’є-маше.

3. Тваринний світ Євразії, створення леп буків.

4. Проєкт « Грунт. Властивості грунту». Діти висаджували насіння гороху і квасолі, слідкували за ростом рослин.

5. Проєкт « Родовідне дерево».

6. Проєкт « Допомагай тваринам».

 

При вивчені теми « Збільшувані прилади» учні ознайомилися із мікроскопом, самостійно роблячи висновки, як працює даний пристрій.

C:\Users\User\Desktop\IMG_1207.jpg

 

Отже навички критичного мислення та наукові знанні, отримані в результаті навчання з елементами STEM-освіти дозволяють дитині пізнавати навколишній світ і не боятися труднощів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1. Бех І.Д. Методологічні засади всеукраїнського науково-педагогічного проєкту «Інтелект України» / І.Д.Бех // Рідна школа. – 2013.- №10.- С.9-12. Інноваційне мислення учителя та учня як база STEM-освіти 84 STEM-освіта та шляхи її впровадження в навчально-виховний процес, м. Тернопіль, 2017

2. Гавриш І. Інноваційні освітні проєкти - кроки до світових стандартів освіти (науково-педагогічний проект «Інтелект України»/ І. Гавриш, С.Кириленко // Рідна школа. – 2013.- №10.- С. 3-8

 3. Доценко С. Роль навчального предмета «Еврика» у вирішенні завдань освіти здібних та обдарованих учнів початкової школи./ С. Доценко, Л. Булахова, Т.Дорожко// Рідна школа.- 2013.- №10.- С.55-57

4. Кириленко С. Поліфункціональний урок у системі STEM-освіти: теоретикометодологічні та методичні сегменти. / С.Кириленко, О.Кіян// Рідна школа.- 2016.- № 4.- С. 52-53

5. Міністерство освіти і науки України. Проєкт для обговорення. Нова школа: простір освітніх можливостей [Електронний ресурс] / упор. Л.Гриневич, О.Елькін, С. Калашнікова, І.Кобернік та ін. – Поліхун Н.І. Педагогічна технологія STEM як засіб реформування освітньої системи України./ Поліхун Н.І., Сліпухіна І.А., Чернецький І.С.// Освіта та розвиток обдарованої особистості.- 2017.- №3.- С. 5-8

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рогозняк Валентина Танасіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
7 жовтня 2021
Переглядів
2007
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку