Метою статті є висвітлення питань про впровадження в освітній процес STEM, інтегрованого підходу до навчання, в рамках якого академічні науково-технічні концепції вивчаються в контексті реального життя. Переваги та шляхи реалізації STEM-освіти.
STEM - ОСВІТА В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ: НЕОБХІДНІСТЬ І ПЕРЕВАГИ
Сьогодні відбувається процес інтелектуальної інформатизації суспільства, тобто людство переходить на абсолютно новий якісний рівень свого розвитку. Це обумовлюється розвитком науки і техніки, інтелектуальних інформаційних технологій, розвитком робототехнологічних систем. Високотехнологічні інновації, інтелектуальні потоки інформації, наукові розробки перетворюють всі сфери нашого життя. Сучасних школярів насамперед цікавить - конструювання, моделювання, програмування, робототехніка, 3Dпроектування і багато іншого, пов’язанного з інтелектуальними технологіями. Для реалізації цих інтересів необхідні більш складні компетенції і навички. Важливо, досліджувати і винаходити, а також знати і вміти. Необхідно одночасно розвиватися в таких ключових академічних областях, як наука, математика, технології та інженерія, які можна об'єднати одним словом - STEM (science, technology, engineering and mathematics).
STEM є інтегрований підхід навчання, в рамках якого академічні науково-технічні концепції вивчаються в контексті реального життя. Мета такого підходу - створення стійких зв'язків між школою, суспільством, роботою і цілим світом, що сприяють розвитку STEMграмотності та конкурентоспроможності в світовій економіці.
Головним трендом в світовій освіті є STEM. Повсюдно зростає затребуваність в фахівцях інженерного напрямку, з'являються нові інтелектуальні професії,. Впровадження нового міждисциплінарного і проектного підходу до навчання, дозволить школярам посилити дослідний і науково-технологічний потенціал, розвинути навички критичного, інноваційного та творчого мислення, вирішення проблем, комунікації та командної роботи.
З 2018-2019 року в шкільну освіту впроваджується інноваційний освітній проект всеукраїнського рівня"Я — дослідник", який є основою для вивчення природничих наук в більш старших класах.
Крім того, з минулого навчального року розпочато оснащення всіх шкіл ІКТ, цифровими освітніми ресурсами, доступом до мережі Інтернет. Також в 2018 році в старших класах інформатика вивчається на основі вибірково модулів.
Особлива увага в Україні приділяється розвитку освітньої робототехніки. Проводиться щорічна Всеукраїнська олімпіада з робототехніки WRO олімпіада Переможці олімпіади мають можливість брати участь у Всесвітній олімпіаді з робототехніки (WRO).
Крім того в Україні проходить щорічний Міжнародний фестиваль робототехніки FIRST LEGO League Junior для дітей 6-10 років який своєю метою надихає дітей початкової школи вивчати науку, технологію, математику а також долучатись до вирішення актуальних світових питань за допомогою їхньої улюбленої іграшки – конструктора LEGO.
Наша країна рухається в одному напрямку з розвиненими країнами. STEM-освіта є мостом, що з'єднує навчання і кар'єру. Його концепція готує дітей до технологічно розвиненому світі. Фахівцям майбутнього потрібні всебічна підготовка і знання з самих різних освітніх областей природних наук, інженерії, технології та математики.
Переваги STEM технології:
1. STEM-освіта стає зоною посиленого фінансування: зростаюче число різноманітних некомерційних організацій надають школам гранти для реалізації технологічно-орієнтованих проектів.
2. Тим часом STEM - це найширший вибір можливостей професійного розвитку (ефективність використання ще й тому, що в країні набирає обертів загальнонаціональна кампанія за впровадження технологій навчання дисциплін STEM).
3. Надання школярам доступу до технологій. Сьогодні, коли світ пронизаний всюдисущими комп'ютерними мережами, діти створюють цифровий контент, обмінюються їм і споживають його в небачених досі масштабах. Вони запускають веб-сайти, знімають фільми на телефони і самі розробляють ігри.
3.STEM технології означають створення такого середовища навчання, яка дозволяє школярам бути більш активними. Щоб не сталося, вони залучені в своє власне навчання. Підсумком є те, що школярам краще запам'ятати те, чого вони навчилися, коли вони залучені в процес, а, не будучи пасивними спостерігачами.
4. STEM технології вимагають від школярів великих здібностей мислити критично, працювати як в команді, так і самостійно.
Спеціалістам майбутнього потрібна всебічна підготовка. Педагог повинен розуміти, що сьогодні в світі відбувається зміна ціннісних орієнтацій сучасного суспільства, його мети, норм, світогляду, саме під впливом «високих технологій». Вчителю постійно доводиться змінюватися, перебудовувати свою роботу.
У сьогоднішньому сучасному цифровому суспільстві людина вже не мислить себе без електронної підтримки і супутніх інформаційних технологій. Сучасне цифрове обладнання стає невід'ємною частиною у всіх сферах людського життя і в медицині, і в науці, і в освіті і навіть в мистецтві.
Умови для впровадження STEM технології:
1.Необходімо вибудувати розгалужену систему пошуку, підтримки і супроводу талановитих дітей.
2. Необхідно розвивати творче середовище для виявлення особливо обдарованих дітей в кожній загальноосвітній школі. Старшокласникам потрібно надати можливість навчання в заочних, дистанційних і он-лайн школах, які дозволяли б їм незалежно від місця проживання освоювати програми профільної підготовки.
3.Одновременно слід розвивати систему підтримки сформованих талановитих дітей. Це, перш за все, освітні установи цілодобового перебування. Слід поширювати наявний досвід діяльності фізико-математичних шкіл і інтернатів для обдарованих дітей.
4. Робота з обдарованими дітьми повинна бути економічно доцільною. Учитель, завдяки якому школяр добився високих результатів, повинен отримувати нагороду.
5. Необхідно запровадити систему моральних і матеріальних стимулів підтримки вітчизняного вчительства. А головне - привернути до вчительської професії молодих талановитих людей.
У STEM-освіті активно розвивається креативний напрям, що включає творчі та художні дисципліни (промисловий дизайн, архітектура і індустріальна естетика і т.д.). У найближчому майбутньому в світі буде різко не вистачати: IT-фахівців, програмістів, інженерів, фахівців високо технологічних виробництв та ін. В ході модернізації освіти не одна зі шкіл не повинна залишитися осторонь. Це звичайно стосується в першу чергу і оснащення інформаційними ресурсами і технологіями, комп'ютерним обладнанням та оргтехнікою, доступом до мережі Інтернет. Природно, що завдяки новому обладнанню, новим можливостям у дітей посилюється не тільки мотивація до навчання, а й поліпшується якість знань з предметів. Майбутнє, яке втілює синтез науки і мистецтва, хвилює нас вже зараз. Саме тому вже сьогодні потрібно думати, як виховати найкращих представників наближається майбутнього.
Незабаром з'являться професії, які зараз навіть уявити важко, всі вони будуть пов'язані з технологією і високо технологічним виробництвом на стику з природничими науками. Особливо будуть затребувані фахівці біо- та нано-технологій. І ми повинні вже зараз готувати наших учнів до цього.
Хоча і говорять, що дитина це відкрита книга, але з кожним роком її чомусь все важче стає читати, учитель повинен шукати способи, методи, як це завдання вирішити. Вчителі повинні не тільки передавати нашим дітям те, чим володіємо самі, а й самі вчитися для них, і у них.