В статті розкрито напрямки роботи закладу по впровадженню медіа-освіти в навчально виховний процес з метою формування нової моделі особистості вчителя, озброєного найсучаснішими методиками і розробками з медіа навчання, здатного до інновацій, до впровадження Інтернет-технологій в урочну та позаурочну роботу; здатного виховувати сучасну компетентну особистість, творця власного життя.
Автор статті:
Сагун Ольга Петрівна,
заступник директора з науково-методичної роботи комунального закладу «Нікопольський навчально-виховний комплекс №15 «Загальноосвітній навчальний заклад І ступеня – гімназія» Дніпропетровської області
СТВОРЕННЯ ШКІЛЬНОЇ СИСТЕМИ МЕДІА-ОСВІТИ
ЯК СКЛАДОВОЇ СУЧАСНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
Освітні (педагогічні) інновації – це результат пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем. Продуктом творчого пошуку можуть бути нові навчальні технології, оригінальні виховні ідеї, форми і методи виховання, нестандартні підходи в управлінні.
Інноваційна освітня діяльність – це розробка, розповсюдження та застосування освітніх інновацій. Освітніми інноваціями є вперше створені, вдосконалені або застосовані освітні, дидактичні, управлінські системи, їх компоненти, що суттєво поліпшують результати освітньої діяльності. [1, с. 12]
Інноваційна освітня діяльність на рівні окремого навчального закладу передбачає:
- застосування інновацій;
- експериментальне дослідження продуктивності й можливості
впровадження та застосування інновацій.
Перед сучасними керівниками закладів освіти постають питання: «Як керувати школою? Як подолати відстань від усвідомлення проблем розвитку до нової школи? Як привести до успіху учнів і педагогів?» Тенденції розвитку освіти та закони ринку зумовлюють необхідність розробки нових підходів до освіти.
Тому на певному етапі розвитку в старших класах нашого закладу було введено профільне навчання за напрямками : журналістський, юридичний та економічний (з 2002 року). Мета профілізації – диференціювати й індивідуалізувати навчання, враховувати інтереси, схильності і здібності учнів.
А вже з вересня 2011 року КЗ «ННВК №15» Дніпропетровської області включився у Всеукраїнський експеримент з упровадження медіа освіти в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів України «Науково-методичні засади впровадження вітчизняної моделі медіа освіти в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів».
Актуальність інновації.
Стрімкий розвиток у сучасному світі інформаційно-комунікаційних технологій зумовлює потребу до швидкого сприйняття великих обсягів інформації, володіння сучасними методами, засобами й технологіями переробки інформації.
Мета інновації.
Формування нової моделі особистості вчителя, озброєного найсучаснішими методиками і розробками з медіа навчання, здатного до інновацій, до впровадження Інтернет-технологій в урочну та позаурочну роботу; здатного виховувати сучасну компетентну особистість, творця власного життя.
Завдання інновації:
Очікувані результати інновації:
Управління процесом упровадження інновації.
Медіа-технології слугують не тільки для підвищення рівня знань, а й для контролю, закріплення, повторення, узагальнення, систематизації, отже, успішно виконують дидактичні функції. [2, с. 33]
В ході дослідження ефективності впровадження медіа-навчання педагоги закладу дійшли висновку, що ця інновація потребує:
За роки роботи в експерименті є сенс говорити про кардинальні зрушення в якості знань, бо є позитивні результати в мотиваційній сфері. Як результат, маємо успішність учнів 100%, а відсоток якості збільшився. Учні стали активно залучатися до створення презентацій, відеороликів, до пошуку інформації, написання наукових робіт, колективної участі у проектах різної тематики.
Системний підхід до залучення медіа-освітнього досвіду, наробок дали можливість змінити діяльнісну сферу як учня, так і вчителя. Для учня - це потреба в самостійному здобутті знань, більш ґрунтовний рівень підготовки домашніх завдань, зростаюча активність на уроках, а найголовніше свідомий критично-аналітичний підхід до оцінювання явищ дійсності.
Сьогодення зумовлює необхідність докорінного переосмислення технологій становлення особистості учня, як суб’єкта і проектувальника життя, створення проектно-життєвого простору, спрямованого на розвиток і саморозвиток компетентної, конкурентоспроможної особистості, яка вміє творчо розв’язувати проблеми, прагне змінити на краще своє життя й життя своєї країни. Школа має захистити й підтримати дитину, виробити в неї життєздатність, озброїти механізмами і технологіями розробки життєвих стратегій та проектів. Місія школи спрямована на оволодіння кожною молодою людиною ключовими компетенціями, як важливим результатом якості навчально-виховного процесу.
Тому, пріоритетними напрямками створення цілісної системи шкільної медіа-освіти є:
- сприяння розбудові ефективної системи медіа-освіти як складової сучасного освітнього середовища;
- зміцнення матеріально-технічної бази закладу для реалізації їх медіа-освітньої діяльності;
- забезпечення мультимедійними посібниками з медіа-освіти з урахуванням вікових особливостей учнів;
- використання в практичній діяльності навчального закладу інноваційного педагогічного досвіду;
- засвоєння інформаційних технологій у позанавчальній діяльності;
- приєднатися до освітніх європейських та світових мереж для оперативного спілкування з використанням сучасних засобів обміну інформації при розв’язання навчальних та науково-практичних задач;
Список використаної літератури
1. Ланько А.М., Гавриленко О.О. Проект «Творчість» // Завуч. Усе для роботи. – 2009. - № 4
2. Медіа-культура особистості: соціально-психологічний підхід: навчальний посібник // за ред. Л.А. Найдьонової, О.Т. Баришпольця. – К.: Міленіум, 2010.
3. Медіа-культура та медіа-освіта учнів ЗОШ: візуальна медіа-культура // Н. Череповська. – К.: Шкільний світ, 2010.