Стаття Танграм-головоломка-іграшка на всі часи

Про матеріал
Головоломки – іграшки на всі часи. У наш час дуже багато людей захоплюються ними. Головоломки полюбляють не лише діти, а й дорослі. Це спосіб відвернення від повсякденних проблем і направлені на розвиток різних розумових процесів - зіставлення, узагальнення, встановлення послідовності, визначення відношення «ціле - частина». Розглянемо детально одну з них під назвою «Танграм». 1. Що таке «танграм» Танграм (від китайського «сім дощечок майстерності» або «хитромудрий візерунок із семи шматочків») — головоломка, що складається з семи танів (плоских геометричних фігур), отриманих діленням квадрата на сім частин (додаток 1): 2 великих, 2 маленьких і 1 середній трикутник, 1 малий квадрат і паралелограм, які викладають певним чином для здобуття іншої, складнішої фігури (що змальовує людину, тварину, предмет домашнього ужитку, букву або цифру і т. д.). Фігура, яку необхідно отримати, при цьому зазвичай задається у вигляді силуету або зовнішнього контура. При вирішенні головоломки потрібно дотримуватися двох умов: по-перше — необхідно використовувати всі сім фігур танграма, і по-друге — фігури не повинні накладатися одна на одну. 2. Як з’явився танграм Танграм, можливо, веде своє походження від яньцзіту — виду меблів, що з'явилися за часів імперії Сун. Меблі яньцзіту зазнали деяких змін за правління династії Мін, а надалі перетворилися на набір дерев’яних фігурок для гри. Але це все припущення. На сьогодні існує три найбільш відомі легенди, яким чином танграм народився на світ. Легенда перша: версія про розбиту плитку. Більше 4000 тисяч років тому у однієї людини з рук випала фарфорова плитка і розбилася на сім частин. Засмучений, він в поспіху прагнув її скласти, але кожного разу отримував все нові цікаві зображення. Це заняття виявилося настільки захопливим, що згодом квадрат, складений із семи геометричних фігур, назвали Дошкою Мудрості. Легенда друга: три мудреці придумали «Ши-Чао-Тю». Поява цієї китайської головоломки пов’язана з красивою легендою. Майже дві з половиною тисячі років тому у немолодого імператора Китаю народився довгоочікуваний син і спадкоємець. Йшли роки. Хлопчик зростав здоровим і кмітливим не по роках. Одне турбувало старого імператора: його син, майбутній володар величезної країни, не хотів вчитися. Хлопчикові приносило більше задоволення цілий день бавитися іграшками. Імператор призвав до себе трьох мудреців: один з яких був відомий як математик, інший прославився як художник, а третій був знаменитим філософом. І повелів володар придумати їм гру, бавлячись якою, його син спіткав би початки математики, навчився дивитися на навколишній світ пильними очима художника, став би терплячим, як дійсний філософ. А головне - зрозумів би, що складні речі складаються з простих речей. Три мудреці придумали "Ши-Чао-Тю"- квадрат, що розрізаний на сім частин. Легенда третя: сім книг Тана. Згідно з легендою Лойда, Тан був легендарним китайським мудрецем, якому його співвітчизники поклонялися як божеству. Фігури в своїх семи книгах він розташував відповідно за сімома етапами в еволюції Землі. Його танграми починаються з символічних зображень хаосу і принципу «інь і янь». Потім походять прості форми життя, у міру просування по древу еволюції з’являються фігури риб, птахів, тварин і людини. По дорозі в різних місцях зустрічаються зображення того, що створене людиною: знаряддя праці, меблі, одяг і архітектурні споруди. Таким чином, якщо не брати до уваги легенду про розбиту плитку на сім частин, як основу зародження гри «Танграм», то все одно в цьому питанні вирушаємо корінням до Китаю, саме в цій країні мудрецями (згідно легенд) була придумана гра-головоломка «Танграм». 3. Застосування принципу «Танграма». Сфера застосування принципу «Танграма» набагато ширша, ніж просто гра. З частин головоломки можна складати вивчені геометричні фігури (трикутник, квадрат, паралелограм, трапецію, прямокутник), обчислювати їх площі, а також порівнювати ці фігури за допомогою накладання. Танграм у всіх його проявах можна зустріти, починаючи від дизайну одягу, закінчуючи архітектурою і ландшафтним дизайном (додатки 2,3). Найсучасніші дизайнери використовують ідею складання елементів танграма в своїх модних колекціях. Але найвдаліше вживання танграма, мабуть, це у виготовленні меблів. Є і столи-танграми, і трансформовані м’які меблі, і корпусні меблі. Всі меблі, побудовані за принципом танграма, дуже зручні і функціональні. Кожного разу вони можуть видозмінюватися залежно від настрою і бажання господаря. 4. Як грати у танграм Французький імператор Наполеон, який після військової поразки був засланий на острів Святої Олени, часами займався там складанням фігур танграма. Суть гри полягає в конструюванні на площині всіляких силуетів, що нагадують тварин, людей, предмети побуту, транспорт, букви, цифри, квіти і т. д. Всього налічують більше 7 000 різних комбінацій. Найпоширеніші з них - фігури тварин, птахів і людини (додаток 4). Правила гри: 1. В кожну зібрану фігуру повинні входити всі сім елементів. 2. При складанні фігур елементи не повинні накладатися один на одний. 3. Елементи фігур повинні торкатися один одного. 4. Починати потрібно з того, щоб знайти місце найбільшого трикутника. В результаті гри виходить площинне силуетне зображення. Воно умовне, схематичне, але образ легко вгадується по основних характерних ознаках предмету: його будові, пропорційному співвідношенні частин і форми. Хочу розповісти основні види гри у танграм.  По-перше, треба скласти фігуру по контурному малюнку, щоб зрозуміти принцип гри.  По-друге, потрібно скласти фігуру по малюнку з суцільною заливкою, при якому не видно кордонів елементів.  Потім можна попрацювати самостійно, створюючи свої прості зображення. Тим самим розвивається власна фантазія. Також можна не зупинятися лише на конструктивній частині гри. Захоплює перенесення силуетів, що вийшли на папір. Можна зробити підмальовування, створити фон, придумати сюжет. А вдалі композиції цілком можна використовувати для прикрашання інтер'єру кімнати або ігрового куточка. Такого роду головоломки часто називають "геометричними конструкторами", "головоломками з картону" або "розрізними головоломками". Можна роздрукувати шаблон на кольоровому двосторонньому картоні і розрізати по лініях. Але я раджу зробити більш практичну і довговічну гру з пластика. Матеріалом для такої головоломки може послужити жорстка офісна папка або пластикова коробка з під DVD. 5. Висновок Чарівність танграма прихована в простоті матеріалу. Особисто мене головоломка «Танграм» зацікавила, як гра, оскільки можна творчо провести час. Захоплює те, що з простих геометричних фігур можна зробити складніші композиції. Комбінуючи на площині елементи квадрата, що розрізаний на частини, можна створювати безліч нових фігур, як геометричних, так і жанрових: контури тварин, людей, побутових предметів і так далі. Ця головоломка розвиває розумові і творчі здібності людини, просторову уяву, комбінаторні здібності, логічне мислення, кмітливість, дрібну моторику рук. Формує уважність, завзятість в досягненні мети, сприяє творчому пошуку чогось нового, вчить послідовності і терпінню. Також сприяє розвитку уміння грати по правилах і чітко виконувати інструкції. Додаток 1 Додаток 2 Танграм у моді. Обручка Меблі у стилі «Танграм» Додаток 3 Меблі у стилі «Танграм» Ландшафтний дизайн «Танграм» Додаток 4 Танграм в архітектурі Танграм у дизайні інтер’єру Додаток №5
Перегляд файлу

Головоломки – іграшки на всі часи. У наш час дуже багато людей  захоплюються ними. Головоломки полюбляють не лише діти, а й дорослі. Це спосіб відвернення від повсякденних проблем і  направлені на розвиток різних розумових процесів - зіставлення, узагальнення, встановлення послідовності, визначення відношення «ціле - частина».

Розглянемо детально одну з них під назвою «Танграм».

  1. Що таке «танграм»

Танграм (від китайського «сім дощечок майстерності» або «хитромудрий візерунок  із семи шматочків») — головоломка, що складається з семи танів (плоских геометричних  фігур), отриманих діленням квадрата на сім частин (додаток 1): 2 великих, 2 маленьких і 1 середній трикутник, 1 малий квадрат і паралелограм, які викладають певним чином для здобуття іншої, складнішої фігури (що змальовує людину, тварину, предмет домашнього ужитку, букву або цифру і т. д.). Фігура, яку необхідно отримати, при цьому зазвичай задається у вигляді силуету або зовнішнього контура. При вирішенні головоломки потрібно дотримуватися двох умов: по-перше — необхідно використовувати всі сім фігур танграма, і по-друге — фігури не повинні накладатися одна на одну.

 

  1. Як зявився танграм

Танграм, можливо, веде своє походження від яньцзіту — виду меблів,  що з'явилися за часів імперії Сун. Меблі яньцзіту зазнали деяких змін за правління династії Мін, а надалі перетворилися на набір дерев’яних фігурок для гри. Але це все припущення. На сьогодні існує три найбільш відомі легенди, яким чином танграм народився на світ.

Легенда перша: версія про розбиту плитку.

Більше 4000 тисяч років тому у однієї людини з рук  випала фарфорова плитка і розбилася на сім частин. Засмучений, він в поспіху прагнув її скласти, але кожного разу отримував все нові цікаві зображення. Це заняття виявилося настільки захопливим, що згодом квадрат, складений із семи геометричних фігур, назвали Дошкою Мудрості.

Легенда друга: три мудреці придумали «Ши-Чао-Тю».

Поява цієї китайської головоломки повязана з красивою легендою. Майже дві з половиною тисячі років тому у немолодого імператора Китаю народився довгоочікуваний син і спадкоємець. Йшли роки. Хлопчик зростав здоровим і кмітливим не по роках. Одне турбувало старого імператора: його син, майбутній володар величезної країни, не хотів вчитися. Хлопчикові приносило більше задоволення цілий день бавитися іграшками. Імператор призвав до себе трьох мудреців: один з яких був відомий як математик, інший прославився як художник, а третій був знаменитим філософом. І повелів володар придумати їм гру, бавлячись якою, його син спіткав би початки математики, навчився дивитися на навколишній світ пильними очима художника, став би терплячим, як дійсний філософ. А головне - зрозумів би, що складні речі складаються з простих речей. Три мудреці придумали "Ши-Чао-Тю"- квадрат, що розрізаний на сім частин.

Легенда третя: сім книг Тана.

Згідно з легендою Лойда, Тан був легендарним китайським мудрецем, якому його співвітчизники поклонялися як божеству. Фігури в своїх семи книгах він розташував відповідно за сімома етапами в еволюції Землі. Його танграми починаються з символічних зображень хаосу і принципу «інь і янь». Потім походять  прості форми життя, у міру просування по древу еволюції з’являються фігури риб, птахів, тварин і людини. По дорозі в різних місцях зустрічаються зображення того, що створене людиною: знаряддя праці, меблі, одяг і архітектурні споруди.

Таким чином, якщо не брати до уваги легенду про  розбиту плитку на сім частин, як основу зародження гри «Танграм», то все одно в цьому питанні вирушаємо корінням до Китаю, саме в цій країні мудрецями (згідно легенд) була придумана гра-головоломка «Танграм».

 

  1. Застосування принципу «Танграма».

Сфера застосування принципу «Танграма»  набагато ширша, ніж просто гра. З частин головоломки можна складати вивчені геометричні фігури (трикутник, квадрат, паралелограм, трапецію, прямокутник), обчислювати їх площі, а також порівнювати ці фігури за допомогою накладання.

Танграм у всіх його проявах можна зустріти, починаючи від дизайну одягу, закінчуючи архітектурою і ландшафтним дизайном (додатки 2,3). Найсучасніші дизайнери використовують ідею складання елементів танграма в своїх модних колекціях. Але найвдаліше вживання танграма, мабуть, це у виготовленні меблів. Є і столи-танграми, і трансформовані м’які меблі, і корпусні меблі. Всі меблі, побудовані за принципом танграма, дуже зручні і функціональні. Кожного разу вони можуть видозмінюватися залежно від настрою і бажання господаря.

 


  1. Як грати у танграм

Французький імператор Наполеон, який після військової поразки був засланий на острів Святої Олени, часами займався там складанням фігур танграма. Суть гри полягає в конструюванні на площині всіляких силуетів, що нагадують тварин, людей, предмети побуту, транспорт, букви, цифри, квіти і т. д. Всього налічують більше 7 000 різних комбінацій. Найпоширеніші з них - фігури тварин, птахів і людини (додаток 4).

Правила гри:

  1. В кожну зібрану фігуру повинні входити всі сім елементів.
  2.  При складанні фігур елементи не повинні накладатися один на одний.
  3.  Елементи фігур повинні  торкатися один  одного.
  4. Починати потрібно з того, щоб знайти місце найбільшого трикутника.

В результаті гри виходить площинне силуетне зображення. Воно умовне, схематичне, але образ легко вгадується по основних характерних ознаках предмету: його будові, пропорційному співвідношенні частин і форми.

Хочу розповісти основні види гри у танграм.

  • По-перше, треба скласти фігуру по контурному малюнку, щоб зрозуміти принцип гри.
  • По-друге, потрібно скласти фігуру  по малюнку з суцільною заливкою, при якому не видно кордонів елементів.
  • Потім можна попрацювати самостійно, створюючи свої  прості зображення. Тим самим  розвивається власна  фантазія. Також можна не зупинятися лише на конструктивній частині гри. Захоплює перенесення силуетів, що вийшли на папір. Можна зробити підмальовування, створити  фон, придумати сюжет. А вдалі композиції цілком можна використовувати для прикрашання інтер'єру кімнати або ігрового куточка.

Такого роду головоломки часто називають "геометричними конструкторами", "головоломками з картону" або "розрізними головоломками". Можна роздрукувати шаблон на кольоровому двосторонньому картоні і розрізати по лініях. Але я раджу зробити більш практичну і довговічну гру з пластика. Матеріалом для такої головоломки може послужити жорстка офісна папка або пластикова коробка з під DVD.

 

  1. Висновок

Чарівність танграма прихована в простоті матеріалу. Особисто мене  головоломка «Танграм» зацікавила, як гра, оскільки  можна творчо провести час. Захоплює те, що з простих геометричних фігур можна зробити складніші композиції.

Комбінуючи на площині елементи квадрата, що розрізаний на частини, можна створювати безліч нових фігур, як геометричних, так і жанрових: контури тварин, людей, побутових предметів і так далі. Ця головоломка розвиває розумові і творчі здібності людини, просторову уяву, комбінаторні здібності, логічне мислення, кмітливість, дрібну моторику рук. Формує уважність, завзятість в досягненні мети, сприяє творчому пошуку чогось нового, вчить послідовності і терпінню. Також сприяє розвитку уміння грати по правилах і чітко виконувати інструкції.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 1

 


 


Додаток 2

 

Танграм у моді. Обручка

Меблі у стилі «Танграм»


Додаток 3

Меблі у стилі «Танграм»

Ландшафтний дизайн «Танграм»


Додаток 4

 

Танграм в архітектурі

Танграм у дизайні інтерєру

 

 

 

 

Додаток №5


 


Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дідич Наталія Іванівна
    Дякую за хороший матеріал. Обов'язково використаю в роботі.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 травня 2019
Переглядів
3846
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку