Головоломки – іграшки на всі часи. У наш час дуже багато людей захоплюються ними. Головоломки полюбляють не лише діти, а й дорослі. Це спосіб відвернення від повсякденних проблем і направлені на розвиток різних розумових процесів - зіставлення, узагальнення, встановлення послідовності, визначення відношення «ціле - частина».
Розглянемо детально одну з них під назвою «Танграм».
Танграм (від китайського «сім дощечок майстерності» або «хитромудрий візерунок із семи шматочків») — головоломка, що складається з семи танів (плоских геометричних фігур), отриманих діленням квадрата на сім частин (додаток 1): 2 великих, 2 маленьких і 1 середній трикутник, 1 малий квадрат і паралелограм, які викладають певним чином для здобуття іншої, складнішої фігури (що змальовує людину, тварину, предмет домашнього ужитку, букву або цифру і т. д.). Фігура, яку необхідно отримати, при цьому зазвичай задається у вигляді силуету або зовнішнього контура. При вирішенні головоломки потрібно дотримуватися двох умов: по-перше — необхідно використовувати всі сім фігур танграма, і по-друге — фігури не повинні накладатися одна на одну.
Танграм, можливо, веде своє походження від яньцзіту — виду меблів, що з'явилися за часів імперії Сун. Меблі яньцзіту зазнали деяких змін за правління династії Мін, а надалі перетворилися на набір дерев’яних фігурок для гри. Але це все припущення. На сьогодні існує три найбільш відомі легенди, яким чином танграм народився на світ.
Легенда перша: версія про розбиту плитку.
Більше 4000 тисяч років тому у однієї людини з рук випала фарфорова плитка і розбилася на сім частин. Засмучений, він в поспіху прагнув її скласти, але кожного разу отримував все нові цікаві зображення. Це заняття виявилося настільки захопливим, що згодом квадрат, складений із семи геометричних фігур, назвали Дошкою Мудрості.
Легенда друга: три мудреці придумали «Ши-Чао-Тю».
Поява цієї китайської головоломки пов’язана з красивою легендою. Майже дві з половиною тисячі років тому у немолодого імператора Китаю народився довгоочікуваний син і спадкоємець. Йшли роки. Хлопчик зростав здоровим і кмітливим не по роках. Одне турбувало старого імператора: його син, майбутній володар величезної країни, не хотів вчитися. Хлопчикові приносило більше задоволення цілий день бавитися іграшками. Імператор призвав до себе трьох мудреців: один з яких був відомий як математик, інший прославився як художник, а третій був знаменитим філософом. І повелів володар придумати їм гру, бавлячись якою, його син спіткав би початки математики, навчився дивитися на навколишній світ пильними очима художника, став би терплячим, як дійсний філософ. А головне - зрозумів би, що складні речі складаються з простих речей. Три мудреці придумали "Ши-Чао-Тю"- квадрат, що розрізаний на сім частин.
Легенда третя: сім книг Тана.
Згідно з легендою Лойда, Тан був легендарним китайським мудрецем, якому його співвітчизники поклонялися як божеству. Фігури в своїх семи книгах він розташував відповідно за сімома етапами в еволюції Землі. Його танграми починаються з символічних зображень хаосу і принципу «інь і янь». Потім походять прості форми життя, у міру просування по древу еволюції з’являються фігури риб, птахів, тварин і людини. По дорозі в різних місцях зустрічаються зображення того, що створене людиною: знаряддя праці, меблі, одяг і архітектурні споруди.
Таким чином, якщо не брати до уваги легенду про розбиту плитку на сім частин, як основу зародження гри «Танграм», то все одно в цьому питанні вирушаємо корінням до Китаю, саме в цій країні мудрецями (згідно легенд) була придумана гра-головоломка «Танграм».
Сфера застосування принципу «Танграма» набагато ширша, ніж просто гра. З частин головоломки можна складати вивчені геометричні фігури (трикутник, квадрат, паралелограм, трапецію, прямокутник), обчислювати їх площі, а також порівнювати ці фігури за допомогою накладання.
Танграм у всіх його проявах можна зустріти, починаючи від дизайну одягу, закінчуючи архітектурою і ландшафтним дизайном (додатки 2,3). Найсучасніші дизайнери використовують ідею складання елементів танграма в своїх модних колекціях. Але найвдаліше вживання танграма, мабуть, це у виготовленні меблів. Є і столи-танграми, і трансформовані м’які меблі, і корпусні меблі. Всі меблі, побудовані за принципом танграма, дуже зручні і функціональні. Кожного разу вони можуть видозмінюватися залежно від настрою і бажання господаря.
Французький імператор Наполеон, який після військової поразки був засланий на острів Святої Олени, часами займався там складанням фігур танграма. Суть гри полягає в конструюванні на площині всіляких силуетів, що нагадують тварин, людей, предмети побуту, транспорт, букви, цифри, квіти і т. д. Всього налічують більше 7 000 різних комбінацій. Найпоширеніші з них - фігури тварин, птахів і людини (додаток 4).
Правила гри:
В результаті гри виходить площинне силуетне зображення. Воно умовне, схематичне, але образ легко вгадується по основних характерних ознаках предмету: його будові, пропорційному співвідношенні частин і форми.
Хочу розповісти основні види гри у танграм.
Такого роду головоломки часто називають "геометричними конструкторами", "головоломками з картону" або "розрізними головоломками". Можна роздрукувати шаблон на кольоровому двосторонньому картоні і розрізати по лініях. Але я раджу зробити більш практичну і довговічну гру з пластика. Матеріалом для такої головоломки може послужити жорстка офісна папка або пластикова коробка з під DVD.
Чарівність танграма прихована в простоті матеріалу. Особисто мене головоломка «Танграм» зацікавила, як гра, оскільки можна творчо провести час. Захоплює те, що з простих геометричних фігур можна зробити складніші композиції.
Комбінуючи на площині елементи квадрата, що розрізаний на частини, можна створювати безліч нових фігур, як геометричних, так і жанрових: контури тварин, людей, побутових предметів і так далі. Ця головоломка розвиває розумові і творчі здібності людини, просторову уяву, комбінаторні здібності, логічне мислення, кмітливість, дрібну моторику рук. Формує уважність, завзятість в досягненні мети, сприяє творчому пошуку чогось нового, вчить послідовності і терпінню. Також сприяє розвитку уміння грати по правилах і чітко виконувати інструкції.
Додаток 1
Додаток 2
Танграм у моді. Обручка
Меблі у стилі «Танграм»
Додаток 3
Меблі у стилі «Танграм»
Ландшафтний дизайн «Танграм»
Додаток 4
Танграм в архітектурі
Танграм у дизайні інтер’єру
Додаток №5