Стаття "Техніки СЕЕН"

Про матеріал
Стаття описує досвід використання технік СЕЕН в роботі з обдарованими дітьми на тлі військових подій в Україні.
Перегляд файлу

Честа Наталія Олексіївна, вчителька англійської мови

 Опорного закладу Олександрівський ЗЗСО І-ІІІ ступенів Олександрівської селищної ради  Донецької області

ТЕХНІКИ СЕЕН У РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ НА ТЛІ ВІЙСЬКОВИХ ПОДІЙ В УКРАЇНІ

Актуальність дослідження обумовлена критичною необхідністю розвитку емоційного інтелекту, стресостійкості у обдарованих дітей України  під час воєнного стану. Вразливість і геній часто йдуть поруч, тож саме така дитина потребує ще більшої уваги з боку педагогів і психологів. Саме цим дітям доведеться відбудовувати країну після Перемоги, саме вони - цвіт та майбутнє нашої нації.

Метою роботи є впровадження технік СЕЕН (соціально-емоційного та етичного навчання) в роботу з обдарованими дітьми як засобу розвитку емоційного інтелекту, стресостійкості та підвищення мотивації до навчально-пошукової та творчої діяльності.

У всьому світі останнім часом все більше і більше цінуються так звані м'які навичкианглійської Soft Skills). Soft skills - це універсальні навички, корисні в будь-яких ситуаціях, що дозволяють людині швидко адаптуватися до нових умов, змінювати сферу зайнятості, вирішувати нестандартні завдання. М'які навички протиставляються жорстким (Hard Skills), що діють в межах конкретних умов (професії), вони ефективні для вирішення типових завдань в межах однієї сфери діяльності, До hard skills входять спеціальні уміння, такі як володіння мовою, певними комп'ютерними програмами, управління машинами та інші. В свою чергу до soft skills входять так звані “людські” уміння. Серед них: емоційний інтелект, саморозвиток, лідерство, комунікація, тайм-менеджмент, робота в команді та інші.

У 2016 році Компанія Microsoft провела дослідження, де на вершині найбільш оплачуваних робіт опинилися вакансії, де були задіяні наступні м'які навички: ораторські та комунікативні вміння, уміння створювати презентації, менеджмент проєктів та високий рівень самоорганізації.

До п'яти топових м'яких навичок входять креативне мислення, управління інформацією, емоційний інтелект, уміння формувати власну думку та приймати рішення, презентаційні навички (уміння вести переговори та самопрезентація) [4].

Війна в Україні стала психотравмою для мільйонів наших громадян, серед яких десятки тисяч – діти і підлітки. Частина з них перебували, а дехто і досі перебуває, у зоні бойових дій, частина - оточена постійно оновлюваною негативною інформацією з приводу військових подій. Масовий дискурс заполонили історії про розтрощені домівки, ґвалтування, катування, викрадення, примусову депортацію, важкі поранення, вбивства мирних громадян України, серед яких найбільш беззахисними є діти. Гіркий досвід країн, що постраждали від збройних конфліктів, показує: щонайменше кожна п’ята людина має негативні наслідки для психічного здоров’я, а кожна десята відчуває ці наслідки на рівні середньої тяжкості або важкої хвороби [1]. Вплив війни на психічне здоров’я – це соціальна реальність, яка змушує вчителів вивчати проблему та враховувати її у своїй діяльності. Звісно, вчитель-предметник не є психологом, а тим паче - не лікар. Тож основна задача педагога - не нашкодити дитячій психіці, а за потреби - спрямувати до спеціаліста.

Враховуючи важку ситуацію з психоемоційним станом дітей Донеччини і всієї країни,  розвиток soft skills стає як ніколи актуальним. Серед інших м’яких навичок можемо зазначити емоційний інтелект.  Емоційний інтелект – це здатність розуміти, усвідомлювати і управляти власними емоціями, своєю мотивацією, думками і поведінкою, регулювати свій емоційний стан, а також це вміння управляти емоційними станами інших людей, помічати їхні актуальні потреби, співпереживати і розвивати їхні сильні сторони. Розвиваючи свій емоційний інтелект, ми стаємо більш уважними до себе, своїх відчуттів, бажань і потреб, водночас, це дозволяє нам краще розуміти інших людей, відчувати їхні потреби, мотиви, поведінку. Для розвитку емоційного інтелекту на допомогу вчителю приходять техніки СЕЕН [5].

Програма СЕЕН базується на філософії та методиці, яка протягом 20 років створювалася, апробовувалася й вдосконалювалася міжнародною командою науковців і науковиць Університету Еморі (Атланта, США). Підґрунтям для них стали праці з емоційного інтелекту Деніела Ґоулмана та найкращі світові освітні практики, а натхненням — заклики Далай-лами XIV до миру, порозуміння, співпереживання та усвідомлення того, що для всіх людських істот спільним домом є планета Земля. Восени 2019 року команда ГО Edcamp Ukraine розпочала пілотування самої програми СЕЕН в Україні. Це відбувається на базі 26 шкіл з 23 областей України в  рамках п’ятирічного всеукраїнського освітнього експерименту за участю Інституту модернізації змісту освіти, Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України та за підтримки GIZ Civil Peace Service Ukraine (Громадська служба миру — GIZ Україна). Наукові керівники експерименту  — Іван Бех, дійсний член Національної академії педагогічних наук України, директор Інституту проблем виховання НАПН  України, доктор психологічних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, і Катерина Журба, головна наукова співробітниця, завідувачка лабораторії національно-патріотичного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, докторка педагогічних наук, професорка [6].  Серед спеціалістів з методики викладання англійської мови питання досліджують Мері Делані, Оксана Чугай та інші [8]. На практиці техніки СЕЕН -  це  набір вправ, які можна інтегровувати в урок або проводити як окреме заняття.

“Один із позитивних результатів у країнах, де програма впроваджується кілька років, – це те, що діти використовують ці навички щодня. Вони навчились регулювати свій рівень стресу. Наприклад, буває так, що перед контрольною діти нагадують педагогам дати їм час, щоби заспокоїтися, користуючись цими навичками. Дослідження, які вивчають різні соціально-етичні програми, визначили, що СЕЕН допомагає знизити антисоціальну поведінку (як-от булінг у школі на 10%), посилити просоціальну поведінку на 10% і підвищити академічну успішність учнівства на 11%”, – каже віцедиректор Центру споглядальних наук та етики Університету Еморі, один із розробників СЕЕН Брендан Озава де Сільва [3].

В роботі з обдарованими дітьми виділяю такі важливі аспекти:

  1.     Створення безпечного середовища (фізичного та емоційного), атмосфери підтримки. Забезпечення передбачуваної рутини, уникнення тригерів (згадування про війну, смерть, вибухи та інше).
  2.     Розвиток самосвідомості та навичок саморегуляції. Вміння розпізнавати власні емоції та емоції інших, практика технік mindfulness, дихальних та розслаблюючих вправ.
  3.     Сприяння позитивним стосункам та розвиток соціальних навичок. Заохочення емпатії та розуміння, уникнення конфліктів, промоція командної роботи та співпраці.
  4.     Підтримка мислення зростання (growth mindset). Сприймання викликів в якості можливостей росту, розвиток стійкості, уміння вчитися на помилках, сприймати і перемогу, і поразку як досвід, заохочення досягнень.
  5.     Моніторинг результатів та врахування їх у плануванні подальшої роботи. Журнал спостережень, зворотній зв’язок, саморефлексія [2].

Серед основних прийомів та технік СЕЕН в роботі з обдарованими дітьми використовую наступні.

  1.     Створення безпечного середовища: адаптація матеріалів підручника, вправ та текстів для додаткового читання, щоб уникнути будь-яких тригерів, здатних спровокувати погіршення психоемоційного стану дитини.
  2.     Розпізнання та виявлення емоцій: “Шкала настрою”, “Покажи мені емоцію”, “Вгадай емоцію”, “Емоційне лото”. Це швидкі техніки, що не потребують підготовки та можуть бути використані у якості розминки (warmer).
  3.     Розвиток кооперації: “Вгадай про мене”, “Снігова куля”, “Пантоміма”, “Створюємо слова/літери за допомогою тіла”, “Заморозка”, групові проєкти, діалоги, рольова гра, командні ігри. Дуже ефективними виявилися розмовні клуби з іноземними волонтерами. Діти відчувають зацікавленість ними людьми з інших країн, їхнє співпереживання. В той же час розвивається відчуття приналежності до спільноти.
  4.     Розвиток мислення зростання: “Три зірки і побажання”, “Учень тижня”, “Мій таємний друг”. Постійно застосовую прийоми формувального оцінювання з учнями усіх ланок.
  5.     Розвиток самосвідомості та саморегуляції: дихальні вправи (“Дихання по квадрату”, “Свічка та квітка”, “Метелик”), техніки tapping (похлопування) (додаток 1) та mindfulness (усвідомленість) (додаток 2) [7].
  6.     Розвиток творчих здібностей: рольова гра, використання пісень та музичного супроводу, малювання, поробки, створення мемів (додаток 3) та дописів в соцмережах.
  7.     Розвиток навичок самопрезентації: “Треноване око” (розвиток навички споглядання та переймання досвіду), “Питання від глядачів”, “Випадкове колесо”, “Візитна картка”, проєктна робота, участь у челеджах та активність в соцмережах.

Протягом двох років апробації технік СЕЕН в роботі з обдарованими дітьми результативність участі у конкурсах та науково-дослідницькій діяльності помітно підвищилася. Загальний психоемоційний стан учнів стабілізувався. Спостерігається зацікавленість у навчанні та творчій діяльності. Учні більш виважені, вміють розпізнавати свої емоції та справлятися з ними. Це сприяє умінню виступати перед аудиторією без зайвих хвилювань, аргументовано, впевнено. Серед результатів варто згадати про перемоги дітей в обласному конкурсі  “Поетичні обрії” (додаток 4), всеукраїнському конкурсі читців сонетів В. Шекспіра (додаток 5) та участь у всеукраїнських челенджі “Proud of Being Ukrainian” (додаток 6). Також помітно зміцнилися соціальні зв’язки, продовжують формуватися навички роботи у команді та вирішення конфліктів. Діти відчувають себе частиною єдиного колективу та прагнуть досягнення спільного результату. Активно на регулярній основі працює розмовний клуб за підтримки ГО GoGlobal та  спільнота у меседжері, де обдаровані учні діляться корисною інформацію та задають питання, що їх хвилюють (додаток 7). Творчі групові проєкти, використання пісень у вивченні мови, технік усвідомленості та поробок і т.п. сприяють розвитку креативності та критичного мислення. Діти посіли призові місця в обласних та всеукраїнських заходах, таких як “Тарас Шевченко: погляд крізь століття” (додаток 8)  та “To meme or not to meme: a Shakespearean journey or Ukrainian teenagers through education” (додаток 9).

Українські обдаровані діти змушені жити у надважких умовах воєнного стану. Але школа та педагоги відіграють дуже важливу роль у формуванні емоційного інтелекту, стресостійкості та розвитку інших м’яких навичок, які допомагають учням справлятися зі складними життєвими ситуаціями, підтримувати емоційну рівновагу, знаходити нестандартні вирішення проблем та реалізовувати свій науковий і творчий потенціал на  користь суспільства.

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток 1

“Tapping”

  Додаток 2

“Свідома хвилинка”

Почніть з глибокого вдиху та повільного довгого видиху, очі прикриті. Дихайте далі у своєму ритмі. Намагайтеся помітити, які звуки/ кольори/ текстури/ запахи вас оточують протягом хвилини. Після практики можна поділитися своїми відчуттями, враженнями, відкриттями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Створення мемів

 

 

 

Додаток 4 -9 (дипломи, грамоти)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  1.  Яцина О. Ф. Вплив війни на психічне здоров'я: ознаки травматизації психіки дітей та підлітків. Наукові перспективи. 2022. № 7. С. 554-567.
  2. TAG Facilitator Booklet: British Council, 2024. 112 p.
  3. Впроваджуємо СЕЕН: посібник про спільноту соціально-емоційного та етичного навчання. НУШ: веб-сайт. URL: https://nus.org.ua/articles/vprovadzhuyemo-seen-posibnyk-pro-spilnotu-sotsialno-emotsijnogo-ta-etychnogo-navchannya/ (дата звернення: 04.05.2024)
  4.  Муромець В. 5 Top Soft Skills. Молодіжна конференція. КУБГ. URL: 7_Top5_Soft_Skills.pdf (дата звернення: 01.05.2024).
  5. Собчук Ю. Емоційний інтелект та як його розвивати. Сенс психологічна студія: веб-сайт. URL: https://www.sens.lviv.ua/shho-take-emoczijnyj-intelekt-ta-yak-jogo-rozvyvaty/  (дата звернення: 02.05.2024)
  6. Що таке програма соціально-емоційного та етичного навчання і як вона працює. НУШ: веб-сайт. URL: https://nus.org.ua/articles/shho-take-programa-sotsialno-emotsijnogo-ta-etychnogo-navchannya-i-yak-vona-pratsyuye/ (дата звернення 30.04. 2024)
  7.  Emotional First Aid, Trauma Tapping Technique. Play It Through Drama Therapy: веб-сайт. URL: https://play-it-through.co.uk/2019/09/12/emotional-first-aid-trauma-tapping-technique/ (дата звернення 01.05.2024)
  8. Oksana Chugai. Incorporating social and emotional learning in ESL lessons during wartime. ELA KPI: веб-сайт. URL:https://ela.kpi.ua/items/f77d57be-e22c-4632-8a05-d390ae81c9f7 (дата звернення: 30.04.2024)

         

 

 

docx
Додано
25 вересня
Переглядів
192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку