У даній статті висвітлене актуальне питання використання традиційних та інноваційних тенденцій у навчанні англійської мови, серед яких – інноваційні технології роблять навчальний процес цікавим і ефективним.
Традиції та інновації в сучасній освіті
Традиційні методи - використовувалися протягом багатьох століть і застосовуються в сучасній навчальній практиці; не втратили своєї методичної цінності й сьогодні; вербальні, наочні, практичні, контрольні, самостійні методи.
В основу побудови сучасної освіти і навчання покладений особистісно-орієнтований підхід зміна функцій вчителя і учня; створення умов, за яких учень стає суб'єктом процесу навчання а учитель - джерело потрібної інформації та керівник діяльності учня; навчання і виховання забезпечуються завдяки методам навчання.
Інноваційні форми навчання: ділові ігри; прес-конференції; уроки КВК; уроки-конкурси; уроки-«суди»; уроки-концерти; рольові ігри; уроки-конференції; уроки-семінари; інтегровані уроки; уроки-екскурсії.
Сама сутність інновацій в освіті полягає в пошуку і вдалому застосуванні нових підходів до навчання підростаючого покоління. Будь-які нововведення повинні відповідати вимогам сучасного суспільства та інформаційних технологій. Також інновації повинні відноситися до всіх з чотирьох областей розповсюдження:
Інноваційна діяльність педагогів стає на сьогоднішній день основним напрямом реалізації модернізаційних реформ в освіті і одним із суттєвих напрямів переходу до моделі інноваційного розвитку України в цілому
З метою розвитку творчих здібностей учнів, поступового й систематичного прилучення їх до самостійної пізнавальної діяльності, забезпечення співпраці між учнями та вчителем недостатньо використовували лише традиційний урок. Тому варто кожному вчителеві подумати над зміною форми уроку в окремих випадках. Особливо це стосується уроків англійської мови, де більша частина уроку йде на формування в учнів умінь і навичок, застосування набутих теоретичних знань.
Інновації на уроках англійської мови
Лише підручник не може забезпечити визначеного державою рівня володіння іноземною мовою. Ми постійно використовуємо й інші засоби: робочі зошити, аудіо- та відеоматеріали, книжки для домашнього читання, текстові завдання, тести тощо..На уроках використовую різні форми і методи навчання.
Кожен навчальний предмет має свою специфіку і, відповідно, специфіку використання тих або інших методів, технологій навчання. Метод проектів поєднує традиційний підхід з інноваційними методами навчання англійської мови.
Метод проектів формує в учнів комунікативні навики, культуру спілкування, уміння коротко і доступно формулювати думки, терпимо відноситися до думки партнерів по спілкуванню, розвивати уміння добувати інформацію з різних джерел, обробляти її за допомогою сучасних комп'ютерних технологій, створює мовне середовище, сприяюче виникненню природної потреби в спілкуванні на іноземній мові.
Проектна форма роботи є однією з актуальних технологій, що дозволяють учневі застосувати накопичення знань з предмету. Учні розширюють свій кругозір, кордони володіння мовою, отримуючи досвід від практичного його використання, вчаться слухати іншомовну мову і чути, розуміти один одного при захисті проектів. Діти працюють з довідковою літературою, словниками, комп'ютером, тим самим створюється можливість прямого контакту з автентичною мовою, чого не дає вивчення мови лише за допомогою підручника на уроці в класі.
Робота над проектом – процес творчий. Учень самостійно або під керівництвом вчителя займається пошуком вирішення якоїсь проблеми, для цього потрібне не лише знання мови, але і володіння великим обсягом наочних знань, володіння творчими, комунікативними і інтелектуальними уміннями. В курсі іноземних мов метод проектів може використовуватися в рамках програмного матеріалу практично по будь-якій темі. Робота над проектами розвиває уяву, фантазію, творче мислення, самостійність і інші особові якості.
Критичне мислення на уроках застосовую для розвитку в дітях здатності до практичної діяльності через вміння міркувати, робити висновки. На основі аналізу інформації розглядаю розвиток у дітей здатності до практичної діяльності через серію логічних побудов мовних конструкцій із висновків
Мультимедійний урок дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість учнів. Насамперед, нам самим має бути цікаво те, як ми проводимо заняття.На своїх уроках для здійснення підтримки процесу навчання здебільшого застосовую освітній потенціал мультимедійних презентацій. Вони відрізняються за видами мовленнєвої діяльності (навчання читанню, письму, аудіюванню), за аспектами мови (лексика, граматика, фонетика), а також за видами опор (змістова, смислова, вербальна, ілюстративна). Мультимедійні презентації використовуються при введенні та закріпленні лексичного, граматичного, країнознавчого матеріалу, у якості опор при навчанні монологічного та діалогічного мовлення. Використання презентацій сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, завдяки використанню анімації з’являються можливості виділення найбільш значущих елементів за допомогою кольору, шрифту, додавання фотографій, схем, таблиць.
Гра - найбільш доступний для дітей вид діяльності, спосіб переробки отриманих із зовнішнього світу вражень. У грі яскраво проявляються особливості мислення та уяви дитини, його емоційність, активність, розвиваюча потреба в спілкуванні. Цікава гра підвищує рівень активності дитини, і він може вирішити більш складну задачу, ніж на уроці.
Використовуючи з уроку в урок традиційні методи роботи з лексичним матеріалом, вчитель не формує у молодших школярів мотивації до вивчення іноземної мови. Від монотонності та одноманітності використання форм і методів поступово згасає інтерес молодших школярів до вивчення нового матеріалу в тому числі і лексичного. Учні потребують чогось нового і цікавого. Вирішенням цієї проблеми є використання інноваційних підходів до вивчення лексичного матеріалу.Тому дуже ефективно використовувати на вивчення нових слів метод асоціативних символів. Метод асоціативних символів - засвоєння іншомовного лексичного матеріалу через імітацію, максимально наближену до реальності, що дозволяє учню запам’ятовувати нові слова мимовільно.
Потрібно розумно поєднувати традиційні форми і методи навчання з інноваційними; існує процес взаємоперетворення інновацій в традиції та народження нових інновацій з традиції.
Сучасне життя висуває свої вимоги й вимагає активно використовувати педагогами інноваційні технології в навчальному процесі. Саме їх застосування здатне забезпечити єдність освітніх, розвиваючих і виховних функцій.
Правове виховання учнів 7 класу
Одним з аспектів усебічного розвитку особистості є висока правова культура, формування якої забезпечується правовим вихованням.
Правове виховання — виховна діяльність закладу освіти, сім'ї, правоохоронних органів, спрямована на формування в молоді правової свідомості, навичок і звичок законослухняності.
Усвідомлення людиною правил співжиття і вимог законів, законослухняність її поведінки формуються під впливом спеціальних виховних заходів, у процесі самовиховання, різноманітних видів діяльності.
Правове виховання спрямоване на формування правової культури – виховання поваги до прав і свобод людини, виховання поваги до батьків, старших, оволодіння знаннями і дотримання законів України.
У правовому вихованні важливо дотримуватися таких вимог:
— розкривати зміст усіх галузей права, не акцентуючи уваги на якійсь одній (наприклад, кримінальному праві), тому що у повсякденному житті людина керується основними положеннями всіх галузей права;
— характеризуючи конкретні правові норми, слід показувати їх зв'язок із мораллю, на якій право ґрунтується;
— ілюструючи порушення норм права, не потрібно зловживати негативними прикладами — краще використовувати зразки, які вчать, як потрібно діяти у певній правовій ситуації;
Система правового виховання в школі базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення», включає правоосвітню роботу та роботу по попередженню правопорушень.
Правоосвітня робота здійснюється під час уроків та в позаурочний час.
Основною формою профілактики правопорушень і оволодіння певними знаннями є година спілкування. Тому я постійно урізноманітнюю форми і методи проведення годин спілкування.
У курсі основ здоров'я вивчаються розділи «Профілактика. Куріння тютюну і зловживання алкоголем», «СНІД — основні проблеми та шляхи запобігання захворюванню».
Робота з правової освіти і виховання систематично аналізується.
Правове виховання та профілактика правопорушень серед підлітків постійно в центрі уваги педагогічного колективу школи.
У школі створено певну структуру органів учнівського самоврядування.
Здійснюється контроль за чергуванням учнів по школі, виконанням учнями Правил внутрішнього розпорядку та Статуту школи.
На виховній годині регулярно проводжу бесіди щодо попередження правопорушень, правил поведінки в громадських місцях та правил поведінки на дорозі.
Завдяки правовому вихованню в учнів має бути вироблена внутрішня потреба жити і діяти відповідно до норм права,дотримуватися правил людського співіснування та вимог українських законів.