Стаття "Виховна робота в гуртожитку- складова навчально-виховного процесу".

Про матеріал
Для здійснення виховного процесу слід використати внутрішні умови навчального закладу, а саме: раціональне планування виховної діяльності всіх підрозділів, цілеспрямована робота щодо підготовки класного керівника, майстра виробничого навчання, вихователя, практичного психолога для проведення виховної діяльності з учнями та слухачами ПТНЗ, розвиток учнівського самоврядування.
Перегляд файлу

 

ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»

 

Тема: Виховна робота в гуртожитку- складова навчально-виховного процесу.

 

G:\DSCN1709.JPG

 

 

 

 

 

 

Підготував:  Вихователь Вахула С.С.

 

 

Тема: Виховна робота в гуртожитку- складова навчально-виховного процесу.

 

Головний принцип планування виховної роботи в гуртожитку є  логічне продовження навчально – виховного процесу в ліцеї,  тісно  пов’язане з  навчанням  та позаурочною  діяльністю  учнів.

 

У роботі з учнівською молоддю ПТНЗ важлива тісна співпраця майстрів виробничого навчання, класних керівників, вихователів гуртожитків, практичних психологів для створення відповідних умов для самоосвіти та виховання учнів.

Для здійснення виховного процесу слід використати внутрішні умови навчального закладу, а саме: раціональне планування виховної діяльності всіх підрозділів, цілеспрямована робота щодо підготовки класного керівника, майстра виробничого навчання, вихователя, практичного психолога для проведення виховної діяльності з учнями та слухачами ПТНЗ, розвиток учнівського самоврядування.

Система виховної роботи у професійно-технічному навчальному закладі дає змогу вихователю розвивати пізнавальні здібності учнів, забезпечити професійну самореалізацію особистості, виховувати таких громадян, які володіють системою загальнолюдських цінностей, духовними надбаннями українського народу, моральною, художньо-естетичною, правовою, трудовою та економічною культурою.

Виховання є найважливішою функцією суспільства з найдавніших часів.

Потрапивши до гуртожитку вплив батьків значно знижується, різко зростає незалежність і самостійність, з’являються перші зароблені гроші. Далеко не всі до цього готові.

При невмінні розпорядитися своїм вільним часом, грошима нерідко виникають ситуації невдоволеності або прагнення до вживання алкоголю, наркотичних речовин, захоплення азартними іграми. Тому велике значення в цей період має вплив на юнаків та дівчат друзів, однокурсників, колективу гуртожитку.

Особливу складність при адаптації в гуртожитку зазнають учні, які приїхали на навчання із сільської місцевості (їх відрізняє характер спілкування, розвиток сусідських і родинних зв’язків, традиційна регламентація поведінки, відношення між дорослими і дітьми, чоловіками і жінками), випускники шкілінтернатів для дітей-сиріт (схильність до бродяжництва, недостатнє володіння навичками самообслуговування, споживацькі настрої).

Значну частину мешканців гуртожитку становлять сироти та учні, які залишились без батьківського піклування, юнаки та дівчата з сімей, які опинились у кризових ситуаціях (неблагонадійні, малозабезпечені), вихованці дитячих будинків та інтернатів.

Робота з цією категорією учнів потребує особливого підходу, тактовності, чуйності, уважності, знань індивідуальних особливостей.

 

 

У своїй діяльності вихователь гуртожитку допомагає  учням їх особистісному розвитку, у засвоєнні та дотриманню суспільних норм та цінностей,  засад  морального  та  духовного  повноцінного  буття. 

Форми  та методи виховання – це основні способи взаємодії вихователя зі своїми вихованцями, у процесі яких відбуваються якісні зміни у розвитку особистості.

 

 

Основними напрямками виховного процесу в гуртожитку є:

 здійснення виховної роботи з мешканцями на основі комплексного підходу, що є органічною складовою єдиного навчально-виховного процесу коледжу;

 залучення  учнів до активної діяльності з урахуванням їх індивідуальних особливостей;

 організація самоврядування і самообслуговування при вмілому педагогічному керівництві вихователя;

 створення позитивного морально-психологічного мікроклімату;

 здійснення допомоги  учням у самопідготовці до занять, оволодінні ними обраною професією;

 активна співпраця з батьками, громадськістю;

 сприяння формуванню в  учнів здорового способу життя, організації дозвілля та змістовного відпочинку мешканців, робота щодо наближення умов проживання в гуртожитку до домашніх.

 

 

 

Пріоритетними аспекти виховної роботи в гуртожитку є:

 створення умов для самопідготовки  учнів;

 змістовна організація вільного часу  учнів;

 виховання громадянської та особистої самосвідомості;

 формування моральних та етичних якостей;

 зберігання сімейних цінностей;

 інтелектуальний розвиток;

 турбота про здоров'я  учнів

 

З метою досягнення максимального взаєморозуміння всіх об’єктів і суб’єктів виховного процесу в гуртожитку здійснюється: 

 моніторинг та експертиза рівня вихованості  учнів із врахуванням регіональних особливостей, місцевих звичаїв та традицій;

 організація виховної роботи спільно з відповідними органами самоврядування, різними громадськими організаціями;

 органічний зв’язок з навколишнім соціокультурним середовищем, налагодження міжособистісних відносини між мешканцями з різних соціальних категорій;

 формування особистості  учня в процесі громадської діяльності, побудоване на розвитку інтересів  учня до певного виду діяльності, їхніх запитів;

 впровадження інноваційних форм та методів виховної роботи з  учнями, що сприятимуть розвитку їх компетентності;

 поєднання у виховній роботі в гуртожитку як традиційних, так і нетрадиційних форм, що наповнюються новим змістом.

 

 

 

 

У своїй діяльності вихователь гуртожитку допомагає учням в їх

особистісному розвитку, у засвоєнні та нормальному прийнятті суспільних нормта цінностей, у дотриманні засад морально та духовно повноцінного буття.

 

Форми та методи виховання – це основні способи взаємодії вихователя зі своїми вихованцями, у процесі яких відбуваються якісні зміни у розвитку особистості.

 

Виховний процес у гуртожитку тільки тоді може бути успішним, коли виконуватимуться такі основні умови:

- здійснення виховної роботи з мешканцями на основі комплексного підходу і є органічною складовою єдиного навчально-виховного процесу ПТНЗ;

- залучення учнів до активної різнобічної діяльності з урахуванням їх індивідуальних особливостей;

- життя колективу гуртожитку ґрунтується на принципах самоврядування і самообслуговування при вмілому педагогічному керівництві;

 - створення позитивного морально-психологічного мікроклімату;

 - здійснення допомоги учням у самопідготовці до занять, оволодінні ними обраною професією;

 - активна співпраця з батьками, громадськістю;

 - сприяння формуванню в учнів здорового способу життя, організації дозвілля та змістовного відпочинку мешканців, робота щодо наближення умов проживання в гуртожитку до домашніх.

 

Для того, щоб виконати всі ці завдання, необхідно правильно та змістовно планувати роботу всього колективу гуртожитку, завдяки якій можна забезпечити цілеспрямовану роботу на всіх напрямках: і для працівників, і для мешканців створити належні умови для проживання та діяльності.

 

Отже, першочерговим завданням на початку нового навчального року в гуртожитку є формування дружного колективу, а це – довготривалий і складний процес, котрий здійснюється через повсякденну роботу.

 

Відомий педагог В.О.Сухомлинський зазначав: „Колектив – це дуже чутливий інструмент, який творить музику виховання, необхідну для впливу на душу кожного вихованця. Творіть тільки тоді, коли цей інструмент настроєно”.

 

 

Виховна  робота у гуртожитку проводиться за такими напрямками:

 

1.Національно-патріотичне виховання:

-         Формування національної свідомості і відповідальності за долю України;

-         Виховання любові до рідної землі, її історії, відновлення і збереження історичної пам’яті;

-         Культивування кращих рис української ментальності – працелюбності, індивідуальної свободи, глибокого зв’язку з природою та ін..;

-         Виховання шанобливого ставлення до національного багатства країни, мови, культури, традицій;

     2.Морально-правове виховання:

-         Прищеплення поваги до прав і свобод людини та громадянина;

-         Виховання поваги до Конституції, законів України, державних символів України;

-         Виховання усвідомлення громадянського обов’язку перед країною, суспільством;

-         Формування політичної та правової культури особистості;

-         Залучення студентської молоді до участі у доброчинних акціях і розвитку волонтерського руху;

-         Формування почуття власної гідності, свободи, рівності, самодисципліни;

-         Формування моральної культури особистості, засвоєння моральних норм, принципів, категорій, ідеалів суспільства на рівні власних переконань;

-         Становлення етики міжетнічних відносин та культури міжнаціональних стосунків.

3.Художньо – естетичне виховання

-         Розвиток естетичних потреб і почуттів, художніх здібностей і творчої діяльності;

-         Формування у молоді естетичних поглядів, смаків, які ґрунтуються на українських народних традиціях та кращих надбаннях світової культури;

-         Вироблення умінь примножувати культурно-мистецькі надбання народу, відчувати і відтворювати прекрасне у повсякденному житті.

4.Трудове та професійне виховання:

-         Розвиток пізнавального інтересу, творчої активності, мислення;

-         Виховання потреби самостійно здобувати знання та готовності до застосування знань і умінь у практичній діяльності;

-         Реалізація особистісного життєвого вибору та побудова професійної кар’єри на основі здібностей і знань, умінь і навичок;

-         Формування особистості, яка свідомо та творчо ставиться до праці в умовах ринкової економіки;

-         Формування почуття господаря та господарської відповідальності;

-         Розвиток умінь самостійно та ефективно працювати.

     5. Формування здорового способу життя:

-         Виховання відповідального ставлення до власного здоров’я;

-         Формування у свідомості  учнів переваг здорового способу життя, культу фізично здорової особистості;

-         Формування знань і навичок фізичної культури в житті людини;

-         Забезпечення повноцінного фізичного розвитку учнів ;

-         Формування потреби у безпечній поведінці, протидія та запобігання негативним звичкам, профілактика захворювань;

-         Створення умов для активного відпочинку  учнів.

6.Екологічне виховання:

-         Формування основ глобального екологічного мислення та екологічної культури;

-         Оволодіння знаннями та практичними вміннями раціонального природокористування;

-         Виховання почуття відповідальності за природу як національне багатство;

-         Виховання готовності до активної екологічної та природоохоронної діяльності.

7.Розвиток  учнівського самоврядування:

-         Сприяння виробленню активної життєвої позиції молодої людини;

-         Формування бажання самореалізації, здатності до прийняття рішень, відповідальності молоді;

 

Основні форми навчально-виховної роботи  з учнями:

тематичні виховні години;

урочисті заходи до знаменних дат;

тематичні вечори, конференції;

просвітницькі бесіди з застосуванням сучасних інформаційних технологій;

Зустрічі за «круглим столом», диспути;

Конкурси творчих робіт, стіннівок, плакатів;

проведення спартакіади, спортивних змагань;

екскурсії та культпоходи;

тематичні інформаційні виставки та інформаційні години;

проведення днів чистоти

конкурси художньої самодіяльності;

благодійні акції та волонтерська діяльність;

зустрічі з ветеранами, діячами мистецтв, представниками громадських організацій та державних структур, фахівцями;

робота  гуртків, , художньої самодіяльності, спортивних секцій;

 

Завдання вдосконалення системи   виховання  учнів вимагають якісно нового підходу до організації виховної роботи й орієнтують на одержання максимально ефективного результату. При цьому визначальне значення має   грамотне використання різноманітних форм виховної роботи, що багато в чому забезпечує результативність виховного впливу, силу впливу на свідомість, почуття й поводження вихованців.

 

З метою формування дружнього учнівського  колективу та створення комфортних умов проживання вихователь застосовує різноманітні форми виховної роботи, зокрема:

 

 

 

 

 

 

За видом діяльності:

 

 -  ігрові (спортивні змагання, вікторини, ділові ігри тощо);

 -  комунікативні (дискусії, диспути, форуми, конференції, години
спілкування тощо);

 

        За якісним складом і кількістю  суб’єктів  роботи:

 

- індивідуальні форми (доручення, творчі завдання, індивідуальні бесід

тощо);

- масові (тематичні вечори, лекції, виховні години ,брейн-ринги, „круглі столи”, тренінги, перегляд відеоматеріалів  виховного характеру предметні тижні,  тощо)

 

 

За часом та ступенем тривалості:

 

- одноразові заході (зустріч - бесіда, акція, тематичне свято, інші);

- пролонговані, постійно діючі (лекторії з певної тематики, тренінги, тощо)

 

За умовами здійснення:

 

-екстрені (іїідивідуальне спілкування, заохочувальне висловлювання

тощо);

- оперативні (зустріч - бесіда,   тощо);
- звичайні (навіювання, переконання тощо);

 

 

Для того, щоб виконати всі ці завдання, необхідно правильно та змістовно планувати роботу , завдяки якій можна забезпечити цілеспрямовану роботу на всіх напрямках,  створити належні умови для проживання та діяльності.

План виховної роботи в гуртожитку складається на рік, на місяць, а також на кожний день. Він   допомагає орієнтуватись на проведення спільних корисних справ, виховних заходів, розваг та діяльності всього учнівського колективу протягом року, місяця, дня. 

 

 Виховна робота з мешканцями гуртожитку є органічною складовою єдиного навчально – виховного процесу  ліцею і здійснюється на основі комплексного підходу. До активної та різноманітної виховної діяльності залучаються учні з урахуванням їх індивідуальних особливостей.

 

В цілому, життя колективу гуртожитку опирається на принципи самоврядування та самообслуговування, а вихователь при цьому здійснює  педагогічне керівництво.

 

 Важливу роль у виховному процесі ліцею відіграє учнівське самоврядування, яке є справжньою школою громадянського виховання, формування в учнів почуття самостійності, відповідальності, дисциплінованості.

 

У навчальному закладі дієвим органом учнівського самоврядування є Рада гуртожитку, яка забезпечує залучення юнаків та дівчат до змістовної суспільної роботи, до реального управління організацією виховного процесу, житлово-побутової діяльності, змістовного дозвілля. 

 

 

З метою залучення учнів до роботи з покращення житлово-побутових умов і санітарного стану, створення затишку та комфорту в кімнатах, дотримання правил проживання, активної участі мешканців у громадському житті  організовується огляд-конкурс на кращу кімнату гуртожитку.

 

 

 

Вихователем   вирішуються проблеми корекції поведінки, світогляду учнів без сім’ї шляхом проведення комплексу ігор та тренінгів гармонійного розвитку особистості, проведенням індивідуально-виховних бесід на тему:

«Чи знаєш ти себе?», «Хто Я?», «Що таке чесність?, «Совість і життя», «Джерела добра», «Я серед людей» „Розкажи про себе”, „Культура спілкування з однолітками”, «Про дотримання санітарно-гігієнічних норм мешканцями гуртожитку», „Правила поведінки в їдальні в гуртожитку”,  „Зовнішній вигляд та культура поведінки”, „Учись володіти собою”, „Дружба між хлопцями та дівчатами”, „Як уникнути конфліктів”, «Що робити, щоб тебе не принижували?», «Відповідальність-міра добра і зла», «Ви і ваше дозвілля», «Як поводитися у складній ситуації», «Хто людям добра бажає, той і собі має»,  „Чим ти можеш порадувати своїх рідних?”, „У чому запорука здоров’я?”, „Викрадач розуму – алкоголь”, „Енергетичні напої. Користь чи шкода?”, „Бесіда з санітарії та гігієни» та інші.

 

У своїй роботі   вихователь   використовує такі види діяльності:

 

соціальна підтримка тих учнів, які відчувають певний дискомфорт при влаштуванні в гуртожитку через несприятливі обставини, коли вони потрапили в інше соціальне оточення;

створення ситуації успіху в будь-яких видах діяльності;

зменшення соціальної значущості конфліктів, які часом виникають у молодіжному середовищі, корекція відносин між учнями.

 

Виховна робота серед учнів в гуртожитку   сприяє формуванню у них відповідальності за себе та за інших членів колективу і ця відповідальність повинна формуватися щоденно.

Лише за таких умов можна сподіватися, що в майбутньому кожен випускник посяде гідне місце в суспільному житті і принесе якнайбільше користі родині, державі, суспільству.

 

Основними напрямками моєї роботи є:

 -    розвиток пізнавальної діяльності;

  • патріотичне виховання, розвиток національної свідомості, залучення учнів до національних надбань українського народу, виховання любові до нашої держави, рідної землі, навчального закладу та його традицій;
  • ціннісно - орієнтовна діяльність;
  • превентивне виховання;
  • ціннісне ставлення до праці і природи;
  • формування здорового способу життя, моральне виховання;
  • робота з батьками, громадськістю та молодіжними службами міста;
  • ціннісне ставлення до сім’ї, родини, людей;
  • розвиток  індивідуальних здібностей учнів;

 

 

Мною було проведено вікторини на теми:  «Що я знаю про здоровий спосіб життя?»,  правові вікторини з метою уточнення і закріплення знань учнів з питань права і відповідальності неповнолітніх за вчинення правопорушень,

 

Також було проведено  бесіди на теми: «Про гуманізм, колективізм, дружбу, культуру поведінки»,  «Про дотримання санітарно-гігієнічних норм мешканцями гуртожитку», «Я і моя сім’я», «Виховання правової культури-шлях до побудови правової держави», «Соціальний та правовий захист учнів», «Як не стати жертвою злочину», «Здійснення права на спадкування», «Поняття шлюбу, умови і порядок його укладання», «Падіння моралі. Наслідки», «Попередження насильства в сім’ї», «Питання працевлаштування після закінчення навчального закладу», «Правила поведінки учнів в ліцеї, громадських місцях, на вулиці».

 

Було  проведено   «круглі столи» на теми:  «Підліткам про працю»,  „Кримінальна відповідальність  неповнолітніх”,„ Моя участь у вирішені побутових та господарських питань у родині”.

 

Було проведено дискусії на теми: «Я і колектив»,   „Людське життя – найвища цінність”, „Що означає бути патріотом?”.

 

Було проведено тематичні вечори на теми : «27 серпня - 162 роки з дня народження Івана Франка (1856-1916), письменника, вченого, громадського діяча»,  9 листопада – День української писемності і мови. Захід «Мово моя солов’їна…» , «29 вересня - 152 роки з дня народження Михайла Грушевського (1866-1934), вченого, історика, політичного та державного діяча, голови Центральної Ради

 

Було проведено брейн-ринг на тему: «Найрозумніші правознавці»

 

Було проведено  виховні години на теми: «Від проголошення незалежності до нової України», «Річниця Утворення УПА і  українського козацтва (14.10)»,  «Річниця проголошення ЗУНР», «Я захищу свої права», «Дотримання законів України  -   обов’язок кожного громадянина»,  «День Збройних Сил України                06.12.», та інші виховні заходи.

 

В нашому ліцеї  діє  клуб «Юний правник» в якому мною як вихователемпроводиться правоосвітня робота.

 

В діяльності цього клубу беруть участь учні, які проживають у гуртожитку ліцею. Практика показує, що організація діяльності правових гуртків, клубів не тільки позитивно впливає і сприяє розширенню та вдосконаленню правових знань, а й самореалізації молоді, виховує лідерів здатних приносити значну користь як безпосередньо місцевій громаді так і всьому суспільству.

  

З початку навчального року під час роботи правового клубу було проведено лекції, виховні години, тренінги на теми:  «Я – громадянин України, і я знаю свої права»,  «Конституція України та Конвенція прав дитини», Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів», Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження щодо обмеження споживання  і продажу пива та слабоалкогольних напоїв», «Кримінальна відповідальність неповнолітніх», «Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх», «Адміністративна відповідальність неповнолітніх»,  «Особи, які беруть участь в провадженні в справі про адміністративне правопорушення»,  «Права і обов’язки підлітків у контактах із органами правопорядку», «Адміністративна відповідальність учнів, які посягають на громадський порядок і  безпеку», «Соціальний та правовий захист учнів», «Права і обов’язки громадян. Діти та їхні права», « Права і закони у твоєму житті»;

Було проведено правові вікторини з метою уточнення і закріплення знань учнів з питань права і відповідальності неповнолітніх за вчинення правопорушень; 

 

 

У своїй роботі вихователя я використовую такі види діяльності:

 

  • соціальна підтримка тих учнів, які відчувають певний дискомфорт при влаштуванні в гуртожитку через несприятливі обставини, коли вони потрапили в інше соціальне оточення;
  • створення ситуації успіху в будь-яких видах діяльності;
  • зменшення соціальної значущості конфліктів, які часом виникають в молодіжному середовищі, корекцію відносин між учнями.

 

Пріоритетними аспекти виховної роботи в гуртожитку є:

 

 створення умов для самопідготовки  учнів;

 змістовна організація вільного часу  учнів;

 виховання громадянської та особистої самосвідомості;

 формування моральних та етичних якостей;

 зберігання сімейних цінностей;

 інтелектуальний розвиток;

 турбота про здоров'я  учнів

 

Життя учнів у гуртожитку повинно сприяти формуванню у них відповідальності за себе та за інших членів колективу, і ця відповідальність повинна формуватися щоденно.

 

Лише за таких умов можна сподіватися, що в майбутньому кожен випускник посяде гідне місце в суспільному житті і принесе якнайбільше користі родині, державі, суспільству.

 

Працюючи вихователем у гуртожитку нашого навчального закладу, намагаюсь використати всі можливості виховного поля діяльності для максимального створення комфортних умов, які сприятимуть всебічному розвитку вихованців, максимальному розвитку їх талантів та здібностей.

 

 

У проведенні виховних заходів я намагаюсь застосовувати сучасні активні та інтерактивні методи виховання, новітні технології партнерства та педагогічної підтримки, що дає позитивні кінцеві результати.

Працюючи вихователем   все більше переконуюсь у тому, що, тільки розуміючи душу дитини, її переживання, почуття, зможу займатись глибинним вихованням. 

 

У своїй роботі я намагаюсь  підтримувати тісний зв'язок з батьками своїх вихованців.  Співробітництво вихователя з батьками є запорукою успішної виховної діяльності,  оскільки сім'я надає значний вплив в розвитку дитині. Така форма спілкування дає можливість  направити діяльність вихователя на:

 • вивчення сімей учнів;

 • педагогічне просвітництво батьків;

 • індивідуальну роботу з батьками;

• інформування батьків про перебіг і результатах навчання, виховання та розвитку учнів.

 

Вивчення сімей учнів дозволяє мені краще пізнати дітей і батьків, зрозуміти стиль життя сімей, ознайомитися із домашніми умовами розвитку особистості  учня.

 

Головне у роботі вихователя - сформувати людину з великої букви, яка була б упевнена в собі та в своїх здібностях і можливостях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 травня 2023
Переглядів
1692
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку