Стаття "Використання бонусів в оцінюванні учнів 4 класу на уроках української мови"

Про матеріал

Про результативне використання бонусів для учнів 4 класу на уроках української мови; підвищення мотивації школярів до навчальної діяльності та покращення оцінок.

Перегляд файлу

Автор: Лошкарьова Любов Миколаївна, вчитель української мови Рівненського навчально-виховного комплексу № 2 «Школа-Ліцей», методист Центру роботи з обдарованими учнями управління освіти Рівненського міськвиконкому.

 

Використання бонусів в оцінюванні учнів 4 класу

на уроках української мови

Часто перед учителем постає проблемне питання, як допомогти учням, які є слабшими у навчанні, не втратити інтересу до предмету. Як їх заохотити? Як не занизити оцінку, а підтримати, і стати для них справжнім другом. Адже якщо учні полюблять свого вчителя, вони з радістю будуть бігти на його уроки та виконуватимуть навіть «не дуже цікаві» на їхню думку завдання.

Як учитель завжди перебуваю у пошуку чогось нового, нестандартного. Намагаюсь зацікавити учнів вивченням української мови. Тому вирішила для своїх школярів застосовувати бонусну систему.

Звернемось до передісторії походження слова бонус.

Бо́нус Еве́нтус (лат. Bonus Eventus) - римський бог урожаю, згодом бог успіху, ототожнюваний із Триптолемом. Його зображували у вигляді юного героя, що мчить на колісниці, запряженій крилатими драконами, і тримає в правій руці жертовну посудину, а в лівій — мак, колосся та ріг достатку.

Бонус — премія, безкоштовний додаток.

1, 2, 3 бонуси додаю за успішне виконання певних завдань. 1 бонус = 1 бал.

 

1 бонус

2 бонуси

3 бонуси

 

Застосовую бонуси під час опитувань, складання учнями діалогів, есе, виконання вправ, групових та додаткових завдань, нестандартних домашніх завдань, тестувань, оцінювання за допомогою системи Plickers та ін.

Під час актуалізації опорних знань видаю по 1 бонусу за кожну правильну відповідь. Це може бути інтерактивна вправа «Мікрофон», прийоми «Мозковий штурм», «Асоціювання», змагання «Учні-вчитель» та ін. Вибірково опитую та оцінюю бонусами правильно виконане домашнє завдання.

Під час змагання «Учні-вчитель» не тільки видаю бонуси, а ще й якщо учні виграють, не задаю домашнє завдання. Але, звичайно, ж усе заздалегідь продумую відповідно до теми уроку та конкретно обумовлюю з учнями.

Заздалегідь пояснюю школярам, що вони можуть «притримати» свої бонуси та використати їх тоді, коли їм найбільше не вистачатиме кількох балів, щоб отримати хорошу оцінку.

Перевіряючи рівень знань учнів, проводжу оцінювання за допомогою сучасної системи Plickers, аналізую результати та враховую бонусні бали тим школярам, які не дуже добре впорались із завданнями.

 Наприклад, при вивченні нового матеріалу з теми «Види речень за метою висловлювання та інтонацією» учні отримували по 3 бонуси за правильно виконану гру «Конвеєр».

Гра «Конвеєр» __________________

                                                  (Прізвище, ім’я)

  • Встановіть відповідність між реченням та його видом, заповніть табличку.

Вид речення

1

2

3

4

5

6

Розповідне

 

 

 

 

 

 

Питальне

 

 

 

 

 

 

Спонукальне

 

 

 

 

 

 

  1. Чим запам’ятається тобі сьогоднішній день?
  2. Тихий океан найбільший на нашій планеті.
  3. З дерев осипається листя.
  4. Бережіть природу.
  5. Ти впевнений, що вчинив правильно.
  6. Прочитайте статтю про кактуси.

Вивчаючи тему «Навчальний діалог», школярі досить успішно попрацювали з відривними картками «Експрес-контроль» (видавництво РАНОК), отримавши по 3 бонусні бали.

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20181024_203705.jpg

C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\IMG_20181024_203732.jpg

При закріпленні нового матеріалу з теми «Слово. Значення слова. Складання речень» використовувала тестування (на індивідуальних картках), яке також оцінювала 3 бонусними балами.

Тестування (на індивідуальних картках) ___________________

                                                                                                                           (Прізвище, ім’я)

  1. Обери рядок, у якому записано тільки спільнокореневі слова:

а) річка, річечка, річки;

б) річечка, річковий, річка;

в) річковий, річкова, річкове.

  1. Обери рядок, у якому записано тільки форми слова:

а) малюнок, малюнки, малюнком;

б) малювати, малюнок, малюнки;

в) малюнок, малювати, мальований.

  1. Познач групу спільнокореневих слів:

а) старанний, ретельний, дбайливий, пильний, щирий;

б) береза, берези, березі, березу, березою, на березі;

в) березовий, підберезник, берізонька, березневий, берізка.

При виконанні учнями самостійних завдань на відривних чи роздаткових картках часто постає питання, як їхню роботу можна оцінити. І тут знову допомагають бонуси.

Адже, якщо відривна картка містить усього лише три питання, оцінити це високим балом практично неможливо, а ось додати 3 бонуси за правильні відповіді можна.

Чому виконання міні-завдань не оцінюю за 10-ти бальною шкалою? Бо вважаю, що кількох питань недостатньою для виставлення «високої» оцінки, а от бонуси саме те. Вони впливають на мотивацію, учні входять в азарт та активно борються за свої бонусні бали.

Учні, отримуючи бонусні бали, радіють та часто не приховують своїх позитивних емоцій, у них блищать очі. Тому і сам процес навчання для них стає насиченішим і цікавішим.

Але буває, що учень із бонусними завданнями не впорався, тому оцінку не ставлю. Бонуси школяр не отримує. Але надалі, зазвичай, такий учень намагається працювати краще, щоб отримати заохочення.

Таблиця використання бонусів на уроках української мови

Етапи уроків

Бонусна актуалізація опорних знань

Бонусна мотивація навчальної діяльності

Бонусне вивчення нового матеріалу

Бонусне закріплення нового матеріалу

Форми та методи роботи

«Мікрофон», прийоми «Мозковий штурм», «Асоціювання», змагання «Учні-вчитель», система Plickers та ін.

Асоціації на дошці, «Галерея слів», «Незвичайна загадка», «Мозкова атака», міні-кросворд, читаємо (використання літер) та ін.

Ігри «Конвеєр», «Пізнайко», кмітливе читання, асоціативні схеми, відривні картки «Експрес-контроль» (видавництво РАНОК) та ін.

Тестування (на індивідуальних картках), аукціон, «Інтелектуальний тир», «Ярмарок-продаж», тези, есе та ін.

 

Педагог повинен навчити дитину хотіти вчитися. Погана оцінка – не вирок, її можна покращити, потрібно лише докласти власних зусиль. І це непросте завдання. Адже усі люди вчаться протягом свого життя.

Вважаю, що конкретною допомогою в оцінюванні для вчителя може стати використання бонусів. Але потрібно враховувати, що працювати доводиться із поколінням Z (Generation Z), народженим в умовах ринкової економіки та у час «технологічного буму».  Педагог повинен навчити школярів не тільки української мови, але і практичного життя через уміння заробляти свої перші бонуси, які потім при нагоді витрачати. Бонуси підвищують не лише бали, але і покращують комунікацію школярів. Адже ті, хто мовчав і боявся руку підняти, щоб відповісти на питання, стали упевненішими в собі та беруть активну участь у навчальному процесі.

Шкільну діяльність варто пов’язувати із повсякденням. Використання бонусів під час уроків допомагає підготуватися учням до реалій життя. Адже в сучасному світі дорослі теж полюбляють отримувати різні заохочення: бонусні картки, акції, знижки.

Використовуючи бонуси, враховую наступні принципи оцінки досягнень учнів: оцінювання передбачає використання різних методів; оцінка повинна бути засобом регулювання і корекції навчального процесу, спрямовувати учнів до правильної самооцінки; оцінка ґрунтується на курикулярних стандартах досягнень.

Однак  є і певні ризики, від яких учитель, який використовує бонуси, повинен себе застерегти. Тому при оцінюванні досягнень на високий рівень (10-12 балів) потрібно давати учням завдання творчого характеру, які б відповідали вимогам цього рівня.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела

 

  1. Бонус - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D1%83%D1%81

 

  1. Бонус Евентус - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BE%D0%BD%D1%83%D1%81_%D0%95%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D1%82%D1%83%D1%81

 

  1. Журнал «Зарубіжна література» 35 (531). – вересень 2007. – с. 10.

 

  1. Н.Пастушенко, Р.Пастушенко. Посібник. Діагностування навченості: Гуманітарні дисципліни. – Л., 2000.

 

  1. Н.Пастушенко. Таксономії навчальних цілей як інструмент проектування якості освіти// Дивослово. – 2005. - № 9. – с. 2-5.

 

  1. Покоління Z- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F_Z

 

  1. Система Plickers - [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  https://www.plickers.com/library

 

  1. Українська мова. 4 клас. І семестр (за підручником М.С.Вашуленка, С.Г.Дубовик, О.І.Мельниченко)/ Л.В.Божик. – Х.: Вид. група «Основа», 2017. – 206, [2] с. – (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).

 

  1.  Українська мова. 4 клас: відривні картки: для загальноосвіт. навч. закл.                      з укр. мовою навчання/ М.В. Коченгіна. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018. – 112 с.
docx
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
2517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку