На уроці учні розширюють знання про відмінювання іменників у множині, знайомляться із закінченнями іменників у місцевому відмінку множини, формують навички правильного використання форм іменників у місцевому відмінку множини з прийменником по, виховують почуття патріотизму, гордості за рідну Вітчизну.
Тема. Закінчення іменників у місцевому відмінку множини.
Мета. Розширювати знання учнів про відмінювання іменників у множині; ознайомити із закінченнями іменників у місцевому відмінку множини; формувати навички правильного використання форм іменників у місцевому відмінку множини з прийменником по; виховувати почуття патріотизму, гордості за рідну Вітчизну.
Обладнання. Таблиці, схеми-опори, картки, карта України.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Любіть, шануйте нашу мову –
культури нашої основу.
Девіз уроку:
Красивий, щедрий рідний край
і мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
усе, що зветься Україна.
Ігор Січовик
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Погляньте на карту України. Простір землі, заселений українцями такий великий, що, аби перетнути його пішки із заходу на схід, треба йти майже 100 днів.
- Які океани омивають цей материк? (Північно-Льодовитий, Атлантичний, Тихий, Індійський.)
Уу Ук ук ра Україна українці
(Робота за варіантами.)
Україна багата лісами, найродючішими грунтами, корисними копалинами.
- Ми доходимо до вершини гори знань з теми «Іменник». Розкажіть все, що ви знаєте про іменник. (Побудова асоціативного куща.)
5. Робота в парах. (Повторення відмінків.)
6. Індивідуальна робота біля дошки.
Завдання 1. Провідміняти слово Україна.
Завдання 2. Записати іменники рука, тривога, горіх у давальному та місцевому відмінку однини.
Завдання 3. Записати іменники блакить, молодь, якість, кров, задача, скатерть в орудному відмінку однини.
7. Перевірка домашнього завдання.
Завдання для першої групи:
- Про що ми дізналися з тексту вправи?
- Прочитайте речення з потрібними за змістом прийменниками.
- У яких відмінках іменники вживаються з прийменниками?
Завдання для другої групи:
- Прочитайте різні відмінкові форми однини іменників зброя, місто. (Зброї, зброю, зброєю, на зброї; міста, місту, містом, у місті.)
- Які ви дібрали спільнокореневі слова до поданих іменників? (Збройний, озброєння, озброюватися; містечко, міський.)
8. Історична хвилинка.
Володіючи широкими степами, запорізькі козаки попри все завжди вважали центром своїх вольностей ріку Дніпро: на Дніпрі чи поблизу Дніпра вони постійно влаштовували свою столицю, Січ. Назва козацької столиці «Січ» виникла від слова «сікти». Виникнення, влаштування й історія Хортицької Січі тісно пов’язані з історією й подвигами знаменитого вождя запорізьких та українських козаків, князя Дмитра Івановича Вишневецького, відомого в козацьких народних думах під іменем Байди.
9. Перевірка індивідуальної роботи, повторення правил за опорою.
10. Робота з картками.
- Запишіть іменники і поставте їх у давальному відмінку однини.
(Самоперевірка.)
Фізкультхвилинка «Власна назва – крок вперед, загальна назва – крок назад».
Україна, край, річка, Дніпро, Карпати, гори, українець, Тарас.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
- Сьогодні, закінчуючи вивчення теми «Іменник» ми перевіримо своє вміння правильно вживати іменники в місцевому відмінку множини, засвоїмо літературну граматичну форму іменників з прийменником по.
Україно! Краю милий,
Краю золотавий,
Поля твої широкополі,
Пісні дзвінкоголосі,
Міста наші рідні,
Сади пишно цвітні,
Пшениці ряснії,
Городи багатії.
Завдання 1. Вправа 186 (усно).
Завдання 2. Творча робота за групами:
І група – вправа 189;
ІІ група – вправа 187.
ІV. Домашнє завдання.
- Вивчити правило на сторінці 93, виконати вправу 189 – І група, виконати завдання на картках – ІІ група.
Картка 1 Поставити слова в давальному та місцевому відмінках однини черга кожух краватка |
Картка 2 Поставити слова в давальному та місцевому відмінках множини черги кожухи краватки |
V. Підсумок уроку.
Щоб красувався рідний край (1)
Сосну й дубки малі. (4)
в зеленому гіллі, (2)
посадим на горбочку гай, (3)
а) дію б) назву в) ознаку
а) хто? що? б) який? яка? яке?
а) Р. в. б) М. в.
а) за числами б) за відмінками в) за родами
а) чоловічого б) жіночого в) середнього
а) однина б) множина
а) Н. в. б) Д. в. в) м. в.
а) лікареві Івану Петровичу
б) лікарю Іванові Петровичу
в) лікарю Івану Петровичу.
3. Розбір іменника, як частини мови за алгоритмом. Робота в групах.
І група – край ІІ група – в гіллі ІІІ група – на горбочку
Розбір іменника як частини мови
|
4. Рефлексія.