Повторити і узагальнити знання учнів про звуки та букви,порядок звуко-буквеного аналізу слова;повторити і закріпити знання про текст як зв'язне висловлювання певної думки. Розвивати уміння добирати заголовок до тексту,визначати його тему та мету, вчити будувати тексти різних типів: опис, розповідь та міркування. Розвивати зв'язне мовлення та творчі здібності школярів. Виховувати гуманне ставлення до природи, викликати бажання бути їй другом, захисником.
Автор. Тимощук Олена Євгеніївна, вчитель-методист
Дубенського НВК «ЗНЗ-ДНЗ»
Українська мова. 4-й клас.
Тема: Повторення вивченого про текст, основну думку тексту заголовок. Повторення вивченого про звуки мовлення, позначення їх буквами.
Мета: повторити і узагальнити знання учнів про звуки та букви, порядок звуко-буквеного аналізу слова; повторити і закріпити знання про текст як зв’язне висловлювання певної думки. Розвивати уміння добирати заголовок до тексту,визначати його тему та мету, вчити будувати тексти різних типів: опис, розповідь та міркування. Розвивати зв'язне мовлення та творчі здібності школярів. Виховувати гуманне ставлення до природи, викликати бажання бути їй другом, захисником.
Обладнання: відео «Великі проблеми малої річки», відео «На берегах мальовничої Ікви», слайди презентації, ілюстрації.
Хід уроку
Організація класу
– Погляньте на наших гостей, на мене, один на одного,посміхніться. Із цих промінчиків добра,що заіскрились на ваших обличчях,ми розпочнемо урок. Запишемо: число, класна робота.
Оголошення теми і мети
– На сьогоднішньому уроці повторимо і узагальнимо знання про звуки, букви, слова, речення, повторимо все, що знаємо про текст.
Актуалізація опорних знань учнів
1. Музикотерапія. Послухайте та розпізнайте ці звуки.(Звуки моря, дощу) Що у них спільного?(Вода)
2. У природі, побуті та в повсякденному житті ми розпізнаємо безліч звуків. І наше мовлення складається із звуків.
– На які дві основні групи поділяються всі звуки?
– Назвіть голосні
– Як називаються звуки, які утворюються за допомогою голосу і шуму? (Дзвінкі.)
Тільки шуму? (Глухі)
Наведіть приклади.
Робота над темою уроку
1. Яку дію може робити вода?
Вода що робить? (тече, шумить, дзюрчить, виграє)
2. Звуко-буквений аналіз слів:
Виграє – [ – • – – • = • ] – 3 скл., 7зв., 6 б.
Дзюрчить – [ = • – – • =] – 2 скл., 6 зв., 8 б.
в вв ов вода
Вода – справжнє чудо природи.
6. Як називають порядок розташування букв? (алфавіт, абетка, азбука)
Скільки літер він налічує? (33)
– Повторимо його
Ставок, озеро, океан, джерело, річка, водосховище, море, болото
– Як можна назвати цю групу слів? На які дві групи їх можна розділити? (водойми: штучні і природні)
8.Словом можна зігріти, образити, заспокоїти, а,іноді, навіть, і вбити. Словом треба вміло користуватись і влучно його добирати.
– Доберіть риму
(Слайди ) Струмочок по землі біжить,
Співає, весело... (дзюрчить).
Видзвонює, дзвенить, лунає,
Бо дуже гарний голос ...(має).
Вода у нім така чистенька,
То з бурунцями, то ... (гладенька).
Вода холодна і в жнива,
Прозора, свіжа, і... (жива).
Струмок біжить до нас здалека,
І п’є водичку в нім... (лелека).
На берегах росте вербичка,
Калина і густа ... (травичка).
І звірі йдуть води попити,
Тут звірям можна ... (відпочити).
Струмок дає всім прохолоду,
Запрошує: «Скуштуйте... (воду)».
струмком, Кожна, починається, річка. (Кожна річка починається струмком)
збирали, рослини, На, річки, пагорбі, діти, лікарські, біля. (На пагорбі біля річки діти збирали лікарські рослини)
– Охарактеризуйте це речення Визначте головні члени речення Перебудуйте його у питальне, спонукальне
10. Пропоную вам поспостерігати за розвагами цих дітей і дати відповідь на запитання, що хвилює автора?
Перегляд відео «Великі проблеми малої річки»
(Хвилює те, що діти підростають, а річка стає меншою, а згодом перетворюється на брудний потічок)
Повторення вивченого про текст
1. – Що ви щойно прослухали? (текст) Доведіть, що це текст.
– Доберіть до нього заголовок
2. Робота з підручником. Вправа 227
– Визначте тему і мету тексту «Річчина хвороба»
(Тема: занедбана річка. Мета: привернути увагу людей до проблем річки )
Довідкове бюро
– Настав час звернутися до вашого домашнього завдання, яке носило пошуковий характер. Я пропонувала вам зібрати цікавий матеріал про минуле і сучасне річки. Отож, вам слово.
(Діти розповідають про минуле і сучасне річки)
Учениця. Я дізналася, що наша річка бере свій початок на Львівщині і починається вона із джерела, що розташоване в селі Пониква. її протяжність 155 км. Вчені, які досліджували її назву, прийшли до висновку, що в перекладі вона означає «бурхлива», «руйнівна». Лише на Дубенщині вона мала понад 20 приток – це і Андруга, Безодня, Бистриця, Нирка і однойменні із назвами сіл Верба, Косовиця, Бобрівка, Гаї, Панталія, Дубрівка та інші.
Учень. А я дізнався, що річка Іква була дуже велика і займала значну територію нашого міста. На ній було аж 10 острівців. На деяких з них люди будували церкви, зокрема Підборецьку та в районі Кемпи. Бабуся розповідала, що коли люди пливли до церкви на човнах, на світанку, святити Пасху, то це було чудове видовище. І ще вона казала, що дуже гарно люди святкували весілля, коли молодята на човнах пливли до церкви вінчатися.
Учень. А я дізнався, що наша річка була сплавною, по ній сплавляли ліс. А ще по ній ходили судна.
Учень. Мені дідусь розповідав, що на річці було збудовано 12 млинів і ще була на ній невелика гідроелектростанція, яка давала електрику цілому місту Дубну і навколишнім селам.
Учениця. Я пригадала розповідь екскурсовода в замку, який розповідав, що Іква багато разів захищала замок від ворогів; коли відкривались шлюзи, вона заповнювала рів водою і замок на протязі 350 років ставав неприступним.
Учениця. Мій дідусь розповідав, що наша річка була дуже гарною, а її береги – то була окраса міста. Крім того, він пригадує, як ловили зі своїм батьком тут рибу. А водилося тут дуже багато сомів, щук, окунів, карасів і, навіть, раків. А найцікавіше те, що тут було багато бобрів, видр та ін.
Учениця. Я дізналася, що до нашої річки приїздили люди здалеку, щоб тут відпочити. Вони ще брали човни і милувалися її краєвидами. Особливо прикрашали річку білі лілії.
Вчитель. А хто з вас дізнався про причини загибелі річки?
Учень. Моя бабуся, яка все життя працювала вчителем географії, казала, що таких причин багато. Найперше, це Закон про меліорацію, за
яким осушувалось у 50-і роки чимало озер і боліт, а також і наша річка.
Це і склади міндобрив, які споруджувались під відкритим небом.
Отрутохімікати потрапляли у підземні води, а звідти і у річку. Це і літні
стоянки худоби, коли в річку скидались всі нечистоти. Це і всі відходи з
підприємств скидались у річку. Саме тому пізніше Микола Пшеничний
писав: «Міліє, в’яне, худне річка,
Мазутом схлипує, зітха ...»
А найголовніша причина – це те, що люди змінили русло річки.
Підсумок вчителя. Так – це головна причина загибелі. Тому що раніше русло було звивисте, вода текла «вихилясами», а потім меліоратори його випрямили, збудували прямий канал. Після чого течія стала дуже швидкою, підмивала береги, зривала водорості і рознесла бруд весь на велику відстань. Після цього загинули і риби, і раки, і птахи, і багато видів рослин. Річка стала такою, якою ми її бачимо сьогодні.
Перегляд відео «На берегах мальовничої Ікви»
– А зараз пропоную всім уявну подорож берегами цієї мальовничої, напівсплюндрованої річки Ікви.
– Останні кадри дійсно вражаючі. Саме вони так глибоко схвилювали найвідомішого поета Дубенщини, великого патріота рідного краю і, просто, щиру людину – Миколу Пшеничного, який в свій час пішки пройшов від джерела, з якого витікає Іква, вздовж русла річки до місця, де вона впадає в річку Стир.
Канва беріз на вишиванці гаю,
Червоно-чорна заполоч калин.
Планету привселюдно роздягають,
Точніш – наполовину роздягли.
Спрямляєм русла, проганяєм бусла
Від споконвіку рідної ріки.
Вважаєм, що ріки також мусять,
Як дехто з нас, ходити навпрошки.
Так, Проганяєм...
І, бездумокрилі,
Лякаючись поголених лугів,
Зимують і літують вже на Нілі,
В папірусах чужинських берегів.
Робота в групах (групи працюють за картками із диференційованими завданнями)
– Сьогодні я пропоную вам скласти текст. Для кожної групи – інший: текст-опис, текст-розповідь і текст-міркування. Спільним є те, що всі ці тексти присвячені нашій Ікві.
– Епіграфом будуть такі слова:
(Слайд ) Ріка об’єднує людей,
Ріка об’єднує народи,
Тож хай ніколи і ніде
Ніхто ріці моїй не шкодить.
М. Пшеничний
1група.
– Ви у нас – відомі казкарі. Уявіть, що наша річка – це жива істота. Якою вона вам видалась? Складіть текст опис, використовуючи план опису та пропоновані вирази.
План
Пропоновані вирази
2 група.
– Уявіть себе екскурсоводами. Складіть текст-розповідь про Ікву на основі власних спостережень, а також почутого і побаченого на сьогоднішньому уроці. Можна використати опорні слова: село Пониква; бурхлива; повноводна; пливли на човнах до церкви; сплавною; ходили судна; 12 млинів; давала електрику; захищала замок; багато риби, раків; бобри; милувались ліліями; отрутохімікати; нечистоти; відходи; русла заросли.
3 група.
– А ви у нас – група екологів. Підготуйте у вигляді тексту-міркування статтю для місцевої газети «Бережімо річку!».
(діти працюють в групах протягом 6 – 7 хвилин)
Презентація текстів, визначення їх теми та мети
Підсумок уроку
– На сьогоднішньому уроці ми з вами повторили вивчений матеріал про звуки, букви, слово, речення і текст, його будову, види, тему і мету. Враховуючи високий рівень складених текстів,можна стверджувати ,що ви добре засвоїли цю тему і вмієте застосовувати свої знання практично. А ще, я переконалася, що в цьому класі навчаються справжні патріоти свого краю і, просто, добрі діти. А якщо в майбутньому хтось із вас стане власною людиною: мером, депутатом, бізнесменом, або, навіть, президентом, то будете бережно і економно використовувати природні дари, захищати всі природні об’єкти і діяти так, аби природні багатства лише примножувались.