Стаття "Використання інноваційних та здоров’язберігаючих технологій в роботі вчителя-дефектолога загальноосвітньої школи"

Про матеріал

Стаття присвячена впровадженню в корекційну роботу вчителя-дефектолога інноваційних та здоров'язберігаючих технологій, які дають можливість поліпшити якість навчання дітей з обмеженими можливостями здоров'я. Показано що інноваційні технології відіграють в освітньому процесі подвійну роль: можуть розвивати у дітей креативне та пошукове мислення і можуть допомагати вчителю-дефектологу вести заняття на більш високому рівні. Розкрито головні переваги інноваційних та здоров'язберігаючих технологій.

Перегляд файлу

1

 

Використання інноваційних та здоровязберігаючих

 технологій в роботі  вчителя-дефектолога загальноосвітньої школи

 

Стаття присвячена впровадженню в корекційну роботу          вчителя-дефектолога інноваційних та здоров’язберігаючих технологій, які дають можливість поліпшити якість навчання дітей з обмеженими можливостями здоров'я. Показано що інноваційні технології відіграють в освітньому процесі подвійну роль: можуть розвивати у дітей креативне та пошукове мислення і можуть допомагати вчителю-дефектологу вести заняття на більш високому рівні. Розкрито головні переваги   інноваційних та здоров’язберігаючих технологій.

Ключові слова: інноваційні та здоров’язберігаючі технології, корекційно-розвиткові заняття, інтелектуальний розвиткок, динамічна пауза, зорова гімнастика, мотивація, емоційний настрій.

 

Впровадження інноваційних та та здоров’язберігаючих технологій сьогодні є невід'ємною щаблем в освітньому процесі. Втичелі-дефектологи не тільки не залишилися в стороні, а й активно включилися в процес широкого використання інноваційних технологій в своїй практиці. Використання ІКТ в корекційно-розвитковому процесі, перш за все, дає можливість поліпшити якість навчання і підвищити мотивацію дітей з особливими освітніми потребами до отримання та засвоєння нових знань.

Ряд комп’ютерних програм можна активно застосовувати при підготовці до будь-якого заняття. Windows Movie Maker - це програма для створення і редагування відео. Можливості програми: отримання відео з цифрової відеокамери; створення слайд-шоу із зображень; обрізання або склеювання відео; накладення звукової доріжки; додавання заголовків і титрів; створення переходів між фрагментами відео. Наприклад, для створення анімованих персонажів можна працювати з програмами PowerPoint. Яскраві ілюстрації виходять за допомогою таких програм, як Pint, Adobe Photoshop. Така програма, як PowerPoint, також дозволяє створити корекційно-розвиткове заняття з серією різноманітних завдань.

Необхідно відзначити кілька важливих причин застосування комп'ютерних технологій в роботі вчителя-дефектолога. По-перше, організація процесу навчання відповідає психоемоційним і фізіологічним особливостями дітей, тому що навчання підноситься в цікавій і ненав'язливій формі. По-друге, комп'ютер несе в собі подібний тип інформації, зрозумілий дітям. Рухи, звук, мультиплікація надовго привертають увагу дітей. По-третє, інформаційно-комунікативні технології дозволяють сприймати матеріал на якісно новому рівні, що значно підвищує пізнавальну активність дітей дошкільного та шкільного віку з особливими освітніми потребами.

В процесі своєї діяльності за комп’ютером дитина набуває впевненість в собі, в тому, що він багато чого може. Комп’ютер дуже «терплячий», ніколи не лає дитину за помилки, а чекає, поки він сам виправить їх.

Для роботи над розвитком когнітивного розвитку, емоційно-вольової сфери можна створювати комп'ютерні презентації. Найбільш популярні у дітей завдання в формі загадки «Що переплутав художник?», «Протилежності», «Знайди четвертий зайвий». Такі завдання вимагають активізації всіх елементів інтелекту (мислення, аналітико-синтетичного сприймання, смислової пам'яті, відтворює і творчої уяву).

Для формування зорово-просторових відносин можна також використовувати на заняттях презентації. Діти охоче і швидко освоюють роботу на комп’ютері. Вправи типу розкажи «Що де знаходиться?» (Що знаходиться позаду яблука. А позаду вишні? А за огірком? А за морквиною? Назви предмети, які знаходяться перед грушею, перед помідором, перед бананом і перед буряком. Назви предмети, які знаходяться за стільцем).

У темі: «Простір навколо нас». Дітям допоможуть розібратися комп’ютерні вправи типу: що над ялинкою, що на ялинці, що під ялинкою? Хто біля ялинки? Розфарбуй кота, який перед парканом, помаранчевим кольором, а кота, який за парканом, розфарбуй чорним кольором.

В рамках використання здоровязберігаючих технологій можна проводити зорові гімнастики, гри на розвиток загальної, дрібної моторики за допомогою компютерних презентацій. Вправи на підвищення рівня активації: самомасаж вушних раковин; самомасаж бічних поверхонь пальців рук. Масаж біологічно активних зон (по Уманській А.). Масаж активних точок пальців рук, можна проводити за допомогою, наприклад: пальчикової гри з використанням презентації.

Використовуємо вправи, спрямовані на регуляцію мязового тонусу «Човник», «Дерево», «Маріонетки», «Колоди» з показом через мультимедійну презентацію.

Для системи роботи з розвитку дрібної моторики пальців рук по методиці Крупенчук О.,  для «конструювання» з пальців різних предметів і об'єктів, методики Ткаченко Т.

Память компютера дозволяє педагогу весь свій роздатковий матеріал перенести в електронні картотеки, зберігати діагностичні матеріали, що теж дуже зручно. Компютерні технології значно економлять час, сили при підготовці до заняття. Раніше доводилося готувати завдання в якості роздаткового або демонстраційного матеріалу для кожної дитини окремо, тепер техніка багато в чому спрощує роботу в цьому напрямку.

 Використання комп’ютерних завдань не замінює звичних корекційних методів і технологій роботи, а є додатковим, раціональним і зручним джерелом інформації, наочності, створює позитивний емоційний настрій, мотивує дитини з особливими освітніми потребами, тим самим прискорює процес досягнення позитивних результатів в роботі.

Необхідно дотримуватись умов: чистота, робота з комп'ютером на одному занятті протягом короткого часу (5-10 хв) і не більше двох разів на тиждень, температура і свіжість повітря, раціональність освітлення кабінету, відсутність монотонних, неприємних подразників. Слід зазначити, що стомлюваність дітей і ризик алергічних розладів в чималому ступені залежать від дотримання цих простих умов.

Отже, можна говорити про те, що комп’ютер це шлях до розвитку дитини, а також допомога в діагностиці розвитку, вдосконалення всього педагогічного процесу, розвиток дитячої ініціативи і допитливості, створення елементів розвиваючого середовища, індивідуально-диференційованого підходу до дитини з особливими освітніми потребами і позитивного емоційного фону.

Література:

1. Кірейцева, Н.А. Сучасні освітні технології в початковій школі / Н.А.Кірейцева. - [Електронний ресурс] .- 2014. - Режим доступу: http // planeta-cveta.ru / load / sovremennye_obrazovatelnye _tekhnologii_v_nachalnoj_shkole_referat_kirejceva_n_a / 1-1-0-31

2. Кукушкіна, О.І. Застосування інформаційних технологій в спеціальну освіту / О.І. Кукушкіна // Спеціальна освіта: стан, перспективи розвитку. Тематичний додаток до журналу «Вісник освіти». - 2003. - № 3. - С. 67-76.

3. Рєпіна З. А., Лизунова Л. Р. Компютерні засоби навчання: проблеми розробки та впровадження. Питання гуманітарних наук. 2004 р.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
17 травня 2018
Переглядів
1009
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку