Стаття присвячена впровадженню в корекційну роботу вчителя-дефектолога інноваційних та здоров'язберігаючих технологій, які дають можливість поліпшити якість навчання дітей з обмеженими можливостями здоров'я. Показано що інноваційні технології відіграють в освітньому процесі подвійну роль: можуть розвивати у дітей креативне та пошукове мислення і можуть допомагати вчителю-дефектологу вести заняття на більш високому рівні. Розкрито головні переваги інноваційних та здоров'язберігаючих технологій.
1
Використання інноваційних та здоров’язберігаючих
технологій в роботі вчителя-дефектолога загальноосвітньої школи
Стаття присвячена впровадженню в корекційну роботу вчителя-дефектолога інноваційних та здоров’язберігаючих технологій, які дають можливість поліпшити якість навчання дітей з обмеженими можливостями здоров'я. Показано що інноваційні технології відіграють в освітньому процесі подвійну роль: можуть розвивати у дітей креативне та пошукове мислення і можуть допомагати вчителю-дефектологу вести заняття на більш високому рівні. Розкрито головні переваги інноваційних та здоров’язберігаючих технологій.
Ключові слова: інноваційні та здоров’язберігаючі технології, корекційно-розвиткові заняття, інтелектуальний розвиткок, динамічна пауза, зорова гімнастика, мотивація, емоційний настрій.
Впровадження інноваційних та та здоров’язберігаючих технологій сьогодні є невід'ємною щаблем в освітньому процесі. Втичелі-дефектологи не тільки не залишилися в стороні, а й активно включилися в процес широкого використання інноваційних технологій в своїй практиці. Використання ІКТ в корекційно-розвитковому процесі, перш за все, дає можливість поліпшити якість навчання і підвищити мотивацію дітей з особливими освітніми потребами до отримання та засвоєння нових знань.
Ряд комп’ютерних програм можна активно застосовувати при підготовці до будь-якого заняття. Windows Movie Maker - це програма для створення і редагування відео. Можливості програми: отримання відео з цифрової відеокамери; створення слайд-шоу із зображень; обрізання або склеювання відео; накладення звукової доріжки; додавання заголовків і титрів; створення переходів між фрагментами відео. Наприклад, для створення анімованих персонажів можна працювати з програмами PowerPoint. Яскраві ілюстрації виходять за допомогою таких програм, як Pint, Adobe Photoshop. Така програма, як PowerPoint, також дозволяє створити корекційно-розвиткове заняття з серією різноманітних завдань.
Необхідно відзначити кілька важливих причин застосування комп'ютерних технологій в роботі вчителя-дефектолога. По-перше, організація процесу навчання відповідає психоемоційним і фізіологічним особливостями дітей, тому що навчання підноситься в цікавій і ненав'язливій формі. По-друге, комп'ютер несе в собі подібний тип інформації, зрозумілий дітям. Рухи, звук, мультиплікація надовго привертають увагу дітей. По-третє, інформаційно-комунікативні технології дозволяють сприймати матеріал на якісно новому рівні, що значно підвищує пізнавальну активність дітей дошкільного та шкільного віку з особливими освітніми потребами.
В процесі своєї діяльності за комп’ютером дитина набуває впевненість в собі, в тому, що він багато чого може. Комп’ютер дуже «терплячий», ніколи не лає дитину за помилки, а чекає, поки він сам виправить їх.
Для роботи над розвитком когнітивного розвитку, емоційно-вольової сфери можна створювати комп'ютерні презентації. Найбільш популярні у дітей завдання в формі загадки «Що переплутав художник?», «Протилежності», «Знайди четвертий зайвий». Такі завдання вимагають активізації всіх елементів інтелекту (мислення, аналітико-синтетичного сприймання, смислової пам'яті, відтворює і творчої уяву).
Для формування зорово-просторових відносин можна також використовувати на заняттях презентації. Діти охоче і швидко освоюють роботу на комп’ютері. Вправи типу розкажи «Що де знаходиться?» (Що знаходиться позаду яблука. А позаду вишні? А за огірком? А за морквиною? Назви предмети, які знаходяться перед грушею, перед помідором, перед бананом і перед буряком. Назви предмети, які знаходяться за стільцем).
У темі: «Простір навколо нас». Дітям допоможуть розібратися комп’ютерні вправи типу: що над ялинкою, що на ялинці, що під ялинкою? Хто біля ялинки? Розфарбуй кота, який перед парканом, помаранчевим кольором, а кота, який за парканом, розфарбуй чорним кольором.
В рамках використання здоров’язберігаючих технологій можна проводити зорові гімнастики, гри на розвиток загальної, дрібної моторики за допомогою комп’ютерних презентацій. Вправи на підвищення рівня активації: самомасаж вушних раковин; самомасаж бічних поверхонь пальців рук. Масаж біологічно активних зон (по Уманській А.). Масаж активних точок пальців рук, можна проводити за допомогою, наприклад: пальчикової гри з використанням презентації.
Використовуємо вправи, спрямовані на регуляцію м’язового тонусу «Човник», «Дерево», «Маріонетки», «Колоди» з показом через мультимедійну презентацію.
Для системи роботи з розвитку дрібної моторики пальців рук по методиці Крупенчук О., для «конструювання» з пальців різних предметів і об'єктів, методики Ткаченко Т.
Пам’ять комп’ютера дозволяє педагогу весь свій роздатковий матеріал перенести в електронні картотеки, зберігати діагностичні матеріали, що теж дуже зручно. Комп’ютерні технології значно економлять час, сили при підготовці до заняття. Раніше доводилося готувати завдання в якості роздаткового або демонстраційного матеріалу для кожної дитини окремо, тепер техніка багато в чому спрощує роботу в цьому напрямку.
Використання комп’ютерних завдань не замінює звичних корекційних методів і технологій роботи, а є додатковим, раціональним і зручним джерелом інформації, наочності, створює позитивний емоційний настрій, мотивує дитини з особливими освітніми потребами, тим самим прискорює процес досягнення позитивних результатів в роботі.
Необхідно дотримуватись умов: чистота, робота з комп'ютером на одному занятті протягом короткого часу (5-10 хв) і не більше двох разів на тиждень, температура і свіжість повітря, раціональність освітлення кабінету, відсутність монотонних, неприємних подразників. Слід зазначити, що стомлюваність дітей і ризик алергічних розладів в чималому ступені залежать від дотримання цих простих умов.
Отже, можна говорити про те, що комп’ютер це шлях до розвитку дитини, а також допомога в діагностиці розвитку, вдосконалення всього педагогічного процесу, розвиток дитячої ініціативи і допитливості, створення елементів розвиваючого середовища, індивідуально-диференційованого підходу до дитини з особливими освітніми потребами і позитивного емоційного фону.
Література:
1. Кірейцева, Н.А. Сучасні освітні технології в початковій школі / Н.А.Кірейцева. - [Електронний ресурс] .- 2014. - Режим доступу: http // planeta-cveta.ru / load / sovremennye_obrazovatelnye _tekhnologii_v_nachalnoj_shkole_referat_kirejceva_n_a / 1-1-0-31
2. Кукушкіна, О.І. Застосування інформаційних технологій в спеціальну освіту / О.І. Кукушкіна // Спеціальна освіта: стан, перспективи розвитку. Тематичний додаток до журналу «Вісник освіти». - 2003. - № 3. - С. 67-76.
3. Рєпіна З. А., Лизунова Л. Р. Комп’ютерні засоби навчання: проблеми розробки та впровадження. Питання гуманітарних наук. 2004 р.