Стаття "Використання інтерактивних технологій – шлях підвищення ефективності сучасного уроку зарубіжної літератури"

Про матеріал
Стаття з досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури вищої категорії Виноградненського ліцею з початковою школою та гімназією Русєвої Лариси Іванівни "Використання інтерактивних технологій – шлях підвищення ефективності сучасного уроку зарубіжної літератури"
Перегляд файлу

       З досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури вищої категорії Виноградненського ліцею з початковою школою та гімназією Русєвої Лариси Іванівни

 

          Зі стрімким розвитком інформаційних технологій у сучасному світі особливо актуальною постає проблема впровадження інтерактивних технологій в сучасний навчальний процес, створення умов для формування особистості, яка здатна до самореалізації та зможе пристосовуватися до високих вимог сьогодення.

           У даній роботі представлено досвід використання інтерактивних технологій як шлях підвищення ефективності сучасного уроку, розкрито сутність основних  інтерактивних методів і прийомів роботи вчителя та практичне їх використання на уроках зарубіжної літератури.

          Матеріали можуть бути корисними для учителів-словесників, студентів вищих навчальних закладів, а також для всіх педагогічних працівників, які працюють над проблемою розвитку особистості  за допомогою інтерактивних технологій і засобів навчання.

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання інтерактивних технологій –

шлях підвищення ефективності

 сучасного уроку зарубіжної літератури

 

                                                             «Будьте самі шукачами, дослідниками.

                                                          Не буде вогника у вас – вам ніколи не

                                   запалити його в інших»
                                                                                               В. Сухомлинський

 

           Швидкий розвиток науки, зростання обсягів нової інформації вимагають від школи підготовки активних, самостійних людей із розвиненими творчими здібностями, гнучким розумом, швидкою реакцією на все нове.

Сучасний урок - це напружена, науково-організована й результативна праця всіх учнів у співтворчості з учителем, яка розвиває творчі здібності учнів, сприяє отриманню знань учнями самостійною роботою думки, диференціює та індивідуалізує процес навчання; стимулює роботу з додатковою літературою, розвиває аналітичне мислення, вміння робити узагальнення, формує в учнів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності.

  Слід зазначити, що організація сучасного уроку зарубіжної літератури — справа нелегка. Сучасні діти приходять до школи з величезним бажанням діяти, причому діяти успішно. Їм подобається на уроці не просто слухати, а й бути активними учасниками навчального процесу, ставити запитання, обговорювати проблеми, брати інтерв'ю, приймати рішення, вигадувати, фантазувати.

Зарубіжна література є  предметом, спрямованим на те, щоб ознайомити учнів із літературою не тільки свого народу, а й народів усього світу. Література дає змогу читачеві поринути у незвідані далі, прожити життя з головними героями казок, романів,  книг.

Співпраця вчителя та учня, робота з текстом твору та додатковою літературою  допомагає досягти високих результатів  під час вивчення цього предмету. Читаючи твори зарубіжних письменників, діти ознайомлюються із біографією творця, традиціями певного народу, звичаями та віруваннями людей, які жили до нашого часу.

Сучасний урок зарубіжної літератури неможливо собі уявити без використання інтерактивних методів роботи. Їх перевага в тому, що учні засвоюють всі рівні пізнання.

         Упродовж кількох років я працюю над науково-методичною проблемою «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури за допомогою інтерактивних технологій». Вважаю, що в кожній дитині природою закладений певний творчий потенціал, тому ставлю перед собою таке завдання – виявити здібності, розвинути їх якомога повніше. Одним зі шляхів розвитку творчих здібностей є впровадження в педагогічну практику інтерактивних методів. Використання інтерактивних методів - це засіб створення такої  атмосфери на уроці, яка сприяє співробітництву, надає можливість якнайповніше реалізувати особистісно-зорієнтоване навчання. У ході інтерактивного навчання учень виробляє навички самовдосконалення, поступово позбавляється комплексу неповноцінності, відкриває самого себе.

        Застосування інтерактивних методів на уроках зарубіжної літератури, їх системне використання є актуальним для сучасної освіти та виступає ґрунтовною складовою в формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства.

Постійна активна взаємодія всіх учасників навчально-виховного процесу забезпечується завдяки інтерактивним технологіям. Форми і методи цих технологій допомагають залучити до роботи всіх учнів класу, сприяють розвитку комунікативних компетентностей.

          Шукаючи більш активні способи викладання, я також особливу увагу звернула на прийоми інтерактивного навчання й дійшла висновку, що запровадження їх у навчальний процес робить його ефективним, бо ставить учнів перед необхідністю мислити, самостійно шукати шляхи вирішення навчальних завдань.

Нове – це завжди  цікаво, інтригуюче, але й небезпечно. Переконана, що розпочинати роботу над впровадженням нової навчальної технології потрібно насамперед із переосмислення підходів до навчання, виховання, проведення уроку, спілкування з учнями.

 При визначенні проблеми мною були враховані такі умови: актуальність і співзвучність її сучасним педагогічним ідеям, комплексність, обрана проблема має пронизувати всі форми роботи.

Мета роботи : шляхом дослідження творчих особистісних якостей школярів домогтися  впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів, мотивів, системи цінностей. В цьому процесі на допомогу стають інтерактивні технології, які я використовую на своїх уроках.

Працюючи з дітьми,  спрямовую свої зусилля на те, щоб кожен вихованець був у центрі навчально-виховного процесу, відчув себе співтворцем уроку, мав всі умови для творчого розвитку. Дитина не повинна відсиджувати урок, а відчувати свою власну причетність до всього, що відбувається на ньому.

На кожному уроці я маю бачити перш за все дитину з її потребами та інтересами, вміннями та талантами, дослідженнями та оригінальністю... Тому на своїх уроках ефективно використовую інтерактивні технології.

Для ефективного застосування інтерактивних технологій старанно планую свою роботу, а саме:  даю завдання учням для попередньої підготовки, прочитати, продумати, виконати самостійні завдання. На одному занятті використовую два-три інтерактивні методи, а не цілий комплекс. Добираю такі інтерактивні вправи, які б дали учням «ключ» до засвоєння теми.

Творча особистість завжди володіє високим рівнем знань, має потяг до нового, оригінального. Творча діяльність є її життєвою потребою, а творчий стиль поведінки - найбільш характерний.

У своїй педагогічній практиці опираюся на дослідження проблем розвитку творчої особистості таких педагогів як  Я. Коменський,   Ж.-Ж. Руссо, Дж. Локка, Й. Песталоцці, Ф.Гребель, Г. Спенсер, П. Лесгарт. Всі вони - за розвиток активної думки і проти накидання в голову учня різноманітних знань.

 Моє завдання як сучасного вчителя – виховати та навчити нову особистість, здатну до самоосвіти, саморозвитку, яка вміє використовувати набуті знання для творчого розв’язання проблеми, критично мислити, прагне реалізувати себе, змінити своє життя на краще.

 Сьогодні практично неможливо уявити викладання зарубіжної літератури в школі без використання інтерактивних технологій. І, працюючи над проблемним питанням, вирішую поставлені мною завдання через ІКТ, бо вважаю, що це є інструментом посилення розвитку особистості на уроках зарубіжної літератури.

 На власному досвіді переконалася, що інтерактивне навчання робить навчальний процес цікавішим та, відповідно, ефективнішим: по-перше,  учнів завжди цікавить все нове, нові речі учні завжди сприймають із більшим бажанням, ніж дорослі, тому вчителю треба не відставати від них, по-друге, ІКТ сприяє розвитку партнерства між учителем та учнями, по-третє, допомагає організувати самостійну роботу школярів.

         Уроки зарубіжної літератури, організовані з використанням інтерактивних технологій, сприяють розвитку мислення учнів, вмінню

вислухати товариша, умінню вчитися поважати думку іншого і вміти аргументувати свою. Тому на своїх уроках я   активно застосовую фронтальні та кооперативні форми організації навчальної діяльності учнів, інтерактивні методи. У моїй практиці найбільш уживаними стали:

  • при фронтальній формі роботи такі прийоми та методи: «мікрофон», «мозковий штурм», «ажурна пилка», «незакінчене речення»;
  • при кооперативній формі : робота в парах, робота в малих групах, «акваріум»;
  • при ситуативному   моделюванні:   «рольова   та   імітаційна   гра», «спрощене судове слухання»;
  • при опрацюванні дискусійних питань: «метод Пресс», «займи позицію».

         На практиці я використовую інтерактивні форми в цілому, або ж взявши елементи, які більш доцільні для певної теми.

         На етапі актуалізації опорних знань або під час закріплення застосовую метод «Мікрофон», який надає можливість кожному учневі швидко висловитись, відповідаючи на запитання з даної теми. (Додаток 1)

        «Мозковий штурм» сприяє розвитку пошукової спрямованості мислення, його я використовую при вивченні нового матеріалу або під час закріплення. Перед учнями ставлю проблемне запитання й пропоную знайти відповідь, узагальнити вивчене. Цей метод спонукає учнів виявляти творчість, розвиває вміння швидко аналізувати ситуацію, дає можливість вільно висловлювати свої думки. (Додаток 2)

          З метою опрацювання значного обсягу інформації за короткий проміжок часу використовую метод «Ажурна пилка», технологія якого ефективна й може замінити лекції в тих випадках, коли початкова інформація повинна бути донесена до учнів перед проведенням основного уроку або доповнює такий урок, заохочує учнів допомагати один одному вчитися навчаючи.

          Прийом «Незакінчені речення» дає можливість ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими. Робота за такою методикою дає присутнім змогу долати стереотипи, вільніше висловлюватися щодо запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо. (Додаток 3 )

На уроках засвоєння нового матеріалу, застосування знань, умінь і навичок організовую парну роботу й роботу в малих групах. Це відбувається відразу ж після викладу нового навчального матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або може бути частиною повторювально- узагальнюючого уроку.

Використовую парну форму навчання й коли учні виконують деяку частину роботи разом:

  • «Літературний футбол» (учні готують питання, тести за змістом твору      І рівня, а потім взаємоперевіряють);
  • готують питання для інших учнів;
  • разом обговорюють відповідь на запитання вчителя.

          Розвитку спілкування в малій групі сприяє інтерактивна вправа «Броунівський рух», яка вдосконалює вміння аргументувати свою думку, відпрацьовувати культуру мовлення. (Додаток 4,5)

            У випадках, коли виникають суперечливі питання й потрібно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, яка обговорюється, переконати інших у своїй правоті, використовую «метод Прес».

 (Додаток 6)

           Дієвим засобом розвитку пізнавального інтересу в учнів до вивчення зарубіжної літератури є технології ситуативного моделювання, а саме дидактична гра, яка дає змогу учням застосовувати свої знання й уміння в нестандартних умовах, презентувати себе як інтелектуально розвинену й творчу особистість. Створення ігрових ситуацій вносить різноманітність, емоційне забарвлення навчання, розвиває увагу, кмітливість.

          Розігрування ситуацій за ролями («рольова гра», «програвання сценки») - найулюбленіший метод учнів усіх класів. Цей метод імітує реальність шляхом «проживання ситуації у ролі», яка їм дісталася, та надає можливість діяти «як насправді». Учні можуть поводитись і розігрувати свою роль, моделюючи свою реальну поведінку. (Додаток 7)

          Потреби сучасного життя зумовлюють пошуки найновіших форм організації навчально-виховного процесу. Комп'ютерні технології та інтернет є одиними з інтерактивних засобів вивчення літератури. Користуюся мультимедійними програмами, електронними посібниками й окремими особисто створеними мультимедійними презентаціями в різних видах навчальної діяльності.

           Готуючись до кожного уроку зарубіжної літератури, пам'ятаю кредо інтерактивного навчання, дещо перефразованого зі слів китайського філософа Конфуція дослідницею інтерактивних технологій навчання О. Пометун:

Те, що я чую, я забуваю,

Те, що я бачу і чую, я трохи пам’ятаю,

Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти,

Коли я чую, бачу, обговорюю і роблю, я набуваю знань і навичок,

 Коли я передаю знання іншим – я стаю майстром.

Щоб стимулювати творчу активність школярів, я використовую такі методи і прийоми як розвиток творчого інтересу, створення ситуацій емоційного переживання, створення ситуації успіху, метод відкриття, створення ситуації вибору, самостійна дослідницька робота. А також різні види творчо-розвивальних технологій:

  • технологія навчального дослідження; ігрова технологія; проєктна технологія; технологія «мозкового штурму»; технологія «мікрофон»;
  • технологія виконання евристичних завдань;
  • технологія розв'язування дослідницьких проблем.

Так при вивченні  німецьких казок братів Грімм  застосовую інтерактивний метод  «Коло думок»: «Яку роль відіграли брати Грімм у збереженні німецького фольклору?». Вислуховуються всі думки учнів без заперечень. Даний вид роботи дозволяє виховувати в учнів уміння вислуховувати інших, бажання ділитися своїми думками.

Здатність творити можна розвинути. На уроках зарубіжної літератури  використовую такі прийоми та форми роботи: уроки - рольові ігри, уроки - мандрівки,  уроки - театралізації; інтерактивні методики (захист проєкту групою чи поодинці, де учням можна запропонувати різні завдання: створення кросвордів, ребусів, літературної реклами , літературної вікторини, літературних задач за змістом твору тощо).

Під час рольової гри мої учні  мають можливість зіграти іншу людину. При вивченні творчості  А.К. Дойля, проводжу рольову гру   «Інтерв’ю з письменником». Такі уроки захоплюють своєю святковістю, атмосферою театру, можливістю проявити творчість.

Цікавим, дієвим та результативним був  урок-подорож  у захоплюючий світ Жуля Верна. Особлива атмосфера захопленості та загадковості панує на цьому уроці.

   Щодо організації роботи в старших класах, то ігрові технології заміняю діяльністю літературно - дослідницьких груп, уроками - семінарами, уроками - диспутами з розв'язанням проблемних задач. Надзвичайно цікаві творчі конференції, на яких учні доповідають про свої дослідження.

Багато уваги приділяю  груповим формам роботи, виконанню випереджувальних завдань, формам рольової гри, бесідам з елементами дискусії. Наприклад, розповідаючи про Адама Міцкевича, використовую спогади сучасників, залучаю до співпраці учнів, які готують повідомлення випереджувального характеру. Це і “Юні літературознавці”, і “Біографи”, і “Географи» та ін.

Головна мета уроку-диспуту - розв'язання складних морально-філософських питань. З метою досягнення атмосфери співробітництва, відкритості, взаємоповаги, наголошую, що кожен учень має право висловити власну думку, навіть якщо вона не збігається з думками інших. Під час  таких уроків  пізнання  істини  беруть  участь усі учні.  Так під час уроку-диспуту в   9 класі за трагедією Гете «Фауст», учням пропонуються для обговорення  такі питання:

  • Які проблеми порушуються у творі?
  • Як зображуються людина і людство у трагедії?
  • Яким постає світ?
  •  Що, на думку автора, є рушійною силою у світі?

 

Під час полеміки виникають нові запитання: 

1. Що є людина на землі: «божественне створіння», яке прагне істини, чи тварина із тварин?

2. Чому для Гете такою важливою була проблема людини?

Такі хвилини живого, безпосереднього спілкування з дітьми особливо цінні, бо саме тоді відкривається їхній багатий внутрішній світ, пробуджується особисте «я», бажання творити.

Інноваційний метод «Шість Капелюхів Мислення»  Едварда де Боно вчить мислити «різними способами»,  всебічно оцінювати ситуацію та події з різних точок зору. При вивченні повісті  В. Короленка «Сліпий музикант» пропоную учням  визначити своє ставлення до даної ситуації, описаної в творі, відповідно до запитань та кольору вашого капелюха.

Білий – збагачення себе новими конкретними знаннями, інформацією, фактами.

Червоний – це формування свого ставлення до подій та їхніх учасників, емоцій, почуттів.

Жовтий –  простеження позитивних сторін явища, що сподобалося.

Чорний –  негативні сторони, помилки, недоліки.

Зелений – втілення нових пропозицій, ідей, творчість.

Синій –     роздуми, підбиття підсумків.

«Метод проєктів» - один з проблемно-пошукових методів, який створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції. Завдяки цьому методу учень активно включається в спільну діяльність, відчуваючи себе рівноправним учасником діалогу, а вчитель допомагає й пояснює, оцінює.

 У своїй педагогічній діяльності намагаюся  творчо підійти  до організації роботи за методом захисту проєктів – пропоную як універсальні, так і ситуативні проєкти, чітко складаю інструкції для кожної групи з урахуванням вікових можливостей дітей, знаходжу потрібні слова, щоб підбадьорити учнів, створити творчу атмосферу, ситуацію успіху.

Розвитку творчих здібностей учнів сприяє використання на уроках зарубіжної літератури таких прийомів: читання в парах (для узагальнення матеріалу про новаторський характер творчості Д.Байрона), твір - п'ятихвилинка (письмова рефлексія "Чому Дон Кіхота називають Сумним образом?" в межах творчості М. де Сервантеса Сааведри), «Сократівське опитування» (при визначенні проблеми в творі Г.Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..."). 

Активізую творчу діяльність учнів, задаючи домашнє завдання:

  • написати свою казку;
  • намалювати ілюстрацію;
  • побути в ролі одного з персонажів;
  • змінити кінцівку твору;
  • написати твір-роздум;
  • скласти кросворд до твору;
  • написати відгук на твір, картину.

 Літературні пазли є родзинкою уроку зарубіжної літератури. Пазли дуже корисні для розвитку логічного мислення та пізнавальних здібностей людини, уваги, пам'яті, уяви. Чудово спрацьовує елемент змагання на уроці: хто перший складе пазл та виконає завдання! Більшість учнів мають смартфони із постійним доступом до Інтернету, тому вони легко можуть виконувати ці завдання на своїх гаджетах. Смартфон - ефективний засіб навчання!

Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону  на уроках, а саме QR-коду, додатково заохочує школярів до вивчення зарубіжної літератури!  Формат використання такого кодування може бути значно різноманітним! Швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації; Зручно: вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні;

Пропоную кілька ідей як і для чого використовувати  QR-коди на уроках зарубіжної літератури:

1. Епіграф уроку.

2. Посилання на сайти, де можна прочитати або скачати книгу, дізнатися відомості про автора і зробити рекламний стенд для учнів.

3. Закодовані посилання на екранізації художніх творів.

4. Закодовані посилання на відеоресурси із вивчення біографії письменників.

5. Оригінальний підхід до написання книги QR-кодами замість слів.

6. Код як додаток до реального об'єкту (портрет письменника чи малюнок).

7. Навчальна гра-квест із завданнями, схованими в кодах.

Інтерактивні додатки допомагають створювати сприятливі умови для учнів на моїх уроках.  Кожна вправа цікава по-своєму: групування, класифікація, вибір правильної відповіді, відповідності, просте впорядкування.

Ще однією привабливою формою подання інформації, яку я використовую, є метод «Хмара слів».

«Хмара слів» (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою «хмар слів» можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.

Можливості використання «хмари слів»  на уроці: 

  • в «хмару» можна "зашифрувати" тему уроку, яку учні повинні визначити; 
  • «хмара» може слугувати в якості опорного конспекту для подачі нового матеріалу чи його узагальнення;
  •  можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку;
  •  скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з «хмари»;
  •  впізнати твір за текстом;
  •  показати «хмару», складену зі слів, що відповідають темі уроку, і попросити пояснити їх зміст;
  • перетворити нудний текст в цікаву головоломку;
  • написати зашифровану листівку героєві твору чи письменнику;
  • зробити "хмарку" підказок до художнього твору чи оглядової теми;
  •  повторити основні поняття теми, що вивчається.

Як допомогу учню використовую інтерактивні плакати.

Інтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує сприйняття наочності навчального процесу. Він органічно інтегрується в класно-урочну систему. Плакат за своєю суттю — це засіб надання інформації, тобто основна його функція — демонстрація матеріалу.

Використання інтерактивних плакатів на уроках зарубіжної літератури  сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок. Плакати формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, дають змогу учню бачити результат та оцінку своєї праці, можливість знайти правильну відповідь, поглибити знання.

При вивченні твору «Чарлі і шоколадна фабрика» учні мають змогу прочитати твір, переглянути буктрейлер, подивитися відео, виконати завдання, перевірити себе.

Зацікавити учнів – не легке завдання. В цьому мені сприяють буктрейлери.

Буктрейлер - це короткий відеоролик, що відтворює в довільній формі розповідь про певну книгу. Створюється за аналогією до трейлерів у кіно. Як правило, такий метод роботи використовую для підвищення зацікавленості до прочитання книги. Що важливо, буктрейлер може робити й вчитель, й учні, залежно від того, що є метою роботи. Найбільш цікава його особливість – у специфічній подачі інформації, здатної інтригувати.

Творчі здібності школярів відкриваються при створенні скрайбинг – презентацій.

Скрайбинг - це метод розповіді чи пояснення, що супроводжується паралельним створенням схематичних малюнків, які відтворюють ключовий зміст сказаного.  Технологію скрайбингу використовую  при вивченні повісті «Сліпий музикант» В.Г. Короленка. Завдяки залученню цього прийому можна, розповідаючи про будь-що, підкріплювати сказане графічно у максимально зрозумілому і привабливому для учнів форматі.

На своїх уроках практикую  застосування комп’ютерних технологій, мультимедійних систем, поєднання різних моделей навчання . Вчитель повинен вдало поєднувати напрацювання традиційних методів з інноваційними. Вчителю треба бути пошуковцем, винахідником, інноватором, а відтак, слід сповна усвідомити сутність змін, які приносить новий час, аби підготувати молоду людину до життя. Саме такі вимоги нової сучасної української школи.

Звичайно, така робота дає позитивні результати. Відслідковується зростання інтересу дітей до уроків зарубіжної літератури. Учні брали участь у казковому кінотеатрі на тему «Життя починається з дитинства, а література - з казки». Також беруть участь у різних видах художньої діяльності, пізнають радість пошуку творчості. І нехай їхні спроби не завжди досконалі, але вони є виявом індивідуальності, самоцінності дитини, власним творчим набутком. 

Однак виникають труднощі у самооцінці діяльності учнів, не завжди вони дають об’єктивну оцінку результатам своєї роботи, роботи своїх товаришів. Труднощі виникають при підготовці до уроку, адже в підручниках недостатньо завдань дослідницького характеру, матеріалів, які б спонукали учнів до діалогу (наприклад, з автором твору, критиками), допомагали б їх самоорганізації й саморозвитку.

Для себе як педагога визначила, які умови потрібно створити для творчої самореалізації дитини:

  • давати такі завдання, щоб дитина повірила в свої можливості;
  • добре вивчити і знайти творчі здібності дитини;
  •  створювати    проблемні    ситуації    для    реалізації    творчих здібностей учнів;
  • створювати персональні виставки творчих робіт, залучати  до участі у творчих групах;
  • любити дитину й вірити в її успіх.

Аби забезпечити успішний рух вперед, треба:

  • учити дітей самостійно мислити, учити вчитись;
  • стимулювати розвиток творчих здібностей учителів та учнів;
  • створити умови для самореалізації особистості учнів з різним рівнем розвитку;
  • любити і поважати особистість;
  •  використовувати на уроках сучасні інноваційні технології;
  •  наближати навчання до реального життя.

Педагогічна майстерність - це обов'язок кожного вчителя. Тільки творчий педагог може виховати творчу особистість. Це щоденна праця, це відповідальність за результат своєї праці. Це постійна потреба самовдосконалюватися, учитися. Це постійний творчий пошук.

Працюючи над проблемою «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках зарубіжної літератури за допомогою інтерактивних технологій» пріоритетом моєї діяльності є учень як особистість з індивідуальним типом мислення, а тому шукаю такі форми навчання, які б сприяли його творчому розвитку.

А загалом стараюся працювати за девізом: «Письменник живе у своїх книжках, художник –  у картинах, скульптор –  у створених ним скульптурах, а вчитель –  у думках і справах учнів», стараюся дбати про те, щоб підвищувався інтерес учнів до художнього слова, навчати всебічно сприймати світ і знаходити своє місце у ньому,  стараюся розвивати творчі здібності своїх учнів.

Пам’ятаю, що література – це Храм. Тож даю можливість своїм учням у цьому величному Храмі відчути Тайну Слова, завмерти перед його Тишею, насолодитися його Музикою. Прагну не загубити Літературу в самій Літературі.

 

Література

  1.     Кодола В.І. Інтерактивні та мультимедійні технології на уроках зарубіжної літератури в системі особистісно-зорієнтованого навчання/       В.І. Кодола // Зарубіжна література в школі. – 2007. №21. – С. 40 53.
  2.     Сафарян С. Інтерактивні технології у системі особистісно- зорієнтованого навчання на уроках ЗЛ / Світлана Сафарян // Зарубіжна література. – 2007. – №24. С.8 – 11.

3. Семеркова Л.Г. Формування ключових компетентностей учнів на уроках літератури шляхом використання інноваційних технологій / Л.Г. Семеркова // Зарубіжна література в школі. 2009. №6. – С. 12 23.

4. Артемова Л.Д. Використання елементів інтерактивних технологій на уроках зарубіжної літератури / Л.Д. Артемова // Зарубіжна література в школі. – 2010. – №4. – С. 27 – 35.

5. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К.: А.С.К., 2004.

6. Смовська І.Ю. Інтерактивні методи навчання на уроках зарубіжної літератури / І.Ю. Смовська // Зарубіжна література в школі. 2010. №11

12. – С. 20 25.

7. Бойко М.В. Інтерактивні форми роботи на уроках зарубіжної літератури в 9 класі / М.В. Бойко // Зарубіжна література в школі. – 2010. – №19. – С. 21 – 38 – (Підмога).

8. Леонова Н. С. Виявлення й розвиток творчих здібностей учнів на уроках світової літератури як складник сучасної методики викладання. Зарубіжна література в школі.  2014.  № 23/24. С. 40-10 - 40-16.

9.Ляшенко І. М. Методичні родзинки на уроках зарубіжної літератури. Зарубіжна література в школі.  2019. № 13/14.   С. 53-61.

 

  

 

 

 

 

 

 Додаток 1

9 клас

Тема уроку. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король»      

 Й. В. Гете.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

      Метод «Мікрофон»

  • Чи досягли ми цілей, які визначили на початку уроку?
  • Які ваші враження від прочитаного твору?
  • Доведіть, що твір «Вільшаний король» балада.
  • На які дві частини поділена балада?

 

Додаток 2

11 клас

Тема уроку. Відображення національної  естетики та етики в  романі

Я. Кавабати «Тисяча журавлів».

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

      Метод «Мозковий штурм»

  • Якого року Я. Кавабата написав повість?
  • Що підштовхнуло автора на створення «Тисяча журавлів»?
  • В чому дослідники вбачають зв'язок повісті із середньовічним романом?
  • Що хотів показати читачам автор у повісті «Тисяча журавлів»? Як він про це говорить сам?
  • Які проблеми порушує митець у творі?
  • Чому роман Я. Кавабати названо «Тисяча журавлів»?

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

5 клас

Тема уроку. Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

     Інтерактивний прийом «Незакінчені речення» Завдання.

Доповніть або завершіть речення.

  1. Джон Кітс народився… .
  2. Батьківщина поета .
  3. Крім Джона, у сім’ї було … .
  4. Після смерті батьків дітей виховувала .
  5. Джон Кітс здобув професію .
  6. Поет подорожував до .
  7. Вірш це …

8 клас

Тема уроку. Мольєр. «Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення.

І. Мотиваційний етап

   Інтерактивний прийом «Незакінчені речення»

  1. Головний герой комедії «Міщанин-шляхтич» (пан Журден).
  2. Пан Журден прагне… (стати дворянином).
  3. Слуги в комедії (Ков’єль, Ніколь).
  4. Л Л юсіль це… (дочка пана Журдена).
  5. Весела вигадка про сина турецького дворянина належить… (Ков’єлю).
  6. Перевдягнувся на турецього вельможу… (Леонт).
  7. Пана Журдена посвятили в неіснуючий сан… (мамамуші).
  8. На бенкет пан Журден запросив… (маркізу Доримену).
  9. Маркіза Доримена закохана… графа Доранта).

10)У кінці комедії намічаються весілля… (Доранта і Доримени; Леонта та Люсіль; Ков’єля та Ніколь).

Додаток 4

     8 клас

Тема уроку. Засоби комічного: гумор, іронія, сатира, сарказм в комедії Мольєра «Міщанин-шляхтич».

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

 

    «Лист до автора» (робота в парах)

Кожен записує два-три запитання, які йому хотілося б поставити автору. Потім ці запитання він пропонує сусідові; той формулює відповіді, суть яких стисло записується (оскільки ці записи являють собою процес мислення і не призначені для поширення, у них допускаються орфографічні, граматичні та синтаксичні помилки). Після завершення роботи в парах запитання, на які відповіді знайдено не було, озвучуються, і клас відповідає на них.

 

 

8 клас

Тема уроку. В. Шекспір геніальний англійський драматург і поет     доби Відродження

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

      Робота в парах

Завдання: складіть опорний конспект прослуханого матеріалу 

для кращого запам'ятовування та відтворення.

     I ряд    - «Театр шекспірівської доби»;

    II ряд - «Життя і творчість Шекспіра»;

                  III ряд - «Шекспірівське питання».

 

 

 

 

 

Додаток 5

10 клас

Тема уроку. Стендаль «Червоне і чорне». Поєднання соціально- політичного й психологічного аспектів у романі. Гостра критика режиму Реставрації.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

      Робота в групах.

  • Визначте соціально-політичний та психологічний аспекти роману

«Червоне і чорне»;

  • складіть таблицю узагальнень та висновків.

 

І група

Соціально-політичний аспект

ІІ група

Психологічний аспект

  

   Дія роману відбувається за часів царювання Карла Х (1824-1830),коли феодально-клерикаль- на реакція досягла свого апогею. Ультрареалісти влаштовують зрадницькі змови проти народу мріючи за допомоги іноземних інтервентів відродити давню пишність монархії. Єзуїти проникають у всі куточки Франції, обплутуючи її шпигунською сіткою й підкоряючи своїй владі душі людей.

    У романі Стендаля висвітлено майже всі сфери суспільного життя Франції останніх років Реставрації; про це свідчить і підзаголовок «Хроніка ХІХ  століття».

   

  

    Сюжет – це зовнішня канва; головні події відбуваються в душі героя. Завдяки внутрішнім монологам читачі нібито беруть участь в справжній історії людської душі, осягають велич духу людини на обраної, не виняткової, а просто мислячої, талановитого представника «нижчих» класів. Учинки героя психологічно мотивовані; паралелізм і контрастність допомагають осягнути внутрішні причини руху історії й особистості. Автор хоча й симпатизує героєві, але не відходить від «гіркої правди».     Кожен етап піднесення Жульєна одразу ж зіставляється із реальністю: син селянина став гувернером дітей мера, але «куплено» його за найдешевшу ціну. Щоб «досадити» сусідові, який придбав дорогих коней; багатий вельможа де Ла-Моль нібито й ставиться до Жульєна прихильно, але пояснює це так: «Адже ж прив’язуються люди до гарної болонки».

 

Висновки:

  • роман Стендаля «Червоне і чорне» є багатоплановим, багатоаспектним твором;
  • найвиразніші аспекти роману соціально-політичний та психологічний.

 

10 клас

Тема уроку. Реалізм як напряму у світовій літературі. Розквіт реалістичної літератури, його зв’язок із розвитком природничих наук.

ІІІ. Робота над темою уроку.

      Інтерактивна вправа «Броунівський рух»

     Робота в групах.

  1. Використовуючи матеріали підручника, складіть розповідь за темою «Паспорт ХІХ століття»

Завдання:

  I група. «ХІХ століття в історії».

       II група. «ХІХ століття в науці й техніці».

ІІІ група. «ХІХ століття в особистостях».

  1. Повідомлення про результати роботи груп

 

9 клас.

Тема уроку. Причини і наслідки еволюції образу Сехисмундо.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

      Робота в групах.

           Особливість композиції п’єси полягає в тому, що вона висвітлює три якісно різні, послідовні «етапи» духовної еволюції головного героя. Прослідкувавши шлях, що він пройшов, ми зрозуміємо, як він зміг сформувати в собі Людину.

           (Для продовження уроку клас об’єднується в 4 групи. Учитель заздалегідь готує талони для поділу — цитати із твору, розрізані на кількість, необхідну для створення груп.

           Цитата 1. «…Небеса, чому звалився, // впав такий на мене гнів, // Що за злочин я вчинив // проти вас що народився?»

           Цитата 2. «О мій світе, що я бачу! // О мій світе, що я чую! //     

 Я дивуюсь і німую, // Вірю й ні в свою удачу».

           Цитата 3. «Сину, цей шляхетний вчинок // повертає мені вдруге // цього дня тебе,— ти принц!»

           Цитата 4. «Ось в чім вагань причина. Через це // Живуть напасті наші стільки літ».)

 

         Завдання для групи 1. Підготуйте виразне читання ключових уривків та аналіз хорнади першої; особливу увагу зверніть на обставини, що вплинули на формування характеру Сехисмундо.

         Завдання для групи 2. Підготуйте виразне читання ключових уривків та аналіз хорнади другої; особливу увагу зверніть на обставини, що вплинули на формування характеру Сехисмундо.

         Завдання для групи 3. Підготуйте виразне читання ключових уривків та аналіз хорнади третьої; особливу увагу зверніть на обставини, що вплинули на формування характеру Сехисмундо.

        Завдання для групи 4. Порівняйте образи Гамлета і Сехисмундо, виразно прочитайте монологи героїв.

         Час на опрацювання матеріалів та підготовку відповіді — 10 хв, після чого групи презентують результати роботи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

8 клас

Тема уроку. Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу.

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

      Метод ПРЕС

«Чи корисним було для мене знайомство з творчістю Гомера?»

1. Я вважаю... (позиція).

2. Тому, що... (пояснення).

3. Приклад... (докази, аргументи).

4. І тому... (висновок).

 

 

8 клас

Тема уроку. Багатство людської душі, краса і щирість людських почуттів у «Книзі пісень» Петрарки

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Читання та аналіз сонетів

       СОНЕТ № 7 Запитання:

  • які людські недоліки критикує поет у сонеті?
  • якими словами описує автор недосконалість людського суспільства?
  • Що радить своєму другові, читачеві поет?
  • А як вважаєте ви?

 

 Метод ПРЕС

 

1. Я вважаю... (позиція).

2. Тому, що... (пояснення).

3. Наприклад,... (докази, аргументи).

4. І тому... (висновок).

 

Додаток 7

       7 клас

            Тема уроку. А.  Конан  Дойл    відомий  автор  класичних  детективів,

      популярність його героїв у різних країнах.

   ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

       1.  Знайомство з життєвим шляхом А.  Конан  Дойла

        Прес-конференція з автором

        Рольова гра

  • Яка ваша основна професія?
  • В яких війнах , що вела Британська імперія , ви приймали участь ?
  •  Який свій твір ви вважали найвдалішим ?
  •  Кого ви взяли за прототип Артура Конан-Дойля?
  • Чому ви вирішили « вбити» свого героя в останньому оповіданні?
  • В чому ,на вашу думку, причина популярності образу Шерлока Холмса?
  •  Чи можна уявити Шерлока Холмса – нишпорку в наші дні ?

 

7 клас

Тема уроку. Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості.

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап                   

                                                                                                          Метод «Рольова гра»

      Рольова гра в детективів

         На деякий час ми самі зможемо стати детективами і допомогти Шерлоку Холмсу провести розслідування.

         Учень (у ролі Шерлока Холмса). Якось я дізнався, що в готелі «Кривий Кінь» зупинився відомий колекціонер живопису. З собою він мав картину одного з художників голландської школи. Мені стало відомо, що злочинці хочуть її викрасти. Три доби я вартував у номері колекціонера. На третій день увечері до кімнати постукали. Потім увійшов невідомий. Побачивши мене, він сказав: «О, вибачте, я був упевнений, що це мій номер».

        Як я мав учинити? Повірити йому, давши змогу піти, чи негайно затримати? (Учні висловлюють свої поради Шерлокові Холмсу).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    


 

docx
Додано
10 травня 2023
Переглядів
2192
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку