Урок зарубіжна література "Диво Різдва"6 клас

Про матеріал
Мета роботи: знайти й упровадити у свою роботу оптимальні форми та методи дистанційного навчання у формуванні національної ідентичності на уроках зарубіжної літератури в умовах воєнного стану.
Перегляд файлу

    

 

   ФІЛІЯ «ЖЕМЧУЖНЕНСЬКА ГІМНАЗІЯ»

ЮР’ЇВСЬКОГО ЛІЦЕЮ

ЮР’ЇВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ

 

 

 

Бінарний урок світова література,

українська література

6 кл

Тема уроку:

 

«Диво Різдва»

 

колядка.jpeg0_4f387_815a8707_XL.pngВчитель зарубіжної літератури

                                                               Свиридюк Ольга Михайлівна

 

с. Жемчужне

2023

                                                                           

 

             Тема уроку. Урок – подорож  «Різдвяне свято» за повістями Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом» та оповіданням Панаса Мирного «Морозенко». Значення образу Різдва у творах. Елементи фольклору(казки та пісні, традиційні образи, різдвяні символи, елементи казки).

 

             Мета уроку ( формувати компетентності): предметні: узагальнити знайомство з розділами творів, аналізувати образи головних героїв, розкрити сутність психологічних понять «почуття радості»)

ключові:

УМІННЯ ВЧИТИСЯ: розвивати навички аналізу художнього твору, позитивного мислення, стимулювати розвиток творчих здібностей учнів;

КОМУНІКАТИВНІ: навички працювати в групах, висловлювати свою думку;

ІНФОРМАЦІЙНІ: розвивати вміння характеризувати героїв;

ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНІ: виховувати патріотизм, почуття гідності, милосердя, національну ідентичність, доброзичливість, любов до рідного краю, повагу до культури та історії рідного народу; шанобливого ставлення до культури усіх народів, що проживають на території України.

ТИП УРОКУ: урок узагальнення набутих знань.

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ: малювання, психологія, музичне мистецтво

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ: урок – творчості з елементами різновидів тренінгу.

ОБЛАДНАННЯ: підручники, матеріали для тренінгових вправ, тексти творів М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», П. Мирного «Морозенко», Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», портрети письменників, роздатковий матеріал для проведення роботи в групах, робоча картка уроку.     

    Епіграф                         

                                           «Це радісні дні – дні милосердя,

                                            доброти, всепрощення. Це єдині дні в

                                            усьому календарі, коли люди, наче з

                                            мовчазної згоди, вільно розкривають

                                           одне одному серця і бачать у своїх,-

                                           навіть у тих, які не мають  ні

                                           грошей, ні долі,- таких самих людей,                     

                                           як вони самі».

                                                                      Ч. Діккенс

 

                                                     Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНО - МОТИВАЦІЙНА ЧАСТИНА.

Слово вчителя.

  1. Добрий день! Рада вітати всіх на уроці. З дитинства ми очікуємо в морозну зимову ніч Різдва. Різдво-свято миру , душевного спокою, відпочинку. Це одне з найвеселіших християнських свят, яке приносить подарунки. Новорічні й різдвяні дні – це світлі дні  доброти  нашої  душі, які необхідні кожному українцю, особливо сьогодні, в ці складні часи для нашої України, коли ворог не відступає, проте  Різдво спонукає нас задуматися, що треба подякувати тим відважним хлопцям та дівчатам, які  дають змогу нам святкувати .
  2. ТРЕНІНГОВА ВПРАВА «ПРИВІТАЙ  ЗАХИСНИКА».

Я пропоную вам подарувати хороший настрій не лише  один одному, а  й сказати теплі слова – підтримки мужнім Героям, які захищають наші рубежі, продовживши фразу: «Мій ЗАХИСНИКУ, бажаю тобі ....». На паперових серцях запишіть, будь ласка, що б ви хотіли побажати і обов’язково передамо ваші вітання воїнам.

3.Евристична бесіда

-Які свята ви любите найбільше, чому?

Звучить пісня Ірини Федишин  «Коляда» https://www.youtube.com/watch?v=ZsevMQUPM20

-  Про яке свято йдеться?

-  Які подарунки ви отримували в ці дні?

-  Подарунки люблять усі. Пригадайте, що сподівався отримати племінник Скруджа, а чого забажала Оксанка , про що мріяв Пилипко-головні герої творів , про яких ми говорили з вами на попередніх уроках?

-  А що отримали?

-  Чому такі несподівані подарунки? Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів зрозуміти, що головне в житті  щиро  допомагати один одному і вірити, що Різдво принесе радість, надію і віру у прийдешній день.

4.Вправа « Новорічна іграшка »

Слово вчителя

  •                   Діти, у вас було завдання додому, запропонувати новорічну іграшку для дітей  України та Великої Британії у 2023 році, яка б була найпопуляніша.   Я помітила, що у кожного із вас на екрані є зображення ваших новорічних іграшок в Україні та Англії,  значить  виконане домашнє завдання.
  •                   Отже, пропоную зараз, віповідно  до обраного  зображення умовно об’єднатись у групи, які будуть називатися:
  •                   «Українці», «Англійці»

Успіх сьогоднішнього заняття залежить від нашої з вами співпраці. Прошу бути творчими та активними, відвертими та толерантними.

II. Оголошення теми та мети уроку.

  1.                Слово вчителя

 У ці дні кожна людина очікує на диво, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку давно мріяв, для інших – очікувана зустріч з друзями, рідними близькими людьми. Є й такі, для яких дивом буде зустріч із цікавою книгою, що здатна перенести нас в невідомі краї, подарувати зустріч  з улюбленими героями. Саме таке диво і чекає на нас. Тему уроку визначите самі за допомогою методу «Дешифрувальник»

6,11,3,19     21,12,10,6,3,1.

Свій урок ми назвемо «Диво Різдва». Прошу розгорнути зошити і записати тему (запис теми у зошити).

Ми повинні досягти таких результатів:

1Визначити вплив на головних героїв твору жителів містечка;

2.Вчитися складати портретну характеристику героїв.

3.Співпереживати героям.

4.Висловлювати свої думки щодо тексту .

5. Навчитися розуміти і поважати  свої та чужі звичаї та обряди.

 Я сподіваюсь, що цей урок допоможе нам бути оптимістичними, любити свій народ, поважати культуру, звичаї та традиції як свого народу так і народів світу, виховати повагу до Батьківщини,  а допоможуть  нам в цьому герої творів.

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя. Англійський письменник Ч. Діккенс писав: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають один одному серця і бачать у своїх ближніх, - навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, - таких самих людей, як вони самі», цей вислів  є епіграфом нашого уроку.

         Різдвяні свята особливі. А різдвяні твори схожі на казку: у них відбуваються фантастичні подорожі, чарівні перевтілення.. Сьогодні нашим завданням буде розглянути, які ж моральні проблеми розв’язують у своїх творах     англійський  письменник – Ч. Діккенс у повісті  «Різдвяна пісня у прозі», українські письменники: М. В. Гоголь в оповіданні «Ніч перед Різдвом» та П. Мирний в оповіданні «Морозенко». Ми поринемо у світ літературних героїв різних народів. Їх об’єднує одне – всі події відбуватимуться в різдвяну ніч чи напередодні. І, звісно, без вигадки, фантастики не обійтися.

IIІ. Робота над темою уроку.

1. Теоретично - комунікативна вправа « Фантастика»

- Що таке фантастика?В яких жанрах фольклору найчастіше використовується цей прийом?

 2. Засвоєння літературознавчого поняття

Фантастика (з грецької «здібність уявляти» )- світ химерних уявлень та образів письменника , який базується на основі раніше засвоєних фактів із реального життя.(Учень зачитує зі словника, учні записують)

Елементи фантастики найчастіше використовуються  в казках, легендах, переказах

  • Назвіть жанр твору  Ч. Діккенса  «Різдвяна пісня у прозі». 
  • Що таке повість? ( епічний твір, що має розгорнутий сюжет, широко охоплює події з життя головного героя, має певну кількість другорядних персонажів).Твір має поетичну назву «Різдвяна пісня у прозі», бо пісня –ліричний твір. Тому і основа повісті Ч.Діккенса має ліричний характер. Як відомо різдвяні пісні відрізняються особливою святковістю, піднесеністю, бо це перемога добра над злом.

3.Філологічна хвилинка.(Учні мали випереджувальне завдання : підготувати і вивчити різдвяні пісні) Зимовий новорічно-різдвяний цикл – це не просто святкування, а й традиції, зустрічі з родиною. Це частина нашої ідентичності і те, за що ми зараз воюємо і боремося – за право мати свою державу, країну, мову, ті ж традиції. Цей рік був дуже складний для всіх. Ми постійно маємо адаптовуватися до нових умов життя, вчитися працювати з перебоями електроенергії та під час повітряних тривог. Усе це забирає чимало сил, енергії та викликає стрес. У такому виснаженні нам важливо поповнювати і відновлювати свої ресурси. Для цього нам треба не лише базові речі – їсти, спати, а й психологічні ресурси – позитивні приємні емоції, відчуття задоволення, спокою, затишку, щастя. Їх здатні принести ялинка, гірлянди на батарейках, прикраси, гарно упаковані подарунки, навіть якщо вони простенькі та звичайно різдвяні пісні,вірші, які ви підготували.

1/Од небесного Едема
          Світла зірка Віфлієма                                   
          Путь небесний провела,
          Путь, де люди без поміхи
          Взнали щастя самовтіхи
          Без розпусти і без зла.
          Взнали щастя не в розкошах,
          Не в хоромах і не в грошах,
          А в душевній чистоті.
          І в любові, і в єднанні,
         В віковічному братанні,
         В братній щирості святій.)

2/Весь вік з дитинства я в боргу,
Що з далини горить звіздою
І по різдвяному снігу
Іде до хати з колядою.
Обличчя світиться в батьків
На покуті кутя з «дідухом»,
З яких віків, з яких країв
Священним в хаті віє духом?
То коляда, то дух землі
І пісня прадідів пречиста,
Що хлібом пахне на столі,
Горить у вишивках врочисто.

3/Із Різдвом Христовим
Я щиро вітаю!
Щастя і здоров'я
Вам усім бажаю!
нехай віра в серці
Кожного засяє,
Матір Божа з неба
Усіх привітає!

  • Про кого йде мова в цих піснях?( Про народження сина Божого, про чудеса Різдвяної ночі)

-А зараз ми уявно відчуємо себе англійцями і подивимось як вони святкують Різдво.

4. Перегляд відеоролика про Різдво в Англії. https://www.youtube.com/watch?v=blRIOgrxQdk

5.Бесіда за змістом твору

-Хто є головним героєм твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»?

- Хто провідав Скруджа Різдвяної ночі?

- Скільки подорожей здійснив Скрудж у Різдвяну ніч? Запишіть у зошити куди подорожував Ебенезір Скрудж.

 6.І група – Скласти ланцюжок помилок Скруджа

(Любов до грошей – Жадібність – Скнара – Байдужість до оточуючих – Жорстокість у стосунках – Зрада у коханні,  друзів - Самотність)

6.ІІ група – Скласти порівняльну таблицю «Внутрішній світ героя і пейзаж 

Строфи

Стан природи

Стан героя

І

«Стояла холодна, похмура погода, та й до того ж іще запав туман…»

«Скрудж з’їв свій похмурий обід у похмурій корчмі»

V

«Ні імлі, ні туману! Ясний день…»

«Золоте сонце! Прозоре свіже повітря!»

«Подякуй небу і світлому святу Різдва! – На коліна!»

      (Очікувана відповідь учнів: автор наводить описи природи, бо вони допомагають розкрити внутрішні почуття героя, його стан).

7.Теоретично - комунікативна вправа «Паралелізм», «Художня деталь»

   Коментар учителя:  Прийом, використаний Ч. Діккенсом, називається паралелізм (від грецького слова «паралельний» - той, що знаходиться або йде поруч). Паралелізм здавна використовувався у народній поезії – особливо паралельні образи з життя природи і людини. Ч. Діккенсу цей прийом дає можливість підкреслити зміни, що відбуваються у душі героя.

8.Робота з підручником.

-Зачитайте цитату про що запитує Скрудж Духа Майбутнього. Як зрозуміти реакцію Духа на запитання Скруджа? Яка деталь (рух Духа) свідчить про те, що Дух Майбутнього прислухався до благань Скруджа. (Зачитайте цитату).

- Що таке художня деталь? ( Виразна подробиця в художньому творі, яка містить важливу інформацію і має самостійне значення).

«Різдво не поклало мені в кишеню ані шматочка золота або срібла, а я все ж певний, що воно мені дало добро і буде ще його давати, я славлю його»-чиї це слова( племінника).

-Як ви вважаєте , чи можна вважати реальним переродження Скруджа із скнари в людину , « яка вміє славити Різдво»?

Отже, про Різдво в Англії  ми вже дізналися. Тепер черга говорити про Різдво в Україні. Зараз ми зможемо зануритись у атмосферу свята.

 9.Перегляд відеоролика про Різдво в Україні. https://www.youtube.com/watch?v=AD0pPpJRVYU https://www.facebook.com/watch/?v=967390893631187

10.Літературний крос.

Вам потрібно розповісти, як же ми зустрічаємо Різдво та  чи є відмінності між нами та англійцями?

Так, практично немає відмінностей, бо наш український щедрик М. Леонтовича звучить по всьому світу, та  й святкують багато українців Різдво вже  25 грудня.

Напередодні Різдва в Україні згадують М.В. Гоголя та його відомий твір «Ніч перед Різдвом» .Ми сьогодні продовжимо вивчення цього твору. До нас завітали гості –герої  повісті –казки, отже, граємо в гру «Впізнай мене», зачитуючи цитати-характеристики  учні впізнають героя.

  1. «…їй не було ще й сімнадцяти, коли парубки хором проголосили, що ліпшої дівчини не було ще ніколи і вже більше не буде у селі. Вона мала свіже, живе в дитячій юності обличчя із сяючими чорними очима і невимовно приємною посмішкою, здатною запалити душу…» (Оксана)
  2. «…Вузенька, безперервно вертлява мордочка закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п'ятачком;  ноги були тонкі… У нього висів хвіст, такий гострий і довгий, як мундирні флаги; лише хліба що по козлячій бороді під мордою, по невеликих ріжках, які стирчали на голові, та те що був не більшим від сажотруса, можна здогадатися, що він не німець, не губернський чиновник, а просто…» (Чорт)
  3. «Силач і парубок хоч куди, який чортові був більш гидкий, ніж проповіді отця Кіндрата. У вільний від справ час він малював і вважався найліпшим живописцем у всій окрузі…» (Вакула)
  4. «Вона мала від народження не більше сорока літ. Була ні гарна, ні погана із себе. Але ж уміла зваблювати найбільш поважних козаків. Вона кланялася всім, а кожен думав, що йому одному».  (Солоха)
     
  •         Хто з героїв викликав вашу симпатію?
  •         Назвіть фантастичних і реальних героїв повісті.
  •         Поряд із реальними  в повісті присутні й фантастичні. Наприклад Солоха має двоїсту природу , перевтілення у відьму.
  •         Зачитайте епізоди ,у яких описуються фантастичні події (чорт краде місяць, чорт і відьма літають на мітлі у небі, Вакула дістався до Петербурга верхи на чортові).

11.Робота в зошитах за принципом «Працюю швидко і правильно»(хлопці чоловічий образ, дівчата-жіночий)

  •         А тепер попрацюємо в зошитах. Зі списку слів виберіть ті, які відповідають образу Вакули та чорта(хлопці), Оксани і Солохи(дівчата).

(Сміливість,хитрість,розум,підступність,богобоязливий,слабкість,вірність,скромність,мстивість)

Висновки: Вакула і чорт виявляють абсолютно протилежні риси характеру.

Оксана й Солоха теж не дуже схожі між собою, хоча обидві мають успіх у протилежної статі й обидві легковажні.

-Чому чорт не любив Вакулу?

-Зачитайте образ Вакули; чорта. Які подробиці наближають ці образи до казкових ?

-Яке бажання Оксани виконував Вакула?

-Чи виконав свою обіцянку? Хто допоміг йому принести черевички?

- Якими у творі зображені запорожці? Що ви знаєте про запорожців?

- Що змінило Оксану?

- Як ви думаєте, чому Оксана змінилась?

12.Метод «Сходинки». Я хочу дізнатися чи знаєте ви текст. Розташувати  пункти плану у правильному порядку.

1.Різдво на українському хуторі.

2.Забави Солохи.

3.Вимоги Оксани до Вакули.

4. Неймовірна подорож до Петербурга.

5. Запорожці допомагають Вакулі.

6. Вакула просить у цариці черевички.

7. Повернення коваля.

8. Оксана і Вакула разом.

- Чим закінчується оповідання?

Коментар: Так, оповідання «Ніч перед Різдвом» закінчилося добре. Коваль Вакула дістав черевички, які носила цариця. Оксана  ж «майже всю ніч картала себе вголос», - зазначає М. В. Гоголь. Це була не проста ніч, а різдвяна, коли очищається, висвітлюється душа. І, саме тому, Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу. Побачивши його вранці живим, сказала: «Мені не треба черевиків! Я і без черевиків…»- далі не договорила – зашарілася. Відкинувши гордість, вона стала добрішою. Добро врешті-решт перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання.

А тепер послухаємо українські колядки. Слово колядувати означає співати під вікнами проти Різдва пісень, що звуться колядками. Тому хто колядує, завжди господар кине в торбу ковбаску чи хліб, гроші чи цукерки, хто чим багатий.

13.Відеоролик «Колядки» -прослуховування учнями. Прослуховування найпопулярнішої щедрівки світу, яку написав наш земляк М. Леонтович .

 https://www.youtube.com/watch?v=_xJZ5ulg3C4

-     А зараз зустрічайте інших героїв.

14.Рольова гра. Інсценізація уривка з оповідання П. Мирного «Морозенко».(Уривок можна записати з учнями заздалегідь).

(Катря порається по господарству)

Катря: Ой, господі! Сьогодні послідню мисочку борошенця витрусила, щоб спекти таку-сяку перепечайку, посліднє полінце спалила, щоб спекти її, послідній бурячок у борщ покришила, послідню пучку солі в його вкинула. Очистилася! Зовсім очистилася… Пилипку! Синочку мій! Що ми будемо завтра їсти?

Пилипко: Цить, мамо, цить! Завтра, мамочко,Новий рік… Я завтра піду до хрещеного батька посипати… Дасть мені батько сороківку грошей, а дядина велику паляницю, ще й ковбасу на придачу… От и буде нам що їсти! А на гроші топлива купимо…багато-багато, щоб на всю зиму стало!

Катря: Хіба близький світ до його топатися?  Як через лід, то три, а шляхом – п’ять верст буде. Ще змерзнеш у дорозі!

Пилипко: Я змерзну? Та я літом було на одній нозі до його дострибаю!

Катря: То літом, сину, а се зимою. Шляху немає, сніги глибокі, загрузнеш де-небудь та й не вилізеш. Не ходи, мій голубе! Хай як потепліє, тоді підеш… Ти ж у мене слухняний, послухайся мене: не ходи!

Пилипко: Ну, добре, не піду вже, тільки не вбивайся так, мамо!

5.Бесіда:

-       Назвіть автора твору, герої якого є нашими гостями.-   Заради кого, незважаючи на лютий мороз, Пилипко хотів іти до хрещеного батька?

-      Яким він був сином?

-      Чи все у вчинках хлопчика вам подобається?

-       Як ви вважаєте, чого не врахував Пилипко, збираючись до хрещеного?

(Очікувані відповіді: це герої оповідання українського письменника  П. Мирного «Морозенко». Хлопчик Пилипко бачив, як страждає мати, бо жили вони дуже бідно. А він був чуйним, лагідним, добрим сином. І саме тому хлопчик хотів зробити матері приємне, допомогти їй. Звичайно, діти повинні слухатися батьків, бо непослух може призвести до тяжких наслідків. Саме таке сталося  з Пилипком. Він не врахував застережень матері про те , що тепер зима, заметіль, морзи,  і можна легко збитися зі шляху).

6.Коментар:

Оповідання П. Мирного «Морозенко» закінчилося трагічно: хлопчик замерз у зимовому лісі, а у матері від горя розірвалося серце. Сумний кінець П. Мирний вибрав для того, щоб привернути увагу читачів до тяжких умов життя селян у ХІХ ст. під час кріпаччини, але, незважаючи на це, оповідання пройняте теплом людських стосунків. Мати і син живуть у злиднях, але син піклується про маму, намагається полегшити її страждання, зробити диво. Подумайте, чи завжди ми з вами такі уважні й добрі до своїх матерів, як цей маленький хлопчик? Тож і ви на Різдво, Новий рік , кожного дня намагайтеся бути добрими і милосердними до своїх батьків, не засмучуйте їх своєю поведінкою, поганими вчинками. Пам’ятайте Заповідь Божу про те, що хто піклується про своїх батьків, тому Бог дарує довге життя. Спробуйте творити диво милосердя у своїй сім’ї. 

ІУ.Підсумок уроку

Увага! В класі працює мікрофон! Даємо інтерв’ю.

  • Ось ми і опрацювали сьогодні три твори різних письменників, а хто скаже, що їх об’єднує?
  •           Хто з героїв запам’ятався найбільше?
  • Чого навчають нас ці твори?
  • В чому особливості «різдвяної» повісті?( дія відбувається напередодоні Різдва, Різдвяна ніч дарує нам диво – перетворює героїв (Скрудж на доброчесну людину; Оксана стає щирою; Чуб «прозріває» )
  • Який прийом використовують автори цих творів?(Фантастику :подорож Вакули на чортові до Петербурга,чорт украв місяць, подорож Скруджа з Духами Часу, зустріч Пилипка з Морозенком, Віхолою, сніжинками)

Фантастика допомагає виявити суть героїв, їх прагнення, думки. Тримає у напрузі увагу читача, створює атмосферу дива, а також допомагає утвердити добро, без якого не можливі були б такі перетворення героїв. Вчать нас бути добрими.Тому я бажаю вам завжди робити добро. Згадуйте про нього, творіть його не тільки у свята, а й кожного дня. І тоді ваші душі будуть прекрасними..

     У.Оцінювання досягнень учнів. Вам кожному під ялинку покладуть подаруночок за вашу плідну працю. Чекайте !

УІ. Домашнє завдання: письмово відповісти на запитання: «Які уроки я виніс із творів П. Мирного «Морозенко», М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»?»

Учитель: Кожна різдвяна  і новорічна ніч закінчується відчуттям дива. Сьогодні ми з вами напередодні різдвяних свят, адже добре знаємо, що Різдво буває один раз на рік. Тож нехай наш урок стане приємною згадкою  про це дивовижне  свято, нагадуванням про те, що треба завжди жити  «у душевній чистоті, любові», милосерді , співчутті.  А ще нехай для вас стане справжнім дивом м/ф, поставлений за твором  Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». Пропоную вам його подивитися.

 Обов’язкове для всіх: подарувати свою любов якнайбільшій кількості людей, особливо нашим Захисникам, створивши для них різдвяні листівки.

 

 

 

docx
Додано
10 травня 2023
Переглядів
648
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку