Стаття "Зміст діяльності вчителя музики у загальноосвітній школі"

Про матеріал
Актуальнiсть дослiдження. Мистецтво – необхiдна частина духовного життя людини. Мистецтво – це його душа. «Проблема духовностi стоїть дуже гостро в нашому суспiльствi», - повторюємо ми постійно i шукаємо шляхи вирішення цiєї проблеми у правильному вихованні людини вже на почaтку її шляху, в дитинствi. Шукаємо, пробуємо, експериментуємо. Щороку до першого клaсу школи приходять зовсім інші діти. Інше покоління. Думають все швидше, все більше. Ось тiльки дивуються дедалі менше. Менше захоплюються, обурюються. Тенденція до байдужості страшна. Сучасне суспільство потребує активних творчих людей. Як розбудити у наших дітях інтерес? Як змусити душу трудитися? Як зробити творчу діяльність потребою, а мистецтво – природною, необхідною частиною життя?
Перегляд файлу

Зміст діяльності вчителя музики у загальноосвітній школі.

Малахова А.В.

Малахова Ангеліна Валеріївна/Anhelina Malakhova- студентка IV курсу, Мелітопольського Державного Педагогічного Університету імені Б. Хмельницького

Робота вчителя музики характеризується багатоплановістю діяльності: цікаво та захоплено розповідaти дітям про музику, її форми та жанри; на високому професійному рівні вести заняття з нaвчання та виконання пісень; кваліфіковано виконувати на інструменті aкомпанімент пісень, а також твори, рекомендовaні програмою для слухання; давати теоретичні знання у доступній та захоплюючій формі вести різні види позакласної роботи.

«Музичний педагог у загальноосвітній школі не повинен бути «спецом» в одній галузі музики. Він має бути і теоретиком і регентом, але водночас і музичним істориком, і музичним етнографом, і виконавцем, який володіє інструментом, щоб завжди бути готовим звернути увагу на певний момент».

Цілі та завдання масового музичного виховання, а також особливості організації та методики проведення уроку музики та позакласної роботи у школі зумовлюють вимоги до професії вчителя музики.

Слід наголосити, що багатоплановість і багатопрофільність роботи вчителя музики пояснюється тим, що музичні заняття включають і активне слухання музики, і хоровий спів, і ознайомлення з основними музичними поняттями, і музичну творчість (у різних проявах) тощо. Оволодіння безліччю знань та умінь і може бути виконано за умови, якщо вчитель:

-любити і розуміти дітей, знає як методику проведення уроку, принципи його побудови та особливості позакласної роботи, а й добре знає клас, школярів з дуже різними схильностями, інтересами і здібностями;

- багаторазово слухаючи і розучуючи з дітьми одні й самі твори, він щоразу як би заново відкриває собі нові грані і тонкощі музики;

-як різнобічно освічена людина не тільки перебуває в курсі всіх музичних подій сучасності, а й знайомиться з різними явищами у суміжних галузях мистецтва.

Яким чином купується і накопичується весь необхідний вчителю для плідної діяльності багаж?

Насамперед, вчитель повинен мати ясне уявлення про види та характерні особливості своєї роботи. Музично-педагогічна діяльність передбачає вміння співати, грати, диригувати, пояснювати тощо.

Велике значення має система у придбанні вчителем знань та оволодінні різними видами діяльності. У своїй роботі йому необхідно спиратися на провідні ідеї музично-педагогічної науки, що виробляє потребу в самостійній пізнавальній діяльності та сприяє міцному засвоєнню знань, їх мобільності та трансформації. У зв'язку з цим значної ролі тут грають різноманітні теоретичні узагальнення. Вони дозволяють засвоювати принципи вирішення педагогічних завдань, пов'язаних з практикою. Теоретичні узагальнення і методичні прийоми, якими володіє вчитель, є хіба що ключами, які допомагають проникнути у суть різних ситуацій, які виникають під час уроку. Розуміння ситуації є основою вирішення педагогічних завдань.

Основний зміст діяльності викладача включає кілька функцій: навчальної, виховної, організаторської та дослідницької. Ці функції виявляються у єдності, але з них може бути більш виражена, ніж інші. Професіоналізм викладача у педагогічній діяльності виявляється у вмінні бачити та формувати педагогічні завдання на основі аналізу педагогічних ситуацій та знаходити оптимальні способи їх вирішення. Одна з найважливіших характеристик педагогічної діяльності – її творчий характер.

У нашій крaїнi та за кордоном приділяється велика увага вивченню діяльності вчителя. Це робиться для того, щоб описати її та сформулювати деякi вимоги до підготовки вчителя та підвищення його кваліфікації. Головне у цьому, що праця вчителя спрямована на формувaння особистості учня. Вчитель творить людину, образно зауважував В.А. Сухомлинський, але перш ніж творити його, він створює ідеал у своїй свідомості. Ця творчість буде успішною лише в тому випадку, якщо вчителю вдасться викликати відгук у душі учня, зробити його своїм однодумцем. Своєрідність діяльності вчителя полягає також у тому, що його результати виявляються не відразу, вони ніби відсунуті у часі.

Вивчення діяльності вчителів покaзує, що вона різна і за своїми якісними показниками. Психологічні особливостi вчителя можуть бути розкриті та зрозумілі лише у зв'язку з особливостями всiх сторiн його педагогічної діяльності. Діяльність вчителя складається з окремих, але взаємозалежних компонентів.

Розробляючи проблему педагогічної діяльності, Н.В. Кузьміна визначила структуру діяльності вчителя. У цій моделі було позначено п'ять функціональних компонентів:

  • гностичний;
  • проектувальний;
  • конструктивний;
  • організаторськи.
  • комунікативний.

Гностичний компонент належить до сфери знань педагога. Йдеться як знання свого предмета, а й знання способів педагогічної комунікації, психологічних особливостей учнів, і навіть про самопізнанні (власної особистості та діяльності).

Проектувальний компонент включає в себе уявлення про перспективні завдання навчання та виховання, а також про стратегії та способи їх досягнення.

Конструктивний компонент – це особливості конструювання педагогом своєї діяльності та активності учнів з урахуванням ближніх цілей навчання та виховання (урок, заняття, цикл занять). У роботі вчителя велике місце належить конструюванню уроку, позакласного заходу, підбору навчального матеріалу відповідно до шкільних програм. Вся ця робота, зрештою, виливається у докладний конспект уроку, позакласного заходу, де передбачено все. Цей компонент висуває певні вимоги до особистості вчителя. Вчитель повинен досягти глибоких знань учнів, а також міцне їх засвоєння. У зв'язку з цим вчителі звернулися до проблемного навчання та створення проблемних ситуацій під час уроків.

Комунікативний компонент – це особливості комунікативної діяльності викладача, специфіка взаємодії з учнями. Він включає встановлення і підтримка відносин з учнями, батьками, адміністрацією, вчителями. Саме ставлення вчителя до учнів визначає успіх його конструктивної та організаторської діяльності та емоційне благополуччя школяра у процесі навчання.

Організаторський компонент – це система умінь педагога організувати власну діяльність, і навіть активність учнів.

Важливе місце у структурі педагогічної діяльності займає і організаторська діяльність. Її важко відокремити від конструктивної, вони становлять єдине, нероздільне ціле. Все, що планує вчитель провести протягом уроку, має поєднуватись з його вмінням організувати весь навчальний та виховний процес.

Організаторський компонент включає три напрями: організація свого викладу; організація своєї поведінки під час уроку; організація діяльності дітей, стала активізація їх пізнавальної сфери.

Слід зазначити, що це компоненти даної моделі часто описуються через систему відповідних умінь педагога. Представлені компоненти як взаємопов'язані, а й у значною мірою перетинаються.

Важливо пам'ятати таке: педагогічна діяльність є спільною, а чи не індивідуальною, спрямовану досягнення кінцевої завдання. Цією кінцевою завданням є досягнення методично досконалого процесу, а особистість учня – його розвиток, навчання і виховання.

Інакше висловлюючись, основним і кінцевим результатом педагогічної діяльності є учень, розвиток його особистості, здібностей і компетентності.

Оскiльки кожен учень неповторний як особистiсть, результативна педагогічна діяльність є неодмінно творчою, вже за найсуворiшим критерієм.

А. І. Щербаков, крім викладених компонентів, виділяє у педагогічній діяльності додаткові сторони. Це:

  • інформаційна сторона (володіння матеріалом та мистецтво його подання);
  • розвиваюча (управління розвитком особистості школяра загалом);
  • орієнтаційна (спрямованість особистості, його мотиви, ідеали);
  • мобілізаційна (активізація розумової діяльності учнів, розвиток їхньої самостійності);
  • дослідницька (творчий пошук у педагогічному процесі, вміння провести експеримент, узагальнити досвід та постійно вдосконалювати свою майстерність).

Педагогічна активність - це, по-перше, засіб управління навчальною діяльністю і, по-друге, розуміння свідомості учня та організація цього розуміння.

Управляти педагогічним процесом – це не придушувати, не нав'язувати процесу хід, який суперечить його природі, а навпаки максимально враховувати природу процесу.

 

Риси управління навчальним процесом:

  • свідоме та планомірне вплив;
  • наявність «зв'язків» між учителем та учнем;
  • динамічність, тобто. здатність вчителя переходити з одного якісного стану до іншого;
  • надійність;
  • стійкість – здатність вчителя зберігати рух за наміченою траєкторією.

Процес управління педагогічної діяльності – це циклічний і безперервний процес.

Ефективне управлiння процесом навчaння у педaгогічній діяльності можливе при виконанні певних вимог:

  • Формування цілей навчання.
  • Встановлення рівня керованого процесу.
  • Розробка програми дій.
  • Отримання інформації про стан процесу навчання.
  • Переробка інформації, вироблення та внесення до навчального процесу коригувальних впливів.

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
20 листопада 2021
Переглядів
888
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку