Розробка уроку позакласного читання в 5 класі на тему: «Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк. «Стефа і її Чакалка». Мета якого збагатити читацькі інтереси учнів, ознайомлюючи з казками сучасних авторів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усне зв'язне мовлення, образне і креативне мислення, вміння чітко і послідовно викладати свої думки; сприяти активному ставленню та самореалізації особистості; виховувати інтерес до здобуття знань, любов до рідного слова, пошану до Батьківщини, її народу, усвідомлення потреби шанобливого ставлення до сучасної української літератури для дітей та юнацтва.
Урок позакласного читання.
Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк. «Стефа і її Чакалка». 5 клас
Анотація. Розробка уроку позакласного читання в 5 класі на тему: «Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк. «Стефа і її Чакалка». Мета якого збагатити читацькі інтереси учнів, ознайомлюючи з казками сучасних авторів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усне зв’язне мовлення, образне і креативне мислення, вміння чітко і послідовно викладати свої думки; сприяти активному ставленню та самореалізації особистості; виховувати інтерес до здобуття знань, любов до рідного слова, пошану до Батьківщини, її народу, усвідомлення потреби шанобливого ставлення до сучасної української літератури для дітей та юнацтва.
Тема. Урок позакласного читання. Сучасні літературні казки. Іван Андрусяк. «Стефа і її Чакалка»
Мета. Пропагувати читання сучасної літератури для дітей та юнацтва; познайомити учнів з життєвим та творчим шляхом І.Андрусяка; закріплювати знання з теорії літератури; розвивати пам'ять, логічне мислення, творчий потенціал, кмітливість, вміння систематизувати та аналізувати; створити умови для розвитку інформаційної, соціальної та комунікативної компетенцій; виховувати вдумливого читача, шану й любов до української літератури, до Батьківщини, до культури.
Обладнання. Текст, виставка книг серії «Сучасна дитяча проза», смайлики, поезія Л.Глібова «Журба», костюми, тестові завдання, картки, відгук на прочитану книгу.
Хід уроку
Що таке казка?
Яка казка називається літературною?
Що таке повість?
Читання «ланцюжком» та аналіз поезії Л.Глібова «Журба»
Стоїть гора високая,
Попід горою гай,
Зелений гай, густесенький,
Неначе справді рай.
Під гаєм в'ється річенька:
Як скло вона блищить;
Долиною зеленою
Кудись вона біжить.
Край берега, у затишку,
Прив’язані човни;
А три верби схилилися,
Мов журяться вони, -
Що прийде любе літечко,
Повіють холода,
Осиплеться їх листячко –
І понесе вода.
Журюся я над річкою –
Біжить вона, шумить.
А в мене бідне серденько
І мліє, і болить.
Ой річечко, голубонько!
Як хвилечки твої –
Пробігли дні щасливії
І радості мої.
До тебе, моя річенько,
Ще вернеться весна;
А молодість…не вернеться –
Не вернеться вона!..
Стоїть гора високая,
Зелений гай шумить;
Співають пташки голосно
І річечка блищить…
Як хороше, як весело
На білім світі жить!..
Чого ж у мене серденько
І мліє, і болить?
Болить воно та журиться –
Що вернеться весна,
А молодість…не вернеться –
Не вернеться вона!
Бесіда
Проблемне запитання.
Що таке щастя? Які моменти життя, на вашу думку, можна назвати щастям?
Чи відноситься до таких моментів дитинство? Чому?
Ким вас лякали, можливо, й лякають батьки, коли ви їх не слухаєте, чи, скажімо, хочете ще побалуватись – а вже давно час вкладатися в ліжечко? Бабаєм?Бабою Ягою?Страшним Дідом? А ось на Слобожанщині, в нашому краї такий персонаж – Чакалка!
Гадаєте, все це вигадки дорослих, а насправді Чакалка нікого не забирала до лісу? Ох, ні… Принаймні дівчинка Стефа і її друзі чудово знають, як воно все відбувається насправді і з чим можна зіткнутися ТАМ! Знають, що буває з акулою, котра проковтнула шльопанці; від чого шаліє великий український мореплавець Миклухо-Маклай; якою гидотною Чакалка годує поцуплених дітлахів; ба навіть бачили заповітну мрію кожного шкодливого учня – справжнісінькі руїни школи!
А про це все вам із добрим гумором оповів колись дуже серйозний і страшенно дорослий письменник Іван Андрусяк, котрий стверджує, що за час написання цієї повісті й сам геть здитинів.
Давайте послухаємо цікавинки - відомості про життєвий та творчий шлях письменника, котрі підготували учні.
Іван Михайлович Андрусяк народився 28 грудня 1968 року в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківська область). Отримав вищу філологічну освіту в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім..В.С.Стефаника, а управлінську – в українській академії державного управління при Президентові України та The University of North London.
Мешкає в Києві, працює редактором та журналістом. Лауреат літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» та премії «Благовіст». Тексти перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами. Поетичні збірки: «Депресивний синдром» (1992), «Сад перелітний» (2001), «Дерева і води» та інші.
Рік народження І.Андрусяка (1968)
Село, де народився І.Андрусяк (Вербовець)
Має дві освіти (філологічну та управлінську)
Проживає в ( м. Києві)
Професія (редактор та журналіст)
Лауреат конкурсу видавництва («Смолоскип») та премії («Благовіст»)
Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали.
На аркушах, прикріплених на дошці, записані фрази з твору, але не за розвитком сюжету, довільно. Завдання: відновити послідовність подій.
Приклад
Нещодавно я прочитала книгу Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка». Коли тільки-но почала читати, то мене вразила лексика твору. Вона повністю передає мовлення маленьких дітей, і ти повертаєшся у своє дитинство, до дитсадка.
Продовжуючи читати книгу далі, мені ставало все цікавіше і цікавіше дізнаватися про розвиток подій у повістині. Відносини в сім'ї, розповіді та казки батьків для дітей – все це показує справжню реальність повсякденного життя звичайної сім'ї, бо батьки майже завжди зайняті роботою, і не можна сказати, що мало, але трішки недостатньо уваги приділяють своїм маленьким допитливим діточкам.
Згадуючи своє дитинство, можу сказати, що мене лякали Бабаєм, Бабою Ягою, але про Чакалку я почула вперше з книги. І стало цікаво, яка ж вона ця Чакалка? Чому її бояться діти? Врешті-решт ця істота здалась мені спочатку дуже страшною, але потім я почала ставитися до неї з розумінням. Стало навіть жаль її, через її самотність та прагнення допомогти хоч якось батькам. Бо виявляється її роль – зробити так, щоб дитина через свої вчинки зрозуміла свою поведінку та прагла змінитися на краще, адже дорослі роблять усе, щоб їхнім діточкам жилося добре.
Прочитавши останню сторінку, згадала мультфільм про Петрика П'яточкіна, бо, прокинувшись, і Стефа, і Петрик усвідомили свої помилки. Можливо, кожен з нас, бувши дитиною, одного ранку прокинувся і згадав подібний сон. Але коли підростаєш, то усі дитячі сни та побоювання відходять на задній план після проблем сьогодення.
Хочеться сказати, що книга справила на мене гарне враження, бо я опинилася в головній ролі, в казковій країні дитинства. Вона дає змогу переглянути і усвідомити свою поведінку незалежно від того, скільки тобі років на даний момент. Я гадаю, що книгу І.Андрусяка «Стефа і її Чакалка» можна читати і дітям, і дорослим. Дітям – для розваги, а дорослим – для поліпшення настрою, кращого розуміння поведінки своїх дітей, а особливо для повернення, хоч на мить, у своє дитинство, де все просто і весело.
Раджу всім прочитати цю книгу! Вона читається дуже легко та швидко. Не гайте часу, поспішайте до бібліотеки!
Велике спасибі Автору!
Намалюйте образ Чакалки.
Мікрофон
Найцікавішим для мене на уроці було…
Придумати ще один розділ до повістини.
Намалювати ілюстрацію до епізоду, який сподобався.