"STEM - освіта в позашкіллі"

Про матеріал
На сьогодні в нашій країні вже започатковано низку ініціатив, орієнтованих на поширення STEM-освіти. Зокрема, на 2016- 2018 роки представлено План заходів щодо впровадження STEM-освіти в Україні (затверджено Міністерством освіти і науки України від 05.05.2016 р.), створено робочу групу з питань поширення STEM-освіти (протокол №7 від 16.05.2017). У широкому доступі в мережі пропонується проект Концепції STEM-освіти в Україні, в якому висвітлені мета й завдання STEM-освіти, структура STEM-освіти,
Перегляд файлу

 

D:\images (1).png

 

D:\гурток\фото\IMG_20191121_153403.jpg

НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ В УКРАЇНІ

• Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», «Про наукову та науково-технічну діяльність», «Про інноваційну діяльність». • Укази Президента України: - «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» (№ 344/2013 від 25.06.2013), - «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» (№ 926/2010 від 30.09.2010), - «Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні» (№ 928/2000 від 31.07.2000); - «Про Стратегію державної кадрової політики на 2012-2020 роки» • Концепція державної системи професійної орієнтації населення (затверджено Постановою Кабінету Міністрів України № 842 від 17 вересня 2008 року). • Концепція профільного навчання у старшій школі (затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України № 1456 від 21.10.2013 року), визначають і дають основу для здійснення ефективної професійної орієнтації. • Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 07 листопада 2000 р. № 522 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30 листопада 2012 р. № 1352). • Рішення Колегії Міністерства освіти і науки України «Про форсайт соціо-економічного розвитку України на середньостроковому (до 2020 року) і довгостроковому (до 2030 року) часових горизонтах (в контексті підготовки людського капіталу)» (від 21.01.2016). • План заходів щодо впровадження STEM-освіти в Україні на 2016-2018 р.р., затверджений Міністерством освіти і науки України (від 05.05.2016); • Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова країнська школа» (рішення колегії МОН від 27.10.2016). • Діяльність відділу STEM-освіти (https://imzo.gov.ua/proimzo/struktura/viddil-stemosviti/) на базі Інституту модернізації змісту освіти, який виконує функції теоретико-методологічного проектування засад STEM- освіти. • Наказ МОН України «Про проведення дослідно-експериментальної роботи всеукраїнського рівня за темою «Науково-методичні засади створення та функціонування Всеукраїнського науково-методичного віртуального STEM-центру (ВНМВ STEM-центр)» на 2017-2021 роки» від 17.05.2017 № 708. • Упровадження STEM-освіти, окреслене у Плані заходів МОН України на 2016-2018 роки (затв. 05.05.2016). • Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти у закладах загальної середньої та позашкільної освіти на 2019/2020 навчальний рік.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

STEM - ГОЛОВНИЙ ТРЕНД ІННОВАЦІЙНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

 Стратегія розвитку України в умовах глобалізації ґрунтується на амбітній меті досягнення європейських стандартів життя та гідного місця нашої держави у світі. Досягти поставлених цілей можливо тільки на основі ефективної взаємодії економіки, науки, освіти, залучення інноваційних технологій до всіх сфер діяльності суспільства. Сьогодні суспільство поступово переходить від товарної економіки до інтелектуально-творчої. Сучасний розвиток економіки, науки і техніки потребує від фахівців майбутнього володіння абсолютно новими компетенціями, що знаходяться на перетині декількох галузей, зокрема науки, технології, інженерії й математики. Значна кількість робочих місць у всіх галузях економіки вимагають володіння такими знаннями, що виходять за рамки підготовки фахівців лише до конкретних робочих місць. Серед основних характеристик, якими має володіти майбутній фахівець відзначають: креативне, аналітичне, творче, інноваційне та системне мислення, міжгалузева комунікація, знання декількох мов і різних типів культур, уміння працювати над проектами в команді, а також в режимі багатозадачності й умовах, що постійно змінюються, інформаційна грамотність і навички ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій, тощо. Стрімка еволюція технологій веде ще й до того, що незабаром найбільш популярними та перспективними на планеті фахівцями стануть програмісти, IT-фахівці, інженери, професіонали в галузі високих технологій і т. і. У віддаленому майбутньому з’являться професії, про які зараз навіть уявити важко, всі вони будуть пов’язані з новітніми технологіями і високо технологічним виробництвом. Змінюються традиційні види діяльності й, як наслідок, змінюється система освіти, яка має відповідати вимогам сучасності та потребам особистості, швидко реагувати на динамічні зміни соціального устрою. Орієнтуючись на сучасний ринок праці, фахівці освітньої сфери кардинально переглядають навчальні програми, які мають безпосереднє відношення до підготовки підростаючого покоління до нових ролей у суспільстві, оволодіння ними такими технологіями, знаннями, уміннями, що задовольнять у майбутньому потреби інформаційного суспільства. Тому формування освітньої політики вимагає й зосередження уваги на глобальних проблемах у цій галузі (Проект Національної статегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки [Електронний ресурс]).

Для стимулювання процесів навчання необхідне більш ефективне освітнє середовище: освіта сьогодні стає ключовим чинником розвитку інноваційної економіки України. Впровадження системи освіти SТЕМ продиктовано й вимогою «нової економіки» – бути конкурентоспроможною як всередині країни, так і на міжнародній арені. Аналізуючи глобальні тренди, можна зазначити, що сьогодні продуктивним напрямом у освітньому процесі є поширення STEM-освіти.

 

D:\загружено.png

Акронім STEM (S - science, T - technology – Е-engineering – М-mathematics) вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics). Це напрям в освіті, при якому в навчальних програмах посилюється природничо-науковий компонент + інноваційні технології. Технології використовують навіть у вивченні творчих, мистецьких дисциплін. STEАM (S – science, T – technology , E – engineering, А – art/мистецтво, M – mathematics).

ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ В УКРАЇНІ На сьогодні в нашій країні вже започатковано низку ініціатив, орієнтованих на поширення STEM-освіти. Зокрема, на 2016- 2018 роки представлено План заходів щодо впровадження STEM-освіти в Україні (затверджено Міністерством освіти і науки України від 05.05.2016 р.), створено робочу групу з питань поширення STEM-освіти (протокол №7 від 16.05.2017). У широкому доступі в мережі пропонується проект Концепції STEM-освіти в Україні, в якому висвітлені мета й завдання STEM-освіти, структура STEM-освіти, її зміст, підкреслюється необхідність підготовки вчителів до реалізації STEM-освіти (Проект концепції STEM-освіти в Україні [Електронний ресурс), створено відділ STEM-освіти при Інституті модернізації змісту освіти. Головна мета STEM-освіти полягає у формуванні і розвитку розумово-пізнавальних і творчих якостей молоді, рівень яких визначає конкурентну спроможність на ринку праці; удосконаленні науково-дослідної та інженерної освіти в навчальних закладах. А також, підготовка учнів до післяшкільного навчання і працевлаштування відповідно до вимог 21-го століття. Структура STEM-освіти визначається Державним стандартом загальної середньої, позашкільної, дошкільної, вищої освіти та спеціалізованими стандартами STEM-освіти. Основними ланками впровадження STEM-освіти в Україні є: − початкова – здійснюється у дошкільних навчальних закладах, початковій школі та закладах позашкільної освіти, які займаються початковою науково-технічною творчістю; − базова – включає в себе освіту учнів 5-9 класів у закладах різних типів; − профільна – здійснюється на базі профільних класів та у профільних навчальних закладах; закладах позашкільної освіти, закладах, що на експериментальному рівні впроваджують STEM-освітні програми через зміст інваріативної складової навчального плану, її варіативного компоненту, позакласну, виховну роботу, організовані проекти, конкурси, змагання та інші заходи, що не суперечать цілям і завданням STEM-освіти; - вища/професійна – підготовка фахівців різних STEM-професій на базі вищих навчальних закладів; − педагогічна – підготовка вчителів та інших членів педагогічних колективів до викладання STEM-освітніх курсів; впровадження, реалізації STEM-проектів; формування STEM-компетентностей власних вихованців, що здійснюється через систему науково-методичних заходів регіонального, локального, національного масштабу; − післядипломна освіта в межах підвищення кваліфікації, перепідготовки та стажування. STEM-освіта здійснюється через міждисциплінарний підхід у побудові навчальних програм закладів освіти різного рівня. (З ПРОЕКТУ КОНЦЕПЦІЇ STEM-ОСВІТИ В УКРАЇНІ).

D:\STEM-logo.png

STEM-освіта – це низка чи послідовність курсів або програм навчання, яка готує учнів до успішного працевлаштування, до освіти після школи або для того й іншого, вимагає різних і більш технічно складних навичок, зокрема із застосуванням математичних знань і наукових понять. Навчання в області STEM надає широкі можливості для спілкування «один на один» і «один-до-багатьох». Творчість. Творчість та інновації йдуть пліч-о-пліч. «Креатив» може вдихнути нове життя у будь-який науковий і технологічний проект, показати його ще не розкриті можливості. Більш того, ті, хто здатний вийти за межі технічних навичок і мислити нестандартно, можуть винаходити щось абсолютно нове в багатьох інших областях життєдіяльності людини. Впровадження в освітній процес методичних рішень STEM-освіти дозволить сформувати в учнів не тільки найважливіші характеристики, які визначають компетентне мислення та формування компетентності дослідника, а й сприяти кращій соціалізації особистості, тому що розвиває такі навички, як – співробітництво. Іноді плідна співпраця з товаришами по команді може бути складнішим завданням, ніж фактичне завдання, що стоїть перед командою. Маленькі, міждисциплінарні команди вимагають співробітництва, взаємодопомоги і швидкого мислення, щоб досягти прогресу у заданому проекті. Комунікативність. Незалежно від посадового положення, саме тактовне спілкування, а не тиранія в команді, може сприяти продуктивній спільній роботі і зміцненню авторитету керівництва. Уміння побачити проблему та уміння побачити в проблемі якомога більше шляхів розв’язання її. Уміння сформулювати дослідницьке запитання і шляхи його вирішення через гнучкість розуміння проблеми, оригінальність її рішення тощо. Сьогодні STEM є одним з головних напрямів інноваційної освіти. STEMосвіта - це не просто передача знань від учителя до учнів, це спосіб розширення свідомості і зміни реальності у всіх ланках освітнього простору. STEM-освіту часто називають «навчанням навпаки». Ланцюжок «від теорії до практики» у STEM зазвичай зворотний: спочатку – гра, придумування та майстрування пристроїв і механізмів, а вже потім, у процесі цієї діяльності, – опанування теорії і нових знань. Але, звісно, STEM-освіта – це не тільки «навчання навпаки».

 

STEM-ОСВІТА У НАЙМОЛОДШОМУ ВІЦІ

 Пошук прихованих талантів і здібностей, розвиток креативного мислення, виховання творчої особистості треба починати з наймолодшого віку. Дитині потрібний постійний діалог між очима, свідомістю і руками. «Критичне мислення - критичне рішення» - ось принцип освіти через руки, з розумінням того, чому ти зробив те, що зробив, і чи є вплив зробленої роботи на світ. Діти мають навчитись як вчитись, вони повинні бути адаптивними, повинні сприймати і технології, і глобалізацію, ставати громадянами світу і своєї країни водночас. В зв’язку з цим необхідно звернути серйозну увагу на роботу з дітьми дошкільного і молодшого шкільного віку для забезпечення умов формування і розвитку особистості дитини, здатної успішно адаптуватися в сучасних умовах, що несе в собі SТЕМ-освіта. Процес виховання та освіти цих дітей повинен бути підпорядкований конкретним цілям. Найприроднішою і доступною формою досягнення поставленої мети в цьому віці є гра. Гра, як особливий вид діяльності, являє собою процес, суть якого можна позначити як відображення і перетворення дійсності, в ході якого відбувається засвоєння суспільного досвіду, відпрацювання умінь і становлення навичок. А. С. Макаренко писав: «Гра має важливе значення в житті дитини, має те саме значення, яке у дорослого має діяльність, робота, служба. Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі». Головну роль в становленні найменших майбутніх інженерів грає не електроніка, а творчість. В системі STEM-освіти на заняттях для дошкільників та молодших школярів на першому плані стоїть розвиток здібностей, творчого мислення і свобода створювати. Тому в роботі з такими дітьми необхідно активно використовувати прості іграшки, конструктори, кубики тощо. А найкращими формами і методами роботи з наймолодшими вихованцями є заняття з використанням ігрових технологій та STEM-іграшок, виробництво яких стрімко розвивається. Такі STEM-іграшки, як головоломки сприяють розвитку нестандартного мислення. STEM-іграшки з області інженерії та конструювання не лише розвивають навички конструювання і моделювання, але й збільшують рівень комунікації між дітьми, педагогами, батьками. Науково-пізнавальні набори допомагають вивченню фізико-хімічних процесів, пізнанню космічних явищ, спростять вивчення людини. Для більш простого сприйняття процесу програмування, світу електроніки та робототехніки також існують STEM-іграшки. Педагогам залишається тільки обрати, можливо, не просто ігри, а майбутнє дитини. Отже, головоломки - таке собі «ламання» мозку - ігри на логіку. Головоломки розвивають уважність, логічне мислення, технічну кмітливість, вчать доводити розпочату справу до кінця. Систематичне використання таких ігор може змінити те, як діти сприймають навколишні об’єкти, адже вони сприяють розвитку нестандартного мислення. Головоломки - це чудові, оригінальні і корисні ігри для занять у гуртках для молодщих школярів і не тільки. Ось деякі із них.

H:\чб\FB_IMG_1579507564530.jpgH:\чб\FB_IMG_1579507555194.jpgH:\чб\FB_IMG_1579507025059.jpgH:\чб\FB_IMG_1579445867963.jpg

«Smart Games IQ-Лінк» – компактна головоломка. Мета гри - розташувати всі деталі головоломки на ігровому полі. Та все не так просто, як здається на перший по­гляд! Хитрість полягає в тому, що на полі усього 24 чарунки, а гра містить 12 деталей, а в кожній деталі 3 елементи. Перед початком гри треба вибрати завдання Результат пошуку зображень за запитом "Smart Games IQ-Лінк"та розташува­ти деталі, як показано на малюнку. Потім треба встановити відсутні зв’язки так, щоб заповнити всі чарунки, що залишились. Головоломка розвиває концентрацію та про­сторове мислення, а також сприяє формуванню навичок вирішення проблем. Розви­ває уважність і гнучкість думки. Призначена для дітей від 8 років та дорослих.

 

Результат пошуку зображень за запитом "3D – пазли"Результат пошуку зображень за запитом "3D –конструктор"«STEM-іграшки тематики інженерії та конструю­вання» (3D – пазли, конструктори) - це найкращий спосіб почати знайомити дітей з захоплюваючим світом сучасних технологій. Є ігри як для молодших школярів, так і підлітків старшого віку. Це різноманітні інтерактивні та програмовані конструктори, рухомі механічні 3D-моделі. Всі іграшки до­помагають розвивати координацію, дрібну моторику, логіч­не мислення та здатність вирішувати проблеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "танграм"Науково-пізнавальні на­бори STEM – винахідницькі креативні іграшки, які навча­ють проектувати і будувати, стати винахідником і кон­структором, призначені для дітей різних вікових груп. Ці навчальні іграшки для вивчення космічних явищ (Земля та Всесвіт), біології, людського тіла і навколишнього світу (Людина та природа), а також фізико-хімічних процесів (Фізика та хімія).

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "Конструктор Artec Супутник"Конструктор Artec Супутник (Out in Orbit: Build Your Own Satellite) – це універсаль­ний набір для складання супутника, космічного зонда або будь-якого іншого космічного апарата. Можна дізнатися про різні типи космічних літальних апаратів. Набір містить ілю­стрований навчальний посібник з цікавою інформацією про різні типи космічних ракет, їхню будову та як здійснюється запуск ракет на орбіту. Вихованці зможуть дізнатися як штучні супутники і космічні зонди допомагають нам у повсякденному житті та як за допо­могою космічних апаратів вчені проводять спостереження за погодою, за нашою та іншими планетами у космосі. Конструктор відмінно підходить для вивчення принципів STEM (на­уки, технології, інженерії та математики), пов’язаних з навчальними програмами.

 

Конструктор «Знавець електронний. Перші кроки в електроніці» дозволяє ді­тям отримати перші базові знання в галузі електроніки, навчитися збирати найпростіші прилади та читати елек­тронні схеми. Оригінальний спосіб об’єднання деталей забезпечує швидкий та ефективний результат без ви­користання пайки. В комплект входить посібник, за до­помогою якого можна зібрати схеми, основні елементи електроніки: провідники, світлодіодні лампи, резистори та транзистори, звукові динаміки, вимикачі, елементи живлення, електромотори та лампи. За їх допомогою ма­ленькі генії можуть безліч функціональних цікавинок, які допоможуть йому в подальшому стати справжнім ви­нахідником.

 

Навіть у XXI столітті ми щодня продовжуємо використовувати застарілі технології, тому нам життєво необхідні навички, які допоможуть рухатися від просто користувачів комп’ютерів до справжніх творців. І в цьому зможуть допомогти STEM-іграшки, які на­вчать дітей основам програмування та кодування. Діти зможуть зібрати і запрограмувати різноманітні механізми. Ці іграшки використовують якісні платформи для навчання ді­тей основам програмування – Arduino і Scratch та їх аналоги.

Відкрита платформа Arduino на відміну від інших унікальна плата з програмною оболонкою. Це робить Arduino універсальною основою для робототехнічних конструк­цій будь-якого рівня в рамках дитячого освіти. На основі Arduino створено кілька брендів робототехнічних наборів-конструкторів.

Результат пошуку зображень за запитом "Конструктор «Знавець електронний. Перші кроки в електроніці"Електронний конструктор Haitronic Розумний робо­мобіль – це набір для складання багатофункційного та ро­зумного робомобіля. Простий для конструювання, він може бути легко запрограмований за допомогою великої кількості безкоштовних кодів, завантажених з інтернету або створе­них самостійно. Він також є чудовим практикумом для всіх бажаючих навчитися працювати з платформою Arduino. Цей конструктор служить для початку вивчення роботи електронних пристроїв. В комплект конструктора входить аналог Arduino – платформа для створення прототипів з відкритим початковим кодом на основі простих у викорис­танні апаратних засобів і програмного забезпечення. Плати по типу Arduino вміють читати вхідні коди: світло, яке падає на давач, натискання на кнопку або повідомлення, і перетворювати їх на вихідні коди – запускати двигун, вмика­ти світлодіод, публікувати щось в Інтернеті. Можна задати платформі алгоритм дій, від­правити набір інструкцій для мікроконтролера. Для цього використовується мова про­грамування Arduino і програмне забезпечення Arduino, яке базується на обробці даних.

Пов’язане зображенняРобототехніка, як правило, починається з конструкторів Lego.

Багато хто за старою звичкою сприймає конструктори від LEGO як цікаву іграш­ку, якою можна гратися вдома. Проте не все так просто. LEGO почали використовувати в освітніх цілях ще в 1960- х роках минулого століття, тож не дивно, що згодом керів­ництво компанії вирішило створити окремий департамент з розвитку освітньої продукції. З того часу популярність наборів в освіті тільки росте. У наборах дотримується ба­ланс конструювання-програмування. Після того, як ди­тина освоїть ази, вона може вибрати один із конкретних напрямів програмування, більш глибоко вивчати програ­мування і конструювання. На заняттях учні працюють з різними мовами і програмами для програмування, займа­ються 3D моделюванням. Такі гуртки готують майбутніх інженерів: тут діти можуть навчитися самостійно розробляють форму і «начинку» ро­бота. Діти народжують нові ідеї, втілюючи в реальність те, що могло б бути насправді. І допомагають їм у цьому різноманітні набори ЛЕГО, які створюють поживний ґрунт для гри, навчання, творчості, фантазії.

Результат пошуку зображень за запитом "лего"Особливості конструктора ЛЕГО, його високі конструктивні можли­вості дозволяють дітям втілити най­різноманітніші проекти, працюючи за своїм задумом, самостійно вирішу­ючи поставлену задачу, бачити про­дукт своєї діяльності, конструювати свої моделі, в яких можна з задово­ленням грати, змінювати і вдоскона­лювати. Завдяки LEGO на заняттях створюється атмосфера, в якій діти відчувають себе господарями, творцями; розвивається творчість дітей, формуються навички діалогічного мовлення. На етапі роботи з конструювання моделей діти вчаться працювати у групі, що дає позитивні результати: вони вчаться спілкуватися, бути терпимими один до одного і до невдач товариша, частіше приходити на допомогу один одному. У процесі конструювання створюється атмосфера змагання.

Отже, використання LEGO на заняттях своїм змістом, формою організації та резуль­тативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, що впли­ває на розвиток уваги, спостережливості, пам’яті, просторових уявлень.

Добре організована робота з конструктором LEGO має великий виховний потен­ціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємо­повагу, охайність.

Все це разом узяте і дозволяє активізувати мислення, формувати стійкий інтерес до організованості.

В результаті аналізу формується самооцінка й усвідомлення оцінки себе іншими людьми (рефлексія).

Завдяки використанню конструктора LEGO на заняттях, діти стають активними учасниками заняття, а їх навички - більш вагомими.

 

 

STEM-МЕТОДИКА У ЗАКЛАДАХ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

D:\гурток\фото\IMG_20191128_152325.jpgУ закладах загальної середньої освіти змінюється звична для них форма викладання, коли урок побудований навколо вчителя. За STEM методикою, у центрі уваги знаходиться практичне завдання чи проблема. Учні навчаються знаходити шляхи вирішення не в тео­рії, а прямо зараз шляхом спроб та помилок. На відміну від існуючої освіти, STEM-освіта надає дитині набагато більше автономності. На процес навчання набагато менше вплива­ють стосунки, що склалися між учнем та вчителем. За рахунок такої автономності, дитина вчиться бути самостійною, приймати власні рішення та брати за них відповідальність. На­вички критичного мислення та глибокі наукові знання, отримані в результаті навчання за STEM, дозволяють дитині стати новатором.

D:\гурток\фото\IMG_20191121_152836.jpgОсобливою формою наскрізного STEM-навчання є інтегровані уроки, спрямовані на: встановлення міжпредметних зв’язків, що сприяють формуванню в учнів цілісного, сис­темного світогляду; актуалізацію особистісного ставлення до питань, що розглядають на уроці. Основа ефективності таких уроків - чітке визначення мети і планування задля різ­нобічного розгляду певного об’єкта, поняття, явища з використанням навчальних засо­бів різних предметів. Особливість планування і проведення інтегрованих, бінарних уроків у тому, що їх може проводити як один учитель, так і кілька. Через складність координа­ції діяльності педагогів інтегровані уроки необхідно планувати заздалегідь за участі всіх учителів паралелі. Можливо організовувати «тематичні дні», коли всі уроки за розкладом спрямовують на реалізацію єдиної теми, досягнення конкретного результату. В практичній діяльності доцільно розширювати діапазон організаційних форм, методів та способів на­вчання, як то у процесі екскурсій, квестів, конкурсів, фестивалів, практикумів тощо.

D:\гурток\фото\IMG_20191121_152420.jpg

D:\гурток\фото\IMG_20191128_153325.jpgДослідно-проектна діяльність - один з ефективних засобів формування компе­тентностей. Під час виконання освітніх проектів активізується дослідницька, творча, пошукова діяльність учнів, спрямована на отримання самостійних результатів під ке­рівництвом учителя.

Використовуючи елементи STEM-технології, вчитель демонструє дітям можливість застосування науково-технічних знань в реальному житті. Це дає можливість навчитися розуміти складну термінологію, правильно вибрати майбутню професію підготуватися до сприйняття життя.

ПРОГРАМИ STEM

Наша глобальна мета - виростити покоління молодих інноваторів, які були б кон­курентоспроможними не тільки на українському ринку, але і у світі. Тому STEM-освітні програми повинні бути розраховані на роботу з дітьми різного віку таку, яка відповідає основним критеріям:

• актуальність та іноваційність змісту;

• розумілість процесу реалізації програми (що конкретно роблять учні, які умови

та обладнання необхідні для ефективної реалізації);

• наявність методики, яка дозволяє використовувати програму у будь-якому

навчальному закладі;

• досягнення освітнього та виховного педагогічного результату та наявність

інструментів для його вимірювання.

За терміном реалізації STEM- програми можуть бути:

• короткострокові (від 02 до 24 годин);

• курсові (для літніх шкіл, курсів тощо) (від 24 до 80 годин);

• середньострокові (річні) (від 80 до 120 годин);

• довгострокові, неперервної додаткової освіти (від 300 до 600 годин);

• STEM – програми розробляються за такими основними напрямами:

• інтегровані, міжпредметні навчальні програми;

• робототехніка та інженерні розробки;

• «розумні пристрої» Інтернету речей;

• 3D- моделювання.

Наразі відбувається формування каталогу STEM програм, які рекомендовані МОН України для використання у навчальних закладах.

А Міністерство освіти і науки України, Український державний центр позашкільної освіти, кафедра позашкільної освіти Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова видали збірник «Навчальні програми з позашкільної освіти (науково- технічний напрям)», рекомендований МОН України (лист № 1/11-662 від 19.01.2018).

ВИСНОВКИ

Сучасний тренд «STEM-освіта» – концепція інтегрованого навчання учнів за чотир­ма профільними дисциплінами в міждисциплінарному та прикладному контексті є над­звичайно актуальним феноменом в аспекті стратегічного розвитку провідних країн світу щодо отримання ними конкурентних переваг у різних сферах людської діяльності. Саме STEM-освіта сприяє підготовці компетентних фахівців для високотехнологічних вироб­ництв і забезпечує високий науковий потенціал будь-якої держави.

STEM-освіта є мостом, що об’єднує навчання та кар’єру. Його концепція готує дітей до технологічно розвинутого світу. Спеціалістам майбутнього потрібні всебічна підго­товка та знання з самих різних навчальних областей природничих наук, інженерії, техно­логії, математики тощо. STEM-освіта сьогодні демонструє потужний науковий потенціал, для реалізації яко­го потрібно розробити стандарти STEM-орієнтованого освітнього контенту. Це можливо лише спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу, використовуючи інновації, передові комп’ютерні технології. Об’єднавши зусилля освітніх закладів, наукових установ та державних органів у поширенні здобутків у галузі STEM-освіти, необхідно впроваджу­вати елементи STEM у всі заклади освіти.

Підсумовуючи вище викладене, варто зазначити, що в сучасній соціокультурній си­туації інтенсивно формується нове уявлення щодо перспектив подальшого розвитку сис­теми української освіти, надання якісних освітніх послуг, зокрема через упровадження в закладах освіти моделі STEM. Системний підхід до вивчення природничо-математичних дисциплін, на якому базується STEM-навчання, сприяє розвитку інновацій, реалізації творчого потенціалу особистості та її допрофесійної підготовки.

Заклади позашкільної освіти активно долучаються до процесів упровадження STEM-освітньої моделі: упровадження інтегрованого підходу до навчання вихованців, розвитку навичок критичного мислення, активної комунікації і командної роботи, під­готовки дітей до технологічних інновацій життя, застосування науково-технічних знань у реальному житті. Отже, є всі підстави вважати, що STEM-освіта здатна стати тим фактором, що значно підвищить якість позашкільної освіти в аспекті підготовлення майбутніх фахівців.

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

1. Балик Н. Р. Підходи та особливості сучасної STEM-освіти / Н. Р. Балик, Г. П. Шмигер // Фізико-математична освіта: науковий журнал. – 2017. – Випуск 2 (12).

2. Гончарова Н.О. Використання ігрових технологій в STEM-освіті / Н.О. Гонча рова // Нові технології навчання : наук.-метод. зб. / Інститут інноваційних тех нологій і змісту освіти МОН України. – К., 2016. – Вип. 88. Частина 2.

3. Гончарова Н.О. Досвід використання ігрових технологій при вивченні STEM- дисциплін / Н.О. Гончарова // Інноваційні технології навчання обдарованої молоді: матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 7–8 груд ня 2016 року, м. Київ. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2016.

4. Лист № 869-16/02.2 МОІППО щодо впровадження STEM-освіти в загально освітніх навчальних закладах від 05.10.2015 [Електронний ресурс] – Режим до ступу: http://osvita-krda.mk.ua

5. Проект Національної статегії розвитку освіти в Україні на 2012-2021 роки [Електронний ресурс] / Міністерство oсвіти і науки, молоді та спорту України.

6. Проект концепції STEM-освіти в Україні [Електронний ресурс

7. Развитие STEAM-образования в мире и Казахстане [Електронний ресурс].

8. Сучасна школа – інтелектуальна сила суспільства [Електронний ресурс].

9. STEM-освіта: готувати до інновацій / Дмитро Шулікін // «Освіта України». Офіційне видання Міністерства освіти і науки України. – 2015 рік. – № 26.

10. 10.STEM-освіта – ДНУ «Інститут модернізації змісту» освіти //http://www. imzo.gov.ua/stem-osvit

11. STEAM: секрети інноваційної методики [Електронний ресурс].

12. Територіальні відділення Малої академії наук України у цифрах і фактах / [ упоряд. С. О. Лихота [та ін.]. – К., 2012.

13. Фролов А.В. Роль STEM – образования в «новой экономике» США [текст] / А.В. Фролов // Вопросы новой экономики. - 2010. - №2

 

1

 

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
1940
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку