STEM - урок "Хімічні властивості кислот. Реакція нейтралізації. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Використання кислот.""

Про матеріал
STEM-урок 8 клас, «Основні класи неорганічних сполук» Тема STEM-освіти є дуже важлива і актуальна, оскільки розкриває зв’язок проблемного навчання через елементи сучасної трендової методики STEM.
Перегляд файлу

STEM-урок

8 клас, «Основні класи неорганічних сполук»

Тема уроку: Хімічні властивості кислот. Реакція нейтралізації. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Використання кислот.

 

Мета: формувати знання про  хімічні  властивості кислот на прикладі взаємодії кислот  з металами; розширити знання про типи хімічних реакцій, а саме реакцію заміщення та обміну; відпрацювати вміння складати рівняння хімічних реакцій; ознайомитись із галузями застосування кислот;

розвивати вміння спостерігати, аналізувати результати дослідів, робити логічні висновки; активізувати пізнавальну діяльність;

розвивати вміння використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях;

формувати  творчий підхід до навчання; виховувати почуття відповідальності та бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: інтерактивна дошка, таблиця розчинності, періодична система, ряд активності металів, учнівські гаджети, роздатковий матеріал, обладнання та реактиви для лабораторних дослідів.

Тип уроку: засвоєння нових знань з елементами STEM-технології.

Методи: словесні (евристична бесіда, мозковий штурм), наочні (демонстрації, перегляд ілюстрацій), практичні (лабораторний дослід, створення ментальної карти), інтерактивні, аналіз життєвих ситуацій, контролю і корекції пізнавальної діяльності.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент

Щодня ми доводимо слова давньокитайського філософа: «Багато чого не зробиш, поки не вивчишся. Але багато треба зробити, щоб навчитись». Сьогоднішній урок не стане винятком.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Демонстрація дослідів: «Незвичайне ескімо», «Таємничий папір». Що спільного у цих дослідах? Відповідь на це та інші запитання ми з’ясуємо на уроці.

 

  1. Актуалізація і корекція опорних знань.

Літературний етап: «Книга домчить до будь-яких берегів» Ч. Діккенс.

Зачитування уривків із творів, віршів, розповідей, легенд, загадок, літери правильних відповідей є ключем до теми (онлайн-платформа https://kahoot.соm):

  1.     Легенда: Одного разу цариця Клеопатра запропонувала оригінальне парі. Вона стверджувала, що з’їсть сніданок, який буде коштувати 100000 систерцій (це була дуже велика сума). Ніхто не міг уявити страви, яка б коштувала так дорого. Як же були всі здивовані, коли Клеопатра все-таки виграла суперечку! Що ж з’їла вигадлива цариця? Вона розчинила в бокалі з оцтом своє коштовне намисто з перлів і випила цей розчин. Таким чином, Клеопатра виграла парі, перетворивши своє намисто на коштовний напій.

К) Перли складаються переважно з кальцій карбонату і тому легко розчиняються в кислотах.

Л) Перли складаються переважно з силіцій (ІV) оксиду і тому легко розчиняються в кислотах

М) Перли складаються переважно з золотих частинок і тому легко розчиняються в кислотах.

2) Оповідання «Розваги сучасного села»,  американський гуморист О. Генрі: «Коли я прокинувся, то почув, що горланять півні. Пахло чимось на кшталт азотно-соляної кислоти. Щось важке бахнуло об підлогу на нижньому поверсі, якийсь чоловік вилаявся. — Енді, — кажу я, — дивись веселіше! Там внизу хтось кинув заради проби фальшивим злитком чистого золота». Запах якої речовини відчувався?

Н) Нітратної кислоти

И) Нітроген (IV) оксиду

І) Хлоридної кислоти.

3) Розповідь про шедевр світового мистецтва: «Мона Ліза»  невелика за розміром картина Леонардо да Вінчі - найвідоміша в світі і не раз піддавалася замахів. Майже «масованої атаки» картина піддалася в 1956 році, коли один з відвідувачів облив зображення речовиною, в результаті чого була пошкоджена нижня частина. Якою речовиною облили картину?

     А) Розчином йоду

     С) Сульфатною кислотою

     Б) Натрій гідроксидом.

4) Вірш Н.Кметюк: Яєчко — розмальоване, барвисте,

Ним тішиться і старець, і дитя,

Творіння рук людських, святе і чисте,

Маленький символ нашого життя.

Тут кожна лінія — промінчиком з небес

Окреслює хвалу і славу Богу.

Христос Воскрес! Воістину Воскрес!

До вічності вказавши нам дорогу.                    

Техніка витравлювання заснована на дії:

Л) Більш сильної кислоти на сіль слабкішої.

М) Будь-якої кислоти

Н) Гідроген пероксиду.

5)   Загадка: Хоч «царською» часто я називаюсь,

Та спільного з царством нічого не маю.

Металів «царя» я в собі розчиняю

При цьому сіль, воду й оксид виділяю.

      О) Суміш НСІ і НNО3

      П) Суміш НNО3 і Н2SO4

      H) Суміш НСІ і Н2SO4

6) «Казка про дружну сім'ю»: в одному великому будинку жили брат і сестра. Брат мав різкий характер: коли потрапляв під дощ, то складалося враження, що він «димить» від люті. Сестра – спокійнішої вдачі, але вона також не любить дощової погоди. З’явилися вони на світ у хімічній лабораторії, завдяки зустрічі простого спокійного хлопця – натрій хлориду й вельможної сульфатної кислоти. Як звати брата та сестру?

     П) Гідроген сульфід і сульфідна кислота

     Р) Гідроген сульфід і сульфітна кислота

     Т) Хлороводень і хлоридна кислота

7)  Вислів І.Гете: «Фарби викликають в людях велику радість. Око відчуває необхідність в них так само, як і у  світлі. Згадайте, як ми оживаємо, коли в похмурий день сонце раптом освітить частину місцевості, і фарби стають яскравішими». Задовго до олійних фарб художниками використовувалась яєчна темпера. З чого її виготовляли?

      И) Яєчний жовток з додаванням оцту

      О) Яєчний білок з додаванням оцту

І)  Цукор з яєчним жовтком.  

                                                                            

4. Повідомлення теми, мети

Розглянути хімічні властивості кислот. Розвивати вміння застосовувати одержані знання в повсякденному житті.

 

5.Вивчення нового матеріалу

Інформаційний етап: «Інформація проходячи через усвідомлення стає знаннями» А.Соколов

Створення ментальної карти «Хімічні властивості кислот»

Експериментальний етап: Теорія без практики мертва. О.В. Суворов

Виконання лабораторного досліду № 3 «Взаємодія хлоридної кислоти з металами»

Які метали взаємодіють з кислотами?

Яка речовина утворюється в результаті реакції різних речовин з кислотами?

Доповнення ментальної карти за результатами експерименту.

Дослідницький етап: «Всюди досліджуйте всечасно, що єсть велике і прекрасне, чого іще не бачив світ…» М. Ломоносов

Учні об’єднуються у групи для пізнавальної діяльності з метою з’ясування особливостей застосування кислот. Кожен учень отримує картинку, що має відношення до застосування кислот: лимон, кисле молоко, щавель, оцт, дощова вода, мінеральні добрива, кольорові метали, фарба, нафтопродукти, волокна, вибухівка. На основі приналежності до певної галузі, учні об’єднуються у групи: «Природа», «Промисловість», «Харчування», «Металургія» та опрацьовують матеріал за посиланням у вигляді QR-коду.

Доповнюють ментальну карту на основі висновків груп.

H:\виступи\Схема.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Узагальнення та систематизація знань

Аналіз ментальної карти.

Повернемось до запитань, які ми ставили на початку уроку:

Які метали взаємодіють з кислотами?

Яка речовина утворюється в результаті реакції різних речовин з кислотами?

Що спільного у продемонстрованих на початку уроку дослідах?

 

7. Рефлексія

Сформулюйте три «З» нашого уроку: що вас здивувало, запам’яталося, застосуєте у житті (сервіс https://worditout.com/). Відповіді учнів формують хмару слів:

 

C:\Users\Admin\Downloads\WordItOut-word-cloud-4920580.png

 

8. Підсумки і домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника.

Здійснити  домашній експеримент. Взаємодія яєчної шкаралупи з оцтом.

docx
Додав(-ла)
Рудик Ірина
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку