Stem-проєкт для 3 класу "Вода-джерело життя. Колообіг води в природі"

Про матеріал
Хочу поділитися цікавим та змістовним STEM-проєктом, проведеним мною у 3 класі. Напротязі всього уроку учні багато працюють практично, визначають причинно-наслідкові зв'язки, виконують досліди, постійно формулюють висновки. Саме такі види роботи дають можливість учням показати себе, пофантазувати, висловлювати власну думку, працювати в парах та аналізувати свою роботу. Крім конспекту я маю ще презентацію до уроку, розробки технологіного посібника та індивідуальної картки для учня.
Перегляд файлу

STEM-проект у 3- му класу

Тема: Вода – джерело життя. Колообіг води в природі.

Мета:

формування предметних компетентностей: поглибити знання школярів про явища природи, властивості води; формувати в учнів уявлення про випаровування води та конденсацію водяної пари, утворення хмар та випадання дощу, колообіг води в природі; формувати потребу  в пізнанні природи; розвивати спостережливість, мислення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до води;

формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися: формувати  здатність переключатися з одного виду роботи на інший, виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова, нове, нове незрозуміле, виконувати творчі завдання, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
  • соціальної: удосконалювати вміння проявляти ініціативу і продуктивно працювати в колективі, активно долучатися до обговорення питань, самоорганізовуватися до виконання різних видів навчальної діяльності в групі, вільно висловлюватися та результативно використовувати власні знання під час спілкування.

Тип уроку: комбінований

Міжпредметні зв’язки: літературне читання та розвиток мовлення, математика.

Обладнання.

Глобус,схема – малюнок колообігу води в природі; аркуші ксерокопій із завданням та пізнавальним  матеріалом  до теми; необхідні предмети для дослідницької роботи, таблиця «Колообіг води в природі».

 

S – географія (сформувати поняття про гідросферу як складну оболонку,  що складається із взаємопов‘язаних вод світового океану,суші та атмосферної води);

T – виготовлення дидактичного посібника засобами аплікації;

E – розробка макету дидактичного посібника;

M - формувати уміння розв’язувати прості та складні задачі, пов’язані за змістом тематики даного матеріалу, формувати обчислювальні навички.

 

Хід уроку

І. Вступна частина

Доброго ранку, мої любі учні.  Дуже рада всіх вас сьогодні бачити на нашому трішки незвичайнму уроці-проєкті. Але ж ми з вами любимо експериментувати, тож бажаю нам всім успіху.

  1. Організація класу.

- Сонечко і водночас морозно,тепло і водночас прохолодно, прекрасні зимові картини безумовно впливають на наш емоційний стан. А якого кольору ваш настрій сьогодні?

Зараз спробуємо це вияснити. В кожного з вас на парті стоять 6 цеглинок ЛЕГО. Виберіть з них одину, яка охарактеризує ваш настрій. Поясніть свій вибір.

 

ІІ. Хвилинка спостережень.      (Відео 1)

Напередотні нашого проекту одна з учениць нашого класу отримала завдання спробувати себе у ролі метеоролога і дослідити прогноз погоди на сьогодні. Давайте послухаємо як це в неї вийшло.

Прогноз погоди на 1+1

Доброго ранку, друзі, з вами я, ведуча прогнозу погоди на телеканалі 1+1 Александра Орос. Сьогодні 23 грудня. Перший зимовий місяць.

     На заході країни буде мінлива хмарність та сніжитиме. Температура повітря від -7С до 0С. І навіть якщо снігу буде дуже мало, то новорічний настрій вам гарантовано. Вже саме час наряджати ялинку і не відкладати всі новорічні страви на потім, адже Дід Мороз не чекатиме.

   Тож бажаю вам веселих новорічних свят.

До зустрічі на телеканалі 1+1.

 

  • Як тобі Сашко, сподобалося бути метеорологом?  Дуже дякуємо за такий хороший прогноз погоди.

Розгадайте ребус

                               і=а

ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси

ВОДА

  • Що ви уявляєте, коли чуєте слово вода?

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку

 

Відома з віку рідина

Усяк ії вживає.

Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває,

Бува як скло, крихка, тверда –

Звичайна (підкажіть)….(вода)

 

-         Чи здогадались ви про назву теми уроку ? Тож про що йтиме мова на нашому сьогоднішньому уроці?

     Чи знаєте ви, що у світі найпотужнішеніше? Виявляється – вода!

-         Що  ви знаєте про воду? Що хотіли б дізнатися?    

Відповісти на ці та інші запитання допоможе  нам сьогоднішній урок, адже сьогодні ми дослідимо нове для вас поняття, яке називається «Кругообіг води в природі»

  • Цікаво дізнатися, що це таке?

 

  1. Розповідь учителя

- Усі  ми звикли дивитися на воду,як на звичайну річ. Проте  воду називають найбільшим дивом землі  (світу). Тож ми не можемо не піклуватися про неї.

- Уявіть, якою була б наша планета, якби на ній зосім не було води?

(відповіді дітей:  не зеленіла б трава, не росли б дерева, не було птахів, звірів  і нас – людей)

 

  • Де в природі ми бачимо воду?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Якщо  швидко  покрутити глобус, то  він увесь здається голубим. Нашу Землю так і називають – блакитна  планета. Якщо всю поверхню  Землі умовно поділити на 4 частини,  то три з них – вода:  океани, море , річки,озера…. 

   Але  вода є на Землі не тільки у  водоймах.  Усі ми бачили джерела, які б’ють з-під землі. Звідки ж тут береться вода? Адже вода тече багато   років,та  джерела не висихають, не зникають. Так, під  землею теж є вода . Колодязі, криниці--  це  отвори для добування  підземної води.

   Вода є в повітрі, у земній атмосфері: дощ,сніг,хмари,туман – це теж вода. Ось як багато води на Землі.

Висновок:                  Вода міститься у водоймах , на суші, в повітрі.

      

      Відомий французький письменник казав про воду так: «Вода… у тебе нема ані смаку, ані запаху, тебе неможливо описати, тбою насолоджуються, не знаючи що ти таке. Не скажеш, що т необхідна для життя: ти – саме життя. Ти найбільше багацтво Землі, але й найвибагливіше…»

   Без води життя неможливе. У води є свої закони. Вона приносить користь, проте володіє і руйнівною силою. Людина розуміє, що вода наш безцінний скарб. П’ята частина житлів планети не має доступу до питної води. Тож воду необхідно берегти.

 

  1. Дослідники. Експерименти

А зараз наші юні дослідники спробують за допомогою експериментів дослідити властивості води і показати як це відбувається.

 

Властивості   води    (учні роблять експерименти)

 

а)  -  Подивіться на склянку із водою,що ви можете сказати про гущу води?

                                                                                (Рідка )     (вивішується на  дошці)

- Візьмемо 2 стакани і наллємо воду спочатку в перший стакан, а потім будемо її переливати. Що сталося з водою?

                                                                                                         ( Текуча)

б)  - Опустимо олівець у стакан з водою. Ми бачимо олівець крізь воду?

                                                                                                          (Прозора )

в) – Понюхайте воду. Чи має вода запах? 

                                                                                                         (Без запаху )

г) – Вода має дивовижну властивість розчиняти  речовини. Тому ії називають розчинником. Спробуємо це довести. У склянку з теплою водою кинемо ложку цукру. Що з ним станеться? (він розчиниться у воді)                                                                                                             (Вода – розчинник)

 

--Які речовини можна розчинити  у воді? (цукор,сіль,фарби…)

- Але розчиняються не всі речовини у воді .(олія,крейда,пісок…)

 

Інтерактивна вправа « Гронування»

  • Тож   які  властивості води ми дізналися?

                                                                                        

                                                                                               пара

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.    Дослідницька робота.  Стан води.

-- Що відбувається з водою взимку при сильному охолодженні?

                                                                                                       (Вода замерзає )

--Вода замерзає,перетворюється на лід і стає на дотик якою?

                                                                                (твердою, холодною, слизькою)

--У  твердому стані вода може бути не тільки льодом.

-- Чим ще?                                                                                    (снігом)

 

Вода замерзає при температурі 0 С. А що відбувається з водою за високої температури? Як нам дізнатися чи вода в чайнику закипіла? (чуємо звук кипіння, з’являються бульбашки та пара) Ачи можна відкривати електричний чайник при кипінні?

Висновок: вода в природі буває  трьох станах. За звичайної температури – у рідкому, за низької – у твердому, при нагріванні – у газоподібному.

 

Запам’ятайте це слово газоподібна, значить подібна до газу,а значить і властивості подібні ( легкий,прозорий).

Висновок:  Вода буває у трьох станах:   рідка, тверда, газоподібна.

 

  1. Перегляд мультфільму. (казка про хмаринку)
  • Чому всі ховалися від хмаринки і закривали вікна своїх будинків?

 Висновок: Хмара – це множина крапель води. Коли їх збирається занадто багато, то іде дощ.

 

Експеримент з губкою

   Хмара подібна до губки. Якщо на губку ми побризкаємо трохи води то вона всю цю воду вбере в себе. Піднімемо губку – вода не ллється. А тепер намочимо губку у воді. Піднімемо її – з губки тече вода. Так і хмаринка, поки може втримати воду, то дощу нема, а коли вона стає занадто важкою від води – дощить.

 

5. Робота з індивідуальними картками.

(В кожного на парті стоять картки із завданнями на закріплення отриманих знань. Вам потрбно виконати перші 3 завдання. У першому завданні обведіть ті картинки на яких зображена вода у різному вигляді і обвести ці картинки олівцем. У другому завданні потрібно вибрати одну правильну відповідь на запитання: в яких трьох станах може бути вода? І в третьому завданні треба відповісти тільки ТАК або НІ)

 

  1. Читання казки « Пригоди краплини» (учні читають казку)

 Пригоди краплинки

     Заблукала одного разу Хмаринка. Потрапила вона в пустелю.

- Як тут гарно! - подумала Хмаринка, дивлячись навколо. - Все таке жовтеньке...

Налетів вітер, вирівняв піщані пагорби.

- Як тут гарно! - знову подумала Хмаринка. - Все таке рівненьке...

Сильніше стало припікати сонце.

- Як тут гарно! - в черговий раз подумала Хмаринка. - Все таке тепле...

Так пройшов цілий день. За ним другий, третій... Хмаринка все ще захоплювалася побаченим в пустелі.

Тиждень минув. Місяць. В пустелі було і тепло, і світло. Сонечко облюбували це місце на землі. Вітер часто навідувався сюди.

Не було тут тільки одного - блакитних озер, зелених лугів, співу птахів, сплеску риб у річці.

Заплакала Хмаринка. Ні, не бачити пустелі ні пишних лук, ні густих дібров, не вдихати її мешканцям аромат квітів, не чути їй дзвінку пісню солов'я.

Тут немає самого головного - ВОДИ, а, отже, немає й ЖИТТЯ.

 

7. Бесіда за прочитаним

- Про що подумала краплина коли опинилася в пустелі? Який настрій у неї був?

- Чому вона засумувала?

- Що сказала краплина ?

- Чи згідні ви з нею, що без води нема життя. Чи в пустелі багато жителів?

 

 

8. Робота за схемою – малюнком.

Розповідь  вчителя про кругообіг води в природі.

   А зараз ми з вами поговоримо про те, як відбувається коло обіг води в природі і що це взагалі таке. Подивіться на схему. Сонце зігріває землю. З поверхонь річок, ставків, озер, океанів, грунтів, рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високов небо. Там набагато холодніше, ніж на землі. Водяна пара охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплини води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу за температури вищої ніж 0 С і у вигляді снігу, якщо температура нища ніж 0 С. Отже, вода, що випаровувалася, повертається на землю у вигляді опадів: дощу, снігу, граду.

   Частина цієї води знову просочується у грунт, потрапляє в озера, річки, моря. А решта води знову випаровується з поверхонь суходолу, водойм і рослин. Вода в природі постійно рухається. Перетворення води з одного стану на інший називається колообігом води.

   І так,перетворення води з одного стану в іншій відбувається в природі постійно, безперервно.

 

9. Перегляд відеоролика «Колообіг води в природі»

- То що ви запам’ятали з цього відеоролика.

 

10. Самостійна робота

Малювання колообігу води в природі на індивідуальних картках (завдання 5.).

 

12. Фізкультхвилинка

 

 13. Розвязування «цікавих логічних задач»

  • Людина за одну добу споживає 6 літрів води. Скільки літрів води вона споживає за 2 дні?
  • Під час прання в пральній машині витрачається 10 відер води. Скільки відер води людина витратить, якщо два рази ввімкне машинку для прання.
  • Під час купання людина витрачає 7 відер вони. Скільки відер води витратить людина, якщо помиється три рази?
  • 4.   Якщо з крана постійно крапає вода,то за 2 дні марно витікає 14 л води. Скільки літрів води людина може зекономити за 2 дні, якщо не буде залишати марно відкритий кран? (виховний момент)

 

  • Як ви думаєте, скільки важить хмара?

1.Метеорологи( люди, які складають прогноз погоди) вважають, що середня хмара -  5-10 тон.

Для порівняння: якщо вага слона біля 6 тон, тоді в одній купчастій хмарі води  буде стільки ж, як і в 100слонах, а в грозовій стільки ж як в 200000слонах.

 

14.  Прислів’я.

Діти читають прислів’я та пояснюють їх зміст.

        1.   Яка криниця, такий  і господар.

        2.   Не плюй у криницю – прийдеться напитись.

        3.   Будь мудрий як земля,а чистий як вода.

        4.   Вода – великий  санітар.

 

 Висновок:  На Землі стає менше чистої води,тому ії треба берегти.

 

15. Розробка макета дидактичного посібника «Колообіг води в природі»

Ми дуже багато сьогодні проговорили на нашому уроці про воду та про рух води в природі. Ви можете розповісти про колообіг води своїм друзям, знайомим, батькам, братикам і сестричкам?

     Але маленькі діти найбільше люблять розглядати яскраві малюнки та слухати казки. Спробуймо виготовити макет  руху води в природі, де вони зможуть це побачити . Нам все може вдатися лише тоді, якщо ви будете дуже уважні і виконуваимете роботу за технологічною карткою.

 

Для роботи нам необхідно:

  • основа для наклеювання
  • ножниці
  • фломайстри
  • елементи посібника я попередньо підготувала для вас, а вам потрібно буде все правильно наклеїти.

 

Щоб трохи спростити вам роботу я вже наклеїла клейку основу на кожну детальку посібника. Вам потрібно відклеїти стрічку з двостороннього скотчу і розмістити у правильному порядку.  Тому я зробила один посібник для прикладу, щоб ви бачили як він має виглядати.

 

Технологічна карта виготовлення макета

  1. Ставимо перед собою основу- паперову тарілку.
  2. На ваших партах стоять вирізані всі необхідні деталі: сонечко, хмаринки, крапельки води, стрілки, гори, річка
  3. На основу спочатку наклеїмо у правий верхній куток хмаринки (угорі),  гори знизу одразу під ними. У верхньому лівому кутку наклеюємо сонце, а одразу під ним, внизу у лівому нижньому кутку – річку.
  4. Беремо крапельки води і наклеюємо їх під хмаринками, що означає, що хмаринки випускають воду, тобто дощик, який опадає на землю, на гори.
  5. Під сонечком намалюємо стрілки, які показують, що вода під дією сонячних промінчиків спочатку випаровується в хари, а потім випадає у вигляді дощу на поверхню землі. Одна стрілочка повинна показувати напрям вгору, а інша вниз.
  6. Краплини води вам потрібно наклеїти за допомогою сухого клею.

 

Клей наносити пензликом і в дуже маленькій кількості.

У разі потрапляння клею на одяг слід негайно змити його водою.

Для притискання елементів аплікації користуємося серветко.

Закінчивши роботу, клей щільно закриваємо, пензлик і посуд промиваємо водою.

 

 

 

Підсумок уроку.

1.  « Мозкова атака»

   Інтерв’ю кореспондента

-          Що найбільше сподобалось  вам  на сьогодні?

-         Що нового ви дізналися?

-         Що вам найбільше запам’яталося?

 

 

VІІ. Домашнє завдання

Скласти казку про воду - мандрівницю

 

docx
Додано
27 березня 2023
Переглядів
1943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку