STEM-проєкт «Історія виникнення кави»

Про матеріал
STEM-проєкт «Історія виникнення кави» Пропоную приклад реалізації STEM-проєкту в освітньому закладі на тему «Історія виникнення кави», який поєднує вивчення та узагальнення знань із предметів – географія, історія, інформатика. Опис результатів діяльності над проєктом вказано з урахуванням обов’язкових етапів навчального проекту, діяльності педагога на кожному з визначених етапів, діями учасників проєкту.
Перегляд файлу

                          STEM-проєкт «Історія виникнення кави»

Пропоную приклад реалізації STEM-проєкту в освітньому закладі на тему «Історія виникнення кави», який поєднує вивчення та узагальнення знань із предметів – географія, історія, інформатика. Опис результатів діяльності над проєктом вказано з урахуванням обов’язкових етапів навчального проекту, діяльності педагога на кожному з визначених етапів, діями учасників проєкту.

Структура проєкту

Мета проєкту:

розвиток особистості учнів, мотивація їх до навчання, формування творчого стилю мислення, навичок дослідника, здатності до самонавчання через здійснення компетентнісного підходу підчас реалізації об’єднаного Stem-проекту з різних предметів.

Завдання проєкту:

формувати вміння орієнтуватися в інформаційному просторі, самостійно здійснювати пошук та обробляти отриману інформацію, систематизувати її, використовувати нові технології для вдосконалення навичок самостійної навчальної діяльності;

розвивати абстрактне мислення, вміння встановлювати логічний ланцюг причинно-наслідкових зв’язків, перетворювати інформацію з однієї форми в іншу: текст – таблиця, схема, презентація тощо;

розвиватив учнів пошуково-дослідницьку діяльність (вміння побачити проблему, сформулювати дослідницьке запитання і шляхи його вирішення);

синхронізувати програми з географії, економіки, історії, інформатики із можливостями Stem- освіти як сучасного та необхідного тренду у всьому світі;

вчити працювати в команді, виконувати проєктну діяльність, створювати інтерактивні посібники, електронні екскурси, допомогти дітям стати віртуальними учасниками виставок міжнародних майстер-класів від професійних шоколадників;

навчати розробляти проєкти з використання інтернет-ресурсів з історії речей, що нас оточують, додавати до слайдових презентацій відеокліпи, звукові ефекти та мовний супровід;

виховувати в учнів відчуття гармонії в організації та реалізації власної ідеї, естетичні вподобання, загальний рівень культури.

Тип проєкту: учнівський, практико-орієнтований.

Тривалість проєкту: довгостроковий (3 місяці).

Учасники проєкту: учні 10 класу.

Синхронізовані предмети:

Інформатика.

Географія.

Історія.

Предмет

Тема уроку

Завдання

Творчий  «продукт»

Інформатика

Виділення фрагментів тексту. Робота з фрагментом тексту: копіювання, переміщення, видалення та вставлення.

 

Довідкова система тестового процесора. Поняття ключового слова.

Пошук потрібних відомостей. Нумерування сторінок.

Створити теку

« Історія виникнення кави в ілюстраціях».

 

 

 

 

 

 

Узагальнити інформацію про каву: «тези».

Буклет

« Основні характеристики кави».

Географія

Виробництво кави у світі. Географічне розташування кавових країн у світі.

Нанести на карту країни, з яких привезли каву та які сьогодні займаються добуванням кавового зерна.

Інтерактивна карта

«Кавові країни».

Історія

Історія виникнення напою у світі та його                  популярність.

Розкрити сутність та особливості поняття: «кавова культура», «кавовий туризм», аналіз стану та перспектив розвитку кавової культури в світі.

Презентація «Подорож у світ кави».

 

Етапи проєкту

Організаційний

1. Створення творчої групи вчителів-предметників для опрацювання теоретичних відомостей основи STEM-освіти.

2. Розробка членами творчої групи структури, мети та завдань, плану реалізації              STEM-проєкту «Історія виникнення кави».

3. Генерація програм для об’єднання навчальних предметів для проєкту.

4. Розподіл обов’язків між членами творчої групи.

Аналіз

1. Анкетування серед учнів для визначення рівня їх обізнаності про світ кави, про поняття проєкту, проєктну діяльність, про очікування від участі в проєкті.

2. Внесення корективів після анкетування учнів у діяльність членів творчої групи вчителів з урахуванням результатів учнівського анкетування, можливостей та запитів учнів.

Практична реалізація

Географія

Учні 10 класу, 26 чоловік під керівництвом вчителя географії на уроці об’єднуються у 4 творчі групи. Під час вивчення теми «Виробництво кави усвіті. Географічне розташування кавових країн у світі».

Діти ознайомились із географією поширення кави та країнами, в яких каву вирощують. Завданням було  взяти контурну карту і зробити позначки з країнами, з яких привезли каву та які сьогодні займаються добуванням кавових зерен. Окрім цього , діти мали зробити контурну карту під назвою «Кавові країни» (Додатки 9-10).

Історія

Учні ознайомились із легендою про каву. Познайомились з історією виготовлення кави та разом попрацювали над підготовкою доповіді з презентацією «Подорож у світ кави». Клас було  об’єднано в 2 групи:

 1 група займалась підготовкою доповіді, інша – створенням презентації (Додатки1- 7).

Також учням пропонується відповісти на цікаві питання про каву.

Для пошуку інформації, учням надано технологічні картки для опрацювання джерел.

Інформатика

Для реалізації проєкту з інформатики разом із учителем учні об’єднуються у чотири групи. Протягом двох уроків вони працюють над складанням та вирішенням задач, які пов’язані з матеріалами про каву. На занятті учні мають попрацювати у текстових редакторах, інтернет -  мережі для пошуку інформації.

Учні мають зробити наступне:

виділити фрагменти тексту, копіювати, переміщувати, видаляти,

вставляти;

ознайомитись із довідковою системою текстового процесора;

визначити поняття текстового процесора;

поняття ключового слова.

пошук необхідних відомостей.

У процесі роботи учнями було опрацьовано фотоджерела та створено окрему теку: «Історія виникнення кави в ілюстраціях» (Додатки 12-28).

Кожний учасник проєкту став співавтором буклету «Основні характеристики кави» у програмі Canva (Додаток 8).

Цей конструктор є надзвичайно зручним та дозволяє створювати візуальні матеріали максимально просто.

IV. Презентація результатів проєкту

Результати проєкту «Історія виникнення кави» були презентовані на відкритому занятті, обговорені на засіданні педагогічної ради, створені продукти дослідження, які відображені у методичній розробці.

V. Підсумки

Проведено засідання творчої групи вчителів-предметників, які підвели підсумки STEM-проєкту «Історія виникнення кави», учнями створено плакат у графічному редакторі (Додаток 11).

Підсумковий результат: створення методичних вказівок для вчителів предметників.

 

Список використаних джерел:

  1.                   Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2020/2021 н.р. [Електронний ресурс]: лист № 22.1/10-1646 / Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти». – К., 13.07.17. – 9 с. – Режим доступу: http://surl.li/uxeh

 

  1.                   Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів: методичні рекомендації / Н. І. Поліхун, К. Г. Постова, І. А. Сліпухіна, Г. В. Онопченко, О. В. Онопченко. – Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019. – 80 с.

Інтернет ресурси:

3. Про каву // Олена Брайченкр. Режим доступу: http://surl.li/abotx

4. Історія та цікаві факти про каву. Режим доступу:  http://surl.li/abouc

5. Віхи в історії кави. Режим доступу:  http://surl.li/abouk

 

Посилання на додатки 1 – 28 до проєкту «Історія виникнення кави».

frame (1)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 8

Розминка «Закінчи речення»

______________є найбільшим виробником кави у світі (яка країна)?

У компанії Starbucks витрачають більше грошей на медичне страхування співробітників,ніжна ___________(на що?)

У Кореї та Японії працюють_________для тварин (місця відпочинку).

Навіть одна випита чашка хорошої кави може поліпшити_______.

Речовини, виявлені в каві, можуть стати основою  для нових  ліків  проти захворювань ________________(які захворювання).

Щодня в усьому світі заварюють близько______чашок ароматної кави (яка кількість?)

У_______вживають в 7 разів більше кави, ніж в будь-якому іншому мегаполісі (яке місто?)

У______є кафе, в якому за хороші манери роблять знижку на каву.

Фрази"Добрий день"та "Спасибі"знизять ціну з 7 до 1.40 євро (яка країна)?

Кава-це________за популярністю товар у світі. Поступається він лише

нафтопродуктам (яка за номером?)

Перша веб-камера булас творена в___________і використовувалася для

Відстеження кількості  кави в кавоварці (яке місто?)

Розчинна кава була винайдена людиною на ім'я_________ще в 1910році (вказати ім’я).

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                      

 Додаток  9

Доповідь «Історія виникнення кави»

Походження кави як напою для бадьорості сьогодні має декілька історій та легенд. Найбільш поширена - історія походження кавових напоїв за часів ефіопського шейха Омара.

У ІX столітті шейх з Ефіопії вважався одним із найбільш поважних лікарів, який займався дослідженням ліків, що боротимуться з усіма відомими хворобами того часу. Займаючись пошуками нових матеріалів для дослідження шейх випадково звернув увагу на дерево, яке ніяк не вписувалося у навколишнє середовище – розмір стовпа був надзвичайно тоненький та на ньому висіли невеликі плоди червоного кольору. Тому, шейх вирішив дослідити властивості дерева, приготувати відвар з кавового зерна та випив його. Цей дослід Омар вирішив продовжити на декілька днів і помітив, що працездатність з настроєм покращились саме від випитого зілля.

Лікар спробував добавляти настоянку із кавових зерен у ліки та призначати їх, як засіб від головного болю та для шлунку, але не для задоволення смаку, а в лікувальних цілях.

Є й інша версія, яка свідчить про іншого першовідкривача супер напою. Якось одного дня, пастух на ім’я Калдим в Африці, відчув, що втомився і вирішив відпочити, проте не забував про стадо та поглядав за ним. І через деякий час побачив, як кози у його стаді все одно залишаються таким ж активними та бадьорими. Вирішив Калдим подивитися, що вони їдять і побачив, що це плоди кавового дерева. Пастух вирішив також спробувати  плоди цього дерева і з’ївши всього жменю цих ягід відчув як в його тілі з’явились нові сили та прилив енергії. Пастух вирішив взяти декілька ягід та приніс їх в місцевий монастир монаху. У монастирі ягоди прийняли та зрозуміли, що справді з ними відчуваєш себе більш активним та бадьорим. Настрій покращується, тонус, а читати нічні молитви стало набагато простіше.

У мусульманських країнах існує своя легенда походження кави, яка  переходить від покоління до покоління. В ній говориться, що Архангел Гавриїл приніс вмираючому пророку Магомету темний напій після якого той відчув в собі нові сили та зміг продовжити турнір. Саме завдяки цьому настою, Магомет переміг 40 лицарів.

А от в Туреччині є своя легенда: верблюди шейха Шайзули наїлись листя кавового дерева і почали вести себе досить активно, чим привернули увагу. Саме так була виявлені властивості цієї чудової рослини. Шейх здобув славу на всю країну та поза її межами.

Ще однією легендою, яка розповідає про походження кавового напою є

є країна Ефіопія та легенда про єменського купця. У одній із своїх подорожей, купець вирішив заночувати у пастухів, які запропонували йому випити новий для нього напій.

Купець погодився та випивши напій зрозумів як отримав новий заряд енергії. Потім, вночі, коли купець заснув, йому наснився сон, в якому пророк Магомет простягнув купцю декілька зерен і сказав посадити дерево біля дому та наглядати за ним. Прокинувшись, купець побачив на подушці декілька паростків та повернувшись додому вчинив так, як йому сказали у вісні. Саме після цього випадку, кава стала поширеним напоєм на Близькому Сході.

Проте це лише легенди, а є ще й офіційні дані, згідно з  якими  історія виникнення кави починається саме з Ефіопії, де ченці проводили експерименти над цим напоєм та відшукали найкращі шляхи використання.

Кавові зерна були вивезені з Eфiопiїaрaбськими торговцями. Мешканці ісламських країн були першими, хто спробував кавовий напій поза межами цієї країни. Певний час напій прирівнювався до вина, тому він був заборонений до вживання істинно віруючим та представникам ісламського духовенства. Існувала думка, що напій, через свої властивості, відволікає людей від молитви, тому на певний період він був проклятий місцевими ворожками.

Масове розповсюдження кави по всьому світі належить контрабандистам та паломникам. Вони вивозили зерна кави за межі країн під час своїх походів, тому кава почала з’являтися у Туреччині, Єгипті, Сирії.

Через те, що кава потрапила в різні країни, де традиції та культура різнилися між собою, то відбулись деформації у приготуванні кави. Наприклад, турки смажили зерна, перемелювали зерна у порошок, додавали в нього прянощі, воду і потім смажили. Це один із найпоширеніших способів приготування кави і до сьогодні та носить назву – кава по турецьки.

Жителі інших країн обсмaжували каву, відбирaликрaщі зерна і кип’ятили доки не отримували коричневу рідину, наповнену приємним ароматом. Кавові зерна вперше почали обсмажувати на відкритому вогні. Цей метод приготування також належить туркам, які назвали напій з обсмажених зерен кахва, і лише через два століття напій отримав свою сучасну назву – кава.

Як наслідок, кава дала поштовх до розвитку нової культури – кавової. У країнах Близького Сходу почали з’являтися кав’ярні, як місце зустрічі та проведення дозвілля. Саме тут чоловіки збиралися поспілкуватися, випити кави або чаю, грали в шахи, нарди, чи слухали музику і спілкувалися між собою.

Перші кав'ярні виникли у Мецці та Медині у 1511 році. Проте саме там ці заклади викликали невдоволення влади. Намісник Мекки Хаїр Бей дізнався, що відвідувачі закладів говорять про нього недостойні речі, пишуть знущальні вірші. Тож намісник заборонив продаж кави та її вживання, наказав закрити заклади та спалити зерна. Проте, у Каїрі, який також підкорювався Хаїру, місцевим жителям такий наказ був не по душі.

Невдовзі більшість арабських країн були приєднані до Османської імперії. Султан Сулейман Пишний (1520-1566 рр.) на початку свого правління теж спробував заборонити вживання кави, але заборона протрималася недовго. В 1554 році з дозволу султана два брати-сирійці заснували першу кав'ярню в Стамбулі, яка була призначена виключно для дегустації привезеної сирійцями кави, після чого напій набув популярності, а подібні заклади почали виникати в провінціях імперії та перетворюватись в найбільш відвідувані заклади міст.

У 1658 р перша плантація кави була закладена на острові Цейлон, де виробництво кави успішно розвивалося протягом майже двохсот років. Однак в середині XIX століття плантації були вражені хворобами і практично повністю знищені. Саме в цей час було прийнято рішення перейти на вирощування чаю замість кави. Тому в даний час Шрі-Ланка (Цейлон) виробляє переважно чай.

У кінці XVII століття насіння кави з Індії були завезені голландцями в Індонезію (яка в цей час була голландської колонією) на острова Суматра і Ява. Тропічний клімат островів виявився сприятливим для вирощування кави, і в даний час Індонезія є одним з великих експортерів кави на світовому ринку.

Таким чином, до кінця XVII століття кава культивувався тільки в азіатських країнах (в Ефіопії промислового виробництва не було, кавові дерева були дикорослими). На початку XVIII століття кавові дерева з'явилися в Південній Америці і на островах Карибського моря. Поява тут кави пов'язана з ім'ям капітана французького флоту Габріеля де Кліє, який в 1723 році таємно вивіз саджанець кавового дерева з Парижа на острів Мартиніка. По суті, цей капітан просто викрав з Королівського ботанічного саду кавове дерево, горщик з яким був привезений з Азії в подарунок королю. Капітану з великими труднощами вдалося зберегти кавове дерево під час тривалого плавання. А вже через три роки в 1726 р на острові Мартиніка був отриманий перший урожай кави.

Європа також не залишилася осторонь від кавової культури, тому у XVII столітті була заснована перша кав'ярня у Гаазі, в 1650 – Оксфорді. Значне для Європи поширення кави по світу починається з Італії. Саме до Венеції кілька зерен привіз з Єгипту лікар, який супроводжував венеціанське посольство. Напій дуже сподобався венеціанцям, торгові шляхи налагодили та почали відкривати кав’ярні.

Першa кава, яка надійшла до Європи, був африканський Мокко, що дає шоколадний аромат і приємний смaк. Незважаючи на те, що крaїною походження кави ввaжається Ефіопія, поставляти продукт на світовий ринок спочали з Ємену і Єгипту. Найперша європейська кав’ярня «Florian», з'явилася на площі Сан-Марко в 1720 році. Мішки з кавовими зернами надходили до Англії, Голландії, Австрії, Франції, Німеччини та Росії.

Вважається, що широке поширення напій отримав завдяки Петру I, але перші кав'ярні були тут відкриті після 1740 року, адже передував появі кави чорний чай, який позиціонувався як висушена бадьориста трава.

В Англії кав'ярні перетворилися на місце зустрічі «ділових людей». «Сoffeehouse», заснований Едвардом Ллойдом, зрештою перетворився на одну з перших і найвідоміших у світі страхових компаній. Змушені залишити Королівську біржу працівники облаштувалися в кав'ярні.

Варто зазначити, що у кав’ярнях з’явилися «Sotbiz» та «Cristiz», а із зустрічей Оксфордського кавового клубу у закладі Тільярда виросло Королівське наукове товариство. Англійські кав’ярні почали називати «університетами за пенні», розуміючи під цим те, що чашка кави коштувала одне пенні, а за дану ціну відвідувачі закладу мали змогу слухати відомих вчених, політиків або людей мистецтв.

У Парижі перша кав'ярня відкрилася 1671 році. У французькій столиці кав'ярні були місцем,  де грали у шахи і обговорювали питання громaдськoго життя. Кафе «Rejans» бyв улюбленим закладoм французького письменникa та засновника «Енциклопедії» Дені Дідро.

В 1673 році кав'ярня (нім. kaffeehaus) з'явилася в німецькому Бремені, 1678 - у Гамбурзі.

Засновником першої віденської кав'ярні був українець Юрій- Франц Кульчицький, який брав участь в Обороні Відня. Саме Кульчицький відкрив у 1686  році першу  у Відні та п’яту у Європі кав'ярню під назвою«Будинок під блакитною пляшкою».

Відповідно до легенди, під час облоги Відня у 1683 році, Юрій переодягнувся турком та пішов у розвідку через позиції османів, щоб дізнатися, звідки у тих стільки енергії. Там він побачив, як османи вживають чорну рідину і стають бадьорішими, тому Кульчицький спробував напій і одразу відчув на собі його здатність пробуджувати енергію.

Близько 1698 року кав'ярні з'явилися у данському Копенгагені. У 1714 році буда заснована кав'ярня  в угорському Пешті (хоча кафани тут існували і за османського панування), в 1721 - в Берліні. У 1724 році перша кав'ярня що мала назву «За залізною брамою», відкрилася у Варшаві, проте згодом збанкрутіла, оскільки люди не виявляли бажання пити каву, і лише в 1763 році вони почали звикати до гіркого напою і поступово у Польщі почали розвиватися та поширюватись нові заклади, які пропонували каву. У Стокгольмі в 1728 році існувало вже 15 кав'ярень.

В Україні поява закладів споживання кави датується 1829 роком, проте у 1802 році у книзі чеського вченого Йозефа Рорера «Спостереження під час подорожі від турецького кордону через Буковину, Східну і Західну Галичину, Сілезію та Моравію до Відня» згадується кав’ярня Якуба Левакоського, в якій Рорер сидів за столиком, пив каву і писав листа рідним, де відзначив, що у закладі пана Леваковського затишно, а персонал звертається німецькою. Хоча більш офіційно появу перших кав'ярень «європейського» типу пов’язують із німцями - в 1829 році філософ Карл Гартман відкрив у Львові «Віденську кав'ярню», збудувавши для неї спеціальну будівлю (назва обумовлюється тим, що на той час всі міста рівнялись на Відень, прагнули бути схожими), в 1840 році промисловець ГотлібФінке заснував під власним іменем першу кав'ярню в Києві.

У середині ХІX століття кав’ярні стрімко почали перетворюватись на центр світського життя. Таким чином, період їх становлення отримав назву «чудової доби». Відвідувачі закладів сиділи за столиками, займались своїми справами, спілкувались та спостерігали за життям, що вирувало довкола. Інтер’єр кожного закладу набував певної стилістики, прагнув відповідати смакам та побажанням. Так, наприклад, почали набувати популярності великі вікна схожі на вітрини, які займали майже всю стіну кав’ярні, а також все частіше з’являлися столики на вулицях, що тепер носить назву «тераса», відповідно для чого звичні масивні меблі змінювались на більш легкі та практичні.

Протягом ХІX століття в Парижі налічувалось близько чотирьох тисяч кав’ярень, тоді як першість належала Відню – понад 15 тисяч. Віденський та паризький «бульварний» тип кав’ярень почав поширюватись і в інших містах Європи. Поруч із класичними з’являлись й нові заклади, в яких асортимент був більш різноманітним. Так, популярним став супутній продаж солодощів, а заклади почали перетворюватись у кав’ярні-кондитерські або цукерні, які користувались більшою популярністю серед жінок і частіше були розраховані саме на них.

Паризька кав’ярня «GrandCafe» мала честь проводити перший у світі кіносеанс, влаштований братами Люм’єр у 1895 році. Восени того року 35 людей купили квитки вартістю 1 франк аби подивитись десять 30-50-секундних фільми, а на наступний день всі французькі газети написали про кіносеанс, що дав поштовх світовому кіно.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Казанник Леся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 жовтня 2021
Переглядів
1042
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку