Стереотипи. Безоціноче ставлення

Про матеріал
Тема факультативного заняття: «Стереотипи. Безоціночне спілкування» Мета: усвідомлення впливу стереотипів на життя та сприйняття один одного.
Перегляд файлу

Тема факультативного заняття: «Стереотипи. Безоціночне спілкування»

Мета: усвідомлення впливу стереотипів на життя та сприйняття один

одного.

Хід заняття:

1. Вступ (5 хв.)

Повідомлення теми та мети заняття, уточнення організаційних питань.

Давайте пригадаємо наші правила, прийняті на першому

занятті. Навіщо ми їх прийняли? Що означають ці правила? Чи треба

доповнити їх?

2. Вправа «Потяг» (15 хв.)

Педагог просить учнів уявити, що вони здійснюють подорож до Києва на потязі. У купе із ними їхатиме ще троє осіб. Далі він просить учнів визначитися, з ким із перелічених пасажирів вони б хотіли їхати в одному купе і чому саме? Присутність якої людини була б для них небажаною і чому? (навести аргументи).

Список пасажирів для вибору:

 v демобілізований з лав армії солдат;

 v чоловік зі значною сумою грошей;

 v турист із Зімбабве; v хлопець з вадами зору;

 v циганка з дитиною; v молодий чоловік, злегка напідпитку;

v біженець; v дівчина з інтернату; v ВІЛ-інфікована людина;

v футбольний фанат;

v чоловік, який повертається із заробітків.

Після виконання вправи педагог запитує учнів, чи було завдання важке і чому, заслуховує вибір учнів, їхні аргументи, критерії, якими керувалися учні стосовно обрання тих чи інших осіб. Педагог навпроти списку осіб на ватмані відмічає плюсами тих, кого обрали учні, мінусами тих, із ким би вони не хотіли подорожувати разом. Таким чином, навпроти кожної людини може опинитися певна кількість як плюсів, так і мінусів.

Запитання для обговорення:

 v Проти кого з перелічених осіб найбільше плюсів? Чому?

v Проти кого з перелічених осіб найбільше мінусів? Чому?

v Чи є особи у списку, з якими б хотіли їхати всі? Чому?

 v Чи є особи в списку, з якими б ніхто не хотів їхати? Чому?

Після того, як завдання виконане, педагог повідомляє учням деякі факти з життя названих людей, які б мали змінити ставлення до них, виходячи із попереднього уявлення. Наприклад, дівчиною-сиротою у їхньому купе була не хто інша, як відома співачка Ані Лорак; чоловік зі значною сумою грошей – злочинець, який пограбував банк; хлопець із вадами зору – всесвітньо відомий музикант, володар кількох світових музичних премій; молодий чоловік, злегка напідпитку, – хлопець, який вперше спробував алкоголь на дні народження свого друга, сп’янів від декількох келихів спиртного тощо.

Після цього педагог запитує в учнів, чи змінили б вони тепер свій вибір, знаючи ці факти, чому?

Таким чином, педагог підводить учнів до висновку про те, що люди часто схильні дивитися на світ через так звані окуляри-стереотипи. Адже значно простіше та зручніше скласти стале уявлення про людей, їхню поведінку, реакції, події у житті тощо на всі випадки життя та інтерпретувати їх. Часто ці уявлення закладаються під впливом досвіду інших, свого досвіду. Але, наприклад, не завжди бомж (людина без житла) має неприємний запах, вживає алкоголь. Людина-інвалід не завжди є безпомічною, а її неодмінним атрибутом – інвалідний візок. Іноді люди, які мають інвалідність, продовжують активно працювати, є реалізованими та успішними. Робота за кордоном не завжди є високооплачуваною, а людина, яка працює легально, – соціально захищеною тощо. Але коли чуєш ці слова, на думку спадають, як правило, саме подібні асоціації, які є свідченням наявних стереотипних суджень.

3. Інформаційне повідомлення «Стереотип – це...» (5 хв.)

Стереотип (з грец. «твердий відбиток») — часто повторюване, таке, що

стало звичайним, загальноприйнятим, чого дотримуються, що наслідують у

своїй діяльності; усталене, спрощене уявлення про щось.

Стереотип — стійкий і спрощений образ чи уявлення про явище, подію,

людину або групу людей. Часто це впевненість у тому, що всім членам цієї

групи притаманні схожі якості. У своїй крайній формі стереотип ґрунтується

на переконанні, що всі члени певної групи однакові й нічим не відрізняються

один від одного. Припустимо, ви зустріли мешканця планети Марс, який

розмовляв з вами зверхньо. Висновком, ґрунтованим на стереотипі, буде:

«Всі мешканці Марса — зухвалі». Але що ви знаєте про інших мешканців

планети? Чи всі вони невиховані та зухвалі? Напевно, ні. Дехто з них може

бути саме таким, а дехто – іншим. Ми зустрічаємося зі стереотипами щодня.

4 .Вправа «Факти чи стереотип» (5 хв)

Визначити, які твердження є стереотипами, а як фактами. Навпроти кожного твердження

поставити літеру «Ф» — факт чи «С» — стереотип.

1. Повні люди — привітні.

2. В Україні проживає понад 100 національностей.

3. Більшість сенаторів США — чоловіки.

4. Аборигени — люди відсталі.

5. Усі шведи — світловолосі.

6. Політики — люди безчесні.

7. Усі українці люблять сало.

8. Більшість інвалідів не можуть займатися спортом.

9. Темношкірі більш схильні до занять спортом, ніж до інтелектуальної праці.

10. Хворі на СНІД — люди аморальні.

11. Усі президенти України — чоловіки старші за 35 років.

12. Араби — люди імпульсивні.

13. Християни — люди високих чеснот.

14. Яблуні цвітуть навесні.

Чоловіки не плачуть.

v Борщ і сало – улюблена їжа українців.

v Німці – найпунктуальніші люди.

v Цигани завжди обманюють.

v Відмінники – зануди.

v Жінки – пліткарки тощо.

Висновок:

1. Які б шляхи подолання стереотипів ви б могли запропонувати?

2. Чи стикалися ви з дискримінацією у своєму житті?

 

5. Практичні вправи. (5 хв)

А. Ситуація

“Чоловік допив каву і кинув паперовий стаканчик біля лави. Жінка, яка проходила поруч, обурилася:

 Чому кидаєте сміття?
 Кажуть, що донецькі не достатньо культурні, так от вам, хай буде по-вашому…”

 

Думка фахівців

Стереотипи серйозно впливають не тільки на дії тих, хто є їх носіями, але і на суб’єкт стереотипу. Якщо до людини застосовується стереотипне судження, вона може підсвідомо намагатися відповідати ознакам, які їй приписують (вчені називають цей ефект “пророцтво, що виконується саме”).

Б. Ситуація

Група студентів дивилась відеозапис бесіди з дівчиною, яка відповідала на питання тесту здібностей. Одній групі розповіли, що дівчинка – з бідної родини, живе на окраїні, у неблагополучному районі, іншій – що це донька інтелігентів-вчених з респектабельного району. Перша група оцінила здібності дівчинки нижче середнього рівня і згадала, що вона не відповіла майже на половину запитань тесту. Друга група оцінила рівень здібностей як високий, згадавши, що вона на більшість питань відповіла правильно.

Думка фахівців

Стереотипи відрізняються стійкістю. Це забезпечує вибіркове сприйняття інформації: звертають увагу на частину інформації, яка відповідає стереотипу, а іншу частину ігнорують.

 

 

https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/11/Screenshot_1.png.pagespeed.ce_.NQCIyqn0dl.png

6. Підведення підсумків

Рефлексія «Все як на долоні» (10 хв.)

Мета: підведення підсумків заняття, надання можливості висловити свою думку з приводу змісту і організації роботи.

Інструкція: Тренер просить учасників на листку А4 обвести свою долоню, підписати її. Накожному пальчику написати відповіді на запитання:

 

  1. Великий палець – що сподобалось? «над цим я хотів би ще попрацювати»
  2. Вказівний палець – що взяли собі на замітку? «тут мені були дані конкретні вказівки»
  3. Середній палець – що не сподобалося? «це мені зовсім не сподобалося»
  4. Безіменний палець – що зачепило? «я себе відчуваю»
  5. Мізинець – чого не вистачило? «мені тут не вистачало»

Висловіть ваші побажання.

Відповіді не коментують. Можливі уточнюючі питання тренера і інших учасників групи.

 

Вправа “Корзина для сміття”

Поміркуйте, яких негативних рис у собі ви спробуєте позбутися після сьогоднішнього уроку. Запишіть їх на аркуші паперу і викиньте в «корзину для сміття»

Вправа “Валіза досвіду”

Що корисного ви дізналися на сьогоднішньому уроці й візьмете з собою на майбутнє.

 

Учитель.Основна шкода від суспільних стереотипів в тому, що вони у суспільній свідомості зводять штучні кордони, і, відповідно, обмежують можливості для її діяльності виключно бажаними для суспільства варіантами. Будь-яке відкриття та винахід, взагалі, будь-яка принципово нова думка — це подолання якогось стереотипу; будь-яка творчість у рамках стереотипів неможлива.

Якщо чинити так хоча б раз на тиждень — відчуєте, що багато чого у вашому ставленні до життя змінилося.

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
1006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку