Урок № 22
Тема. СТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ ФОНЕТИКИ. Милозвучність української мови. Правильна артикуляція і дикція.
Мета: предметні: розширити відомості учнів про фонетичні та художні засоби милозвучності української мови; ключові: формування вміння знаходити в тексті приклади звукової анафори, епіфори, асонансу та алітерації, а також визначати їх стилістичні функції, загальнокультурні: виховувати почуття прекрасного, вміння помічати й цінувати красу в мовних явищах.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: ксерокопії текстів, тлумачні словники, український правопис 'у таблицях.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотиваційний етап
1. Емоційна готовність учнів до уроку.
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
- Перевірка домашнього завдання
- Підготовка до ЗНО.
ІІ. Цілевизначення й планування
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
У дві колонки запишіть слова: а) де можливе чергування [у] з [в]; б) де такого чергування немає.
Україна, урок, урожай, влітку, учень, Владислав, увага, увечері, враження, уява, уряд, указ, умова, взимку, удача, влада, вступ, упав, все.
Допишіть речення, правильно вживаючи у/в, і/й, з/зі/із. Свій вибір обґрунтуйте.
1. Надходила осінь і/й... 2. Тепла ще довго не буде і/й... 3. З/Із/Зі ... ранку... 4. У/В ... було багато турбот... 5. З/Із/Зі/... сонця... 6. Дерево тривожно зашуміло у/в...
4. Дослідження-обгрунтування.
Прочитайте. Обгрунтуйте чергування і/й, з/зі/із, у/в.
1. І море, і озеро, і сильний високий його берег, і широкий степ — усе було гарячим маревом (І. Нечуй-Левицький). 2. Постать, що з обличчя нагадує Мавку, з’являється з-за берези (Леся Українка). 3. Зі злої справи лихе сіно (Народна творчість). 4. І білий місяць на ту пору Із хмари де-де виглядав (Т. Шевченко). 5. Приїду, було, до них у гостину — сидять укупці (Марко Вовчок).
5. Робота з текстом.
Прочитайте. Визначте, які засоби милозвучності і з якою метою використані в текстах. Якого настрою надають текстам алітерація, асонанс? (впр.225).
Проведіть лінгвістичне дослідження. У третьому тексті проаналізуйте особливості вживання приголосного звуку [р]. Які враження він створює?
Складіть власний текст, у якому б усі слова починалися з одного звуку.
Напишіть 1-2 строфи власного вірша, використавши як засіб емоційного впливу на читача алітерацію, асонанс, анафору чи епіфору. Теми віршів: «Мова», «Море», «Літо», «Зорі».
І\/. Рефлексивно-оцінювальний етап
Сьогодні на уроці я дізнався (лася), що...
Здобуті знання мені знадобляться, щоб...
\/. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати реферат на тему: «Експресивні можливості звуків української мови».