Стилістика складних речень.

Про матеріал
Правильним слід визнати усне й писемне мовлення, що відповідає граматичним, лексичним, стилістичним і вимовним нормам літературної мови. Живомовне мистецтво досягається вмілим і доцільним уживанням слів різних стилів, різноманітних синтаксичних конструкцій.
Перегляд файлу

Практичні  засоби   стилістики                                                                                     У завданнях 1-14 потрібно вибрати одну найбільш правильну відповідь.

1. Виберіть рядок, у якому всі іменники одного роду.

А. Балакуч..какаду, смачн.. авокадо, ваш.. візаві.

Б. Вовнян..кашне, довідков.. бюро, знайом... фрау-

В. Сувор.. рефері, місцев.. падре, військов... атаппе.

Г. У Дивн.. фрекен, сонячн.. Сухумі, яскрав... пончо.

Д. У Поважн.. міс, смачн.. боржомі, швидк.. болеро.

2. Виберіть рядок, у якому подано складену форму найвищого ступеня прикметника гарний.

А. Менш гарний.

Б. Кращий.

В. Кращий від усіх.

Г. Дуже гарний.

Д. Ще кращий.

3. Виберіть речення, у якому правильно вжито займенник.

А. Тетяна попросила подругу принести її книжку з математики.

Б. Батько відвів сина до музичної школи, і тепер він щасливий.

В. Учителька запропонувала дівчатам описати свою квартиру.

Г. Мій учитель упевнений, що доля випускників у їхніх руках.

Д. Більшість хлопців уже в класі, а їх портфелів щось не видно.

4. Виберіть варіант, у якому між простими реченнями, поєднаними в безсполучникове, стоятиме крапка з комою.

А. У долині було ще зелено. Тільки берези одягли осінні шати.

Б. З гір збігали вниз струмки. Понад ставом розпустилися верби.

В. Людське життя як метелик. Подув вітер і зламав ніжні крила.

Г. Непомітно пройшло зеленеє літо. Настала жовтогаряча осінь.

Д. Не нам від сорому тепер горіти. Ми чесно служили своїй меті.

5. Укажіть речення, яке потребує редагування.

А. Син звернувся до матері, чи не дасть йому грошей на морозиво.

Б. Учень звернувся до вчителя, щоб той дозволив зайти до класу.

В. Семен сказав мені, що я нічого не тямлю в оперному мистецтві.

Г. Вона повідомила Іванові, що їхні стосунки зайшли в глухий кут.

Д. Ведучий сказав учасникам, що їх чекає ще одне випробування.

6. Укажіть рядок, у якому всі займенники пишуться однаково.

А. Котрий/сь, казна/хто, будь /з/ким.

Б. Чий/небудь, ні до чого, де/кому.

В. Будь /чий, невідь який, комусь/то.

Г. Аби/чим, де/котрому, ні /на /чому.

Д. Аби/чому, деякий, якого/небудь.

7. Укажіть складне речення з послідовною підрядністю.

А. Той, хто прагне успіху, знає, що перешкоди треба долати, а не обходити.

Б. Неначе грім рознісся, жінка репетувала так, що перехожі зупинялися.

В. Усім відомо, що поганий той учень, який свого вчителя не переважить.

Г. І тільки тоді, коли увімкнули світло, я побачив, що стою перед дверима.

Д. Він довго розмірковував над тим, що сказати батькам, як виправдатися.

8. Виберіть речення, у якому НЕправильно поставлено розділовий знак.

А. Коли ми під'їжджали до моря, серце забилося радісно.

Б. Уже ми під'їжджали до моря, і серце забилося радісно.

В. Ми під'їжджали до моря - серце забилося радісно.

Г. Серце забилося радісно: ми під'їжджали до моря.

9. Виберіть у діалозі речення, у якому пропущено розділовий знак.

А. - Неси води, - наказав батько, а випроставшись сказав:

Б. -Давно мрію, щоб у селі з'явилась хоч одна тополя.

В. – Це не зовсім тополя, - сказав я. - Це тоненька осика.

Г. - Он як! - сказав батько. Тобі, мабуть, так хочеться?

Д. - Це точно осика, — знову сказав я і торкнувся її листя.

10. Визначте, до якого підстилю належить поданий текст.

Гранат - рослина з родини гранатових - невисоке вічнозелене дерево або напівлистоопадний чагарник, що сягає близько 3 м заввишки. Плід граната - гранатина (спеціальна назва, надана тільки цьому плодові) - у ботанічному розумінні є ягодою з дуже твердою шкіркою.

А. Науково-публіцистичний.

Б. Суто науковий.

В. Науково-навчальний.

Г. Виробничо-технічний.

Д. Науково-популярний.

11. Укажіть речення, у якому підмет виражений сурядним сполученням слів, а присудок –складений іменний.

А. Миколка з Тимком почали шукати клад.

Б. Що в світі любіше над тихі зоряні ночі.

В. Діти-шестилітки тепер ідуть до школи.

Г. Батько й мати завжди були раді гостям.

Д. Кілограм яблук коштує п'ять гривень.

12. Виберіть речення, яке відповідає схемі

[ ]. ( ), і [ ]. ( ).

А. Я аж тремчу, коли на клич ніхто не лине, і не люблю я двох облич, коли вони в одній людині.

Б. Мене часто било життя, і я завжди вертався до рідного порогу, чекаючи, як маля, маминої ласки.

В. Вечір був місячний, ясний, і зорі лагідно сіяли, тихо в

прозорім повітрі, мов увесь світ заснув.

Г. Розвіялись злі чари, спала з очей полуда, і де взялися в нього сили, щоб винести кохану з небезпеки.

Д. Сонце пробилося крізь туман, гріло землю, і вона парувала стиха, тужавіла: дороги просихали

 

13. Виберіть рядок, у якому в складному реченні обидва прості речення двоскладні.

А. Куди не глянете - просторо спокійно всюди.

Б. Він зупинився: злякана пташка вилетіла з жита.

В. Ось послухай: соловей на калині голосно щебече.

Г. Знає вона: такої несправедливості не може бути.

Д. Сонячне проміння впало на сизу хмару - ранок.

14. Виберіть речення зі складеним дієслівним присудком.

А. Марина сьогодні нарешті буде в школі.

Б. Художник буде малювати цю картину.

В. Микола вже швидко буде біля вокзалу.

Г. Моя сестра буде дизайнером інтер'єрів.

У завданнях 15, 16 потрібно знайти ВКАЗАНУ кількість правильних відповідей.

15. Виберіть ДВІ власні назви, написані НЕправильно.

А. Андріївський узвіз.

Б. Золоті ворота.

В. Берингова протока.

Г. Країни заходу.

Д. Орден Дружби.

Е. Оницьке озеро.

Ж. Північна Буковина.

3. Олімпійські Ігри.

И. Восьме березня.

К. Зелена неділя.

16. Виберіть ТРИ перші складові частини, з якими складні прикметники будуть писатися через дефіс.

А. Макро-

Б. Авіа-

В. Екс-

Г. Авто-

Д. Стерео-

Е. Унтер

Ж. Фото-

3. Віце-

И. Лже-

К. Псевдо-

У завданнях 17-24 потрібно знайти всі правильні відповіді (їх може бути будь-яка кількість).

17. Виберіть рядки, у яких двоскладні й односкладні речення стилістично співвідносні.

А. Друзі готуються до походу. - Друзів підготовлено до походу.

Б. Чужинці були розбиті вщент. — Чужинців було розбито вщент.

В. Наше неoрaнe пoле жовтіє. - Жовтіло нашим неораним полем.

Г. Усі учні зібралися біля школи. - Усіх учнів зібрали біля школи.

Д. Поле пшениці засіяли вчасно. - Поле пшениці засіяно вчасно.       

18. Виберіть складносурядні речення.

A. Підручник він прочитав, одначе для іспиту цього було замало.

Б. Хто сміється з чужого нещастя, завжди ризикує сам заплакати.

В. У такому суспільстві всі рівні, що й вирізняє його серед інших.

Г. Ніна довго чарувала над волоссям, зате зачіска вийшла — клас!

Д. Як ти ставишся до людей, так і вони будуть ставитися до тебе.

19. Виберіть складні речення, у яких прості речення поєднано сполучниками.

А. Урожай хліба був такий, якого досі не бачили.

Б. Ми побігли туди, звідки долинав веселий сміх.

В. У небі хмара, немов айсберг виростає на обрії.

Г. Сонце заходить там, де земля небеса підпирає.

Д. Батьки досі думають, що ми ще маленькі діти.

20. Виберіть іменники, які можуть уживатися в однині.

А. Сани.

Б. Чари.

В. Лещата.

Г. Пантофлі.

Д. Консерви.

Е. Ясла.

Ж.Шорти.

3. Ворота.

И. Обценьки

К. Шпалери.

21. Виберіть слова, у написанні яких допущено помилку.

А. Несказано.

Б. Неістота.

В. Нізвідки.

Г. Несамовито.

Д. Ні в чому.

E. Не до речі.

Ж. Не волити.

3. Нівроку.

И. Нінащо.

К. Неначебто.

22. Виберіть словосполучення, від яких утворяться складні прикметники зі сполучником Е (Є).

А. Сім барв.

Б. Возити пару,

В. Три яруси.

Г. Довгий вік.

Д. Падає зоря.

Е. Міряти секунди.

Ж. Здатний до бою.

3. Нижнє ребро.

И. Захищати від сонця.

К. Мало поверхів.

23. Виберіть односкладні речення.

A. На очах блакитна сутінь.

Б. У садах - пісня солов'їна.

В. Повітря чисте, прозоре.

Г. Синє небо між скелями.

Д. Смутне літнє надвечір'я.

Е. І ось ваш тихий куточок.

24. Виберіть речення, у яких другорядні члени НЕ відокремлюються комами.

А. Гроші зароблені влітку я витратив на подарунок для матері.

Б. Ми звернулися до Мирослава як арбітра в нашій суперечці.

В. Військові кораблі віддаляючись утрачали і чіткість обрисів.

Г. Сьогодні у школі о дванадцятій годині відбудеться концерт.

Д. І лише могили древні дідугани нагадують колишні буйні дні.

Е. Зібрані за день помідори та огірки навантажили на машину.

Завдання 25 є тестовим завданням розширеного вибору. Серед слів, позначених буквами, виберіть ті, що співвідносяться з категоріями , позначеними цифрами.  До кожної категорії може бути будь-яка кількість слів.

  1. Не/вдоволена
  2. Не/доук
  3. Ні/що
  4. Ні/яково
  5. Не/мовбито
  6. Не/добрий
  7. Не/воля
  8. Не/абияк 

25. Серед вищенаведених слів виберіть приклади до правил написання НЕ і НІ з різними частинами мови.

  1. Разом не і ні пишуться, якщо без них слово не вживається
  2. Заперечні займенники і прислівники з не і ні пишуться разом
  3. Разом пишеться не у сполучниках

Завдання 26-28 мають на меті встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.

26. Визначте типи складнопідрядних речень , які будуть синонімічними до поданих.

  1. Ми повільно їхали по розмитому дощами шляху.
  2. Готуючи уроки, намагайся не відволікатися.
  3. Захворівши, Маринка пропустила заняття.

А. Обставинне причини.

Б. Обставинне місця.

В. Обставинне часу.

 Г. Обставинне мети.

Д. Означальне.

Е. З'ясувальне.

27. Зіставте жанри та стилі мовлення.

  1. Нарис, новела.
  2. Оголошення, лист.
  3. Рецензія, реферат.
  4. Інтерв’ю, памфлет.

A. Розмовний.

Б. Офіційно-діловий.

В. Публіцистичний.

Г. Науковий.

Д. Художній.

28.  Доберіть до речень із прямою мовою відповідні схеми.

28. Доберіть до речень із прямою мовою відповідні схеми.

1. На наступній зупинці спитала жінка ви виходите

2. Оплачуйте проїзд монотонно повторював кондуктор

3. Сама чемність була в тому голосі Перепрошую

4. Із салону крикнули Зупиніть! І маршрутка завмерла

5. Звільніть вагон! Почувся голос Вагон далі не йде

А. «П! -а, - п».

Б. А: «П».

В. «П», - а.

Г. «П! - а: - П .

Д. А: «П!» - а.

Е. «П, -а, - п?»

Уважно прочитайте речення виконайте завдання 29-31. Кожне речення може використовуватися для відповіді один і більше разів чи не використовуватися зовсім.

А. Хвилювалося розбуджене весняними вітром жито.

Б. Ліс повитий раковим блакитним туманом.

B. На урок треба принести намальовані аквареллю малюнки

Г. Переповнений любов'ю я відкрив кохання книгу.

Д. Йшов вечір і вів за собою сліпу матір свою ніч.

E. Він був відомий як людина широких мистецьких смак

29. Виберіть речення, у якому дієприкметниковий зворот слід виділити комою.

30. Виберіть речення, у якому присудок виражений дієприкметниковим зворотом.

31. Виберіть речення, у якому прикладка виділяється тире.

Уважно прочитайте речення (окремі розділові знаки пропущено) й виконайте завдання 32-35. Кожне речення може використовуватися для відповіді один і більше разів чи не використовуватися зовсім.

(А)Українець без вишні як дитина без мами. (Б) Вишня душа, яка споконвіку світіть коло нашої української хати. (В) Вишня берегиня, яка ревно оберігає святий спокій родини хрестячи перед сном і на світанку благословляючи в дорогу. (Г) Відколи себе пам'ятаю під вікном вишня. (Д) Вона стояла під вікном як людина у травні простягала у відчинені двері білі віти-pyки; у грози стукала в шибки; у сонячні дні дарувала затінок. (Е) До речі й нині вона щороку частує нас смачними ягодами.

32. Укажіть безсполучникове речення, у якому пропущено двокрапку.

33. Укажіть речення із вставним словом.

34. Укажіть ТРИ речення, у яких пропущено тире між підметом і присудком.

35. Укажіть УСІ прості речення.

Уважно прочитайте слова и виконайте завдання 36, 37. Кожне слово може використовуватися для відповіді один і більше разів чи не використовуватися зовсім.

А. Довгожданий.

Б. Незліченний.

В. Льняний.

Г. Тронний.

Д. Письменний.

Е. Страшенний.

Ж. Туманний.

3. Шалений.

И. Незлічений.

К. Мідний.

Л. Численний.

М. Незбoренний

Н. Зборений.

О. Священий.

П. Віконний.

36. Виберіть ТРИ слова, у написанні яких допущено помилку.

37. Виберіть ТРИ слова, у яких подвоєння означає збіг приголосних.

Уважно прочитайте текст і виконайте завдання 38, 39. Кожне речення може використовуватися для відповіді один і більше разів чи не використовуватися зовсім.

(A) Держава Україна не унікальна. (Б) Правда, в еволюційному розвитку ми дуже відстаємо від європейського клубу, куди нам так хочеться. (В) Доведеться почекати. (Г) Втім, недовго. (Д) У цій державі вже народилось і роз- правило плечі покоління, світогляд якого відрізняється від поглядів на життя нинішньої політеліти.

38. Укажіть до якого стилю належить текст.

 А. Науковий.

Б. Розмовний.

В. Публіцистичний.

Г. Художній.

Д. Офіційно-діловий.

39. Укажіть УСІ речення, у яких використано суспільно-політичну лексику.

Уважно прочитайте текст і виконайте завдання 40-42. Кожне речення може використовуватися для відповіді один і більше разів чи не використовуватися зовсім.

(А) Прошу до уваги! (Б) Я хочу тут сказати слідуюче. (В) Ми всі тут вмісті сидимо на протязі чотирьох років. (Г) На протязі чотирьох років ми справно жмемо на кнопки. (Д) Ми вносимо і вдобряємо участь у розробці законів. (E) Ми єдинодушно вдобряємо всі програми уряду, і вони не воплощаються в життя. (Ж) Нам тут непогано.

40. Укажіть речення, у якому НЕправильно вжито сурядний сполучник.

41. Укажіть речення, у якому наявне НЕвиправдане  повторення слів.

42. Укажіть УСІ речення, у яких вжито русизми.

 

 

docx
Додано
18 червня 2019
Переглядів
1515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку