Стислі відомості з історії розвитку чорної металургії в Україні. Розв’язання задач на розрахунки за хімічними рівняннями за реагентами, що містять домішки

Про матеріал

Мета: дати учням уявлення про історію розвитку та значення чорної металургії в Україні; обґрунтувати екологічні проблеми, пов'язані з металургією, шляхи їх розв'язування; формувати вміння й навички розв'язання задач за рівняннями хімічних реакцій, у яких реагенти містять домішки; описувати розвиток чорної металургії в Україні; оцінювати екологічну небезпеку металургійного виробництва; розвивати вміння розв'язувати розрахункові задачі та працювати у групах; виховувати патріотизм та свідоме ставлення до майбутнього країни; висловлювати судження з приводу подолання екологічних проблем.

Перегляд файлу

 

Кегичівський ліцей

Кегичівської районної ради Харківської області

 

Панорама творчості

«Калейдоскоп методичних знахідок»

 

Урок з хімії в 10 класі

 

Стислі відомості з історії розвитку чорної металургії в Україні. Розв’язання задач на розрахунки за хімічними рівняннями за реагентами, що містять домішки

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель хімії вищої категорії

Пухова І.М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: дати учням уявлення про історію розвитку та значення чорної металургії в Україні; обґрунтувати екологічні проблеми, пов’язані з металургією, шляхи їх розв’язування; формувати вміння й навички розв’язання задач за рівняннями хімічних реакцій, у яких реагенти містять домішки; описувати розвиток чорної металургії в Україні; оцінювати екологічну небезпеку металургійного виробництва; розвивати вміння розв’язувати розрахункові задачі та працювати у групах; виховувати патріотизм та свідоме ставлення до майбутнього країни; висловлювати судження з приводу подолання екологічних проблем.

Тип уроку: засвоєння вмінь і навичок з елементами проектної роботи.

Форми роботи: фронтальна робота, групова робота.

Обладнання: періодична таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва, ряд активності металів, картки-завдання, економічна карта України, комп’ютер.

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

II. Перевірка домашнього завдання, мотивація навчальної діяльності

1. Представлення міні-проектів учнів про історію розвитку чорної металургії в Україні.

2. Фронтальна бесіда

Назвіть метали, що трапляються в природі в самородному стані.

Чи можна назвати їх чистими речовинами?

Назвіть способи відновлення металів.

Назвіть відомі вам природні сполуки Феруму.

Назвіть найвідоміші природні родовища заліза в Україні, покажіть їх на карті.

Чому руди деяких родовищ потребують додаткового збагачення?

Напишіть рівняння реакцій випалювання мідного блиску Сu2S і відновлення коксом міді з добутого оксиду. Які шкідливі для здоров’я продукти при цьому утворюються? Замініть кокс на водень і напишіть рівняння можливої реакції. Який висновок можна зробити, порівнюючи застосування цих відновників?

III. Вивчення нового матеріалу

Розв’язання здач за рівняннями хімічних реакцій, у яких реагенти містять певну частку домішок

1. Обчисліть масу заліза, яку можна одержати з 1 т магнітного залізняку, що містить 15 % домішок.

Руда — це природна суміш, що містить основну речовину, заради якої цю руду переробляють, та інші речовини, які в цьому випадку для виробництва не є цінними. Такі речовини називаються домішками.

Масова частка домішок:

 У руді ω(домішок) = 15 %, отже

ω(Fe203) = 100 - 15 = 85 (%).

Тоді m(Fe2O3) = 1000 • 0,85 = 850 (кг).

 Отже, з 1 т руди можна одержати 615,5 кг заліза.

2. Обчисліть масу мангану, яку можна одержати в результаті відновлення 200 г манган(IV) оксиду, що містить 7 % домішок, алюмінотермічним способом.

Складемо алгоритм розв’язання цієї задачі.

1) Обчислюємо масову частку чистої речовини:

ω(MnO2) = 100 - 7 = 93 (%).

2) Обчислюємо масу речовини в руді:

m(MnО2) = 200 • 0,93 = 186 (г).

3) Обчислюємо кількість речовини:

n(МnО2) = 186 : 87 = 2,14 моль

4) Складаємо рівняння реакції:

3МnО2 + 2АI = 2АI₂О + 3Мn

5) Складаємо пропорцію:

v(MnO2) = v(Mn) = 2,14 моль

6) Обчислюємо масу мангану:

m(Mn) = 2,14 • 55 = 117,6 (г).

Відповідь: маса мангану становить 117,6 г.

Задачі для самоконтролю (картки)

3. Цинкова обманка (ZnS) містить 20 % домішок. Обчисліть масу цинку, яку можна одержати з 280 кг цієї руди. (150 кг)

4. Обчисліть масу хрому, одержаного силікатотермічним способом з 800 г хром(ІІІ) оксиду з масовою часткою домішок 0,22 %. (427 г)

5. Обчисліть масу заліза, яку можна відновити з 1 кг гематиту карбон(ІІ) оксидом, якщо масова частка ферум(ІІІ) оксиду в гематиті становить 80 %. (560 г)

6. Обчисліть масу міді, яку можна одержати в результаті відновлення вугіллям 177,8 г купрум(II) оксиду, що містить 10 % домішок, якщо масова частка виходу становить 85 %. (108,8 г)

7. Галеніт (PbS) масою 26,56 кг з масовою часткою домішок 0,1 % обпалили. Одержаний оксид відновили коксом. Обчисліть масу одержаного свинцю. (22,98 г)

 IV. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів на уроці

 V. Домашнє завдання

Розв’язати задачі на картках.

Творче завдання:

1) скласти задачу виробничого змісту, що включає вихідні речовини з домішками, та розв’язати її;

2) підготувати повідомлення про один зі сплавів (його склад, властивості, застосування).

 

Матеріал до уроку

З історії розвитку чорної металургії в Україні. Металургія й охорона довкілля

Виробництво заліза на території України відоме з VII — V ст. до н. е.

За часів Київської Русі набув поширення сиродутний процес добування заліза, тобто відновлення залізних руд деревним вугіллям у горнах.

У XIV—XVIII ст. на Поліссі, Прикарпатті, в Галичині, на Київщині здійснювалося виробництво металу в горнах і примітивних домницях. Наприкінці XVIII ст. на Поліссі з’явилися перші доменні печі, в яких з місцевих руд (зокрема, з болотних — лимоніту) виплавляли ливарний чавун на деревному вугіллі.

Заводське виробництво чорних металів в Україні набуло розвитку в другій половині ХІХ ст. одночасно з промисловою розробкою покладів кам’яного вугілля в Донбасі та залізних руд у Криворізькому і Керченському басейнах. Перша доменна піч, що працювала на кам’яному вугіллі, була споруджена на початку ХІХ ст. у Луганську. Починаючи з 80-х років ХІХ ст. великі металургійні заводи, які використовували кокс, з’явились у Донбасі та Придніпров’ї. Перший такий завод став до ладу в 1872 р. у Юзівці (нині — Донецьк). У 1913 р. саме в Україні було зосереджено виробництво металу тодішньої Росії. Діяли 42 доменні та 72 мартенівські печі, 28 конвертерів.

Металургійні заводи дуже забруднюють довкілля. Видобування й обробка руди, підготовка сировини і завантаження її в доменні печі супроводжуються утворенням великої кількості пилу. Сама доменна піч також є традиційним джерелом забруднення, бо вміст оксидів СО і СО2 у відхідних газах дуже високий.

Серйозним забрудником довкілля є коксові печі, де виробляється металургійний кокс. Під час їх завантаження повітря забруднюється пилом і парою. Крім того, у повітря виділяються гази (Н2S, SO2, СО та ін.), вони мають неприємний запах і шкідливі для здоров’я людини.

Нині металурги працюють над тим, щоб кокс замінити воднем. Тоді з печей не виділятимуться шкідливі гази, а лише водяна пара, яку можна легко сконденсувати.

Дуже перспективним є застосування водню у кольоровій металургії, наприклад для переробки мідних руд.

У процесі добування сталі у сталеплавильних печах, особливо в конвертерах, виділяється багато димових газів, що містять отруйний чадний газ СО. На сучасних заводах установлюють фільтри, пило- та газовловлювачі та інші очисні споруди для утилізації виробничих відходів, деякі з них переробляються. Так, після очищення металургійні відхідні гази використовують як цінне паливо (чому?).

Важливим способом боротьби із забрудненням довкілля є впровадження безвідхідної металургії. Розроблено спосіб безпосереднього добування сталі з руди, без доменного процесу, тобто прямого відновлення заліза. Як відновники застосовуються водень або природний газ. Утворюється губчасте залізо, з якого в електропечах виплавляється сталь.

Отже, ефективне використання природних ресурсів, вилучення з перероблюваної сировини якомога більшої кількості цінних продуктів, скорочення стадій виробничого процесу, створення комбінатів, на яких відходи одного виробництва використовуються як сировина для іншого, — ці заходи та інші (які саме?) спрямовані на охорону природного середовища від забруднення промисловими відходами.

Коротко про головне

На території сучасної України залізо добували ще з давніх-давен. Залізну руду відновлювали деревним вугіллям.

Заводське виробництво чавуну й сталі набуло розвитку в другій половині ХІХ ст. разом з розробкою покладів кам’яного вугілля в Донбасі і залізних руд у Криворізькому й Керченському басейнах.

Основні забрудники довкілля: доменні, коксові, мартенівські печі, конвертери.

Способи боротьби із забрудненням довкілля: впровадження безвідхідної металургії; ефективне використання природних ресурсів; вилучення із сировини якомога більше цінних продуктів; створення замкнених систем і комбінатів, на яких відходи одного виробництва використовуються як сировина для іншого виробництва; розробка потужних фільтрів, пило- та газовловлювачів тощо.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
1334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку