1
СТРАТЕГІЯ ФОРМУВАННЯ
ВНУТРІШНЬОЇ СИСТЕМИ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТИ
Анотація
У роботі обґрунтовано актуальність формування стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти. Виокремлено основні елементи структури стратегії розвитку. Охарактеризовано етапи процесу розроблення, формулювання та впровадження стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти. Надано примірну структуру стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти.
Зміст
І. Сутність системи забезпечення якості освіти.............................................................3
ІІ. Стратегія формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти………...4
2.1 Аналіз можливостей закладу освіти…………………………………………….9
2.2 Напрямки розвитку закладу освіти…………………………………………….12
2.3 Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти……………15
2.4 Оцінювання діяльності педагогічних працівників……………………………16
2.5 Оцінювання управлінської діяльності керівників…………………………….17
ІІІ. Значення розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти...............19
І. Сутність системи забезпечення якості освіти
Щасливими можна назвати тих учителів,
які дійшли зі своїм класом до етапу,
коли вони можуть сказати:
«Незалежно від моєї присутності клас працює.
Група досягла самостійності».
Марія Монтессорі
Головною метою освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства. Досягти даної мети можна, забезпечивши високий рівень якості освіти.
Розкриваючи сутність внутрішньої системи забезпечення якості освіти, варто звернути увагу на співвідношення таких термінів як «якість освіти» та «якість освітньої діяльності». Закон України «Про освіту» визначає якість освіти як «відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг», а якість освітньої діяльності – як «рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством та/або договором про надання освітніх послуг».[1] Отже, якість освіти розглядається у нерозривній єдності якості процесу (діяльності) і якості результату. Якість освітнього процесу (діяльності) є невід'ємною складовою якості освіти, яка залежить від якості освітнього середовища, включає якісні і кількісні характеристики освітнього процесу, якість професійної компетентності викладачів, якість організаційно-управлінської компетентності. Кожен заклад освіти має свої особливості – тип, рівень освіти, умови діяльності, фінансування, місцезнаходження, освітня програма тощо. Усі ці складові впливають на формування для кожного окремого закладу внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності і якості освіти. Запровадження внутрішньої системи забезпечення якості – стратегічне рішення школи, яке може допомогти поліпшити її загальну дієвість та забезпечити міцну основу для ініціатив щодо її ефективного та сталого розвитку. Плануванню роботи закладу освіти надається особливе значення, оскільки така функція управління дозволяє забезпечити заклад важливим інструментом для організації роботи – планом. План – найбільш важливе управлінське рішення, яке належить укласти, прийняти та реалізувати, визначивши його конкретних виконавців. В умовах динамічних змін зовнішнього середовища заклад освіти вибудовує систему планів, які забезпечують не тільки його стабільне функціонування, а й розвиток у перспективі. Якісна школа – це результат спільних зусиль засновника, який забезпечує ресурсами, директора, який постійно вдосконалює якість, вчителів, які розвиваються, щоб давати якісну освіту, мотивованих учнів, які отримують навички й уміння, корисні в житті, та батьків, які беруть участь у розвиткові школи. Основна задача директора закладу освіти створити комфортне освітнє середовище для всіх суб’єктів навчання.
ІІ. Стратегія формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти
1. Теоретичні аспекти забезпечення якості освіти
1. 1 Нормативно-правові документи
Створення стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти розпочинається з вивчення основної законодавчої бази:
Розділ V. Забезпечення якості освіти Стаття 41. Система забезпечення якості освіти п. 3 Система забезпечення якості в закладах освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти) може включати: стратегію (політику) та процедури забезпечення якості освіти;
Значної уваги стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти надається і внаслідок наказу МОН України «Про затвердження Порядку проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти», де зазначено, що в закладі мають бути стратегія розвитку та система планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань. На цій підставі відбувається вибудовування системи управлінських дій у закладі загальної середньої освіти щодо формування стратегії розвитку.
Розбудовою внутрішньої системи забезпечення закладу загальної середньої освіти якості займається керівник закладу, залучаючи до цього всіх учасників освітнього процесу (вчителів, учнів, батьків, засновників). Покрокова інструкція, як директору розбудувати внутрішню систему, міститься у Абетці для директора. Модель стратегічного планування для закладів загальної середньої освіти, запропоновану науковцями в галузі освіти, складається з таких елементів:
Існують основні основні чотири напрями розвитку внутрішньої системи забезпечення якості освіти: освітнє середовище закладу освіти, система оцінювання здобувачів освіти, педагогічна діяльність педагогічних працівників закладу освіти, управлінські процеси, які базуються на педагогічній діяльності, ресурсах, оцінюванні учнів, інформаційних системах, інклюзивному середовищі, академічній доброчесності, політики та процедури забезпечення якості та взаємопов’язані між собою. [2]
1. 2 Стратегія розвитку закладу освіти
Стратегія (з давньогрецької στρατηγία, страта тегів “мистецтво полководця”) - це загальний, недеталізований план діяльності, що охоплює довготривалий проміжок часу, спосіб досягнення складної мети. Стратегія розвитку – це фундамент, що визначає характер діяльності організації, позначає проблеми та напрями розвитку, ставить завдання, обирає інструменти і коло виконавців. Стратегія - це комплексний документ, яким визначені цілі розвитку та основні кроки задля їх досягнення, пріоритети та напрямки розвитку закладу, способи й механізми втілення (на 3-5 років). Завдання стратегії – ефективне використання наявних ресурсів для досягнення основної мети. [3]
Основні етапи створення стратегії:
Завдання стратегії – допомогти здійснити мрію організації. Цінності - фундаментальні переконання, на яких базується діяльність ЗО. Місія - розширене пояснення бачення організації, головна ціль, причина існування, особлива роль закладу (що робити, як і для кого). Реалізація цілей у конкретних термінах, фактичний стан речей, план для реалізації бачення. Візія (стратегічне бачення) – мета існування закладу, ідеальна картина майбутнього, орієнтація на абстрактне прийдешнє, стан, якого ЗО прагне досягнути в перспективі, для чого існує заклад, де будемо через 3-5 років.
1. 3 Мета роботи закладу освіти
Формулювання мети закладу освіти є обов’язковим атрибутом стратегії розвитку. У Законі України «Про освіту» та державних стандартах установлена мета системи загальної середньої освіти. Мета закладу загальної середньої освіти – це узагальнене бачення напрямків розвитку та очікуваних результатів, тому її формулювання відбувається в контексті діяльності закладу освіти з урахуванням мети системи загальної середньої освіти. При цьому потрібно враховувати, що мета завжди є реакцією на суспільні запити й очікування. В ст. 6 Закону України “Про освіту” визначено мету роботи закладу освіти:
• Єдність навчання, виховання та розвитку
• Взаємодія учнів, учителів, батьків
• Академічна доброчесність, академічна свобода
• Демократизм
• Розвиток талантів та здібностей, формування лідерів
• Рівність умов для повної реалізації кожним учнем його здібностей, таланту, всебічного розвитку
• Гуманізм, пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей
• Розвиток у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища
• Прозорість і публічність прийняття та виконання управлінських рішень тощо.
1. 4 Принципи роботи закладу освіти
Варто зауважити, що методичні рекомендації розроблені для допомоги закладу освіти у розбудові внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти. Рекомендації ґрунтуються на запропонованих для інституційного аудиту вимогах та критеріях для оцінювання якості освітньої діяльності, управлінських процесів у закладі та охоплюють освітнє середовище, управлінські процеси, якість педагогічної діяльності, систему оцінювання навчальних досягнень учнів. [4]
2. Практичні аспекти забезпечення якості освіти
2. 1 Аналіз можливостей закладу освіти
Аналіз внутрішніх можливостей закладу, аналіз зовнішнього середовища пропонується проводити за допомогою SWOT- аналізу закладу загальної середньої освіти та аналізу зацікавлених сторін. SWOT аналіз — це підхід до планування, заснований на виявленні внутрішніх і зовнішніх факторів об'єкта. Провівши такий аналіз,можна визначити: сильні сторони, слабкі сторони і вразливості, зовнішні обставини, зовнішні загрози. Сильні та слабкі сторони системи освіти безпосередньо пов’язані з організаційною спроможністю закладу освіти, яка потребує різних видів ресурсів. Слабкі і сильні сторони аналізують за окремими індикаторами. Під час SWOT-аналізу використовують індикатори. [5]
Індикатори для аналізу освітнього процесу в закладі освіти:
Сильні сторони Кадровий потенціал вчителів початкових класів Високий рівень співпраці вчителів та батьків Дисциплінованість учнів Організований довіз учасників освітнього процесу
|
Слабкі сторони Велика кількість педагогів Індивідуальне навчання Мала кількість учнів бажає продовжувати навчання у 10-му класі Складна демографічна ситуація Низький рівень мотивації учнів до навчання Низький рівень мотивації вчителів у професійному та кар’єрному розвитку Низький рівень зацікавленості батьків у здобутті дітьми повної середньої освіти Низький рівень охоплення учнів позашкільною освітою Закостенілість мислення учасників освітнього процесу Поширення негативних стереотипів щодо значення освіти в житті Недостатність матеріальних ресурсів для належного стимулювання вчителів та учнів Індивідуальне навчання |
Можливості Впровадження заходів матеріального та нематеріального стимулювання учнів та вчителів Розробка та реалізація позашкільних заходів для учнів Профільна освіта Конкурсний відбір педагогів Розірвання трудових відносин з працівниками пенсійного віку шляхом угод та погодження з ПК Мораторій на прийом нових працівників Проведення роз’яснювальної та профорієнтаційної роботи з учнями 9-х класів |
Загрози Нестача підручників Зрив підвезення дітей до навчальних закладів через незадовільний стан доріг;
Зниження кількості учнів у 10-х класах через пониження ступенів ЗОШ. |
2. 2 Напрямки розвитку закладу освіти
Таким чином розглядаються наступні напрямки розвитку закладу освіти:
Обов’язково потрібно визначати можливі загрози.
При аналізі зацікавлених сторін першим завданням стає сформування таке бачення, яке задає напрям розвитку освіти в закладі загальної середньої освіти. Бачення – це ідеалізована картина місцевої системи шкільної освіти в майбутньому. Сформульоване бачення є орієнтиром або рамкою для всього подальшого стратегічного планування. Воно має бути реалістичним, правдоподібним, привабливим та орієнтованим на майбутнє. Бачення, розроблене закладом освіти, має співпадати з прагненнями громади та водночас вписуватися в рамки, задані Національною стратегією розвитку освіти. Стратегічний комітет, який утворюється для розробки стратегії, повинен вивчити Національну стратегію, обговорити ідеї та розширити її положення. В рамках цього процесу важливо, щоб місцеве бачення розвитку освіти було амбітним, але реалістичним. Формулювання бачення розвитку освіти закладу освіти має ґрунтуватися на проаналізованих і визнаних проблемах та питаннях, які хвилюють громаду. Це дозволяє дає змогу здійснити обґрунтований вибір проектів з метою досягнення тактичних та стратегічних цілей. [7]
Критерії оцінювання бачення
Яким має бути формувальне бачення? |
Це означає, що бачення |
Відповідає цій вимозі |
Не відповідає цій вимозі |
Цілісне |
не містить не пов’язаних між собою тверджень |
|
|
Конкретне |
не стосується питань, які не пов’язані з проектом, не наводить неважливих деталей |
|
|
Лаконічне |
не пустослівне |
|
|
Достовірне |
не містить неправдивих тверджень (не підкріплених фактами або планами) |
|
|
Заохочуюче до співпраці |
не закриває можливості долучитися до команди виконавців |
|
|
Переконливе |
його зміст несе позитивне повідомлення, яке переконує реципієнта |
|
|
Визначення пріоритетних напрямків/стратегічних цілей та завдань залежно від бачення та місії організації формулюються конкретні пріоритетні напрямки /стратегічні цілі та завдання для підвищення ефективності діяльності організації. Завдання випливають з цілей і мають бути чітко сформульованими та відповідати критеріям SMART: конкретна, вимірна, досяжна, актуальна, вимірювана у часі.
Приклад
Визначення цілі/цілей з дотриманням принципів SMART
1 |
Головна/найважливіша/ стратегічна ціль в рамках цілого ряду цілей |
||
1
|
Словесний опис цілі: – Досягненню яких результатів вона сприятиме? (необхідно коротко описати, в чому полягає досягнення даної цілі; можна вказати ефекти/результати на окремих етапах і т.д.). Такий опис накладатиметься на цілі, які можна буде представити у вигляді ряду цілей, розташованих в ієрархічному або хронологічному порядку |
K – конкретна
|
|
2 |
Часовий горизонт, виражений в одиницях часу |
O – одиниця часу (часовий вимір) |
|
3 |
Одиниці вимірювання та числова оцінка рівня досягнення цілі – необхідно запропонувати відповідні одиниці виміру |
М – міра
|
|
4 |
Обґрунтування суспільної прийнятності цілі (передбачувана реакція суспільства)
|
A – акцептування (сприйняття) суспільством |
|
|
5 |
Наведення аргументів на користь можливості реалізації цілі |
Р – реальна (але амбітна) |
6 |
Що має бути відправною точкою, яка б дозволила оцінити амбітність визначеної цілі? |
||
2 |
Операційна/ допоміжна/часткова ціль |
||
|
1 |
Словесний опис цілі |
К – конкретна |
2 |
Часовий горизонт, виражений в одиницях часу |
O – одиниця часу |
|
3 |
Одиниці виміру та числова оцінка рівня досягнення цілі – необхідно запропонувати відповідні одиниці виміру |
M – міра
|
|
4 |
Обґрунтування суспільної прийнятності цілі (передбачувана реакція суспільства) |
A – акцептування суспільством
|
|
5 |
Наведення аргументів на користь можливості реалізації цілі |
Р – реальна (але амбітна) |
|
6 |
Що має бути відправною точкою, яка б дозволила оцінити |
|
Створення плану реалізації стратегії можна створити в такому вигляді.
№ |
Пріоритетні напрямки діяльності/ стратегічні цілі/завдання |
Дія/Захід |
Термін виконання |
Відповідальні особи |
Необхідні ресурси |
Очікувані результати |
2. 3 Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти
ПОЛОЖЕННЯ
про внутрішню систему забезпечення якості освіти
назва закладу освіти
I. Загальні положення
II. Стратегія та процедури забезпечення якості освіти
1. Стратегія забезпечення якості освіти базується на принципах: ….
2. Забезпечення якості освіти передбачає здійснення процедур і заходів: …..
3. Система контролю за реалізацією процедур забезпечення якості освіти включає:
• самооцінку ефективності діяльності із забезпечення якості освіти;
• моніторинг якості освіти.
Моніторинг в закладі освіти здійснюють: ……………………
Основними формами моніторингу є: ………………………..
Критерії моніторингу: ………………….
Очікувані результати: ………………
Підсумки моніторингу: …………………..
Показники опису та інструментів моніторингу якості освіти: …….
III. Система та механізми забезпечення академічної доброчесності
IV. Критерії, правила і процедури оцінювання учнів
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 4 класів початкової школи [8]
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів основної й старшої школи
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
2. 4 Оцінювання діяльності педагогічних працівників
Вимога 1. Ефективність планування педагогічними працівниками своєї діяльності, використання сучасних освітніх підходів до організації освітнього процесу з метою формування ключових компетентностей здобувачів освіти.
Критерії оцінювання: …………………..
Вимога 2. Постійне підвищення професійного рівня і педагогічної майстерності педагогічних працівників.
Критерії оцінювання: …………………….
Вимога 3. Налагодження співпраці зі здобувачами освіти, їх батьками, працівниками закладу освіти.
Критерії оцінювання: ………………..
Вимога 4. Організація педагогічної діяльності та навчання здобувачів освіти на засадах академічної доброчесності.
Критерії оцінювання: ………………….
Професійний рівень діяльності вчителя
Кваліфікаційні категорії |
|||
Критерії |
Спеціаліст другої категорії |
Спеціаліст першої категорії |
Спеціаліст вищої категорії |
2. 5 Оцінювання управлінської діяльності керівників
Вимога 1. Наявність стратегії розвитку та системи планування діяльності закладу, моніторинг виконання поставлених цілей і завдань.
Критерії оцінювання: ……………….
Вимога 2. Формування відносин довіри, прозорості, дотримання етичних норм.
Критерії оцінювання: ……………..
Вимога 3. Ефективність кадрової політики та забезпечення можливостей для професійного розвитку педагогічних працівників.
Критерії оцінювання: ………………
Вимога 4. Організація освітнього процесу на засадах людиноцентризму, прийняття управлінських рішень на основі співпраці учасників освітнього процесу,
Критерії оцінювання: ……………
Вимога 5. Формування та забезпечення реалізації політики академічної доброчесності.
Критерії оцінювання:……………
Ефективність управлінської діяльності керівника під час атестації визначається
за критеріями…………….
Ділові та особистісні якості керівників визначаються за критеріями: ……..
VII. Наявність необхідних ресурсів для організації освітнього процесу
Для організації освітнього процесу заклад освіти має бути забезпечений такими ресурсами: …………………
VIII. Інформаційна система для ефективного управління закладом
IX. Інклюзивне освітнє середовище, універсальний дизайн та розумне пристосування
Х. Запобігання та протидія булінгу (цькуванню)
ХІ. Заключні положення
Заклад має забезпечити, щоб працівники, зацікавлені особи були обізнані з:
• політикою та процедурами забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти та її цілями;
• своїм внеском у результативність забезпечення якості та з вигодами від поліпшення показників діяльності; [9]
Спираючись на затверджений документ, можливо розпочати процес вивчення освітньої діяльності закладу та оцінювання її рівня. Заклад освіти має визначити працівника, який буде координувати результативне запровадження внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти. Можна створити робочі групи, які будуть забезпечувати вивчення та оцінювання системи за кожним з напрямів. Важливо систематично проводити навчання з відповідальними
особами щодо визначення і аналізу відповідного компоненту системи забезпечення якості (наприклад, при вивченні педагогічної діяльності необхідно провести інструктаж з керівником методичного об’єднання щодо особливостей спостереження за проведенням навчальних занять). За результатами вивчення внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти оцінюється рівень якості освітньої діяльності. Заклад може обрати три підходи до самооцінювання: кількісний, описовий і комбінований, тобто поєднання кількісного й описового. За необхідності рівень освітньої діяльності, визначений описово, легко трансформується у кількісну оцінку. [10]
Можливо доречним буде оцінити власну освітню діяльність описовими характеристиками, а потім перевести все це у кількісну шкалу, наприклад у кількість набраних балів. Узагальнення результатів вивчення, як правило, здійснюється в кінці навчального року. Заклад освіти визначає свій рівень освітньої діяльності. Порядком проведення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти пропонується чотири рівні якості освітньої діяльності: високий, достатній, рівень, що вимагає покращення й низький. За результатами самооцінювання готуються висновки (які є складовою щорічного звіту про діяльність закладу освіти) і визначаються шляхи вдосконалення освітньої діяльності (які стануть частиною річного плану роботи на наступний навчальний рік). Заклад освіти самостійно визначає структуру річного звіту про його діяльність (звіт керівника закладу). Визначені за результатами вивчення внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти, шляхи вдосконалення стають одним із джерел для розроблення річного плану роботи закладу освіти.
ІІІ. Значення розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти
Завдяки розбудові внутрішньої системи забезпечення якості освіти та регулярного самооцінювання заклад освіти зможе:
Отже, внутрішня система забезпечення якості освіти – це сукупність умов, процедур і заходів у закладі освіти, що забезпечують ефективність освітніх та управлінських процесів, які впливають на якість результатів навчання учнів, забезпечують формування їхніх ключових компетентностей, а також сприяють усебічному розвитку особистості учнів. Існування такої системи в закладі освіти дозволить підвищити якість освітніх послуг, довіру до результатів навчання, постійно вдосконалювати освітнє середовище, систему оцінювання учнів, педагогічну діяльність, управлінські процеси тощо.
Список використаної літератури
1. «Абетка для директора». Внутрішня система забезпечення якості освіти. Київ – 2019.
2. Громовий В. В. Самооцінювання якості роботи закладу загальної середньої освіти / В. В. Громовий// – Київ, 2019.
3. Закон України «Про освіту» (№ 2145-VIII, у редакції від 01.01.2021). - Розділ V. Забезпечення якості освіти. - Стаття 41 Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
4. Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти. – Міністерство освіти і науки України – Режим доступу:
https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/30/nakaz%201480.pdf
5. Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу: посібник / О. І. Ляшенко, Т. О. Лукіна, І. Є Булах, М. Р. Мруга// – Київ: Педагогічна думка, 2012.
6. Осадчий І. Про освітній процес у закладах загальної середньої освіти – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/analytics/1321-pro-osvitnij-protses-u-zakladi-zagalnoji-serednoji-osviti
7. Ренькас Б. М. Формування стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти. – Режим доступу: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=6248
8. Самооцінювання роботи школи: порадник, вид. 2-е, перероб. і доп. – Львів: ЛМГО «Інститут політичних технологій», 2004.
9. Стратегія розвитку освіти в громаді : практичний порадник. / Войцех Мархлєвскі, Олег Процак. — К., 2018.
10. Як створити стратегію розвитку школи і зробити заклад якісним – Режим доступу: https://nus.org.ua/news/yak-stvoryty-strategiyu-rozvytku-shkoly-i-zrobyty-zaklad-yakisnym-porady-derzhsluzhby-yakosti-osvity/
11. SWOT аналіз особистості: що це, для чого потрібен і як його правильно робити Режим доступу: https://blog.agrokebety.com/swot-analiz-osobystosti
[1] Закон України «Про освіту» (№ 2145-VIII, у редакції від 01.01.2021). - Розділ V. Забезпечення якості освіти. - Стаття 41 Режим доступу:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
[2] «Абетка для директора». Внутрішня система забезпечення якості освіти. Київ – 2019.
[3] Стратегія розвитку освіти в громаді : практичний порадник. / Войцех Мархлєвскі, Олег Процак. — К., 2018.
[4] Ренькас Б. М. Формування стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти. – Режим доступу: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=6248
[5] SWOT аналіз особистості: що це, для чого потрібен і як його правильно робити Режим доступу: https://blog.agrokebety.com/swot-analiz-osobystosti
[6] Осадчий І. Про освітній процес у закладах загальної середньої освіти – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/analytics/1321-pro-osvitnij-protses-u-zakladi-zagalnoji-serednoji-osviti
[7] Як створити стратегію розвитку школи і зробити заклад якісним – Режим доступу: https://nus.org.ua/news/yak-stvoryty-strategiyu-rozvytku-shkoly-i-zrobyty-zaklad-yakisnym-porady-derzhsluzhby-yakosti-osvity/
[8] Методика і технології оцінювання діяльності загальноосвітнього навчального закладу: посібник / О. І. Ляшенко, Т. О. Лукіна, І. Є Булах, М. Р. Мруга// – Київ: Педагогічна думка, 2012.
[9] Громовий В. В. Самооцінювання якості роботи закладу загальної середньої освіти / В. В. Громовий// – Київ, 2019
[10] Самооцінювання роботи школи: порадник, вид. 2-е, перероб. і доп. – Львів: ЛМГО «Інститут політичних технологій», 2004.
[11] Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти. – Міністерство освіти і науки України – Режим доступу:
https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/30/nakaz%201480.pdf