Структура формування сучасного інтерактивного уроку
зарубіжної літератури
У кожного вчителя свій стиль у проведенні уроків. Зрозуміло, що питання структури уроків – це, перш за все, проблема його побудови. Є. Пасічник зазначає: «Структура – це форма уроку. Але вона не пасивна стосовно змісту. Вдало обрана структура – одна з необхідних передумов забезпечення педагогічної результативності уроку. Ефективний урок літератури завжди відзначається логічною структурою».
Тому, вважаю за необхідне показати, які прийоми інтерактивного навчання найбільш доцільно застосовувати на певних етапах уроку зарубіжної літератури.
-
Актуалізація опорних знань. Найдоцільніше використовувати такі прийоми, як «віночок», «фронт», «лови помилку», роботу в парах, вікторини «так - ні». Вони підвищують активність учнів, якість знань школярів з різними здібностями.
-
Перевірка домашнього завдання. На цьому етапі варто застосовувати групову роботу, роботу в малих групах, диференційовано-групову. Особливо слушне використання цих форм робіт, якщо учні мали випереджувальні завдання, що носили диференційований характер. Також можна пропонувати учням такі прийоми, як «мікрофон», «незакінчене речення», анкетування. Визначені прийоми роботи допомагають виховувати взаємоконтроль, співпрацю, товариськість.
-
Мотивація навчальної діяльності. Прийом «очікуваний результат» дає можливість учням самостійно визначити цілі уроку й свої власні. Це сприяє вихованню самостійності, логічного мислення.
-
Вивчення нового матеріалу. Найбільш доцільними будуть технології кооперативного навчання та колективно-групового. Серед них «навчаючи – вчусь», «мережана пилка», «мозковий штурм», дискусія, метод «ПРЕС», рольова гра, «стоп-кадр». Названі технології підвищують інтерес до навчання, зацікавленість кожного у справі всіх, розвивають дослідницькі здібності, виховують відповідальність. Саме на цьому етапі можливий ріст кожного учня у відповідності з його навчальними можливостями. Це найпродуктивніший етап уроку.
-
Застосування вивченого. Рівень вивченого учні можуть продемонструвати в прийомах «чарівний стілець», «капелюх» (перевтілення), «мікрофон», «літературний ландшафт». Такі прийоми сприяють виявленню вмінь учнів розглядати одну і ту ж проблему в різних аспектах., створення комфортних умов для розвитку учнів з різними задатками.
-
Підсумки уроку. Оцінювання. Учні вчаться адекватно себе оцінювати, якщо використовують різні види інтерактивних нотаток, зокрема самооцінку та самоекспертизу. Також гарні результати при накопичувальному оцінюванні, при використанні «своєї валюти». Застосування даних технологій дає реальну картину рівня засвоєного матеріалу кожним учнем, виховує в учнів віру в свої можливості у слабких учнів, допомагає розвиткові обдарованої особистості.
-
Домашнє завдання. В першу чергу завдання мають носити диференційований характер, тому завдання повинні ставитися перед певними групами. Крім того, обдаровані діти мають отримати індивідуальні завдання. Важливо дати дітям відчуття власної значущості та успіху.