1
Типологія уроків
Урок – культурологічний феномен, оброблений людськими зусиллями, він створений педагогічною думкою, він – продукт підняття людини до безкінечного процесу пізнання і осмислення світу.
Н. Є. Щуркова
Урок – більш або менш закінчений відрізок, або «клітинка», педагогічного процесу. В ньому, як сонце у краплині води, відображаються всі його боки.
М. Н. Скаткін
Урок – це така організаційна форма навчальної роботи в школі, при якій вчитель у рамках точно встановленого часу з постійним складом учнів однакового віку за твердим розкладом вирішує певні навчально-виховні завдання. На уроці досягається логіко-психологічна завершеність пізнавальної діяльності щодо визначення конкретного навчального завдання.
Уроки, що є складними педагогічними утвореннями, як і всі складні явища, можуть бути поділені на типи за різними ознаками (за дидактичною метою, ланками процесу навчання, методами навчання тощо). Урок здавна був об’єктом класифікації, але до цього часу ця складова проблема не вирішена і в педагогіці єдина типологія (класифікація) уроків відсутня (наприклад: Черг І. М. виділяє дев’ять, Онищук В.А. – шість, Висоцька С.І. – п’ять, Махмутов М.І. – чотири типи уроку).
За дидактичною метою і ланками процесу навчання можна виділити такі типи уроків:
1 тип. Урок засвоєння знань і знань про способи діяльності інтелектуального і практичного характеру.
2 тип. Урок закріплення, удосконалення , узагальнення, систематизації наукових знань і знань про способи діяльності інтелектуального і практичного характеру.
3 тип. Урок засвоєння інтелектуальних і практичних способів діяльності (інтелектуальних і практичних способів діяльності).
4 тип. Урок закріплення, удосконалення і узагальнення інтелектуальних і практичних способів діяльності.
5 тип. Урок контролю та оцінки рівня засвоєння змісту освіти.
6 тип. Урок з декількома рівнозначними дидактичними завданнями (комбінований урок).
Аналізуючи зазначені класифікації уроків, можна визначити, що їх побудовано на основі логіки засвоєння знань.
№ |
Автор |
Класифікація |
Джерело |
1 |
Ю. Б. Зотов |
1.Комбінований урок. 2.Урок засвоєння нових знань. 3.Урок закріплення нових знань систематизація формування вмінь навичок. 4.Урок контролю та оцінювання знань учнів. |
Зотов Ю. Б. Организация современного урока: Кн.для учителя/Под ред. Пидкасистого. – М.:Просвещение, 1984 – 144 с. |
2 |
В. А. Онищук |
1.Урок засвоєння нового матеріалу. 2.Урок засвоєння навичок та умінь. 3.Урок використання знань, умінь і навичок. 4.Урок узагальнення та систематизації знань. 5.Урок контролю, корекції знань, умінь і навичок. 6.Комбінований урок. |
Онищук В. А. Типы, структура и методика урока в школе. – К.: Радянська школа, 1976. – 183 с. |
3 |
М.І.Махмутов |
1.Урок вивчення нового матеріалу. 2.Урок удосконалення знань, умінь і навичок. 3.Комбінований урок. 4.Урок контролю та корекції знань, умінь, навичок. |
Махмутов М. И. Современный урок. – М.: Педагогика, 1985. – 184 с. |
4 |
І. Я. Лернер |
1.Урок, в якому наявні всі етапи засвоєння знань (комбінований). 2.Урок, в якому один або декілька етапів засвоєння знань. |
Лернер и. Я. Процесс обучения и его закономерность. – М.: Знание, 1980. – 96 с. |
5 |
Ю. А. Конаржевський |
1.Комбінований урок. 2.Урок засвоєння нових знань. 3.Урок закріплення вивченого матеріалу. 4.Повторення. 5.Урок узагальнення та систематизації навчального матеріалу. 6. Урок перевірки та оцінки знань. |
Конаржевский Ю.А. Аналіз урока. – М.: Центр «Педагогический поиск», 2000 – 336 с. |
6 |
О. Я. Савченко |
1.Урок вивчення нового матеріалу. 2.Урок закріплення та застосування знань, умінь і навичок. 3.Урок повторення та узагальнення знань. 4.Урок перевірки та контролю результатів навчання. 5.Комбінований урок.
|
Савченко О. Я. Дидактика початкової школи. – К.: Абрис, 1997. – 416 с. |
Однак необхідно зазначити, що крім класифікації за цілями, існують інші підходи щодо класифікації:
Прагнення вчителя досягти найкращих результатів у розв’язанні освітніх завдань спонукає до створення нестандартних уроків, структура яких не може бути підведена під алгоритм класичного уроку, а тому їх важко класифікувати. Вони складають окрему групу:
Кожний нестандартний урок має свою композицію та свій сценарій. Побудова нестандартного уроку – справа непроста, це під силу вчителю, який досконало володіє традиційними дидактичними методами та прийомами навчання, відзначається творчим підходом до організації навчальної діяльності.
Структура уроку
Шкільний урок – це частина життя дитини і одночасно це урок життя для нього. Це саме життя, повне проблем і радості відкриття.
Н. Є. Щуркова
Оскільки урок є певною педагогічною системою, під структурою уроку слід розуміти функціональні зв’язки і логічні відношення між його елементами: організаційний елемент, постановка мети уроку, мотивація мети, актуалізація опорних знань, підготовка школярів до сприйняття навчальної інформації, організація сприйняття, закріплення вивченого, домашнє завдання, перевірка і оцінка знань.
Дидактичний елемент являє собою логічно завершений процесуальний відрізок уроку, що характеризується власним конкретним дидактичним завданням, конкретним фрагментом змісту освіти, певними методами навчання, формами організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, конкретним фрагментом змісту освіти, певними методами навчання, формами організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, конкретним реальним результатом.
Організаційний елемент уроку. Будь-який урок починається з попередньої організації, яка виконує функції забезпечення нормальної зовнішньої обстановки для роботи та психологічного настрою учнів на заняття (привітання вчителя з учнями, перевірка відсутніх робочих місць).
Наприклад:
Посміхнемось квітоньці – хай собі росте!
Посміхнемось дощику: «Лийся, мов з відра!»
Друзям усміхнемося, зичимо добра!
Привітання:
- Діти! На уроці природознавства вас вітаю.
Гарного настрою всім бажаю.
Повідомлення учнів про тему, мету і завдання уроку. Способи повідомлення можуть бути різними. Тут немає стандарту. Це може бути проблемна ситуація, пізнавальне завдання, попередній запис плану на дошці тощо.
Наприклад:
Гра «Добавляночка»
Вродлива дівчина – Весна світом мандрувала
І розмаїттям кольорів природу…(фарбувала).
Лиш вітер стрічку колихне –
Поглянь: зелений колір… (є).
Яскравий і несмілий.
Ось синій колір, … (білий).
Жовті, червоні кольори –
На радість матінки … (Землі).
Ми дізнаємося, що сталося навесні в неживій, в житті рослин, у праці людей, з’ясуємо причини що зумовлюють ці зміни, розкриємо значення перебування на свіжому повітрі для зміцнення та охорони здоров’я, ознайомимося з ранньоквітучими рослинами.
Мотивація мети. Вчитель не лише повідомляє про тему, мету, завдання, але і стимулює пізнавальні інтереси школярів, розкриває значення матеріалу, що вивчається.
Вивчення нового матеріалу. Це найголовніший елемент будь-якої форми навчання. Вчитель продумує питання підготовки учня до засвоєння нового.
Закріплення вивченого, засвоєного. Щоб забезпечити усвідомленість, міцність засвоєння, розвиток самостійності, необхідне постійне закріплення матеріалу, що вивчається.
Перевірка засвоєного, контроль і оцінювання навчальних досягнень учнів.
Тестова перевірка:
5. На яких деревах, спочатку з’являються квіти, а потім – листя?
Підведення підсумків уроку.
Наприклад:
Кросворд:
|
в |
е |
р |
б |
а |
|
||
|
р |
о |
м |
а |
ш |
к |
а |
|
|
с |
о |
с |
н |
а |
|
||
п |
р |
о |
л |
і |
с |
о |
к |
|
к |
а |
л |
и |
н |
а |
|||
я |
л |
и |
н |
а |
|
|||
|
с |
л |
и |
в |
а |
|||
Інтерактивна гра «Мікрофон»
На уроці я навчився…
Я дізнався, що…
Я повторив…
Мене вразило…
Я запам’ятав…
Домашнє завдання.
Виконати завдання в зошитах.
Виконати малюнок «Рослини навесні»
Розробити правила «Охорона здоров’я навесні»
Варіанти сполучень елементів уроку здійснюються в певній залежності від його мети, завдань, змісту, методів прийомів навчання, рівня підготовки школярів.
В. А. Онищук називає і такий елемент, як актуалізація опорних знань учнів, тобто відновлення попередніх знань, які необхідні для засвоєння нових.
Академік І. Звєрєв конкретизує такі структурні елементи (етапи) уроку: постановка пізнавальної задачі (що буде вивчатися);мотивація (чому треба вивчати, знати й уміти);відбір змісту, визначення послідовності вивчення;застосування способів та засобів (як за допомогою чого досягати результату, включаючи контроль, самоперевірку, розуміння, усвідомлення та застосування знань і вмінь, а також відпрацювання навичок).
Структурна побудова
уроків різних типів
Урок вивчення нового матеріалу (урок засвоєння наукових знань і знань про способи діяльності) :
Предметний урок (урок засвоєння інтелектуальних і практичних засобів діяльності):
Узагальнюючий урок (уроки контролю та оцінки рівня засвоєння змісту освіти) :
Комбінований урок:
Додаток 1
Структура уроку за Ю.А. Конаржевським
№ |
Тип уроку |
Структура уроку |
1. |
Комбінований |
|
2. |
Урок засвоєння нового матеріалу |
|
3. |
Урок закріплення вивченого матеріалу |
|
4. |
Урок повторення |
|
5. |
Урок систематизації та узагальнення вивченого матеріалу |
|
6. |
Урок перевірки та оцінки знань |
|
Додаток 2
Структура комбінованого уроку за Ю. А. Конаржевським та
Г. В. Єльниковою
№ |
Етапи уроку |
Завдання уроку |
1. |
Організаційний |
Забезпечити нормальний стан уроку, налаштувати (мотивувати) учнів на заняття. |
2. |
Перевірка домашнього завдання |
Перевірити правильність, повноту та усвідомленість виконання домашнього завдання, виявлення та виправлення недоліків. |
3. |
Актуалізація знань учнів |
Організувати та ціле спрямувати пізнавальну діяльність учнів, підготувати їх до сприйняття нового матеріалу. |
4. |
Засвоєння нового матеріалу |
Ознайомити учнів з новим матеріалом. Дати уявлення про елементи знань, які будуть вивчатися за цією темою. Встановити зв’язки з раніше засвоєним матеріалом. |
5. |
Закріплення нового матеріалу |
Закріпити в пам’яті учнів знання, уміння, які необхідні їм для самостійного опанування матеріалу. Закріплення рівня усвідомлення нового матеріалу, глибини його розуміння. |
6. |
Домашнє завдання Примітка: надання домашнього завдання може здійснюватися на будь-якому етапі уроку |
Повідомлення домашнього завдання, мотивування та інструктаж щодо його виконання. |
7. |
Підсумки уроку |
Узагальнення елементів засвоєння нового матеріалу. |
Додаток 3
Структура інтерактивного уроку за О.І. Пометун
№ |
Етапи уроку / відсоток навчального часу |
Мета етапу |
1. |
Мотивація / 5 % |
Сфокусувати увагу учнів на проблемі і викликати інтерес до обговорюваної теми. Прийоми навчання: питання, цитати, коротка історія, невеличке завдання, розминка тощо. |
2. |
Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів / 5 % |
Забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні навчитися, досягти в результаті уроку і чого від них очікує вчитель. |
3. |
Надання необхідної інформації / 10 % |
Дати достатньо інформації для виконання практичних завдань. Це можуть бути міні-лекції, читання роздаткового матеріалу. |
4. |
Інтерактивні вправи / 60 %
|
Організувати практичну роботу учнів для самостійного засвоєння матеріалу та досягнення поставлених цілей уроку. Учитель створює умови для індивідуальної роботи учнів та для їхньої співпраці один із одним. |
5 |
Підбиття підсумків, оцінювання результатів / 20 % |
Здійснити рефлексію та проаналізувати ступінь реалізації поставлених цілей. |
Використана література: