Ступені порівняння прислівників

Про матеріал
Поглибити знання учнів про прислівник, його морфологічні ознаки, ознайомити зі ступенями порівняння прислівників; формувати вміння утворювати і правильно вживати ступені порівняння прислівників, відрізняти прислівники від омонімічних прикметників; розвивати пам'ять, увагу, мислення; виховувати загальнолюдські цінності.
Перегляд файлу

Тема: Ступені порівняння прислівників

 

Мета: поглибити знання учнів про прислівник, його морфологічні ознаки, ознайомити зі ступенями порівняння прислівників;

формувати вміння утворювати і правильно вживати ступені порівняння прислівників,

відрізняти прислівники від омонімічних прикметників;

розвивати пам'ять, увагу, мислення;

виховувати загальнолюдські цінності.

 

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

 

Форма уроку: урок-подорож.

 

Обладнання: О. П. Глазова «Українська мова. Підручник для 7 класу», презентація до уроку.

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. Організаційна частина.

Оголошення епіграфа уроку

Жити - значить безупинно рухатися вперед. 

Семюел Джонсон

 

- Отож, і ми з вами рухаємося по нашій темі вперед. На цьому шляху будуть різні зупинки, які допоможуть краще засвоїти матеріал уроку.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

- Тема нашого уроку - ступені порівняння прислівників.

На уроці ми ознайомимося зі ступенями порівняння прислівників, способами їх творення, поглибимо знання про прислівник.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Перша зупинка «Чиста дошка»

- Як називається розділ мовознавства, який вивчає частини мови? (морфологія)

- Скільки всього частин мови? (10)

- Назвіть усі частини мови.

- Чим відрізняються самостійні  частини мови від  службових? (самостійні мають лексичне і граматичне значення, а в реченні є його членами, а службові лише виконують граматичну роль)

- Прислівник є змінною чи незмінною частиною мови?

- Що таке прислівник? (незмінна самостійна частина мови, що виражає ознаку дії, іншої ознаки, предмета)

- На які питання відповідають прислівники?

- Яким членом речення може бути прислівник? (якщо пов’язаний за змістом з дієсловом-присудком, то обставиною, з іменником - означенням, в односкладних реченнях - присудком)

- Які розряди прислівників за значенням ви знаєте? (місця, часу, способу, міри і ступеня, причини, мети)

- У слові відповідально   о є якою морфемою?

- Молодці, ви відповідально поставилися до виконання домашнього завдання, завдяки цьому наша дошка чиста, а ви маєте хороший багаж знань.

 

Друга зупинка «Акродиктант»

 

- Отже, ми повторили з вами усе про прислівник. Пропоную серед поданих слів вибрати лише прислівники, підкреслити перші літери в них, а в кінці додати ь. Якщо правильно виконаєте завдання, то прочитаєте слово.

 

Край, мимоволі, малий, три, утричі, близький, далеко, раптом, інший, співати, інколи, сонний, вільний, сонно, четверо, тихий, тендітно.

 

Мимоволі

утричі

далеко

раптом

інколи

сонно

тендітно

ь

 

- Бажаю вам бути  мудрими та отримати високі бали.

 

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями теоретичного матеріалу.

 

- Чи ви чули раніше про ступені порівняння?

- Чи всі прикметники можуть утворювати ступені порівняння?

- Які прикметники належать до якісних?

- Які ступені порівняння ви знаєте?

- Пригадайте, як творяться вищий і найвищий ступені порівняння прикметників?

Третя зупинка «Знайди відоме»

 

- Знайдіть і випишіть прикметники, вжиті у формі ступенів порівняння. Визначте ступінь порівняння, поясніть, як він утворений.

 

Хороша книга яскравіша за зірку.

Ранок мудріший від вечора.

Не кричи, а краще научи.

Розум – найбільший скарб.

Словом заб’єш більше, ніж ціпком.

 

Четверта зупинка «Аналітична»  (колективна робота з таблицею)

 

Творення ступенів порівняння прислівників

Ступінь порівняння

Форми ступенів порівняння

Як творяться

Приклади

Вищий

Проста

За допомогою суфіксів -ш-, -іш-

Швидко – швидше,

тепло – тепліше

Складена

Додаванням до прислівників вищого ступеня слів більш, менш

Більш докладно, менш докладно

Найвищий

Проста

За допомогою префікса най- (для підсилення можуть додаватися префікси як-, що-)

Найшвидше (якнайшвидше, щонайшвидше);

найтепліше (якнайтепліше)

Складена

Додаванням до прислівників слів найбільш, найменш

Найбільш докладно, найменш виразно

 

Запам’ятайте! Ступені порівняння мають тільки прислівники, утворені від якісних прикметників за допомогою суфіксів –о, -е (добрий – добре; гарний – гарно);

від прислівників із префіксом за- (забагато, занадто) або з суфіксами –еньк-, -есеньк- (тихенько, тихесенько) ступені порівняння не утворюються.

 

V. Формування умінь і навичок.

 

П’ята зупинка «Моделювання» 

- До якісних прикметників доберіть прислівники із суфіксом -о, -е, від яких  утворіть усі форми вищого й найвищого ступенів порівняння.

Міцний, добрий, ніжний, поганий, радісний, якісний.


Міцний – міцно

Добрий  - добре

Ніжний – ніжно

 

Поганий  - погано

Радісний - радісно

Якісний – якісно

 


- Від яких слів виникли труднощі при утворенні  ступенів порівняння? Чому?

- Запишіть, будь ласка, у зошити ці слова із утвореними до них ступенями порівняння.

 

Добре – краще; погано – гірше; багато – більше; мало – менше.

 

Шоста зупинка «Лінгвістична діагностика»

Запам’ятайте!

В окремих прислівниках під час утворення вищого ступеня порівняння відбувається чергування приголосних:

1) [г] + [ш] → [жч];

2) [ж] + [ш] → [жч];

3) [з] + [ш] → [жч];

4) [с] + [ш] → [шч].

Окрім цього, суфікси -к-, -ок- при творенні форм ступенів порівняння зазвичай випадають.

 

- Серед поданих прислівників знайдіть антонімічні пари і утворіть від них просту форму вищого ступеня порівняння.

 

Близько, важко →важче, дуже, вузько → вужче, коротко, низько → нижче, дорого, глибоко, легко → легше, швидко, широко →ширше, високо → вище, солодко.

 

Сьома зупинка «Зі скарбнички мудрих думок»

 

- Утворіть прислів’я, з’єднавши їх першу частину з другою. Знайдіть прислівники і визначте ступінь порівняння. Поясніть прислів’я.

 

Слово не стріла,                                                 а більше діла.

Правдою важче жити                                        як казати правду.

Перші кроки                                                       як брехнею.

Менше слів,                                                        а глибше ранить.

Добро робити легше,                                         даються найважче.

 

  1.     Слово не стріла, а глибше ранить.
  2.     Правдою важче жити, як брехнею.
  3.     Перші кроки даються найважче.
  4.     Менше слів, а  більше діла.
  5.     Добро робити легше, як казати правду.

 

Глибше – вищий ступінь, проста форма.

Важче - вищий ступінь, проста форма.

Найважче – найвищий ступінь, проста форма.

Менше - вищий ступінь, проста форма.

Легше - вищий ступінь, проста форма.

Восьма зупинка «Проблемне завдання»

- Чи можна визначити, до якої частини мови належать слова вище, найглибше поза контекстом? Складіть з ними пари речень так, щоб вони були: а) прикметником, б) прислівником.

 

Учень 7-Б класу написав оповідання найкраще (написав як? – найкраще).

Найкраще оповідання написав учень 7-Б класу (оповідання яке? – найкраще).

 

- Необхідно розрізняти прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння й однозвучні форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників середнього роду в називному відмінку однини.

- Прикметники відповідають на питання яке? і пояснюють іменники; прислівники відповідають на питання як?  і пояснюють дієслова.

 

Дев’ята зупинка «Знайди зайве»

1) міцніша, веселіше, дружніше, нижче;

2) більш докладно, найменш виразно, менш дружно, тепліше;

3) низько, дорого, дужче, смішно;

4) якнайкраще, чутливіше, найменш досконало, щонайдорожче.

 

Десята зупинка «У світі влучних висловів»

D:\документы\Мои документы\Відкриті уроки\2018-2019\7 клас\a8452b27311530a335de9b174f38.jpeg- Підберіть прислівники різних ступенів порівняння до ілюстрацій. Пригадайте відомі фразеологізми.

Швидко (швидше - найшвидше)

Одна нога тут, а друга – там;

накивати п'ятами;

брати ноги на плечі;

D:\документы\Мои документы\Відкриті уроки\2018-2019\7 клас\file1490694129.jpgдати драпака.

Тісно (тісніше - найтісніше)

Як оселедців у бочці;

голкою ніде ткнути;

яблуку ніде впасти;

ніде курці клюнути.

Результат пошуку зображень за запитом "крепко спать рисунок"

Міцно (спати) (міцніше - найміцніше)

Десятий сон бачити;

давати хропака;

спати без задніх ніг;

спати як убитий.

Пов’язане зображення

Темно (темніше - найтемніше)

Хоч око виколи;

хоч в око стрель;

хоч оком світи.

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "як кіт наплакав"Мало (менше - найменше)

Як кіт наплакав;

крапля в морі;

як у жаби пір’я;

як з карася вовни.

 

 

 

 

VІ. Узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.

 

Одинадцята зупинка «Тестування»

1. Чи всі прислівники можуть утворювати ступені порівняння?

А) всі;

Б) які утворені лише  від якісних прикметників;

В) які утворені лише  від відносних прикметників.

 

2. За мірою названої ознаки прислівники поділяються на ступені:

А) вищий, найвищий;

Б) простий, складний, складений;

В) простий, складений.

 

3. Якщо у прислівнику є суфікси -к, -ок, -ик, то при творенні форм

  ступенів порівняння вони

А) змінюються на жч;

Б) випадають;

В) змінюються на щ.

 

4. Як творяться прислівники вищого ступеня порівняння?

А) додаванням до прислівника суфікса -к або -ок;

Б) додаванням до прислівника префікса най-;

В) додаванням до прислівника суфіксів -ш, -іш або слів більш, менш.

 

5. Правильно утворені форми ступенів порівняння всіх

прислівників у рядку:

а) гарно, гарніше, найбільш гарніше;

б) весело, веселіше, найвеселіше;

в) мало, маліше, наймаліше.

 

6. Неправильно утворені форми ступенів порівняння всіх

прислівників у рядку:

А) коротко, коротше ;

Б) веселіше, більш низько;

В) маліше,  більш дорожче.

 

VІІ. Підсумок уроку (рефлексивний етап).

 

- Ось і завершується наша подорож на цьому уроці, але у нас попереду ще багато зупинок, і ми обов’язково продовжимо нашу з вами мандрівку, тому що «жити - значить безупинно рухатися вперед».

 

Продовжити речення:

 

Сьогодні на уроці…

- я зрозумів(ла)…

- у мене виникли труднощі …

- над чим варто попрацювати…

- мені найбільше сподобалося…

 

VІІІ. Оцінювання.

Виставлення оцінок за урок.

 

ІХ. Домашнє завдання.

 

- Опрацювати теоретичний матеріал підручника (параграф 33).

- Написати есе* на тему: «Жити - значить безупинно рухатися вперед», використовуючи прислівники різних ступенів порівняння.

 

* Есе – це невелике за обсягом (5-7 речень) висловлення, що передає думки й почуття автора з приводу певного явища чи події. Цінність есе – у щирості, самостійності й оригінальності думок.

1

docx
Додано
23 лютого
Переглядів
367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку