Ступені порівняння якісних прикметників

Про матеріал

Конспект уроку з української мови для 6 класу " Ступені порівняння якісних прикметників" допоможе учителям-словесникам ознайомити здобувачів освіти з відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення; формувати вміння правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, правильно й доречно вживати їх у мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття відповідальності за збереження краси природи.

Перегляд файлу

Підготувала

вчитель української мови та літератури

Мартишевська Ганна Вадимівна

«Ступені порівняння якісних прикметників»

Мета: ознайомити шестикласників з відомостями про ступені порівняння прикметників та їх творення; формувати вміння правильно утворювати форми вищого й найвищого ступенів порівняння якісних прикметників, правильно й доречно вживати їх у мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття відповідальності за збереження краси природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: презентація, український алфавіт, сигнальні картки, таблиці, зображення сови.

Форма уроку: інтелектуальний марафон

ХІД УРОКУ

  1.           Організаційний момент.

Слово вчителя.

- Дорогі діти! Відомо, що мова - духовний скарб нації. Це не просто засіб людського спілкування, це те, що живе в наших серцях. Змалечку виховуючи в собі справжню людину,кожен із нас повинен в першу чергу створити в своїй душі світлицю, у якій зберігається, у якій зберігається найцінніший скарб – МОВА .

- Скажіть, будь ласка, яке свято, присвячене мові, нещодавно відзначалося усіма народами світу?

За рішенням ЮНЕСКО 21-го лютого всі народи Землі відзначають  Міжнародний день рідної мови. За недовгий час свого існування, з 2000 року, воно вже стало традиційним, адже це один з тих днів, коли кожен має змогу відчути себе частиною свого великого народу. Для нас, українців, наша рідна мова є особливо дорогою, бо скільки випробувань довелось подолати їй на шляху свого розвитку. Для нас вона найкраща. Нам можна з гордістю сказати: ми – українці, наша рідна мова варта того, щоб її вивчали.

  1.     Актуалізація опорних знань учнів.

39b252321d65e6e1dd0ffc3dec37e157.jpgПрийом «Мовний двобій» ( 2 учні коло дошки задають питання одне одному за темою «Прикметник»)

*За кожну правильну відповідь протягом уроку учні отримують зображення сови. Додаток 1.

Приблизні запитання:

1. Яка частина мови називається прикметником?

2. При якій частині мови вживаються прикметники?

3. На які групи поділяються прикметники?  

4. Від чого залежить рід, число, відмінок цієї частини мови?                                                    5. Яку синтаксичну роль може виконувати прикметник?

Молодці, я бачу що ви добре володієте теоретичним матеріалом.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя

Сьогодні ми почнемо вивчати нашу наступну тему, але для того, щоб її дізнатися вам потрібно розшифрувати криптограму. ( кожна цифра означає літеру). Додаток 2.

 

22

23

24

20

7

18

12

33

15

12

22

18

11

26

 

 

20

21

11

15

17

7

23

18

11

15

12

3

20

19

21

12

3

18

33

18

18

33

 

 (Ступені порівняння якісних прикметників.)

Отже, відкрили зошити, записали тему уроку. Хто мені може сказати, а що саме ми повинні робити на уроці?

Правильно, на цьому уроці ми дізнаємося  про ступені порівняння якісних прикметників, узагальнимо й систематизуємо знання з теми ступені порівняння прикметників, а також навчимося застосовувати ці знання  практично, у знайомих і змінених (нових) ситуаціях, виконаємо ряд  творчих завдань на вдосконалення орфографічних  умінь.

- За підсумками уроку ми зробимо висновок, як ви засвоїли матеріал. Для цього використаємо сигнальні картки. Хто добре засвоїв матеріал, покладе в зошит зелену картку, якщо опанував не все — червону.

ІІІ.   Опрацювання нового матеріалу.

Коментар вчителя. Якісні прикметники виражають ознаку, яка може виявлятися більшою або меншою мірою, тому їм властиві ступені порівняння — вищий і найвищий.
Прикметники, які показують, що в предметі більше тієї самої якості, ніж в іншому, є формами вищого ступеня порівняння: Берізка стрункіша за тополю.
Прикметники, які показують, що в предметі найбільше тієї самої якості, порівняно з іншими предметами, є формами найвищого ступеня порівняння: Ірина — моя найкраща подруга.
Робота з таблицею. Додаток 3.

Ступені порівняння

Форма

Спосіб утворення

Приклади

Вищий

Проста

За допомогою суфіксів -іш-, -ш- від інших основ

Мудрий — мудріший; малий — менший

Складена

За допомогою додавання до звичайного прикметника слів більш (менш)

Короткий — більш короткий; гіркий — менш гіркий

Найвищий

Проста

За допомогою додавання до прикметників вищого ступеня префікса най-. Значення вищого ступеня можна посилити префіксами як-, що-

Вищий — найвищий; якнайменший, щонайменший

Складена

За допомогою: а) слів найбільш, найменш; б) прикметників вищого ступеня і слів від усіх, над усе

Найбільш здібний, найменш освічений; миліший від усіх, дорожчий над усе

Увага! Не мають ступенів порівняння прикметники:
1) з суфіксами -ав(ий), -яв(ий): білявий, чорнявий;
2) з суфіксами -уват(ий), -юват(ий): білуватий, синюватий;
3) з суфіксами -еньк(ий), -есеньк(ий), -езн(ий), -енн(ий): біленький, тонесенький, величезний, здоровенний;
4) з префіксом пре-: предобрий, премудрий, преславний;
5) прикметники, що мають непорівнювану ознаку: сліпий, кривий, лисий, босий, живий, голий, хворий, порожній, готовий, сивий, русий.

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми. 

Завдання 1. Використовуючи прийом  «Лови помилку» (усно, обговорити)                                                                                                                        - А зараз зосередьтеся. Уважно подивіться на екран і виправте помилки в  правописі слів.  Якщо ви побачите помилку, піднімаєте червону смужку, а якщо слово записано правильно – зелену.

Тонкіший (тонше), гірший, найкращий, близькіший, зручніший, якнайстрункіший, товстіший (товщий від товсто).

Завдання 2. Прочитайте вірш А. Малишка. Випишіть прикметники, визначте їх розряд. Утворіть ступені порівняння якісних прикметників.

рушник.jpegПІСНЯ ПРО РУШНИК

Рідна мати моя, ти ночей не доспала,

Ти водила мене у поля край села,

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя дала.

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.

Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,

І зелені луги, й солов'їні гаї,

І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,

І засмучені очі хороші твої.

І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,

І засмучені очі хороші, блакитні твої.

Я візьму той рушник, простелю, наче долю,

В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, і вірна любов.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.

(А. Малишко)

Завдання 3. Вибіркова робота. З наведених прикметників виписати ті, що не утворюють ступенів порівняння. Свій вибір аргументувати.

Зелений, старуватий, маленький, духовий, охайний, білуватий , свіжий, крутий, добрий , дрібнесенький, талановитий, арбітражний, пахучий, бабусин, синій, милий, сліпий, малий, біленький, високий, кривий, гіркий, байховий.

  • Якщо ви правильно виконаєте завдання, то у вас вийде продовження прислів’я. У коваля руки чорні

Фізкультхвилинка.

У піжмурки пальці грались, (Діти тримають руки перед собою перебираючи пальцями).

Потім раптом заховались. (Стискають пальці в кулак).

Раз, два, раз, два –

Пальці в жменьки заховались. (Розправляють долоні з розведеними пальцями і знову стискають їх у кулачок).

Руки в боки візьміть, Ковирялочку зробіть.

Раз, два, тупу-тупу.

Ковирялочку зробіть.

Наші ніжки спочивали,

А тепер в таночок стали:

Гоп-гоп, гопака

Дружно ніжки танцювали.

Інформативна хвилинка. А чи знаєте ви що таке «Гопак»?

«Гопак» - національний український танець. Отримав свою назву від українського слова «гоп»,  що позначає вигук, який промовляють під час танцю.

- Ми результативніші й везучіші, коли намагаємося подолати якусь справу зі своїм другом, а не наодинці з самим собою. Наявність друга – це не тільки додаткова точка зору, це ще й прикритий тил. Це не тільки сила цієї людини, бо двоє – це ще й підсилювач. Лише наодинці з собою доводиться ламати стіни. Перед двома вони розступаються самі.

Завдання 4.  Робота в парах. Від поданих слів утворити вищий ступінь порівняння прикметників, записати в одну колонку форми з суфіксом -ш-, а в другу — з суфіксом -іш-.                                                   
Далекий, широкий, дешевий, новий, старий, рідкий, гіркий, тонкий, товстий, гладкий, глибокий, мілкий, зелений, тихий, вигідний.

V. Систематизація й узагальнення знань.

du-na-vi-svyatoslav-horobriy_shuplyak_oleg_1415618828.jpgЗавдання 1. Користуючись прикметниками з довідки опишіть побачене на картині (5- 7 речень).

Подивіться лишень на це полотно… Так, красиве, але… Нічого дивного не помічаєте? Наче милуєшся пейзажем, аж раптом помічаєш очі, що дивляться на тебе з картини. Мурашки пробігають по шкірі, чи не так? Мабуть, більшість з вас вже неодноразово зустрічали ці зображення в мережі. Вони дуже популярні, викликають чимало захоплення, й не тільки в поціновувачів мистецтва. І не даремно! Двовзори – саме так називає власні картини з подвійним, а то й потрійним змістом Олег Шупляк. Це як головоломки. Вдивляючись в них, завжди намагаєшся віднайти щось приховане, щось загадкове і таємниче. А загадки люблять всі. Мабуть, саме тому ми з таким захопленням насолоджуємось його роботами.

Довідка. Хоробрий, мужній, впевнений, патріотичний, сильний, могутній, вільний, молодий, вірний, добродушний, щедрий, безкорисливий.

Завдання 2. Подумати і дати відповіді на питання:

1. Як утворюється проста форма прикметників вищого й найвищого ступенів порівняння?

2. Як утворюється складена форма вищого й найвищого ступенів порівняння?

3. Які прикметники не утворюють ступені порівняння? Чому?

4. Яку роль відіграють у мовленні прикметники вищого й найвищого ступенів порівняння?

VI. Підсумок уроку

Сьогодні на уроці ми з вами дізналися багато нової та цікавої інформації. Виконуючи завдання, ви отримували зображення сови. Як ви гадаєте, який прикметник можна дібрати до цього слова? (мудрий). Я вам бажаю, щоб кожного дня ви ставали розумнішими та мудрішими. Порахуйте зображення. Покладіть у зошити відповідну сигнальну  картку (як закріпив матеріал) .

10 зображень – 12 балів

9-8 зображень – 11 балів,

7- 6 зображень – 10 балів,

5-4 зображення – 9 балів,

3-2 зображення - 8 балів,

1 зображення - 7 балів.

VII. Домашнє завдання

Для всіх:  вивчити таблицю «Ступені порівняння прикметників»

На вибір:1. Підготувати повідомлення на лінгвістичну тему «Ступені порівняння якісних прикметників у текстах наукового стилю».

2. Із художньої літератури виписати 3—5 речень, у яких уживаються прикметники, які виражають ознаку, що може виявлятися більшою або меншою мірою. Зробити синтаксичний розбір одного з речень.

3. Виконання вправи.

docx
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
3396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку