поширити знання учнів про багатство й красу рідної мови, її милозвучність та мелодійність; поглибити знання про поняття «мова» та «мовлення»; повторити загальні відомості про види мовленнєвої діяльності, мету спілкування, адресата та адресанта мовлення; розвивати вміння складати усні та письмові висловлювання; збагачувати словниковий запас шестикласників; виховувати повагу до рідної мови.
Українська мова 6 клас
Урок №1-2
Тема: Краса і багатство української мови. УМР: Види мовленнєвої діяльності. Загальне уявлення про ситуацію спілкування та складники: адресант мовлення, адресат мовлення. Тема, головна думка висловлення, мета і місце спілкування (практично)
Мета: поширити знання учнів про багатство й красу рідної мови, її милозвучність та мелодійність; поглибити знання про поняття «мова» та «мовлення»; повторити загальні відомості про види мовленнєвої діяльності, мету спілкування, адресата та адресанта мовлення; розвивати вміння складати усні та письмові висловлювання; збагачувати словниковий запас шестикласників; виховувати повагу до рідної мови.
Хід уроку:
України великої слово –
Скарб народом перейдених літ.
Багатій, розбруньковуйся, мово,
Неосяжний чаруючий світ.
(О.Ющенко)
II. Оголошення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
— У чому виявляється краса української мови?
— Що дає рідна мова кожному з нас?
Ш. Опрацювання теми та мети уроку
1. Слово вчителя
1) Рідна мова — невід’ємна частка Батьківщини.
Рідна мова — це невід’ємна частка Батьківщини, голос народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі. Багато різних письменників з усього світу прославляють мову. Ось деякі вислови митців слова: «Мова — це зброя», «Не бійтесь заглядати у словник, це пишний яр, а не сумне провалля». Український народ зробив свій внесок у скарбницю людської культури, збагативши її перлинами фольклору.
2) Рідна мова єднає покоління.
Рідна мова не тільки зберігає світлі спогади з життя людини — у ній чується голос предків, вона є тим найдорожчим і найміцнішим зв’язком, що з’єднує всі покоління народу в одне велике історичне ціле. Мова народу — це саме життя.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань (ст.6-7, Впр. 1,2,4,6)
3. Бесіда.
— Чи можна визначити культуру людини й рівень її освіченості під час спілкування з нею?
— Що таке мовлення?
— Яка мета усного мовлення?
— А яка мета писемного мовлення?
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу (ст.10-11)
2) Виконання вправ і завдань (Впр. 14)
3. Слово вчителя.
1) Види мовленнєвої діяльності.
Мовленнєва діяльність охоплює чотири види: аудіювання (слухання-розуміння), читання, говоріння та письмо.
Готуючись до спілкування, треба спланувати: тему висловлювання, головну думку ви-словлювання, форму висловлювання (монолог чи діалог), стиль висловлювання.
2) Ситуація спілкування, її складники.
Умови, за яких відбувається спілкування, називають ситуацією спілкування.
Виділяють такі складники ситуації спілкування: обставини спілкування; адресат спілку-вання; мета спілкування.
Охарактеризувати ситуацію спілкування означає дати відповіді на запитання: хто гово-рить чи пише? (адресант мовлення); до кого спрямоване мовлення? (адресат мовлення); що? (тема й основна думка висловлювання); з якою метою? (мета висловлювання); де, коли? (умови спілкування — місце й час).
Запам’ятайте!
Адресат — той, кому адресують мовлення.
Адресант — той, хто висловлюється.
Розгляньте схеми. Що вони ілюструють? Назвати й інші сфери вашого спілкування з навколишнім світом.
Я -МОЯ СІМ’Я (мати, батько, сестра чи брат)
Я - КОМП’ЮТЕР
Я -ТЕЛЕБАЧЕННЯ, РАДІО
Я - ШКОЛА (однокласники, учителі)
4. Проблемне завдання.
Запишіть прислів’я та приказки. Які риси культури мовлення вони узагальнюють?
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Робота в парах
1) Відповідно до обраної ситуації спілкування, визначте тему, основну думку, виберіть стиль, форму висловлювання.
1 група. Ви прийшли до однокласника, що захворів.
2 група. Ви прийшли на засідання ради учнівського самоврядування.
2) Складіть і розіграйте за особами діалог, уявивши, що ви на екскурсії в іншому місті, розповідь екскурсовода вас вразила, зачарувала.
V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал (ст.10-11)
2) Виконати вправу (ст.9 Впр.10)
VI. Підсумок уроку
Проблемне питання.
— Для чого нам необхідно дотримуватися вимог спілкування та аналізувати ситуацію спілкування?