Пропоную перший урок з української мови для 6 класу. Я хочу поглибити знання учнів про багатство нашої рідної мови, звернути увагу на милозвучність мови, удосконалювати культуру мовлення.
Конспект уроку Ягодкіної Н.Л.
Урок №1
Тема. Вступ. Краса і багатство української мови.
Мета: поглибити знання учнів про багатство української мови, звернути їх увагу на її милозвучність та мелодійність, на засоби досягнення милозвучності; формувати спостережливість, розвивати логічне мислення, удосконалювати культуру усного і писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови як скарбниці духовності рідного народу.
Хід уроку
І Оголошення теми та мети уроку.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
Засвоюючи мову з дитинства, ми так звикаємо до неї ,що з’являється ілюзорна впевненість: у рідній мові ми все знаємо. Але володіти мовою і знати всі її таємниці — різні речі. Вона – невичерпна скарбниця людських знань. Вона – чарівник, який може повернути нас у минуле, скорочувати відстані, збільшувати простори людської уяви. Вона є засобом і для навча-ння ,і для спілкування , передачі емоцій, почуттів, виховання, мислення. Із усіх земних істот лише людина має дар звукового мовлення, яке є результатом колективної праці багатьох поколінь.
Якось у колі літераторів зайшла мова про роботу над словом. Григір Тютюнник довго мовчав, тільки слухав. Потім розповів , як він колись підібрав закоцюблу на морозі пташку. Поклав її за пазуху, туди, ближче до серця, відігрів, вийняв і посадив на долоню: вона пурх – і полетіла. Отак, каже, і слово: як відтеплиш його серцем і воно злетить – вважай, ти його знайшов. ( За А.Шевченком)
3.Перепишіть, розкриваючи дужки.(Робота з карткою)
На попелищі виросли дивовижні рослини, які не боялися вогню, бо самі спалахували полум’ям (і, й) залишалися цілісінькими. Здавалося, (у, в) них (у, в)селився дух непоборного народу. (У, в) народі назвали цю рослину неопалимою купиною. (У, в) деяких місцевостях так називають линці.
4. Прочитайте, правильно вживаючи у – в, і – й. Поясніть вживання.
(У, в)чися, дитино, бо (у, в)читися треба!
(У, в)чися, голубко, хай розум не спить,
Хай серце (і, й) воля, (і, й) дух росте (в, у) силу,
Хай книжка розкрита любові навчить.
(Д. Білоус)
- Скажіть, діти, чи була б наша мова милозвучною , якби зникли всі голосні звуки?
Я хочу розказати вам одну цікаву історію.
Щоб зекономити місце, в одному словнику прізвища видатних людей надрукували лише приголосними літерами та Ь. Прізвища яких українських письменників надрукували у словнику?
Швчнк, Фрнк, Гнчр, Стльмх, Кцбнськй.
ІІІ Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Гра «Світлофор»
Над словами , де допущені помилки, «засвіти» червону зірочку. Перепиши слово правильно. Підкресли орфограму.
1.Вілла, обличчя, колекція, зілля,пюре, роз’єднати.
2. Мароко,вугілля, директор, булйон,Міссурі, процесс.
3.Пассажир,деплом,розрісся,нетто, институт,імміграція.
4.Калькутта, поні, интелектуальний,журі, педіатр, колося.
- Давайте пригадаємо правила написання слів іншомовного походження.
2. Диктант –переклад
Голландия-Голландія
Иллюзия- ілюзія
Физика-фізика
Ванна-ванна
Пюре-пюре
Институт- інститут
Коллега-колега
Директор-директор
Цікаво « поводяться» слова, коли є потреба ущільнити повідомлення, використавши якомога менше звуків,- передати ширше поняття.
Спробуйте розшифрувати ці слова- символи.
Кіно- ( кінематограф)
Мультик-( мультиплікаційний фільм)
Маршрутка- (маршрутне таксі)
Мобільник- (мобільний телефон)
Універсам-( універсальний магазин)
Завуч- (завідувач учбовою частиною)
Записати слова у дві колонки: І- з апострофом, ІІ- без апострофа.
Якщо слова правильно записані, то за першими літерами прочитаємо латинську назву повісті М.Коцюбинського, що перекладається «марево».
Муляж, орючи, фельд’єгер, ад’ютант, рясно, гарячий, авантюра, тім’я,Ньютон,авіаз’єднання,алюр. (fata morgana)
ІV Підсумок уроку
VДомашнє завдання
Виписати 5-6 прислів’їв про мову.