Створення ситуації успіху на уроках української мови в початкових класах НУШ

Про матеріал
Основне завдання школи – розвиток творчої особистості. А відбувається він через досягнення кожною дитиною власного успіху, віри в свої сили, через відчуття ситуації успіху. У статті пропонуються ігрові вправи для створення ситуації успіху на уроках української мови у початкових класах НУШ.
Перегляд файлу

Козярук В.В.

Учитель початкових класів

Балинського  ліцею  Смотрицької селищної ради

(Україна)

 

СТВОРЕННЯ СИТУАЦІЇ УСПІХУ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКЇ МОВИ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ НУШ

Анотація: Основне завдання школи – розвиток творчої особистості. А відбувається він через досягнення кожною дитиною власного успіху, віри в свої сили, через відчуття  ситуації успіху. У статті пропонуються ігрові вправи для створення ситуації успіху на уроках української мови у початкових класах НУШ.

Ключові слова: успіх, ситуація успіху, початкові класи НУШ, урок української мови, групова форми роботи, мовні ігри.

Виклад основного матеріалу:

    На основі всебічного вивчення феномена успіху видатний педагог В.О.Сухомлинський висунув базисне для теорії та практики навчання положення: «Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для подолання труднощів, бажання вчитися» [4, с.164]. Вивчення діяльності цього видатного педагога допомогло усвідомити можливості упровадження у роботу з  молодшими школярами педагогічної технології «Створення ситуації успіху», яка націлена саме на те, як викликати у дітей почуття радощів, забезпечити успіх у навчанні і створити сприятливі умови для самовизначення та самореалізації школярів. Значущими і нині є слова Великого Педагога: «Є успіх, є бажання вчитися. Особливо важливо це на першому етапі навчання – в початковій школі, де дитина не вміє долати труднощі, де невдача приносить справжнє горе» [4, 105].

      Головна мета діяльності вчителя – створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати кожному вихованцеві змогу відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили.

     Ситуація успіху – це суб’єктивний психічний стан задоволення наслідком фізичної або моральної напруги виконавця справи, творця явища [3, с.173].      Ситуації успіху досягають тоді, коли дитина сама визначає резуль­тат як успіх. Кожному педагогові варто звернути увагу на це положення. Об’єктивна успішність діяльності дитини – це успіх зовнішній, бо якість результату оцінюють свідки дійства. А усвідомлення ситуації успіху, розу­міння її значимості виникає після здолання боязкості, невміння, незнання, психологічного утиску та інших труднощів.

    Завдання педагога – допомогти особистості дитини зрости в успіху, відчути радість від здолання труднощів, зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, скрізь необхідно закласти зусиль. І успіх буде еквіва­лентним витраченим зусиллям. Технологія «Створення ситуації успіху» виробляє одну з найцінніших людських якостей – стій­кість у боротьбі з труднощами. А невдачі, що сталися, учня вже не зло­млять, не зупинять. [3, с.172]

      Провідною формою організації навчальної діяльності в школі є урок, на якому діти працюють індивідуально, або в парах чи групах. Для створення ситуації успіху при організації індивідуальної роботи учитель допомагає дитині подолати невпевненість у своїх силах, переконує в його можливостях, тактовно допомагає вирішити проблему, яка виникла. Використовує такі фрази: «Тільки ти зможеш…», Швидше б побачити твій результат…», «Як гарно ти описав» тощо. Такий індивідуальний підхід до дитини допомагає їй зростати успішною і переконує, що в житті можна досягти успіху, доклавши певних зусиль. [1, с.22]

Впевненіше дитина почуває себе при роботі в парах, оскільки відчувається підтримка товариша. І найефективнішою є групова форма роботи, яка має  такі риси:

  • Співробітництво — МИ так само важливо, як і Я!
  • Я можу досягти своєї мети, коли ТИ досягаєш своєї.
  • Груповий успіх залежить від успіху та зусиль усіх членів.
  • Ми розраховуємо один на одного. [2, с.7]

      Групова робота (рис. 1) допомагає розв’язувати проблему великих за кількістю дітей класів і дати учням можливість більше спілкуватися. Використовуючи групову роботу на уроках української мови, вчитель має можливість збільшити час для індивідуальної мовленнєвої практики через те, що в цей час усі діти зможуть висловитися, обговорити проблему та сперечатися з даного питання. Невеликі групи дають можливість учням стати ініціаторами розмови, безпосередньо вести бесіду, обмін думками та грати такі ролі, які в іншій ситуації були б неможливими.  Все зазначене вище свідчить про те, що запровадження групової роботи позитивно сприяє своренню ситуації успіху для кожної дитини. Шкільна практика свідчить, що в тих класах, де застосовується групова навчальна діяльність, слабкі учні збагачуються новою інформацією, мають можливість своєчасно отримувати додаткове по­яснення незрозумілих питань. Завдяки контролю з боку сильних учнів вони припускаються меншої кількості помилок. Середні учні в умовах групової роботи оперативно опановують невідомі раніше категорії. Сильні учні, допомагаючи опановувати навчальний матеріал в групі, перевіряють і закріплюють свої знання. Навчальна діяльність, що вміло організова­на, підтверджує висновок Л. Виготського про те, що «у співробітництві кожна  дитина може зробити більше, ніж самостійно». [2, с.21] Етап спільного оцінювання після виконання завдання в групі сприяє формуванню само­оцінки і самоконтролю школярів. Дуже важли­во, що оцінюють роботу всієї групи, а не окремих учнів.

    Приклади мовних ігор для групової роботи на уроках української мови:

Мовна гра   «Хто більше»

Запишіть слова, які починаються літерою «Б» (Барабан, бик,  бублик, букет…)

Запишіть слова, які закінчуються літерою «О»  (молоко, кіно, пальто, вікно…)

Запишіть  слова, де літера «І» у середині:  (літо, річка, сім, місто, сіль, бінокль…)

Запишіть  слова, де літера «О» вживається двічі або тричі:  (сорока, молоко, солома, поросятко, морозиво, колосок, дороговказ, шоколадка, молоток…)

Запишsть слова,на початку яких стоїть склад МУ:  (музика, мультик, муха…) тощо.

Мовна гра  «З одного слова багато слів»

Завдання: Із букв поданого слова скласти якомога більше інших слів:

Патрон – порт, трон, трап, ропа, нора, рот, нота, рота, пан, пора.

Телевізор – зір, літо, зорі, віз, лев, тіло.

Ластівка – сітка, стіл, ліс, віл, латка, став, лавка, ласка, вата, сік.

Мовна гра «Шифрувальник»

Завдання: На основі  слова за порядковим номером букв  утворити нове слово.

Наприклад, виноградний – 5,6,7,8 (град); 9,10,1,7 (нива);3,4,6,7 (нора); 9,7,6,4,8 (народ); 3, 4, 1, 2, 11 (новий); 8,4,6,2,5,10,11 (дорогий);  5,6,7,11 (радий); і т.д.

Мовна гра  «Виправ помилку»

До комп’ютера приєднали миску.

Котику налили молоко в мишку. І т.д.

Мовна гра  «Анаграми» 

Завдання: Переставивши склади чи букви місцями утворити нове слово.

Сосна – насос.  Арфа – фара.  Липка – пилка.  Тік  – кіт.  Тіло – літо.  Кулон – клоун.  Марш – шарм.  Брак – краб.  Теплиця – петлиця.  Карета – ракета.  Атлас – салат.  Марка – рамка.  Ранок – норка.  Мазок – замок.  Шкода – дошка.


 Мовна гра  «Словесна піраміди»

Завдання: Підібрати і вставити слова (наприклад, спільнокореневі чи на певну букву або тематику).

Наприклад, (рис. 2-3)

 .

Мовна гра «Математичні слова»

Завдання: Придумати слова, які можна утворити із двох слів.

Наприклад: хліб + пекти = хлібопекарня, масло + завод = маслозавод ,  тощо)

Мовна гра  «Незвичайна математика»

Завдання: Обчислити мовний приклад і отримати слово.

Наприклад:корова – рова + равлик – влик + б + липа – па + к = кораблик.

Додаткове завдання: Скласти такі приклади для іншої групи.

Мовна гра «Розкодування»

Завдання: (рис. 4)  Потрібно розкодувати слово і записати відповідь у порожні клітинки.

 

Мовна гра  «Чиє речення довше?»

Завдання: Поширити речення до 2,3, 4,5, 6 … слів.

Літо. (1)                                         

Настало літо. (2)

Настало тепле літо. (3)

Настало довгоочікуване тепле літо.(4)

Настало довгоочікуване дітьми тепле літо.(5)

Настало довгоочікуване всіма дітьми тепле літо.(6)

Настало довгоочікуване всіма дітьми тепле, сонячне літо.(7)

Настало довгоочікуване всіма нашими  дітьми тепле, сонячне літо. (8)

Мовна гра «Об’єднати речення»

Завдання: З’єднати два речення в одне за допомогою слів (і, та, бо, …).

а) Випало багато снігу.  Діти зліпили кумедного сніговика.

б) Зранку була гарна погода.  Ми пішли на екскурсію до річки.

в) Зайчик заховався під кущ.  У лісі почалася велика гроза.

Мовна гра  «Склади прислів’я  і з розсипанки»

Завдання: З кожного рядка брати одне слово і скласти прислів’я.( табл.1-2)

Даремного

охоти

поволі

мила.

Усяка

дерево

ніде

роботи.

Без

хліба

матері

росте.

Велике

дитина

немає

нема.

      (табл.1)

Дощове

сніг

боляче

вимітає.

Осіння

віником

гірше

пахне.

Лютневий

літо

зиму

кусає.

Березень

муха

весною

осені.

       (табл. 2)

Мовна гра  «Від більшого до меншого»

Завдання:Розташувати слова за числами від більшого до меншого і записати прислів’я.

Мовна гра «Ланцюжок речень»

Завдання: Дається перше чечення. Кожне наступне речення починається останнім словом попереднього.

У нашому садку росте вишня.

Вишні дозрівають у червні.

У червні з’являються пташенята.

Пташенята сидять у гнізді.

Гніздо  звите на гілці дерева.

Дерево росте у нашому садку. І т.д.

На протязі уроку потрібно  використовувати такі репліки: «Молодці!», «Ви сьогодні дуже гарно працювали!», «Я знала, що ви виконаєте це завдання!», «Гарна робота!», «Наступного разу буде ще краще!». І це, однозначно, дає хороші результати для відчуття дитиною свого успіху.

«Ти можеш!» – повинен нагадувати вчитель учню.

 «Він може!» повинен нагадувати колектив.

 «Я можу!» – повинен повірити в себе учень.

 

Список використаних джерел:

  1.          Баришполь С.В., Міцай О.В. Довідник учителя 1 класу. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 159.
  2.          Кривошапка О.Б.  Групові форми роботи в початковій школі. – Х.: Вид. Группа «Основа», 2008. – 157 с.
  3.          Химинець В.В., Кірик М.Ю. Інновації в початковій школі. – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 312 с..
  4.          Сухомлинський В.О. Вибрані твори: У 5 т. – К.: Рад. шк., 1976. – Т.2. с.454.

 

docx
Додав(-ла)
Козярук Віта
Додано
22 березня 2023
Переглядів
718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку