Сучасні форми та методи навчання на різних етапах гурткових занять

Про матеріал
Творча лабораторія "Сучасні форми та методи навчання на різних етапах гурткових занять"
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Творча лабораторія

 

«Сучасні форми та методи навчання на різних етапах гурткових занять»

 

 

Five person sitting down beside table illustration, Meeting, The initial  group discussion., infographic, mammal png | PNGEgg

План проведення

  1. Вправа «Знайомство»
  1. Правила роботи групи
  1. Очікування. Вправа «Захоплива подорож світом»
  1. Повідомлення теми і мети заходу
  1. Мотивація
  1. Етап заняття: Формування мотивації та актуалізації опорних знань
  2. Етап заняття: Вивчення нової теми
  3.  Етап заняття: Фізкультхвилинка

9. Етап заняття: Закріплення та узагальнення

10. Очікування

ХІД ПРОВЕДЕННЯ

Вправа «Знайомство»

Ведуча: Педагогам пропонують обрати картку географічного об’єкту з яким вони себе асоціюють або хотіли б в даний момент там перебувати і пояснити чому саме.

Ви маєте можливість розповідати те, що вважаєте за потрібне. Найголовніше, щоб у слухачів склалося враження про вас.

Правила роботи групи

Ведуча: Щоб наше заняття було ефективним, потрібно прийняти правила роботи.

 

Вправа «Очікування»

Ведуча: на підготовлених стікерах-бджілках учасники формулюють свої очікування від заняття одним словом. Після озвучування кожен стікер прикріплюють на соняшник.

 

 

Повідомлення теми і мети

Ведуча: сьогодні ми зібралися з вами, щоб обговорити надзвичайно актуальну тему «Сучасні форми і методи навчання на заняттях».

У всіх країнах світу, які розвиваються, сьогодні робиться ставка на розумних, здібних, винахідливих людей, які можуть працювати у команді, приймати рішення і досягати поставленої мети. Тому сьогодні велику увагу приділяють рівню освітньої підготовки підростаючого покоління.

У Законі України «Про освіту», який набрав чинності від 28.09.2017, зазначено, що метою освіти є «всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору».

Проте не секрет, що інтерес до знань у дітей зникає. Традиційні методи навчання сьогодні не дають бажаних результатів. Тому потрібно підшукувати та використовувати такі методи, які б могли активізувати пізнавальну діяльність вихованців,  викликати інтерес до навчального матеріалу та бажання вдосконалювати свої знання та вміння.

Дати дітям якісні знання, навчитися ними користуватися у житті та самостійно їх здобувати, працювати у команді, приймати рішення – одне із головних завдань сучасної освіти.

Реалізації цих завдань залежить від зацікавленості вихованців.

Тому, готуючись до занять, необхідно ставити перед собою такі актуальні питання:

Як зробити кожен урок цікавим?

Які педагогічні технології доцільно обрати?

Як сформувати креативну особистість?

Як розвивати творчі здібності учнів?

Як досягти творчої співпраці вчителя і учня?

Щоб зацікавити вихованців, необхідно використовувати різноманітні форми і методи навчання. Лише тоді в дітей виникне бажання вчитися, коли вони будуть активними учасниками освітнього процесу.

Мотивація

Практика показує, що неможливо навчити дітей, коли вони не усвідомлюють, для чого вони йому потрібні. Тому щоразу, готуючись до занять, велику увагу необхідно приділяти мотивації пізнавальної діяльності вихованців, продумувати завдання, які  були б для них зрозумілі та значущі. Адже тільки тоді, коли є мотив, буде бажання працювати.

Перегляд надихаючого короткометражного мультфільму «Піп»

 

Етап заняття: Формування мотивації та актуалізація опорних знань

Назва прийому Асоціації на дошці

Опис прийому

Цей метод залучає власний досвід вихованців, має високий рівень зацікавленості, проводиться фронтально. Його доцільно використовувати під час мотивації вивчення теоретичного матеріалу (ідеї, поняття) та питань методології.

Прямокутник. Учитель малює на дошці прямокутник і записує на ньому основне поняття. Потім він просить вихованців назвати дієслова, що, на їхню думку, пов’язані з цим поняттям.

 

 

 

 

 

 

 

Назва прийому Картинна галерея

Опис прийому

Керівник вивішує на дошці 4-5 картин (фотографій), які містять ознаки основного поняття або явища. Об’єднавши учнів у групи, він пропонує їх представникам через деякий час назвати ознаки поняття, що зображені на картинах. Після завершення роботи у групах представники називають одну ознаку. Вчитель записує їх на дошці.

Електричний струм

Назва прийому Кросворди

Опис прийому

Можна запропонувати такі варіанти роботи з кросвордом:

1.Розгадати кросворд, заповнивши порожні клітинки.

2.Сформулювати питання до слів у заповненому кросворді.

3.Заповнюючи кросворд, визначити, яке ключове слово виділено, і пояснити його значення.

4.Створити кросворд самостійно, використовуючи терміни, які були вивчені раніше.

                           Тема « Вітаміни »        

                                                                        

 

 

 

 

 

 

                     

2

 

 

 

    

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

    

 

 

C:\Users\macys\Desktop\images.jpg

 

                                      

                        

                        

 4  

 

 

 

 

 

 

 

  5

 

 

 

 

 

 

6

 

    

 

 

 

 

C:\Users\macys\Desktop\NTqwdSD2SiXVflQqOfgi.jpg

7

 

 

 

   

 

 

 

 

     

8

 

 

   

 

 

 

 

 

1 . Кругла, як куля,                                          6 . В діжці ми їх засолили,
Червона, як кров,                                             А тоді всю зиму їли.
Солодка, як мед. (Вишня)                              Солоненькі та хрумкі

2 . Зелений чуб, червоний бік,                       З пухирцями…
Смачний із нього чавлять сік.                       (Огірки)                                           
Ґадзині варять з ним борщі,                           7 . Ця смачна, пузата пані,
Росте в городі на кущі. (Помідор)                 Любить плавати в сметані.
3 . З мене листя обдирають,                           Носить гарні капелюшки,
Мене квасять, в борщ кидають,                     І з суничкою подружки .
В пирогах мене печуть                                   (Полуниця)
І в салат мене січуть! (Капуста)                    8 . Ця жовтогаряча пані
4 . Він солодкий, соковитий,                         В бархатистому жупані.
Сонцем півдня він налитий,                          І солодка, і пригожа
Не росте цей фрукт у нас                               На компот й варення гожа .
Товстошкурий ... (Ананас)                            (Абрикос)
5 . Смачна і соковита,
Рясна і плодовита,
На колір мов калина,
Впізнали? Це…
(Малина)

Назва прийому Вірю – не вірю

Опис прийому на запитання, які починаються словами: чи вірите ви, що…, вихованці мають погодитися з цим твердженням або ні.

Тема «Віруси, віроїди, пріони»:

- неклітинні форми життя – це автономні структури на молекулярному рівні організації життя (вірю);

- віроїди – неклітинні форми життя у вигляді одноланцюгової ДНК (не вірю);

- віроїди було відкрито в 1971 р. американським біологом Т. О. Дінером (вірю);

- віроїди спричиняють веретеноподібність бульб картоплі (вірю);

- пріони – клітинні форми життя, що є білковими частинками без нуклеїнової кислоти (не вірю);

- особливостями пріонів є відсутність власного геному (вірю);

- відкрив пріони в 1982 р. американський біолог Т. О. Дінер (не вірю);

- віруси є неклітинними формами життя, які є внутрішньоклітинними абсолютними паразитами (вірю);

- відкрито віруси в 1992 р. російським ботаніком Д. Івановським (не вірю);

- віруси мають капсид з білкових частинок (вірю);

- вірус кору до організму хазяїна потрапляє з їжею та водою (не вірю).

Етап заняття:Оголошення теми та мети заняття

Назва прийому Дешифрувальник

Опис прийому тема заняття зашифровано за допомогою цифр, під якими записані літери. Вихованцям пропонують розшифрувати і оголосити тему.

3 11 29 11 3 15 1    22 23 21 12 28 15 1 17 11

 

Назва прийому Мозаїка

Опис прийому із слів, які записані на окремих смужках паперу, пропонується скласти фразу, яка є темою заняття. Це викликає в дітей інтерес та активізує пізнавальні можливості.

Основні операції щодо створення та редагування зображень за допомогою графічних редакторів.

Основні

зображень

операції

за

щодо

допомогою

створення

графічних

та

редакторів

редагування

 

 

Етап заняття: Вивчення нової теми

Назва прийому Місткий кошик

Опис прийому

Цей методичний прийом дуже доречний перед проведенням тематичного оцінювання, оскільки грає роль розминки.

На аркуші паперу діти малюють кошик, на якому пропонується написати терміни (поняття, географічна або історична номенклатура, персоналії та ін.) з вивченої теми. Головне, щоб «кошик» був заповнений доверху. Через певний час учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їх записах. Переможцем виявиться учень, у якого більше за інших записано термінів, тобто в якого найбільш місткий кошик для знань.

Кошик Розмальовка

Назва прийому Кросворд

Опис прийому

Можна запропонувати такі варіанти роботи з кросвордом:

1. Розгадати кросворд, заповнивши порожні клітинки.

2. Сформулювати питання до слів у заповненому кросворді.

3. Заповнюючи кросворд, визначити, яке ключове слово виділено, і пояснити його значення.

4. Створити кросворд самостійно, використовуючи терміни, які були вивчені раніше.

Назва прийому «М’яч зі словами»

Опис прийому

Це один з варіантів опрацьовування термінології. Кидаючи м’яч, учитель (або учні) називає термін, а той, до кого м’яч потрапив, дає стисле пояснення, про що йдеться.

Назва прийому «Сліпий капітан»

Опис прийому

Вихованці кожного ряду вибирають собі капітанів, зав’язують очі, і ті, керуючись указівками-підказками тільки свого ряду, виконують завдання.

• шукають предмет (підручник, таблицю, муляж);

• на дотик відгадують муляж, навчальний посібник, макет і розповідають про нього все, що знають.

Подібні форми роботи, як правило, викликають в учнів великий інтерес і надовго запам’ятовуються разом із тим навчальним матеріалом, який був задіяний у завданні.

Чим більше «сліпих капітанів», тим більш шумно, плутано і весело.

 

Етап заняття: Фізкультхвилинка

Назва прийому «Іван-покиван»

Опис прийому

Початкове положення: всі сидять; керівник, закривши очі (краще відвернувшись), задає вихованцям число - і викидає над головою відповідну кількість пальців (якщо число більше п’яти, знадобляться обидві руки).

Потім він вимовляє: «Один-два-три! Замри!» - розплющує очі (повертається до дітей). В аудиторії має стояти рівно стільки учнів, скільки пальців їм було пред’явлено. Під час виконання ігрового завдання кожному з вихованців доводиться швидко зорієнтуватися: якщо кількість менше заданої - схопитися самому; якщо ж більша - то миттєво сісти.

Родзинка цієї вправи - у своєрідній мобілізації всіх учасників.

Назва прийому «Хто мене чує...»

Опис прийому

В аудиторії стоїть шум, у цьому випадку неважливо який це шум-робочий або неробочий, але вчителеві потрібна увага. Не намагаючись перекричати шум, а навпаки, дуже тихо, собі «під ніс» учитель говорить майже пошепки: «Хто мене чує... підніміть ліву руку». Деякі почнуть прислухатися.

Учитель продовжує: «Хто мене чує... погладьте себе по плечу». Кілька рук миготять у повітрі, з’являються посмішки.

«Хто мене чує...- так само тихо, злегка розтягуючи ударні голосні, бубонить він,- постукайте по столу три рази». Лунає рикошет легких постукувань, які насторожують навіть тих, кого й гучним голосом не докличешся.

«Хто мене чує... устаньте». Всі одностайно встають. У класі ідеальна тиша.

«Хто мене чує... сядьте. Увага на мене!» Усі сідають, клас зібраний і готовий до роботи.

Цей прийом апробований у роботі з усіма віковими групами й постійно доводить свою ефективність. Але на заняттях з вихованцями старшого віку має особливу популярність, за умови несподіваних і різноманітних завдань-рухів (послати повітряний поцілунок, погладити себе по голові й т. ін.).

 

Етап заняття: Закріплення та узагальнення

Назва прийому Знайди слова

Опис прийому

Це прийом за допомогою якого, складаючи слова з букв, дитина матиме можливість вдосконалити, практикувати навички читання та розвивати уважність.

Назва прийому Крокодил

Опис прийому

Вихованці об’єднуються у дві команди. Один з вихованців (або невеличка група) демонструє дослід, явище з допомогою міміки й жестів, без слів чи обладнання. Переможе команда, котра швидше розгадає показане.

 

Назва прийому Знайди пару або Меморики

Опис прийому

Одним вихованцям роздають картки із запитаннями, іншим – із відповідями. Потрібно об’єднати запитання з відповідями.

Що таке вітаміни?

низькомолекулярні органічні сполуки різної хімічної природи, що необхідні для життєдіяльності живого організму в малих дозах, і не утворюються в самому цьому організмі в достатній кількості, через що повинні надходити із їжею. 

Що таке ліс?

територія з високою щільністю дерев.

Що таке дворічні рослини?

рослини, зазвичай трав'янисті, повний життєвий цикл яких становить від 12 до 24 місяців. 

Що таке тераріум?

приміщення або посудина для утримування дрібних наземних тварин, головним чином земноводних, плазунів, гризунів та безхребетних для спостережень за їхнім життям.

Що таке дизайн?

це різновид художньо- проектної діяльності, яка поєднує принципи зручності, економічності та краси.

Що таке гігієна?

Наука, що вивчає вплив факторів довкілля на здоров’я, працездатність і тривалість життя людини та розробляє заходи оздоровлення умов її життя і праці.

Що таке туризм?

це екскурсії, походи і подорожі в яких відпочинок поєднується з пізнавальними і освітніми цілями.

Що таке двигун?

енергосилова машина, що перетворює який-небудь вид енергії на механічну роботу.

Меморики «Перукарська майстерність»

Назва прийому Загадкова скринька

Опис прийому

Вихованці зі скриньки дістають карточки із словами, у яких пропущені літери. Їм потрібно не тільки правильно написати слово, а й пояснити значення.

Ка_а_ін

Це сполучна ланка або кріплення для мотузки, навісного спорядження та іншого обладнання.

_ра_іч_ни_ р_да_т_р

це комп'ютерна програма, призначена для створення й редагування зображень.

З_м_о_од_і

перша група хребетних, що в процесі еволюції вийшли на сушу, проте розмноження і розвиток їх відбуваються у прісній воді.

_іт_д_з_й_

цілеспрямоване науково обґрунтоване введення рослин в дизайн інтер'єру офісу і оформлення інших приміщень з урахуванням їхньої біологічної сумісності, екологічних особливостей, здатності до поліпшення якості повітря в приміщенні.

Очікування

Хід проведення. Якщо ваші очікування здійснилися, то нехай ваші стікери-бджілки залишаються на соняшнику, а якщо ні, то зернинки висіються з кошика.

docx
Додано
12 березня
Переглядів
136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку