Ченцова Ольга Олегівна,
вчитель англійської мови
Ізюмської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 11 Ізюмської міської ради
Харківської області
«Сучасні інноваційні методи викладання англійської та української мов».
Як недосвідчений вчитель, я постійно знаходжусь у творчому пошуку, а тому мої переваги у викладанні час від часу змінюються. Висловлювання відомого педагога Януша Корчака, яке імпонує мені, суттєво підходить до наших часів: «Вчитель – це той, хто не затискує, а визволяє; не пригнічуює, а підносить; не благає, а формує; не диктує, а вчить; не вимагає, а запитує; той хто переживає разом з дитиною багато натхненних хвилин.» Це висловлювання, яке визначає завдання, яке сьогодні реалізується у педагогічній практиці – використання інтерактивних технологій в освіті учнів.
Сьогодні все більше цивілізованих країн світу осмислили важливість реформування освіти. У всьому світі ми бачимо, як стає популярним використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі. На сучасному етапі розвитку іноземна мова розглядається як засіб спілкування і залучення до культури іншого народу. Особлива увага приділяється навчанню іноземної мови школярів в початкових класах, бо в дитинстві схильність до вивчення мов набагато більша.
Ні для кого не секрет, що нині англійську мову вивчають з першого класу. Вивчення англійської мови передбачається програмою у багатьох дитячих садках. За навчання своїх дітей іноземної мови батьки готові платити. Тож ми бачимо, що знання іноземної мови дуже важливе.
В умовах Нової української школи вчителю необхідно застосовувати саме інноваційні методи навчання.
На уроках англійської мови, як і української я запроваджую дуже різні технології навчання. Учні вживають мову в таких видах діяльності: ігри, рольові ігри та завдання з вирішуванням проблем. Робота часто проходить у маленьких групах, де кожен має певний час для підготовки. Широко використовую автентичні матеріали. Для зацікавлення вивчення англійської мови намагаюся залучати додаткові цікаві країнознавчі матеріали, в мене є велика добірка роздаткового матеріалу. Мені здається, що саме завдяки цьому, розвивається мислення, пам’ять, формуються загальні та специфічні навчальні уміння, наприклад, уміння користатися словником, підручником.
На початку уроку ми часто обговорюємо різні теми повсякденного життя учнів чи школи, очікування свята чи канікул, спогади минулого – учні починають згадувати подробиці, висловлювати свої думки – починається спілкування, що є добрим початком і створює доброзичливу, партнерську атмосферу.
Технічний прогрес дає нам можливість використовувати комп’ютери, інтерактивні дошки та різні гаджети. Сучасність вимагає від нас змін у структурі уроку. Важливим є те, щоб на ньому учні співпрацювали з учителем, висловлювали свої думки, ділилися інформацією, а не просто слухали розповідь вчителя.
Використання елементів інтерактивного навчання – це невід’ємна частина уроку. Тому при вивченні нової лексики я використовую метод “Мозкового штурму”. Діти називають по черзі слова, які асоціюються з даною темою, слова записуються на промінчиках сонечка. На середньому та старшому етапах навчання доцільно використовувати технологію «Mind Map». Ефективним є використання форми «Clustering», коли лексичний запас учнів достатньо високий. Що стосується підбиття підсумків, то тут доречно використовувати метод «Мікрофон». Для вираження власної думки, разом з цим методом, доцільно використовувати метод «PRESS»
P – position P- I think …
R-reason R- because …
E – example E – for example …
S- solution S – that’s why …
У сучасній практиці навчання іноземним мовам в українських школах широко застосовується метод проектів. Він дозволяє мені розвивати навички самостійної роботи учнів з навчальним матеріалом; навички самоконтролю; уміння та навички мислити творчо, комунікативні, пошукові (дослідницькі) уміння, а також уміння працювати в команді. Добра підготовка та організація такої роботи є ключем до успіху. Для виконання проекту необхідно, щоб у класі були ножиці, лінійки, клей і великі аркуші паперу. Закінчення кожної теми передбачає проектну діяльність. Щоб показати рівень вивчення теми у першому класі НУШ, дітям був запропонований індивідуальний проект за темою «Моя родина». Діти робили родинне дерево, вклеювали фото родичів та розповідали про своїх родичів за допомогою простих фраз: This is my father. His name is… Для проекту на тему «Кольори», діти створювали букет з семипелюсткових квітів, фарбуючи їх у різні кольори.
Підводячи підсумки, треба зазначити, що використання інтерактивних методів навчання не припускає позицію "я вчитель (тобто я вище), а ви учні (тобто ви нижче)".Нині рівень кваліфікованості педагога залежить від рівня освіченості його учнів. Тому, щоб добре підготуватися до уроку, я керуюсь словами відомого українського педагога Григорія Сковороди:
Посередній вчитель розповідає,
Хороший учитель пояснює,
Кращий учитель демонструє,
Великий учитель надихає.
Учитель і учень ростуть разом.
Лише той Учитель, хто живе так, як навчає.