Сучасні інструменти вчителя НУШ
У Державному стандарті початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. №87 «Про затвердження» із змінами, внесеними відповідно до постанови КМУ від 24 липня 2019 року №688, передбачено певні засади навчання та виховання, які є обов’язковими для виконання у школах України. Учні початкової школи не просто набувають знань, а навчаються використовувати їх на практиці й опановують навички, тому на моїх уроках переважають сучасні методи та інструменти роботи.
Часто у своїй роботі використовую метод «Кубування» - це метод навчання, який полегшує розгляд різних сторін теми. Цей підхід передбачає використання кубика із написанням на кожній грані вказівки щодо напрямку мислення або письма. Вміти висловлювати свою думку, робити висновки допомагає метод «Мікрофон». «Лего 6 цеглинок», «Так або ні», дають можливість дітям просторово мислити, застосовувати раніше вивчені знання та отриманні навички. Методику брейнстормінгу — мозкового штурму — можна застосовувати на будь-яких уроках. Вона допомагає систематизувати знання та знаходити творчі рішення. Для застосування методики вчитель записує посередині дошки певне поняття, а учні озвучують все, що про нього знають. За допомогою рисочок, спрямованих від слова, вчитель записує висловлення дітей. У результаті має вийти щось схоже на кущ.
Метод «Акваріум», дає можливість озвучити ситуацію, обговорити її, використовуючи метод дискусії та дійти спільного рішення. Гра «Танграм», дозволяє дитині повторити інформацію з математики та і самостійно викласти за зразком фігуру-силует з геометричних фігур та розповісти про отриману фігуру. Дуже подобається учням «Комікси», які полегшують розуміння навіть дуже складних тем, мають захопливий сюжет, підходять для повторення матеріалу, розвивають логіку та творче мислення дітей. Сучасний метод «Фішбоун», сприяє виробленню вмінь аналітично-критичної рефлексії учнів. «Діаграмма Венна»- це техніка графічного подання інформації, що виявляється при обговоренні двох ідей або текстів, між якими існують загальні та відмінні риси.Цю методику найкраще використовувати для порівняння двох понять або предметів. Її можна зобразити за допомогою схеми: два кола, що перетинаються між собою. Кожне коло означає окреме поняття, місце перетину — це спільні властивості обох понять.
За допомогою цієї діаграми можна порівнювати літературних героїв, явища природи, величини.
Наприклад, на уроці математики за допомогою кола Венна зіставимо дві геометричні фігури: прямокутник і квадрат. Тоді до властивостей цих фігур запишемо формули, за якими обчислюють їхні периметри. До спільного запишемо, що це пласкі геометричні фігури і в кожної є чотири сторони.
На уроці Я досліджую світ можна таким чином порівняти птахів і комах, море та озеро. На уроках української мови — іменник та прикметник, словосполучення і речення. Діаграма Венна допомагає учням з різних сторін розглядати предмети чи явища і знаходити відмінності між суміжними поняттями.
Сенкан допомагає узагальнити інформацію, формулювати щось складне декількома словами. Як правило, на його написання багато часу не потрібно, його пишуть кілька хвилин.
При роботі з даним прийомом вчитель вирішує відразу безліч найважливіших завдань: вивчений на занятті матеріал набуває якогось емоційного забарвлення, що сприяє його глибшому засвоєнню,відпрацьовуються знання про частини мови,знання про речення,уміння дотримуватись певної інтонації, значно активізується словниковий запас дітей, удосконалюється навик використання в мові синонімів, антонімів ,активізується і розвивається розумова діяльність,удосконалюється уміння висловлювати власне відношення до чого- небудь.
Простота форми цього прийому, що здається на перший погляд, насправді приховує сильний,багатогранний інструмент рефлексії. Адже оцінювати інформацію, викладати думки, відчуття і уявлення в декількох словах, насправді, не так вже й легко .
Гарним у використанні є метод «Шести капелюхів» - простий і практичний спосіб здолати подібні труднощі за допомогою розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений капелюхом свого кольору.
У час технологій та викликів велику роль відіграють інструменти, які дозволяють тримати увагу учнів під час дистанційних шкільних занять. Інструменти безперервно оновлюються і удосконалюються. Наприклад, використовуючи персональну сторінку на сайті закладу чи в соціальній мережі можна суттєво підвищити ефективність освітнього процесу, активізувати навчально-пізнавальну та самостійну діяльність учнів, розміщуючи там потрібний освітній контент.
Велику допомогу в сучасному освітньому процесі надають різноманітні онлайн-сервіси, які створені для підтримки процесу навчання з використанням інтерактивних вправ та ігор. За допомогою онлайнових вправ та ігор учні можуть перевірити та закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу, мотивації до навчання. Широко використовую в освітньому процесі дитячий освітній портал «ВЧИ.ЮА» для інтерактивного навчання, який містить цікаві ігрові завдання та задачі, інтерактивні вправи з використанням онлайн-ресурсів learningapps.org та wordwall.net.
Сучасні інструменти покликані зацікавити та захопити процесом, мотивувати до навчання, підвищити активність та ефективність уроків, адже Нова українська школа готує майбутнє своєї держави. Діти мають володіти не тільки академічними знаннями, а і мислити критично, бути конкуренто спроможними, вміти працювати в команді, бути комунікативними, творчими і креативними, справжніми патріотами своєї держави.