Сучасні тенденції викладання математики через прийняття її як концепції.
Шуба Ольга Юріївна,
вчитель математики вищої кваліфікаційної категорії, вчитель методист комунального закладу «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10 Маріупольської міської ради Донецької області», Україна
Не секрет, що математика завжди вважалася і вважається одним із найскладніших навчальних предметів. А тому, щоб успішно навчати учнів, кожен учитель повинен добре знати свій предмет, він має знати не тільки те, чому навчити учнів, а й як навчати. Учителю потрібно організовувати навчальну діяльність таким чином, щоб кожен учень відчув силу успіху, що надихає. Але щоб духовна потреба змогла реалізуватися, доводиться учням вчитися, аби стати компетентним у жаданій сфері.
Багато учнів думають, що не потрібно розуміти, чому математика працює так, як вона працює. Їм просто потрібно було запам’ятати , що «двічі два – чотири». Нова математика орієнтована на те, щоб учні сприймали числа як об’єкти і могли зрозуміти сенс дій. Одна з тенденцій викладання не в заучуванні, а через прийняття математики як концепції, через розкриття краси науки. Важливо, щоб дитина навчалася розуміти її через проблеми навколишньої дійсності.
Важливим елементом для цієї тенденції є групова робота. Учні досягають більш високого рівня розуміння завдяки взаємодії з однолітками, в тому числі в ході рольових ігор, роботою в групах з взаємо перевіркою, в створенні реклами, досліджуваної теми уроку, або презентації його.
В сучасному курсі шкільної математики пропонуються завдання, посвячені фінансової грамотності. Учні виконують орієнтовані завдання: підрахунок додатків, квартирних платежів. Вивчивши поняття відсотка і пропорції, знайомляться з основами банківського діла. Вони находять відсотки ПДФ, обчислюють витрати і доходи фірм, а також розвивають навички вирішення найскладніших завдань з кредитами в банках і їх відсотками. На зовнішнім незалежним оцінюванні з математики все частіше з’являються такі завдання.
Приклади завдань :
1.На початок року тариф на електроенергію становив 1,44 грн за 1 кВт. Всередині року он збільшився на 20%, а в кінці року ще на 20%. Як ви вважаєте, чи збільшився тариф на 40%, менш ніж на 40%, більш ніж на 40% ?
2. Вкладник взяв у кредит 10000 грн. і повинен повернути через 3 роки. Знайти відсоткову ставку кредиту, якщо відомо, що потрібно віддати банку 11576,25 грн.
Високим розвиваючім потенціалом володіють провокуючі завдання:
Декілька прикладів провокуючих запитань 5-9 класів:
В однієї з сучасних тенденцій викладання математики є здатність учнів к самоосвітнім діям. Тому я планомірно і систематично включаю самостійну роботу в навчальний процес на різних етапах уроку і в ході вивчення нової теми. Наприклад, при організації практичної діяльності учнів середнього та достатнього рівнів самоосвітня робота по доступному тексту підручника з практичною частиною, може бути з використанням слів:
В сучасному викладанні математики дуже важна модель оцінки. Якщо ця оцінка буде ставитиметься учителем тільки за чисте відтворення знань, то освітніх результатів не буде. Оцінка повинна допомагати учню освоювати далі себе і життя, це живий і гнучкий зворотній зв’язок.
Учні повинні засвоїти одну з основних компетентностей: здатність к самоосвітній діяльності. Я міркую, що майбутнє за впровадженням нових технологій і сервісів, які дозволяють вчитись онлайн без втрати якості знань. Учні повинні вміти працювати з інформацією, шукати і находити нові рішення.