Презентацію створено на основі статті Анни-Марії Богосвятської та Ліліани Кудрик «Сучасний урок у Новій українській школі. Спроба рефлексії» для засідання методичного об"єднання.
Сучасний урок у Новій українській школіОсвіта – найпотужніша зброя, аби змінити світ. Нельсон Мандела
Номер слайду 2
Щоб проводити «сучасні уроки», нам від чогось потрібно стартувати, по-новому переосмислити три основоположні моменти:- чого навчати (предметний зміст);- як навчати (методика викладання, педагогічна технологія);- навіщо навчати (сенс, застосування знань).
Номер слайду 3
Сучасний урок, за НУШ, - це компетентнісно зорієнтований урок. Учителі тепер «навчають учнів, а не предметів». Заявлено переосмислення ролі і педагога, і учня, відхід від авторитарної моделі комунікації
Номер слайду 4
Новий Стандарт гарантує вчителю більшу професійну свободу. НУШ сама по собі не визначає зміст конкретного уроку, не відповідає на питання, які методичні прийоми і педагогічні технології відрізняють сучасний урок, які форми роботи з дітьми повинні застосовуватись на сучасному занятті, хто або що має бути основним джерелом інформації на уроці. Усе це визначає сам учитель, і його академічні права і свободи закріплені в законі «Про освіту» (ст. 1, п. 1.2; ст. 54, п. 1). Тільки вчитель обирає, яка форма роботи з учнями у нього на уроці буде: групова, фронтальна, робота в парах тощо
Номер слайду 5
Другий орієнтир для вчителя на шляху до визначення критеріїв «сучасного уроку» - це науково-методична література, педагогічні видання), праці педагогів, філософів, психологів. Учителям необхідно мудро втілювати викладені ідеї в практиці конкретних уроків.
Номер слайду 6
Третій орієнтир, на підставі якого формується збірний, масово поширений образ «сучасного» уроку, - зразки уроків і методичних матеріалів з публікацій у фаховій пресі і мережі Інтернет
Номер слайду 7
Критерії новизни, ефективності і ознаки «сучасного уроку» 1. Суб’єкт-суб’єктні відносини вчителя і учня - Це урок, на якому вчитель, лише спрямовуючи дітей, дає рекомендації протягом навчання. - «Придумати», «вибудувати» і «зіграти» урок необхідно так, щоб діти навчилися спілкуватися і творити, захотіли стати досконалішими.
Номер слайду 8
2. Метою навчання є не передача знань, а формування компетентностей. Формується комунікабельна, відповідальна, творча особистість, здатна до саморозвитку, готова практично розв’язувати життєві та професійні проблеми, які перед нею постають
Номер слайду 9
3. В центрі уроку - самопізнання і самореалізація учня. Педагог ставить і вирішує разом з учнями надзавдання уроку, розглядаючи його як важливий відрізок їхнього життя; організовує проживання цінності знання своїми учнями, а в цілому - моделює ситуацію творчості, під час якої в головах дітей самі собою народжуються маленькі відкриття, яскраві образи й імпровізації.
Номер слайду 10
4. Учитель повинен забезпечити активність дітей на уроціВикористовуються різноманітні форми, методи і прийоми навчання, що підвищують ступінь активності учнів у навчальному процесі, перевага надається інтерактивній взаємодії. У центрі уроку - дитина.
Номер слайду 11
5. Створення освітньої продукції на уроцівірші, схеми, планимоделі, таблиці, електронні презентації, способи поведінки тощо
Номер слайду 12
6. Учитель - не єдине джерело інформаціїУчитель може і повинен залишатися одним із джерел інформації для дітей. Учитель сам визначає, коли він є джерелом інформації на уроці, а коли художній текст, підручник, відеофрагмент, Інтернет тощо.
Номер слайду 13
7. Найбільш популярні педагогічні технології. ментальні карти (інтелект-карти); кейс-метод;ігрові методи (або гейміфіковані технології, технології ігропедагогіки);технологію розвитку критичного мислення через читання та письмо (ТРКМЧП);LEGO-конструювання; метод проектів; квести;«перевернутий клас»; технологія змішаного навчання; структури сінгапурської методики навчання; технологія TED («Technology, Entertainment, Design»; технологія edutainment;інформаційні технології (інколи з конкретизацією: «технологія використання QR-кодів», «технологія організації мережевої взаємодії» тощо);здоров’язбережувальні технології; креативні технології; метапредметні технології; технології інтеграції; технології малих груп; рейтингові технології; модельні технології;етнопедагогічні технології («козацька педагогіка», наприклад) та ін.
Номер слайду 14
8. Урок як живий простір. Шкільний урок - це різні варіації на головні теми життя: «Що таке світ навколо мене і хто такий я в цьому світі». Невід’ємні складові такого уроку-динамічність, варіативність, різноманітність
Номер слайду 15
9. Сучасний урок - авторський урок, який несе на собі печать Особистості Вчителя. На уроці в будь-якому випадку здійснюється глибокий особистісний вплив «учитель - учень» - через відносини, спільну діяльність. Духовний світ педагога може наповнити урок багатовимірним барвистим життям або перетворити його на плоский і тужливий відрізок часу.
Номер слайду 16
За вчителем закріплена академічна свобода, тому ми маємо повну свободу (в межах морального кодексу, звичайно) вибору форм, методів, технологій, а навіть і змісту того матеріалу, який даємо на уроці. Зарубіжні романи і повісті - це товсті, об’ємні книги, які потрібно читати. Вчителю літератури з цими текстами належить ознайомити дітей, створити ситуацію зустрічі «текст - читач». Зараз у наших руках є один засіб: бути несподіваними, тримати увагу дітей, пропонувати учням літературний матеріал, який вибиває їх з системи очікувань, про який цікаво дискутувати.
Номер слайду 17
Дякую за увагу. Усім творчої наснаги
Номер слайду 18
Презентацію створено на основі статті Анни-Марії Богосвятської та Ліліани Кудрик «Сучасний урок у Новій українській школі. Спроба рефлексії» вчителем Краматорської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 33 Лісутіною Валентиною Павлівною.