СУЧАСНИЙ УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ З ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ ОЛЬГИ КОБИЛЯНСЬКОЇ У 10 КЛАСІ

Про матеріал
На цьому уроці учні мають можливість поглибити своє розуміння життя та творчості видатної української письменниці Ольги Кобилянської. Головною метою є ознайомлення учнів з історичним контекстом епохи "Fin de siècle" та філософськими поглядами Ольги Кобилянської, які відзначалися ніцшеанськими та феміністичними рисами. Учні також аналізують образи жінок у творах Кобилянської, які вона називала «Заратустрою жіночої статі». Урок сприяє розвитку навичок аналізу та критичного мислення, а також розвиває активне мовлення учнів. Крім того, він спонукає до формування свідомості громадян та розуміння важливості рівноправності та емансипації жінок у сучасному суспільстві. У розробці уроку використано завдання для формування в учнів навичок медіаграмотності.
Перегляд файлу

 

 

СУЧАСНИЙ УРОК УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ З ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ  ОЛЬГИ КОБИЛЯНСЬКОЇ У 10  КЛАСІ

 

 

 

 

ТЕМА: Ольга Кобилянська: Життя і творчість . Епоха "Fin de siècle" у творчості письменниці.

 

 

 

 

 

 

Виконала вчитель української мови та літератури

Краматорського НВК (ЗОШ №6-ДНЗ)

Ібрагімова Світлана Юріївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Краматорськ-2024

ТЕМА: Ольга Кобилянська: Життя і творчість . Епоха "Fin de siècle" у творчості письменниці.

Мета: Поглибити розуміння життя та творчості видатної української письменниці Ольги Кобилянської.

 Метою  є також навчати учнів вибирати та аналізувати важливий матеріал з літератури, розвивати їхнє активне мовлення, сприяти формуванню свідомості громадян, виховувати інтерес до творчої спадщини письменниці, любов до рідної літератури. Розвивати медіаосвітні компетентності учнів шляхом розрізнення правдивої інформації та фейків, створення реклами на основі літературного твору, створення літературного постера, вміння ефективно користуватися соцмережами.

Основним призначенням уроку є вивчення життя та творчості Ольги Кобилянської, видатної української письменниці епохи "Fin de siècle", а також її філософських поглядів, які можна охарактеризувати як ніцшеанські та феміністичні. Під час уроку учні вивчають образи жінок у творах Кобилянської, які вона називала "Заратустрою жіночої статі".

Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь і навичок.

Матеріали та ресурси:  фонди бібліотек;  комп'ютер, сайт Canva для створення інтерактивних плакатів, сайт Wordwall, інтернет-джерела.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Мотивація учнів.

Звучить меланхолійна музика.

Роззирніться навколо. Що ви бачите? Які звуки, розмови чуєте? Які відчуття у вашому тілі? Які емоції переповнюють? Таке повномірне уявлення цілі допомагає налаштуватися на досягнення цілі якомога ґрунтовніше. А коли забракне сил – можете сміливо повертатися до яскравих образів досягнутої цілі, щоб продовжувати шлях з її досягнення.  

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.

  1. Розповідь учителя.

Цікаві факти з біографії О. Кобилянської.

Епоха "Fin de siècle" подарувала  світові Ольгу Кобилянську, видатну українську письменницю з Буковини.  Ольга Кобилянська була відомою своєю філософією, яку можна охарактеризувати як ніцшеанську та феміністичну, іноді називаючи її «емансипанткою». У своїх творах вона майстерно змальовувала образи жінок, які можна назвати «Заратустрою жіночої статі».  Ольга була близькою подругою видатної української поетеси Лесі Українки. Вона вела боротьбу за жіночий простір, незалежність та право на власне "я" в жіночому житті. Завдяки своїй боротьбі за підвищення статусу жінок у суспільстві, Ольга Кобилянська стала однією з ключових постатей у процесі модернізації української літератури.

«Fin de siècle» - це французький вираз, який буквально перекладається як «кінець століття» або «фініс століття». Цей термін використовується для позначення культурної та історичної епохи, яка охоплює останнє десятиріччя 19 століття, особливо в Європі. Епоха "Fin de siècle" відзначалася великими змінами в суспільстві, культурі, мистецтві та літературі. Для цього періоду було характерним відчуття кризи, переоцінки цінностей і невпевненості у майбутньому. Люди поставили питання про сенс життя, зміст суспільної та індивідуальної цінності. Це також була епоха культурного розмаїття, витонченості й важливого впливу рухів, таких як символізм, декадентство і модернізм.  «Era Fin de siècle» вплинула на багато аспектів життя і стала сценою для зародження нових ідей і напрямків літератури, мистецтва, філософії та соціальних рухів. Багато видатних письменників, художників і  філософів світу мали великий вплив на цей період.

Ольга Кобилянська народилася 26 листопада 1863 року в Ґурагуморі (ніні – Румунія) з подвійним іменем Ольга-Марія. Батько її був українцем, а мати - напівполькою, напівнімкенею. У сім'ї Кобилянських було семеро дітей, а Ольга була четвертою.  Батько був суворим і відповідальним, а мама символізувала доброту, ніжність і любов для Ольги. Леся Українка називала мати Ольги "Святою Анною". Ольга в автобіографії писала, що те, чого не доконав батько своєю строгою вихованістю, мама довершила його любов'ю та ніжністю.  Найбільше часу Ольга проводила зі своїм найстаршим братом Максимом, хоча її інші брати й сестри також були їй близькі.

Кобилянська отримала лише початкову освіту та, за припущеннями, навчалася вдома під керівництвом старших братів у 1–2 класах. У 3–4-му класі ходила до школи, де вивчала німецьку, румунську, польську та українську мови, за винятком арифметики в 3-му класі. Творчість Кобилянської почалася після написання першої прозової роботи "Гортенза" у 1880 році, коли їй було 17 років. Початково писала поезії, усні казки та легенди, але з часом розширила своє поле інтересів, зосередившись на темі емансипації жінок. Вона стала активною учасницею жіночого «Товариства руських жінок на Буковині», де пропагувала ідею рівних прав жінок та вільного самовираження, впливаючи на суспільну свідомість через свої твори.

Перехід на українську мову був зумовлений, в основному, її почуттями. Ольга Кобилянська закохалася в щиру українську природу у вигляді Євгена Озаркевича, брата Наталії Кобринської. Євген був пристрасно закоханий в українську культуру, і це вплинуло на Ольгу.  Крім того, Кобилянську оточували люди та середовище, які познайомили її з українською літературою. У своїй сім'ї вона також часто чула українську мову, незважаючи на те, що її батько був австрійським чиновником, спілкувався з дітьми саме українською.  Важливо зазначити, що деякі твори Кобилянської мають варіанти на різних мовах, наприклад, "Природа" написана німецькою та українською мовами.

  1. ІСТОРИЧНИЙ ЕКСКУРС

-А чи знаєте ви, що позначають слова "емансипація" та "фемінізм"?

Емансипація (від лат. emancipatio) - це процес звільнення від будь-якої форми незалежності, скасування обмежень та досягнення рівних прав. У європейській культурі емансипація жінок стала активним явищем протягом XIX століття і призвела до радикальних змін у системі суспільних відносин. Фемінізм розглядається як соціально-політична теорія, яка вивчає способи подолання соціальної нерівності між чоловіками та жінками. Це також соціальний рух, спрямований на досягнення рівних прав та можливостей для представників обох статей.  Український літературний фемінізм кінця XIX - початку XX століття, пов'язаний з іменами видатних жінок-письменниць того періоду, таких як Наталія Кобринська, Євгенія Ярошинська, Ольга Кобилянська, Дніпрова Чайка, Грицько Григоренко, Наталія Кібальчич, Надія Романович-Ткаченко, Леся Яновська, Уляна Кравченко, Христина Алчевська, Леся Старицька-Черняхівська, Катерина Гриневичева, Олена Пчілка та ін.

  1. Вправа з медіаграмотності «Реклама»

Учитель демонструє презентацію.

-Яке було соціальне становище жінок у минулому суспільстві, та які права вони мали?

Завдання для учнів: потрібно створити соціальну рекламу про емансипацію жінок.

ІV. Актуалізація знань.

Медіавправа «Правда чи фейк?»

(Прослухавши відомості про Ольгу Кобилянську, діти мають відповісти на питання: «Правда чи фейк?») Учитель зачитує інформацію із медіаджерел.

  1. Ольга Кобилянська була феміністкою. (Правда)

У 1894 році вона стала  ініціатором створення "Товариства руських жінок". У брошурі «Дещо про ідею жіночого руху», яка описувала мету створення руху, Кобилянська говорила про важке становище жінок середнього класу, активно підкреслювала важливість рівноправ’я між чоловіками та жінками, а також право жінок на гідне життя.

  1. Ольга Кобилянська була неоціненою чоловіками.(Правда)
  2. Письменниця взагалі не хотіла виходити заміж. (Фейк)

Кобилянська двічі хотіла вийти заміж. Перший раз у 18 років. Тоді вона до безтями любила читати і по всіх знайомих розшукувала книги. Врешті бібліотека майбутньої письменниці складалася з 350 книг, на кожній з яких вона писала: «Ольга Кобилянська». Старший науковий співробітник Чернівецького літературно–меморіального музею Юлія Микосянчик запевняє, що Кобилянська кожен день по годині читала перед сном.

Одного разу Ольжин брат Юліан повернувся з Чернівців у гори Кимполунг на канікули і розказав про професора університету, філолога Вробля. Мовляв, він неодружений і якось говорив, коли б знайшов чесну дівчину без великих вимог, одружився б. Кобилянська, недовго думаючи, написала «старій мумії» (так вона йменувала пана Вробля) листа, що вона донька чесних батьків, не зовсім гарна, але буде вірною дружиною, відданою, лише щоб дали їй можливість користуватися бібліотекою і «випровадили на найвищий щабель науки».

Листа з бажанням віддатись за бібліотеку Кобилянська так і не надіслала пану Вроблю. Згодом цю історію вона використала в повісті «Через кладку».

Трохи пізніше вже відома на той час письменниця закохалася раз і назавжди. Ользі Кобилянській тоді було 32, редактору газети «Буковина» Осипу Маковею — 29. Молодий чоловік був зачарований її талантом, проте вважав Ольгу своїм товаришем, і не більше. 10 років вона не спала вночі, гірко плакала і боролася зі своїм «серйозним, як смерть, і глибоким, як море» коханням до імпозантного, високого, з бірюзовими очима Маковея.

  1. Ольга Кобилянська сама зробила пропозицію до одруження чоловікові.(Правда)

Кажуть, деякий час Кобилянська і Маковей навіть жили разом. Та після того, як Осип виїхав із Чернівців, Ольга написала йому листа–пропозицію і чекала на відповідь. Маковей з жорстокістю вказав на її вік, який став на заваді їхньому спільному життю, і виправдався наступними словами: «Є на світі жінки, котрих справді недооцінили чи не зуміли оцінити чоловіки. До таких я відношу Вас». Письменниця не покидала надії, продовжувала писати: «Я Вас стільки років так страшно любила, я носила для Вас рай у душі — як сонце. Я хотіла такий рай Вам уладнати». Та Маковей вибрав іншу, на 13 років молодшу за нього.

Згодом Кобилянська напише про душевну рану своєму другові, болгарському письменнику Петкові Тодорову: «Я дуже кохала одного чоловіка багато років... Всі квіти, що цвіли в моїй душі, я йому дарила. Раптом він відвернувся. Чому?».

  1. Письменниця мала позашлюбну дитину. (Фейк)

Майже три десятки років Ольга Кобилянська була ма­тір’ю для прийомної дочки Га­лини–Олени. Молодший брат письменниці Олександр мав позашлюбну дитину з австрійкою Вергілією, яка покинула дитя і втекла до Відня. Він був адвокатом, і щоб не заплямити біографію дівчинки, віддав дитя на виховання сестрам. З п’ятирічного віку дівчинки Ольга займалася вихованням племінниці, яка обожнювала її і називала матусею.

Завдання для учнів:

-Розкажіть, які причини підштовхнули Ольгу Кобилянську до створення "Товариства руських жінок", і які ідеї вона підтримувала в цьому русі?

Повість «Людина» є фундаментальною роботою, де Ольга Кобилянська відкриває проблему становища української жінки в її часі. Цей твір позначається як перший в українській літературі, де активно порушується питання емансипації жінок. У голосі головної героїні Олени Ляуфлер письменниця висловлює протест проти традиційних обмежень, які накладалися на ролі жінок у суспільстві, обмежуючи їх сферу інтересів лише до трикутника «діти – церква – кухня». Ця повість виражає думки жінок нового покоління про свободу вибору та рівність статей у суспільстві. 

Завдання для учнів: Спробуйте написати лист-повідомлення від Олени Ляуфлер до сучасності через соцмережі, у якому вона поділилася своїми думками щодо емансипації та ролі жінки в суспільстві сьогодні. Ви можете використовувати текст повісті та власні роздуми для створення цього листа.

Приклад.

Дорога сучаснице!

Сердечно Вас вітаю із часом, який, сподіваюся, став для нашої половини людей часом позитивних змін та прогресу. Мене, Олену Ляуфлер, Ваш час інтригує, адже я жила в інші часи, коли права та можливості жінок були сильно обмежені.  Пам'ятаю, як у своєму житті я стикалася з обмеженнями та стереотипами, які знаряддями невидимого в'язниці втискали мої амбіції та бажання. У повісті "Людина" я героїня, що відображає  цю боротьбу та незгоду із соціальними нормами свого часу. Дійсно, багато з тих ідей, які мені було важко висловити в минулому, сьогодні видаються Вам, можливо, нормою.  Якби я  могла  бачити, як жінки сьогодні борються за свої права, які мають можливість вчитися, працювати, голосувати та виражати свої думки, я була  б вражена. Ви маєте перед собою безмежні можливості, які я із задоволенням використала б у свій час.   Не бійтеся висловлювати свої думки, боротися за те, про що мрієте,  вірте у себе та свої можливості. Ви можете змінювати світ навколо, так само, як цього прагнула я у свій час. 

З найкращими побажаннями,  Олена Ляуфлер

Медіавправа "СТВОРЕННЯ ЛІТЕРАТУРНОГО ПОСТЕРА ЗА ДОПОМОГОЮ CANVA"  ( За вивченою темою)

Тривалість: 5-7 хвилин 

Мета вправи: навчити створювати літературні постери за допомогою інструменту Canva, які мають зацікавити і привернути увагу до книги чи автора. 

Інструкція:  Пояснити учням, що плакат - це художньо оформлена афіша, яка має за мету привернути увагу до певного твору чи автора. Введіть бесіду щодо постерів на літературну тему, запитайте, чи хто-небудь бачив подібні постери, та як вони вплинули на їх бажання прочитати книгу, чи знаєте більше про автора.

Поясніть, що інтерактивний плакат на літературну тему - це креативний спосіб рекламувати книгу чи автора за допомогою мистецького дизайну та тексту.

Запропонуйте учням створити власний літературний плакат за допомогою онлайн-інструменту Canva.

Завдання для учнів:  Оберіть твір чи автора, за яким ви хочете створити постер. Відвідайте веб-сайт Canva і зареєструйтеся. Використовуйте інструменти Canva для створення креативного літературного плакату. Додайте зображення, текст, кольори та інші деталі, які можуть привернути увагу. Спробуйте зробити свій плакат яскравим і цікавим, щоб він зацікавив інших.

Після завершення роботи учні можуть представити свої постери перед класом та обговорити їх з іншими учнями.

Сцена прощання Олени з листами Стефана Лієвича. Розвиток сильних емоцій і розчулення, ці листи були найдорожчим скарбом, що залишився в ній.

Під час сьогоднішнього уроку ви дізналися багато цікавого про Ольгу Кобилянську, її літературну спадщину та її філософські погляди на жіночий рух та емансипацію.

Завдяки створенню плакатів на літературну тему, ви мали можливість виразити свою уяву та творчість. 

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Інтерактивна вправа «Відкрийте вікно» https://wordwall.net/uk/resource/61271591

Тепер, переходячи до рефлексії, хотілося б почути ваші думки: 

1. Які враження ви отримали з цього уроку про Ольгу Кобилянську та її творчість? 

2. Як ви вважаєте, чому важливо вивчати життя та творчість видатних письменників та письменниць? 

3. Чи текст був вам відомий раніше, чи сьогодні ви отримали нові знання про жіночий рух та еманcипацію? 

4. Які ваші враження від створення постера?

5. Що вам сподобалося найбільше? 

6. Як ви відчуваєте важливість вивчення літератури та філософських поглядів, що розкривають соціальні питання? 

Будь ласка, діліться вашими думками та враженнями.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Створити кластер до біографії О. Кобилянської.
  2. Створити соціальну  рекламу з теми «Емансипація та роль жінки в суспільстві сьогодні», беручи за основу повість О. Кобилянської «Людина»
  3. Додайте слоган до вашої соціальної реклами.
  4. Читати новелу «Valse melancolique» («Меланхолійний вальс») 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
7 січня
Переглядів
10
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку