Тема уроку: Суфікс. Роль суфікса. Вимова і правопис слова очерет.
Мета. Ключові компетентності
Предметні компетентності. Поглибити знання про будову слова, ознайомити з морфологічною частиною слова – суфіксом, формувати вміння утворювати за допомогою суфіксів нові слова. Збагачувати словниковий запас. Розвивати мовлення, уміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати, співпрацювати в групах, виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: підручник, презентація, картки для роботи в групі, картки з індивідуальними завданнями, цеглинки LEGO, скринька із словами.
Перебіг уроку
Привітання
Заповнення календаря погоди
Мозковий штурм
-Яка частина слова є обов′язковою для кожного?
-Що таке корінь?
-Які слова є спільнокореневими?
-Як називається змінна частина слова? Що таке закінчення?
-Що таке основа?
-З яких частин складається основа?
-Яка частина слова стоїть перед коренем? Що таке префікс?
Групове заняття ( За допомогою цеглинок малюємо на спині однокласника елементи будови слова)
Сьогодні на уроці ми спробуємо відкрити ще одну з цікавих сторінок нашої мови. Спробуємо дізнатися що таке суфікс , яку роль виконує він у слові, для чого існує.
Цікавинка. Термін «суфікс» латинського походження, що означає «прикріплений». Уперше в українську мову введений у 1906 році.
Вчені вважають, що в українській мові близько чотирьохсот суфіксів та їх варіантів. А от слова китайської мови не мають ні префіксів, ні суфіксів.
Робота з підручником Виконання вправи 141. Розгадування ребусу.
Каліграфічна хвилинка.
Словникова робота ( Звуковий аналіз слова, поділ слова для переносу, сенкан)
Фізкультхвилинка ( для пальчиків з лего)
Скласти сенкан «Очерет» (в групі)
Іменник. Очерет.
Прикметники. Високий, зелений.
Дієслова. Шумить, шелестить, ховає.
Враження від предмета. Захисток багатьох мешканців.
Висновок. Очерет дав назву пташці очеретянці.
Виконання вправи 142. Виразне читання та списування вірша.
Вправа «Квест - цікавинка»
У природі існують декілька видів очеретянки. Але найбільш впізнаваною є очеретянка велика. Вона найбільша за розміром серед усіх родичок. Пісня очеретянки нагадує скрипучу пісню "лин-лин-карась- карсь-рак-рак-рак". Самці співають від світанку до пізньої ночі. Селиться велика очеретянка в очеретяних заростях на різноманітних водоймах. Недарма кажуть, що очерет + вода = велика очеретянка. Оче-ретянка уміє плавати. Пташенята великих очеретянок, доки не вміють літати, можуть непогано плавати. При падінні у воду вони самостійно вибираються на стебла очерету.
Птахи добувають корм в очереті, вправно перестрибуючи по стеблинах. Вони ловлять рухливих одноденок, бабок, метеликів та іншу комашню. Проте у воді очеретянка може зловити личинку жука, пуголовків, жабенят та навіть малька риби.
Мовне дослідження, робота над правилом на с. 53.
Фізкультхвилинка
5.Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.
Прочитай слова. Визнач у них закінчення, основу, корінь, суфікс.
Ліс, лісок, лісовий.
Гриб, грибний, грибочки.
Діти, діточки, дитячий.
Дощ, дощик, дощовий.
Вода, водичка, підводний.
Школа, шкільний, школярі
Риба, рибка, рибонька.
( Робота на карточках. Формувальне оцінювання «Влуч у ціль»)
Запиши в зошит назви дітей у тварин. Познач у словах суфікс.
Качка, гуска, кіт, лис.
- Що спільного у цих словах?
- Яке слово зайве? Чому?
- Що вивчали сьогодні на уроці?
- Що таке суфікс?
Учні прикріплюють стікери на малюнки
Сонце – я все добре зрозумів/зрозуміла;
Хмаринка із сонцем – мені ще потрібно тренуватися;
Хмаринка – мені важко, погано зрозумів, зрозуміла.